Gå til innhold

IPS - Pensjonssparing : De rødgrønne hadde stort hastverk med å strupe IPS


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

IPS ordningen tilbød pensjonssparing med skattefradrag. Du kunne betale inn opptil 40 000 pr år til valgfrie fondskombinasjoner. Pengene er sperret og utbetales som pensjon over minst 10 år etter at du er 62. Setter du inn 40 000 et år, så får du 22% av det i direkte fradrag på skatten. Samme når du tar ut pengene som pensjon inkludert avkastning på de fondene du har valgt , skattes det som alminnelig inntekt - ft 22%. 

De rødgrønne lovet at de straks skulle gå løs på denne ordningen og redusere eller fjerne den om de fikk flertall. Det har de gjort, og i 2022 kan du bare sette inn 15 000. IPS skulle friste til å spare til egen pensjon som så skulle lette livet for oss i pensjonsalder. 

Etter min mening er ordningen ødelagt på tre måter: 

  • 15 000 kr er for lite til at det frister å låse pengene til vi er 62 år. 
  • Dette har vist at vi ikke kan stole på slike ordninger i lengden.
  • Vi er lurt til å betale inn, betingelsene endres brått og vi får dem ikke ut før vi er 62.

Vi er lurt inn i en ordning som så forandres til noe mindre gunstig, og det blir dermed bare ulemper for småpenger. 

Nå kommer ikke jeg til å spare mere i den ordningen, men heller ha pengene i et vanlig fond I ASK, aksjesparekonto. 

Spørsmålet jeg sitter igjen med er : hva er det som skremmer de rødgrønne så fælt i denne ordningen? 

Et svar kan være: misunnelse, god gammel muggen norsk misunnelse. Sosialistisk ideologisk forgiftning.

Herrlighet! Hva er det å være misunnelig på? Det er småpenger og staten får jo 22% skatt igjen på både innskuddet og avkastningen, hva kan det være å sette en idelogisk finger på i IPS?

Vi har jo krav på livsopphold, og det vil vi få om vi ikke får penger fra IPS - som vi selv har spart. Staten kan både spare penger til livsopphold, OG ta inn 22% skatt om pensjonen kommer fra IPS.

De unge er fra før skeptiske til å spare til pensjon, og nå er det enda verre å få dem til det.

I min bank rister de på hodet over dette og sier det er veldig dumt gjort totalt sett. Samfunnet trenger at unge sparer til pensjon, og samfunnet burde legge til rette for det. Sosialister hater folk som sparer og har. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Cecilie Tvetenstrand, forbrukerøkonom i Storebrand:

I Norge har myndighetene vært flinke til å legge til rette for sparing til bolig, gjennom BSU og skattefradrag på renteutgifter. De har derimot ikke vært like flinke til å legge til rette for pensjonssparing. Når boliglånet er nedbetalt, vil mange ha mulighet til å spare mer selv. Skattefradraget vi får på renteutgiftene kunne blitt videreført til pensjonssparingen.

Tom Stavi: 

  • I motsetning til det de aller fleste nordmenn sparer i, bolig og mer bolig, finansierer disse pengene som i stor grad er bundet i en pensjonsspareordning som IPS ny verdiskapning og arbeidsplasser i Norge. Norsk økonomi skal gjennom en omstilling, til det trengs store mengder risikovillig kapital. Pensjonsmidler som er bundet i lang tid forvaltet av solide og langsiktige forvaltere, er perfekt til det formålet.

Ordningen for individuell pensjonssparing som ble innført i 2017 er godt mottatt av nordmenn. Nordmenn sparte over 2,5 milliarder kroner i ordningen i 2020, og har nå 9,4 milliarder kroner stående på sine IPS-kontoer.   Les mere

 

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til IPS - Pensjonssparing : De rødgrønne hadde stort hastverk med å strupe IPS
Gjest Slettet+6132

Den som kan spare kan heller betale mere skatt. Vi skal yte etter evne - og den som sparer har mere å bidra med.

Samtidig som vi ikke skal stimuleres til å spare til vår egen pensjon skal folkepensjonene reduseres i framtida. Det er kommet for mange til Norge som vi skylder pensjon til, og vi må derfor dele med dem. Da blir det mindre på hver. Vi skylder dem så mye at oljefondet ofte er mindre enn den kostnaden. Det varierer siden aksjekursene svinger. Verden rikeste land? Nei ikke etter at vi har delt med alle og regnet ut hvor mye det blir. Da havner vi på 54. plass etter UNESCOs liste. Uten oljen ville vi vært i samme situasjon som Hellas. Også litt lik oljelandene i Midtøsten. Enkelte av de har INGENTIG uten oljen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Wisd0m skrev (20 timer siden):

Bare å få kjøpt bolig med utleie i sokkel først som sist. Slipper formuesskatt og "utbytteskatt". Merkelig nok blir det aldri rørt.

