Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta tredje dose?


Gjest 66e57...585

Skal du ta 3.dose?  

264 stemmer

  1. 1. Skal du ta 3.dose?

    • Ja
      180
    • Nei
      83


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Du har nok rett! Det er litt smått innvikla siden de skiller på «tredje dose» og «booster-dose» for Moderna (Spikevax). Mens Pfizer (Comirnaty) er lik.

https://legemiddelverket.no/nyheter/koronavaksiner-ema-apner-for-boosterdose-med-spikevax

Sitat

For Spikevax gis det en full dose ved tredje dose (100 µg) og halv dose for oppfriskningsdose (50 µg). For Comirnaty gis samme dose for både tredje dose og oppfriskningsdosen.

 

Takk som sjekker opp. Jeg hadde lest den artikkelen før, men er en stund siden 😊

For de som lurer på hva tredje dose vs booster-dose vil si her:

Det er viktig å skille mellom tredje dose som personer med alvorlig svekket immunforsvar trenger for å få best mulig beskyttelse mot covid-19, og såkalt oppfriskningsdose eller boosterdose som gjelder for personer over 18 år med normalt immunforsvar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 timer siden):

Tenker først og fremst på Norge nå. Heldigvis er det fremdeles ganske få antivaxxere her til lands. Men er redd de vil bli flere, dersom man ikke får noe igjen for å vaksinere seg.

Ja, jeg er ikke mot vaksinasjon, og har tatt de to første dosene med glede.

Men samtidig er jeg skeptisk til hvor lett man nå stengte ned samfunnet, på tross av forholdsvis lave innleggelsestall, og ikke minst lave dødstall. Her i Oslo er vi langt under forrige topp over sykehusinnleggelser. Det står litt verre til på landsbasis, men synes likevel det er pussig at man ikke har hatt litt mer is i magen.

Derfor litt skeptisk til en dose 3, men kommer nok mest sannsynligvis å ta den likevel hvis det blir et krav om det.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (15 minutter siden):

Her i Oslo er vi langt under forrige topp over sykehusinnleggelser. Det står litt verre til på landsbasis, men synes likevel det er pussig at man ikke har hatt litt mer is i magen.

Toppen var på 164 i april, men med 122 nå og en skarp økning så går man mot å overgå dette ganske raskt dersom det fortsetter. Økningen kommer fra et høyere nivå enn toppen i april. Man har ikke tall på hvor mange fra Oslo som er innlagt, men hvor mange som er innlagt på sykehusene tilknyttet Oslo kommune (om det var noen tvil).
2112114824_Screenshot2021-12-13at13_51_33.thumb.png.9756b5f3b06a5669c82d35745b06a0eb.png

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (11 timer siden):

Jeg tok 8 vaksiner i år (tetanus, HPV x2, covid x2, TBE x2, influensa) - alle har jeg selv ønsket å ta, og om det kommer flere vaksiner på markedet, så står jeg gjerne klar som dart-board.

Haha, sjøl. Så fremt alt går etter planen (dvs ikke plutselig havner i noen karantene) så er planen min å ta den 11. vaksinedosen min i morgen eller onsdag (2.dose koronavaksine) og dose nummer 12 rundt slutten av des/tidlig januar (sesongens influensadose). Her har tatt boostrix (4-1 vaksinen), pneumokokk (lungebetennelse), influensavaksine for 2020/2021, 3 doser HPV og 3 doser hepatitt A+B og første dose covid-vaksine. Har nå ventet i 6 uker så er klar for dose 2 av koronavaksinen og så venter jeg jo 2 uker (ish) på å ta influensavaksinen. Blitt mye vaksiner, så jeg ser frem til å kun fortsette med booster doser av influensa og korona årlig 😅 Lungebetennelse og boostrix trenger jeg jo ikke å tenke på før om 10 år.  Hva er grunnen til at du kun har tatt 2 doser HPV? Venter du bare på minimumsintervallet til siste dose? Og tredje koronadose, har dere ikke fått tilbud allerede? 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (57 minutter siden):

Toppen var på 164 i april, men med 122 nå og en skarp økning så går man mot å overgå dette ganske raskt dersom det fortsetter. Økningen kommer fra et høyere nivå enn toppen i april. Man har ikke tall på hvor mange fra Oslo som er innlagt, men hvor mange som er innlagt på sykehusene tilknyttet Oslo kommune (om det var noen tvil).
2112114824_Screenshot2021-12-13at13_51_33.thumb.png.9756b5f3b06a5669c82d35745b06a0eb.png

Sant nok, og usikker på hvordan toppen matcher mot strengere tiltak, men nå er andelen som ligger i respirator også lavere, og man må jo ta med at det er enormt mange flere smittede enn ved forrige topp.

