Gå til innhold

Ny rapport melder om trakassering og diskriminering hos Destiny-utvikleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Espen2 said:

Veldig trist at det er sånn i spillbransjen, men nå er det heldigvis tegn på endringer og de som trakaserer m.m blir hengt ut og det blir lagt fokus på problemet. Viktig kamp

Får håpe at man kanaliserer energien og fokuset på å få folk inn i fagforeninger. Er bra at man tar oppgjør med ting, men hjelper lite om man ikke tar fatt i det bakomliggende problemet, nemlig at folk står alene mot store internasjonale selskaper som gir pokker i alt annet enn salgstallene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er litt redd for at en ved å "kjønne" og "farge" dette til en viss grad går glipp av veldig viktige momenter. I USA har de sammenlignet med norsk standard, tilsynelatende et veldig brutalt arbeidsliv med færre rettigheter og en helt annen type relasjon mellom ulike nivåer i bedrifters hierarki. Mye av det som pekes på i artikkelen tror jeg blir bedre adressert gjennom å se på arbeiderrettigheter enn å fokusere på kjønn og hudfarge.

Så virker det i dette tilfellet som dette er en del av en konflikt med helt andre konfliktlinjer i tillegg. En ting er ovennevnte fokus på kjønn og hudfarge, men i IGN artikkelen fremkommer det bla. at noe av uenigheten dreide seg om at noen pushet på for men ikke fikk kjønnsnøytrale toaletter eller selskapets støtte til "Black Lives Matter". Det er tilsynelatende den ene sidens opplevelser i et veldig "politisert" klima vi får se, og det er en risiko for at vi heller enn bedre rettigheter for arbeidere får se relativt lettvinte (og billige) "Diversity & Inclusion" tiltak. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, herzeleid said:

Jeg er litt redd for at en ved å "kjønne" og "farge" dette til en viss grad går glipp av veldig viktige momenter. I USA har de sammenlignet med norsk standard, tilsynelatende et veldig brutalt arbeidsliv med færre rettigheter og en helt annen type relasjon mellom ulike nivåer i bedrifters hierarki. Mye av det som pekes på i artikkelen tror jeg blir bedre adressert gjennom å se på arbeiderrettigheter enn å fokusere på kjønn og hudfarge.

Så virker det i dette tilfellet som dette er en del av en konflikt med helt andre konfliktlinjer i tillegg. En ting er ovennevnte fokus på kjønn og hudfarge, men i IGN artikkelen fremkommer det bla. at noe av uenigheten dreide seg om at noen pushet på for men ikke fikk kjønnsnøytrale toaletter eller selskapets støtte til "Black Lives Matter". Det er tilsynelatende den ene sidens opplevelser i et veldig "politisert" klima vi får se, og det er en risiko for at vi heller enn bedre rettigheter for arbeidere får se relativt lettvinte (og billige) "Diversity & Inclusion" tiltak. 

 

En lang og grundig tekst som detaljert beskriver hvor vanskelig forholdene har vært spesielt for minoriteter i selskapet og du avfeier det med at "noen pushet på for men ikke fikk kjønnsnøytrale toaletter"? Gadd du i det hele tatt å lese teksten?

Den ene sidens opplevelser? Ja selvfølgelig. Dette er en beskrivelse av hvordan kvinner, fargede (spesielt fargede kvinner) og skeive har opplevd systematisk forfølgelse og mishandling fra navngitte sjefer i selskapet. Dette er grunnleggende problemer man må ta tak i og løse innad i selskapet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (25 minutter siden):

En lang og grundig tekst som detaljert beskriver hvor vanskelig forholdene har vært spesielt for minoriteter i selskapet og du avfeier det med at "noen pushet på for men ikke fikk kjønnsnøytrale toaletter"? Gadd du i det hele tatt å lese teksten?

Den ene sidens opplevelser? Ja selvfølgelig. Dette er en beskrivelse av hvordan kvinner, fargede (spesielt fargede kvinner) og skeive har opplevd systematisk forfølgelse og mishandling fra navngitte sjefer i selskapet. Dette er grunnleggende problemer man må ta tak i og løse innad i selskapet.

Nå har jeg ikke avfeid noe som helst men påpekt helt fundamentale forskjeller mellom amerikansk og norsk arbeidsliv som virker å være en stor del av problemet her. Videre har jeg påpekt at dette er en sides fremstilling av konflikt(er), og i tillegg at disse virker å ha et politisk tilsnitt ut over det som går på "forfølgelse og mishandling". 