Spoiler

 

Prisen på en tenkt slik - eller byggekostnader inkl kapitalkostnader lønner seg ikke. Hvis man regner på full stipulert kostnad over 30 år, så blir leien så høy at det ikke lar seg leie ut. Skal de skattes, så skal de også ha fradrag for kostnadene.... og når kostnadene overstiger inntektene, hva skjer med skatten da?

 

Dette er for tematråd om bygging og utleie.

Endret av Slettet+6132
Det er utenfor tema, derfor spoiler
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg spør igjen: Hva er vitsen med å ødelegge en slik ordning, som alle økonomer støtter og folk slutter opp om?  

De 158 000 norske som har sluttet seg til det og har satset i det vil forbanne denne rødgrønne merkverdigheten. 

De har har ikke oppdaget det enda, men til nyttår kommer overraskelsen. De som husker da det samme absurde skjedde med forrige IPS ordning, de vil nå føle fullstendig avmakt og et solid déjà vu. Begrepet déjà vu er fransk og betyr «allerede sett». Mange vil si at de visste dette ville skje om de rødgrønne kom til makten, da de forrige gang også lukket ørene for alle argumenter. Vi kjenner lusa på gangen.

Lenke til kommentar

Veldig synd. Men sånn er de rødgrønne. Spesielt SV, de tror det er kun de rike som har hatt avkastning gjennom pandemien. De skjønner ikke at vanlige folk kan ha samme prosentvise avkastningen som de rikeste i samfunnet. De unner ikke vanlige folk som er økonomisk konservativ å få det lille ekstra. Hadde de ønsket småsparere å ha litt mer igjen på sine investeringer ville de innført progressiv skatt på alle inntekter. 

Jeg sparer 1000kr/mnd. på IPS og 4000kr/mnd på AKS. Så lenge jeg har boliglån vil ikke dette berøre meg, men etter 2028 vil jeg og samboeren være gjeldfri (fellesgjeld ikke medregnet) og vi vil ikke ha over 60.000kr i barnehage/SFO utgifter. Da kunne vi ha lett ha spart 2x 40.000kr i året på IPS kontoene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
NortonM skrev (7 minutter siden):

Da kunne vi ha lett ha spart 2x 40.000kr i året på IPS kontoene. 

Bra. Nettopp det er det mange som gjør. Inkl meg 🙂 Flytter fra ASK, aksjesparekonto til IPS. 

Jeg tenker bl mye annet slik at det er fint å kunne låse pengene så de ikke kommer så lett på avveie om jeg blir syk eller dement. 

Ergelig at jeg brukte så mye tid på å sette meg inn i det, og så få dette slengt i tr....

Neste valg vil jeg stemme enda lenger til høyre. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ideologi er å lukke øra og la fantasien råde og i dette tilfelle la misunnelsen bestemme vedtak. 

F eks hvis SV & Co ville jevne ut forskjeller, så hadde de fått satt minstefradraget til > 200 000 og innført borgerlønn og 25% flat skatt på alt over 200 000. Men det er ikke det de vil. Ideologien deres er ikke slik. Den er 150 år gammel, krokete og gammel anakronisme. Gammel skit dratt med inn i moderne tid. For 100 år siden demonstrerte de mot elektrisitetens innføring ....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
NortonM skrev (29 minutter siden):

økonomisk konservativ

Betyr det: Den som sparer har? 
Hele min barndom ble vi lært å spare. På barneskolen sparte vi en gang i mnd på bok, de fleste et par kroner, og da jeg var 15 var det blitt 543,44 kr. Det var jo under Gerhardsens 4. regjering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En hel hær av økonomer og finansfolk sier JA til IPS, men i SV har de vedtatt at alle yngre som sparer har mere å bidra med før de slutter å være lønnsomme, derfor: MERE SKATT må betales der det fins sparepenger til overs. Kapitalister begynner sitt svineri i det små, og det gjelder at de venner seg til å betale så mye som mulig skatt av det de har fra første arbeidsdag.

Det er noen som er enige med dem i SV siden en som tjener 250 000 må betale 40 000 i skatt. Disse kan fortelle at det sjelden er noe igjen å spare til pensjon eller andre ting. Regnestykker viser at de ikke har råd til å betale skatt i det hele tatt pga prisene og alle de andre skattene de betaler på alt de kjøper av varer og tjenester. Ikke får de fri rettshjelp heller. Grensen er 246 000 og formue i flg skatteoppgjøret må være maks 100 000. Ikke får de bostøtte heller, og derfor ikke tilskuddet til strøm via den. 

IPS burde de ikke ha råd til likevel, men siden så mange klarer å sette av så mye, så må det stoppes. SV kan ikke sitte å se på 93 mrd uten at staten får det meste av det. 