Og gitt at det nå med all sannsynlighet ser ut til at omikron er mye mindre dødelig enn tidligere mutanter, snakker vi nok om et scenarie som ligner mye mer på en "vanlig" influensa. I en vanlig influensasesong ligger det inne et sted mellom 250-500 på intensivbehandling ref denne artikkelen: https://www.dagbladet.no/meninger/har-vi-tatt-for-hardt-i/73478875

Og tidligere har jo sykehusene sagt at de kan takle adskillig flere innlagte enn forrige topp, godt over 1000 hvis det skulle knipe.

Denne saken illustrerer at det kanskje egentlig ikke står så bra til med norske sykehus som man gir inntrykk av:
https://www.minervanett.no/helsevesenet-koronavirus-norge/noe-er-galt-i-helsevesenet--og-det-skyldes-ikke-korona/394576

For abonnenter, men står bl.a.:

Sitat

Sykehusene skulle ifølge pandemiplanen fra 2014 være dimensjonert for opp til 2500 samtidige innleggelser under en pandemi. Denne planen ble ved oppstarten av koronapandemien revidert til å si at sykehusene skulle klare 4500 samtidig innlagte, hvorav rundt 1200 med behov for intensivbehandling. I skrivende stund er det 314 pasienter på sykehusene, 108 av dem ligger på intensiv.


Igjen, jeg kommer nok til å ta vaksinen hvis jeg blir bedt om det, men nå er det snart på tide å få litt mer fakta på bordet og diskutere hvorfor det fortsatt er SÅ krise, på tross av ganske beskjedne tall på pasienter. 

Endret av KalleKanin
Litt rotete språk...
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (36 minutter siden):

Og gitt at det nå med all sannsynlighet ser ut til at omikron er mye mindre dødelig enn tidligere mutanter, snakker vi nok om et scenarie som ligner mye mer på en "vanlig" influensa. I en vanlig influensasesong ligger det inne et sted mellom 250-500 på intensivbehandling ref denne artikkelen: https://www.dagbladet.no/meninger/har-vi-tatt-for-hardt-i/73478875

Nå er det forskjell på hvor mange som ligger inne i løpet av hele vinteren og hvor mange som ligger inne samtidig. Som det ble vist i en annen tråd her inne, i 2017/18 var influensasesongen tøff og da lå det inne 37 på intensiv samtidig. Covid har 109 på intensiv nå, riktig nok Delta. Hva som vil skje med Omikron, annet enn at jævlig mange flere vil bli smittet, er høyst usikkert. Det er vel akkurat derfor FHI bruker de store bokstavene nå. Dette har potensialet til å gå skikkelig til helvete om vi ikke reagerer. Tar vi den sjansen? Pressekonferanse i kveld tyder på at regjeringen ikke gjør det. 

Kazuo skrev (På 8.12.2021 den 22.39):

 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (59 minutter siden):

Og gitt at det nå med all sannsynlighet ser ut til at omikron er mye mindre dødelig enn tidligere mutanter, snakker vi nok om et scenarie som ligner mye mer på en "vanlig" influensa. I en vanlig influensasesong ligger det inne et sted mellom 250-500 på intensivbehandling ref denne artikkelen: https://www.dagbladet.no/meninger/har-vi-tatt-for-hardt-i/73478875

Vi vet ikke om omikron er mer eller mindre dødelig. Dataene vi har fra Sør-Afrika er ikke representative for befolkningene i Europa og ellers, ettersom at man i opprinnelseslandene og omegn har en relativt ung befolkning med mer naturlig immunitet fra gjennomgått infeksjon sammenliknet med immuniteten vår som hovedsakelig er vaksinedrevet. Sammenlikningsgrunnlaget er dårlig, og det er fortsatt flere uker til man har en god oversikt over hvor mange som faktisk dør.

Fagfolk ser ut til å være enig om at man så langt ikke har grunnlag for å si at omikron er mindre dødelig enn delta, og at sannsynligheten er aller størst for at sykdomsbildet er ganske likt delta. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Kazuo said:

Haha..

Les litt om zinc og d vitamin som eks.

Lev på bacon pølser og vaksiner i håp om at immunforsvaret ditt er optimalt, er så langt ifra optimalt hvordan de fleste nordmenn lever.

Manglene i dagens matvarer spesielt grønnsaker er ganske sjokkerende, men jeg gidder ikke prøve overbevise Tjomlider om dette.

