Gå til innhold

Minecraft server: bruke egen pc, eller kjøre det på samme pc eg spiller med?


TanteEdgar

Anbefalte innlegg

Ser at dette nesten er samme spm som en annen tråd her inne, men for ikkje å kuppe den, så lager eg min egen.

Har nettopp kjøpt ny pc og har den gamle stående her, har ikkje bestemt meg for hva eg skal gjøre med den endå, regner med salg er nytteløst da dette er ein gammel pc etterhvert.

Eg og fruen spiller litt Minecraft Java og har vår verden inne på Realms, det funker jo ok, men er litt plagsomt til tider med lav renderavstand, spesielt når man prøver å finne fram i områder man ikkje er kjent i (f.eks lete etter End byer).

Den gamle pcen min kjørte det meste av spill med letthet, så regner med den skulle kunne funke som evt servermaskin, men her er spørsmålet:

Lønner det seg å kjøre serveren på ein egen maskin, eller vil den nye pcen kunne klare å drive dette greit samtidig som eg spiller på den? Er det veldig krevende å kjøre serveren samtidig som man spiller? Eg kan lite om dette, derfor stiller eg sikker litt dumme spm.

 

Den gamle maskinen har sånn ca specs:

intel i7 2700k (tror denne har intern grafikk)

24gb ddr3 ram

ingen GPU (tok den over i nye maskinen), men har endå en gammel pc med et GT650 kort som eg evt kan ta

 

Den nye har:

Ryzen 7 5800x

32gb ddr4 ram

GTX1080

 

 

Regner med Ryzen prosessoren er mange hakk kvassere enn ein 10 år gammel i7, er det evt andre grunner til å kjøre serveren på ein egen (gammel) maskin framfor å la den nye maskinen gjøre alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler vil gå fint.

Du trenger ikke noe spesiell GPU for å kjøre minecraft-server. Integrerte på intel-prosessoren holder, og eneste du trenger det til er strengt tatt for å få installert operativsystem på den.  Hadde installert en liten lett linux på den gamle, og hatt den stående  "headless" (kun nettverk, ingen skjerm eller tastatur) et eller annet sted ute av veien for det formålet.

Hvor krevende minecraft-server er kommer helt an på hva spillerene holder på med. Krever ikke allverdem med så lenge det er snakk om et par stykker, og alle oppfører seg. Men er ikke noe problem å få det til å gå i stå om man har noen som ikke gjør det, uansett hva man kjører det på.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...