Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

billån, kjøpe bil og bytte bil


Anbefalte innlegg

Hei,

nettopp kjøpt meg en bil for c.a 400k, tok full finansiering.

 Er veldig opptatt av bil og liker å prøve meg på forskjellige biler i noen mnder.

Det jeg lurer på er, nå som jeg har handlet bil, går det an å bytte bil om 6-12mnder uten tap mtp. lån eller hvordan fungerer det egentlig i prakis ? Er ikke helt sikker på lån og hvordan dette fungerer i forhold til billån, renter /avdrag osv.

Noen som har forslag ?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du selger bilen du har nå vil jo hvor mye du får for den bestemme eventuelt tap? 

Si du har bilen i 6mnd nå og får solgt den for 350k, så betaler du ned 350k på lånet og sitter igjen med et restlån på kanskje 40k. Oppå det igjen har du tapet i form av renter og gebyrer du har måttet betale underveis.

Det er mulig å tjene penger på å flippe biler, men å gå i 0 eller tjene på å bytte bil hver 6. mnd er nok veldig vanskelig å få til.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Vil alltid tape noe på lån.
Iogmed at du har 100% lån, så har du nok ikke fått noe bra rente.

Skal du bytte bil, må du innfri lånet, få solgt bilen, og deretter ha lån på neste bil.
Usikker på hvordan dette fungerer, men ingen vil kjøpe bil som har tinglyst lån.
Tinglysningsgebyret er på ~600 kroner.

Noen har gått i null med elbil.

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (4 timer siden):

Enkelt og greit så er det dårlig butikk om du skal bytte til 1-2 ganger i året og du har billån. Sannsynligvis så taper biler seg mer i verdi enn du betaler ned på lånet. 

Hadde heller opparbeidet med noe mer egenkapital i stedet. Har du eiendom som du kan låne på er jo det mer lønnsomt. 

Takk for svar alle sammen

 

Har også huslån men denne er også maxa ut.

så i utgangspunktet skal det gå an å selge bilen og ta opp ny lån ?

skjønner at bilen vil tape noe verdi, det jeg lurer på er om jeg vil tape masse med tanke på etablering av ny lån, renter avdrag og slike ting.

 

Lenke til kommentar
test testesen skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen

 

Har også huslån men denne er også maxa ut.

så i utgangspunktet skal det gå an å selge bilen og ta opp ny lån ?

skjønner at bilen vil tape noe verdi, det jeg lurer på er om jeg vil tape masse med tanke på etablering av ny lån, renter avdrag og slike ting.

 

Det vil avhenge av hvilken ny låneavtale du inngår og ikke noe annet. Om du sitter på fullt boliglån og restlån for bil så kan det påvirke en ny avtale, men generelt er det ikke et problem - de tjener jo gode penger på å gi deg lån så.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Dubious said:

Skal du bytte bil, må du innfri lånet, få solgt bilen, og deretter ha lån på neste bil.
Usikker på hvordan dette fungerer, men ingen vil kjøpe bil som har tinglyst lån.

Så lenge banken har pant i bilen, så er vanlig fremgangsmåte at kjøper får bekreftet fra selgers bank hvilket beløp som skal innfris/betales hos dem. Kjøper betaler så denne delen av kjøpesummen direkte til banken mot at de bekrefter at pant i bilen da blir slettet. 

Er det en ny bil som er kjøpt for kr 400' så er det normalt aldri god butikk å selge denne igjen så raskt, den taper seg i verdi i det den ruller ut av butikken. I tillegg vil du jo sannsynligvis ikke ha betalt ned like mye på lånet som det bilen har tapt seg i verdi, og lånet må jo innfris ved salg av bilen. Er det bruktbil blir det noe annet, da kan du i og for seg selge bilen for ca samme sum i løpet av f.eks. 6 måneder, men det betinger jo at du selv gjorde et godt kjøp da du kjøpte bilen. Jeg ville heller startet med litt rimeligere bil (brukt) og spart opp over tid slik at du etter hvert kan kjøpe en dyrere bil.

Lenke til kommentar
11 hours ago, test testesen said:

skjønner at bilen vil tape noe verdi, det jeg lurer på er om jeg vil tape masse med tanke på etablering av ny lån, renter avdrag og slike ting.

Hvor mye du taper i omkostninger er avhengig av hva slags betingelser du har fått. Du har sikkert betalt noen tusenlapper i tinglysing og etabelering upfront, de pengene er tapt. Har du i tillegg tatt lånet via forhandler og utenom importør/kjede-subsidiert kampanje har du kanskje også fått en dyr rente som også er tapte penger.

Det som er lettest å brenne seg på er som de andre sier; med 100% finansiering av nyere bil er det vanlig at bilen faller fortere i verdi enn man betaler i avdrag på lånet den første tiden. Det er rett og slett fordi verdifallet på bil er størst når verdien er høyest, mens over tid flater verdiutviklingen ut. Nedbetalingstakten på et annuitetslån følger en motsatt trend, der man betaler mye renter og lite avdrag i begynnelsen og mens avdragsandelen øker utover .

Er selvfølgelig også en kostnad man risikerer om man bytter biler ofte og ikke låner, men det er gjerne mindre dramatisk for provatøkonomi å ta tap av penger man faktisk har

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...