Man må gjerne ta vitamin- og mineraltilskudd, men du blir ikke supermann av det. Det kan godt hende det er manglende næring i norske grønnsaker, men vi går ikke rundt med skjørbuk, pellagra og beriberi og får derfor nok vitaminer til å opprettholde basal metabolisme og fysiologi. Vitaminer er ikke skipperns spinat, det er enkelt sagt næringsstoffer vi ikke produserer selv, men er avhengig av. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (49 minutter siden):

Man må gjerne ta vitamin- og mineraltilskudd, men du blir ikke supermann av det. Det kan godt hende det er manglende næring i norske grønnsaker, men vi går ikke rundt med skjørbuk, pellagra og beriberi og får derfor nok vitaminer til å opprettholde basal metabolisme og fysiologi. Vitaminer er ikke skipperns spinat, det er enkelt sagt næringsstoffer vi ikke produserer selv, men er avhengig av. 

Målet er da ikke bli supermann, målet er ikke ha mangler i kroppen som blir til sykdommer når man er eldre eller til andre kroniske problemer.

For min del er en optimalisert kropp langt bedre enn noe som halvveis putrer avsted mot alderdommen.

Sitat

 

Zinc 'keeps immune system in check'

https://www.bbc.com/news/health-21372790

Zinc deficiency

https://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_deficiency

Immune system[edit]

Impaired immune function in people with zinc deficiency can lead to the development of respiratory, gastrointestinal, or other infections, e.g., pneumonia.[6][15][16] The levels of inflammatory cytokines (e.g., IL-1β, IL-2, IL-6, and TNF-α) in blood plasma are affected by zinc deficiency and zinc supplementation produces a dose-dependent response in the level of these cytokines.[17]During inflammation, there is an increased cellular demand for zinc and impaired zinc homeostasis from zinc deficiency is associated with chronic inflammation.[17]

Zinc in Soils and Crop Nutrition

https://web.archive.org/web/20130219203257/http://www.fertilizer.org/HomePage/LIBRARY/Our-selection2/Fertilizer-use.html/Zinc-in-Soils-and-Crop-Nutrition.html

 

 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

Kom melding i dag med link. Ser jeg kan bestille dose 3 alt i neste uke. Er usikker på hva jeg skal gjøre, trodde ikke det skulle skje så fort.

Oi, så heldig! Jeg ville takket ja. Godt med alt som er unnagjort og ha litt ekstra beskyttelse! ❤️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Betroz skrev (På 13.12.2021 den 13.25):

Nei. Jeg har ikke tatt første dose engang, og skal ikke ta noen heller.

Ingen planer om å reise utenlands altså..
Vil komme krav om vaksinepass på utesteder etc.

Jeg kommer helt sikkert til å ta 3. dose om jeg får tilbud med time.
Nå er det kun drop-in og jeg drar ikke for å sitte i kø, for noe jeg egentlig ikke trenger.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (30 minutter siden):

Jeg kommer helt sikkert til å ta 3. dose om jeg får tilbud med time.
Nå er det kun drop-in og jeg drar ikke for å sitte i kø, for noe jeg egentlig ikke trenger

Sjekk ut om det er mulig å registrere ønske om 3.dose, evt forhør deg med vaksinesenteret i din kommune/bydel om at du vil gjerne komme komme på en time. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Oi, så heldig! Jeg ville takket ja. Godt med alt som er unnagjort og ha litt ekstra beskyttelse! ❤️ 

Ja? Joda sånn sett, men er littegrann skeptisk også. Det sto med store bokstaver i meldingen: NB! DET MÅ HA GÅTT 4,5 MND SIDEN DU FIKK DOSE 2!
For det første tenkte jeg, at akkurat det måtte vel de ha oversikt over, og passe på å ikke risikere noen innkalle før tiden.
Når jeg sjekket, ser jeg det bare såvidt er passert 4,5 mndr. Tenker da, at hvis det er en SÅ viktig grense, er det kanskje best å vente litt ekstra? Ikke ta det så nært opp til den grensen? Vet  ikke.. :hmm:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (13 minutter siden):

Ja? Joda sånn sett, men er littegrann skeptisk også. Det sto med store bokstaver i meldingen: NB! DET MÅ HA GÅTT 4,5 MND SIDEN DU FIKK DOSE 2!
For det første tenkte jeg, at akkurat det måtte vel de ha oversikt over, og passe på å ikke risikere noen innkalle før tiden.
Når jeg sjekket, ser jeg det bare såvidt er passert 4,5 mndr. Tenker da, at hvis det er en SÅ viktig grense, er det kanskje best å vente litt ekstra? Ikke ta det så nært opp til den grensen? Vet  ikke.. :hmm:

Aaah. Viktig å overholde minimumsintervall ja, men så lenge det er passert skal det gå greit. Send en mail til vaksinekontoret og spør. Du kan jo da evt avtale en time for tredje dose litt seinere, så har du i hvertfall det avtalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...