Et tragisk utfall, som ikke virker usannsynlig, er at en setter ned en "gruppe" eller iverksetter overfladiske "D&I"-tiltak uten de ansattes rettigheter eller tilværelse blir nevneverdig bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så vanskelig. Jobb som alle andre og ikke forvent spesialbehandling. Om folk tror at hvite menn feks får innpass på alt de foreslår så tar de grundig feil og må kanskje skrubbe hjernene sine for mye dritt som har lagt seg de siste åra. Slutt å fokuser så sinnsykt på rase og kjønn. Er meget sikker på i mange av disse tilfellene så har ikke det noe med saken å gjøre. Men det er lett å hisse seg opp av å se en kvinne ikke få viljen sin eller en sort mann/dame det samme. Men det handler ikke alltid om rase og kjønn. Kanskje har de dumme ideer? tenkt på det noen gang? og drasse inn på arbeidsplassen med masse politiske krav skjønner jeg godt at arbeidsgiver gjør seg vanskelig over. Kanskje det har noe med det å gjøre i stedet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stormwolf skrev:

Det er jo ikke så vanskelig. Jobb som alle andre og ikke forvent spesialbehandling. Om folk tror at hvite menn feks får innpass på alt de foreslår så tar de grundig feil og må kanskje skrubbe hjernene sine for mye dritt som har lagt seg de siste åra. Slutt å fokuser så sinnsykt på rase og kjønn. Er meget sikker på i mange av disse tilfellene så har ikke det noe med saken å gjøre. Men det er lett å hisse seg opp av å se en kvinne ikke få viljen sin eller en sort mann/dame det samme. Men det handler ikke alltid om rase og kjønn. Kanskje har de dumme ideer? tenkt på det noen gang? og drasse inn på arbeidsplassen med masse politiske krav skjønner jeg godt at arbeidsgiver gjør seg vanskelig over. Kanskje det har noe med det å gjøre i stedet?

Du er herved ønsket hos Actiblizzards guttegjeng. Dere andre unnskyld at at jeg sier dette til @Stormwolf nå. @Stormwolf: Men fy fader det du sier er såå jæævli spot on av det som er problemet, folk som deg, med tankegang som deg, som ikke evner å se urett så lenge DU får det du vil ha. Stormwolf det er folk som deg som er ett av de største problemene i bransjen, gå å ta deg ei bolle and please choke on it.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Thalboo skrev:
Stormwolf skrev:

Det er jo ikke så vanskelig. Jobb som alle andre og ikke forvent spesialbehandling. Om folk tror at hvite menn feks får innpass på alt de foreslår så tar de grundig feil og må kanskje skrubbe hjernene sine for mye dritt som har lagt seg de siste åra. Slutt å fokuser så sinnsykt på rase og kjønn. Er meget sikker på i mange av disse tilfellene så har ikke det noe med saken å gjøre. Men det er lett å hisse seg opp av å se en kvinne ikke få viljen sin eller en sort mann/dame det samme. Men det handler ikke alltid om rase og kjønn. Kanskje har de dumme ideer? tenkt på det noen gang? og drasse inn på arbeidsplassen med masse politiske krav skjønner jeg godt at arbeidsgiver gjør seg vanskelig over. Kanskje det har noe med det å gjøre i stedet?

Du er herved ønsket hos Actiblizzards guttegjeng. Dere andre unnskyld at at jeg sier dette til @Stormwolf nå. @Stormwolf: Men fy fader det du sier er såå jæævli spot on av det som er problemet, folk som deg, med tankegang som deg, som ikke evner å se urett så lenge DU får det du vil ha. Stormwolf det er folk som deg som er ett av de største problemene i bransjen, gå å ta deg ei bolle and please choke on it.
Å bare så det er sagt, kommentaren din "Men det er lett å hisse seg opp av å se en kvinne ikke få viljen sin eller en sort mann/dame det samme. Men det handler ikke alltid om rase og kjønn." Du gruser deg selv, ikke bare er du kvinnefiendlig, men også rasist utifra dine egne ord. Go`jul.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Stormwolf said:

Det er jo ikke så vanskelig. Jobb som alle andre og ikke forvent spesialbehandling. Om folk tror at hvite menn feks får innpass på alt de foreslår så tar de grundig feil og må kanskje skrubbe hjernene sine for mye dritt som har lagt seg de siste åra. Slutt å fokuser så sinnsykt på rase og kjønn. Er meget sikker på i mange av disse tilfellene så har ikke det noe med saken å gjøre. Men det er lett å hisse seg opp av å se en kvinne ikke få viljen sin eller en sort mann/dame det samme. Men det handler ikke alltid om rase og kjønn. Kanskje har de dumme ideer? tenkt på det noen gang? og drasse inn på arbeidsplassen med masse politiske krav skjønner jeg godt at arbeidsgiver gjør seg vanskelig over. Kanskje det har noe med det å gjøre i stedet?