ASK aksjesparekonto - uttak av avkastning betales med 22% skatt:
I 2021 skal utbytte og gevinster på aksjer og aksjefond ganges opp med en faktor på 1,44,
slik at skattesatsen i praksis blir 31,68 prosent. I 2022 økes denne oppjusteringsfaktoren til 1,60,
slik at skattesatsen i praksis blir 35,20 prosent.
Hvem har funnet på dette? Ikke jeg. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette er del av en større plan. De er livredde for at folk skal klare seg på egen hånd med kapitalinntekter. Man skal gå 15-20 år på skole. Deretter skal man jobbe i 40-45 år. Etter dette skal man ikke sitte igjen med som helst, men klare seg med de 15-20 tusen man får i pensjon per år. 

Fra man blir født til man blir begravet skal man befinne seg i hamsterhjulet hver eneste dag. For å tjene konge og fedreland.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (33 minutter siden):

Kommer ikke til å bli noe sikret statlig pensjon til de under 40 år uansett, må spare selv.

Rådyre boliger, vanskelig arbeidsmarked, sosial dumping fra mena og østeuropa, svakere og svakere kropne og man må spare til pensjon selv. Man kan trygt si at hippie generasjonen trekker stigen opp etter seg.

Har sjeldent vært så mange ledige jobber som nå, mange billige hus i Norge om man flytter ut fra storbyene, og Norge har aldri hatt mer penger på bok.

 

Hvorfor så negativ? Kutt ut nyheter 24/7 er mitt forslag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 timer siden):

Har sjeldent vært så mange ledige jobber som nå, mange billige hus i Norge om man flytter ut fra storbyene, og Norge har aldri hatt mer penger på bok.

 

Hvorfor så negativ? Kutt ut nyheter 24/7 er mitt forslag.

Boligprisene steget 10-20% årlig i 20 år, en bolig som kostet 300k koster nå 3mill + på sentrale Østlandet der jeg er ifra. 100 vis av på søkere på stillinger som butikkmedarbeider, lager og sikkert de fleste andre.

Det er mulig å være litt realitetsorientert, ellers får man ikke gjort noe med problemene.

Ellers har du helt rett burde slutte å følge med på nyhetene, folk er jo politisk hjernevasket. Begrenset hva enkeltpersoner får gjort når man har hele den venstreradikale mediaeliten mot seg.

Man ser også hvordan krona har utviklet seg, det gå en vei og det er nedover, utifra at vi har mistet fordelen av billig vannkraft, store utgifter til innvandring, sær avgifter og sær skatter så er den negative utviklingen umulig å snu

Får bare være passasjer i dette synkende skipet. Trur også at jeg slutter å besøke diskusjon.no, begrenset hva mine realistiske samfunnsutsikter om ansees "negative" bidrar med her uansett. 

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
bruker-540634 skrev (3 timer siden):

100 vis av på søkere på stillinger som butikkmedarbeider, lager og sikkert de fleste andre.

En assistentstilling i kommunen tiltrakk seg 400 søkere. Alt fra akademikere til oljearbeidere og husmødre. Men ingen med minoritetsbakgrunn selv om det er nok av ledige der.

Kassejobber tiltrekker 50 - 100 søkere.

Elkjøp ansetter ingen over 40 år (35). Heller ikke vikarer eller ringevikarer eller fra vikarbyråer.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (6 timer siden):

Boligprisene steget 10-20% årlig i 20 år, en bolig som kostet 300k koster nå 3mill + på sentrale Østlandet der jeg er ifra. 100 vis av på søkere på stillinger som butikkmedarbeider, lager og sikkert de fleste andre.

Det er mulig å være litt realitetsorientert, ellers får man ikke gjort noe med problemene.

Ellers har du helt rett burde slutte å følge med på nyhetene, folk er jo politisk hjernevasket. Begrenset hva enkeltpersoner får gjort når man har hele den venstreradikale mediaeliten mot seg.

Man ser også hvordan krona har utviklet seg, det gå en vei og det er nedover, utifra at vi har mistet fordelen av billig vannkraft, store utgifter til innvandring, sær avgifter og sær skatter så er den negative utviklingen umulig å snu

Får bare være passasjer i dette synkende skipet. Trur også at jeg slutter å besøke diskusjon.no, begrenset hva mine realistiske samfunnsutsikter om ansees "negative" bidrar med her uansett. 

.

Sentrale Østlandet ja, men det er fordi etterspørsel er så mye høyere enn tilbud. Supply and demand som de sier, kapitalisle i praksis. Billig andre steder, der prisene bare har fulgt inflasjon. 

Har man lite eller ingen utdanning eller kompetanse så vil man  nok slite med å få jobb. Så har det alltid vært mange søkere på stillinger som ikke krever mye kompetanse, mange som søker for å vise dette for Nav. Var sånn for 20 år siden også.

 

Ellers tror jeg det er lurt å se på fakta og ikke bare synse https://www.nrk.no/norge/rekord-i-antall-ledige-stillinger-1.15697756

Rentene er lave som også driver opp prisene. Gå tilbake noen tiår med 7% rente på boliglån så er forutsetningene ganske annerledes.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...