Gå til innhold

USB-C strømforsyning til laptop + usb-hub + mobilllading


Saftis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har følgende behov (i synkende rekkefølge):

1. Lade laptop (Krever 45W for å lade mens den brukes, men spesifikasjonene lister også at den er kompatibel med 65W - men antar at den ikke lader med noe mer enn 45W)

2. Lade samme laptop via USB switch i stedet (switchen anbefaler minimum 65W, og er ratet opp til 85W USB-C PD)

3. Hurtiglade Samsung S21 via Quick Charge 4 - 25W

4. Ha ymse annet småtteri på lading

 

Så det jeg er på jakt etter er en USB-C power adapter/charger som har nok til å levere 85W på én USB-C "rail", 25W på en annen og som støtter Quick Charge 4.0.

Har kikket på disse to foreløpig:

 

https://www.elkjop.no/product/data/kabler-og-tilkobling-pc-og-nettverk/263139/satechi-dual-usb-c-og-usb-a-lader-st-tc100gm-eu

Med specs fra produsenten her https://satechi.net/products/100w-usb-c-pd-compact-charger?variant=33364039499864

- Leverer "bare" 60W/30W hvis 2x USB-C er koblet til samtidig

- Vet ikke om laptop godtar å lade mens den er på hvis den "bare" får 60W i stedet for 65W

- Nevner ikke Quick Charge 4.0 spesifikt - betyr dette at mobil vil lade tregere selv om den kan levere 30W på sekundær USB-C port?

 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/kabler-og-tilkoblinger/pc-ladere/dacota-platinum-110-w-multilader-svart/p-1167340/

- Kan levere opptil 100W på én USB-c rail

- Støtter QC 4.0

- Uklart hvor mye den kan levere i parallell på 2 USB-C rails

 

Tips til noe kraftigere saker som ev. gjør det til mindre gjettelek om det kommer til å funke?

 

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til det så prøv å unngå USB PD-løsninger. P.g.a spenningen på disse blir det overslag i kontaktene som gjør at kontaktene fungerer dårligere over tid. Eldre USB-standarder fungerer bedre så lenge de gir nok watt til ditt bruk. Kan du bruke en vanlig laptop-lader bør du vurdere det da disse ikke bruker løsninger som bruker lavere volt og høyere ampere, noe som er mer slitesterkt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har satachi'en og den lader s21 ultra'en min temmelig kjapt med PD. Og den lader også dell-laptopen min. Har ikke prøvd de så mye samtidig, men burde gå fint??

(Edit: går såpass kjapt å lade laptop at du ikke mister så mye batteri? Eller mister man kanskje grafikk ytelse?)

15 minutes ago, vidor said:

Har du mulighet til det så prøv å unngå USB PD-løsninger. P.g.a spenningen på disse blir et overslag i kontaktene som gjør at kontaktene fungerer dårligere over tid. Eldre USB-standarder fungerer bedre så lenge de gir nok watt til ditt bruk. Kan du bruke en vanlig laptop-lader bør du vurdere det da disse ikke bruker løsninger som bruker lavere volt og høyere ampere, noe som er mer slitesterkt.

Har du noen kilder på dette? Har ikke hørt om dette før, selv om det gir mening rent teoretisk.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Axefjord said:

Har du noen kilder på dette? Har ikke hørt om dette før, selv om det gir mening rent teoretisk.

Var en kar som hadde tatt bilde av kontakten som var skadet over tid og han hadde også skrevet litt om hvorfor problemet oppstod, men dette var en stund siden så det er litt jobb å spore det opp igjen. Finner det ikke på history-søk i browser.

Når en søker på dette finner en mest PR-stoff, så ikke så lett å finne gode faktasider fra elektroingeniører som tar bladet fra munnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...