Gå til innhold

Mest effektive måte å betale ned boliglån?


Roger865

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (43 minutter siden):

Og svaret er?

Uansett så er poenget at det er ein risiko inne i biletet som alle bør ta stilling til, samt tidsperspektivet ein må ha. Korleis ein taklar situasjonen om det blir eit krakk som kan ta årevis å hente seg inn igjen.

Svaret er at ingen har noen gang tapt penger med 5 års horisont. 
Det finnes ganske mye forskning på det der uten at jeg kommer til å bruke tid på å lete det opp. 

Men det er et google søk unna om du vil se på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (4 minutter siden):

Men for et argument da.

Jeg tror faktisk ikke folk forstår at det er selgere de møter i banken.

Derfor går man for indeksfond, som er bedre enn aktive om ikke man er heldig å treffer på riktig aktiv forvaltet fond. 
Men det er det bare flaks om du gjør.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (4 minutter siden):

Men for et argument da.

Jeg tror faktisk ikke folk forstår at det er selgere de møter i banken.

Sett alle pengene på sparekonto, helt frivillig eller betal ned på lånet som har ett par % rente, så kan resten av oss nyte en årlig avkastning på ca 10% i fond. Apple, Amazon, tesla, nvidia, Telenor, sk hynix, Samsung, lenovo går nok duken alle man. Kommer ikke nye produkter og utvikling der fremover. Blir nok solgt mindre varer fremover, fraktselskapene setter nok båtene sine i havn uten varer.

Lenke til kommentar
Duncan skrev (23 minutter siden):

Svaret er at ingen har noen gang tapt penger med 5 års horisont. 
Det finnes ganske mye forskning på det der uten at jeg kommer til å bruke tid på å lete det opp. 

Men det er et google søk unna om du vil se på det. 

Kan man si det samme om f.eks bitcoin nå? "Ingen har tapt penger med 5 års horisont" 

Jeg spør uten å ha letet opp noe informasjon. 

Lenke til kommentar
Duncan skrev (39 minutter siden):

Svaret er at ingen har noen gang tapt penger med 5 års horisont. 
Det finnes ganske mye forskning på det der uten at jeg kommer til å bruke tid på å lete det opp. 

Men det er et google søk unna om du vil se på 

Totalt historieløst.

The longest bear- market recovery took 7,262 trading days to reclaim the previous high

https://www.wsj.com/articles/what-happens-when-stocks-only-go-up-11619794810

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (10 timer siden):

Men for et argument da.

Jeg tror faktisk ikke folk forstår at det er selgere de møter i banken.

Selgere? I bank? Fysisk bank 🤣

Er du "boomer"?

Duncan skrev (10 timer siden):

Svaret er at ingen har noen gang tapt penger med 5 års horisont. 
Det finnes ganske mye forskning på det der uten at jeg kommer til å bruke tid på å lete det opp. 

Men det er et google søk unna om du vil se på det. 

Nå er fem år veldig kort tid. 

Mine 3 år med sparing har vært gode med en nedtur mars 2020. Men det betyr ikke at de neste 2 årene blir bra.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (15 timer siden):

Og svaret er?

Uansett så er poenget at det er ein risiko inne i biletet som alle bør ta stilling til, samt tidsperspektivet ein må ha. Korleis ein taklar situasjonen om det blir eit krakk som kan ta årevis å hente seg inn igjen.

Ved jevn sparing (som er det relevante her i praksis, ikke engangsinnskudd) er svaret ca. fem år. Så etter en ca. to-tre års periode fikk du en ny ca. femårsperiode hvor bank var bedre, før fond har gått fullstendig til himmels etter ca. midten av 2012. Grafen ser slik ut: 

Dette er basert på innskuddsrente og ikke lånerente, så nedbetaling av lån kommer litt bedre ut. Fond = MSCI World med 0.4 % fee. 

Grafen viser vel strengt tatt nedbetaling av serielån (jevnt "innskudd" altså fast avdrag med tilhørende reduksjon i rentekostnader). Det ser litt annerledes ut med annuitetslån men det er såpass mye mer knot å regne ut at det har jeg ikke gjort. 

(Edit: Når jeg tenker meg om: Hvis du forutsetter at alt er bruk av overskuddslikviditet, dvs. ekstraordinære innbetalinger som kommer i tillegg til ordinær nedbetaling av lån (evt nedbetaling av et rammelån), er vel egentlig grafen helt presis uansett hvilken nedbetalingsprofil du har på lånet. 

 

image.png.9319304f6cca62298e9ae99f2081c10d.png

 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duncan skrev (10 timer siden):

Svaret er at ingen har noen gang tapt penger med 5 års horisont. 
Det finnes ganske mye forskning på det der uten at jeg kommer til å bruke tid på å lete det opp. 

Men det er et google søk unna om du vil se på det. 

Dette er pisspreik, se over. Selv med jevn sparing har du tapt i flere femårsperioder. Ved engangsinnskudd ser det mye verre ut. Gjorde du et engangsinnskudd i mars 2020 var dette bedre enn bank i ca. fire måneder, og så tapte du penger relativt til bankinnskudd i 15 år. Og så vippet det over og under bank i noen år før fond har vært entydig bedre de siste fire-fem årene.  

image.png.8af5ff8c1a11d75be38439a9de5e4974.png

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 12.12.2021 den 8.10):

Som flere her sier, så er det å korte ned nedbetalingstiden på lånet som hjelper.

Hvis du har kapasitet til å betale ned mye mer over tid, så bør du også kikke på å gjøre om lånet til et serielån.

Nei, du bør kikke på å gjøre om lånet til et annuitetslån med så høye terminbeløp og så kort løpetid du bare klarer å håndtere.

(å gjøre om et annuitetslån til serielån innebærer riktignok at du betaler mer ned på lånet i begynnelsen, men så går rente-andelen ned etterhvert uten at avdrags-andelen øker tilsvarende; helt unødvendig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...