Eh… Nei. Det har faktisk ikke med "det å gjøre". 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker at alt dette skaper utfordringer for etisk bevisste gamere. Jeg vil ihvertfall helst konsumere spill som jeg vet at har blitt lagd under ordnede forhold, i likhet med alt annet jeg konsumerer. Men begynner jo helt klart å tegne seg et bilde ikke bare av enkeltselskaper med usunne forhold, men en hel bransje som har en kultur som er ganske så motbydelig. Håper virkelig alt dette fører til en reell endring, men bare noe så enkelt som at Bobby Kotick ikke forsvinner viser jo at bransjen ikke tar problemene seriøst, fordi de fortsetter å selge.

For hva er egentlig insentivet for å endre seg når spillerne fortsetter å kjøpe spill (vi har jo ikke noe valg, er jo ikke som at vi kan kjøpe wow av noen andre enn blizzard)?

Eller hvorfor fikse forholdene for de ansatte, når det uansett er lange køer med folk som vil jobbe i selskapene og drømmer om å jobbe med spillutvikling klare for å ta over for de som slutter?

Fagforeninger og lover og regler er det eneste som kan fungere på slike forhold tror jeg. Lar vi det være opp til selskapene ser vi jo hva som skjer...

Og må bare si til enkelte kommentarer som avfeier problemene med forskjellsbehandling, rasisme og kvinnefiendtlighet som bagateller: INGENTING har noensinne blitt dårligere av at ulike mennesker jobber med det. ALT blir bedre med diversitet. Det er masse forskning som sier det, det er masse praksis som viser det og de fleste vil selv kjenne seg igjen i det også. For hvor gode kan ideene egentlig bli når alle tenker likt?

Lenke til kommentar

Problemet er nok noe større enn spillbransjen. Det er et gjennomgående problem for hele IT-bransjen at kvinner, fargede og skeive personer utsettes for trakassering,  forskjellsbehandling og utfrysing. Dette er en kamp som har pågått i mange år. Det er viktig at det fokuseres på slike saker. Jo flere saker jo bedre, og sakte men sikkert blir forholdene bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Problemet er nok noe større enn spillbransjen. Det er et gjennomgående problem for hele IT-bransjen at kvinner, fargede og skeive personer utsettes for trakassering,  forskjellsbehandling og utfrysing. Dette er en kamp som har pågått i mange år. Det er viktig at det fokuseres på slike saker. Jo flere saker jo bedre, og sakte men sikkert blir forholdene bedre.

Det er et gjennomgående problem i kapitalismen, spiller ingen rolle hva et stort multimilliard selskap lager, det er pill rottene fra toppen og ned, tv selskaper, film, musikk, spill, biler, leker møbler, doruller, fin et stort firma og det er garantert drit i det, utnyttelse av arbeidere, trakassering både seksuell eller annen type. 
Det er umulig å ha etisk konsum i verden i dag, du må bare velge hvilke slag man skal orke å ta.
For meg er det spillselvskaper fordi det er hobbien min og jeg som konsumer har da et større ansvar for dette, både ansvar for arbeidere i industrien men også andre forbrukere, miktrotransakjoner og lootbookser er bare en videreføring av alt det uetiske disse bedriftene holder på med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Gunfreak said:

Det er umulig å ha etisk konsum i verden i dag, du må bare velge hvilke slag man skal orke å ta.
For meg er det spillselvskaper fordi det er hobbien min og jeg som konsumer har da et større ansvar for dette, både ansvar for arbeidere i industrien men også andre forbrukere, miktrotransakjoner og lootbookser er bare en videreføring av alt det uetiske disse bedriftene holder på med.

Et godt poeng. Jeg har ikke et konsekvent etisk konsum, men forsøker så godt jeg kan å tenke over hvor pengene mine går.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanlig med slike saker, hopper man på karusellen uten stille et eneste kritisk spørsmål. Med et hederlig unntak i Herzeleid.

Vi vet ingenting om det faktisk har funnet sted trakassering eller diskriminering av kriminel sort her. Vi har ennå til gode å se et eneste bevis.

Folk er nyttige idioter. Det er et problem.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Petter H said:

Som vanlig med slike saker, hopper man på karusellen uten stille et eneste kritisk spørsmål. Med et hederlig unntak i Herzeleid.

Vi vet ingenting om det faktisk har funnet sted trakassering eller diskriminering av kriminel sort her. Vi har ennå til gode å se et eneste bevis.

Folk er nyttige idioter. Det er et problem.

Ja det selvsagt 26 nåværende og tidligere ansatte som dikter og lyver… 🙄

Trakasserende og diskriminerende oppførsel blir uakseptabelt leeeenge før det blir kriminelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...