Gå til innhold

Regjeringen tar halvparten av regningen for høye strømpriser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter å lurer på, siden jeg har strømpris på 56 øre og den har vært mer det enn over 70 øre den siste måneden, da vil jeg ikke få noen støtte og heldige meg som har så lav strømpris. Men jeg mistenker da at strømselskapet kan finne på å legge prisen på 69 øre fremover. Da blir det jo vinn for dem og tap for meg. 

Lenke til kommentar

Når jeg ser på de opplyste husene rundt omkring her virker det ikke som om det er veldig mange som bekymrer seg for strømutgiftene tross alt, selv om det sikkert dreier seg om LED lys, men allikevel 😉

Føles omtrent ut som å bo i et juletre.

Beregningen virker også ganske så vilkårlig og høres ut som noe som kunne vært tatt ut av mattebok for førsteklassinger? Dekke halvparten av prisen over 70 øre pr. kWh, og eks. MVA? Øystein Sunde kunne nesten ikke ha funnet en bedre løsning.

Og 5000 kWh pr. måned!? 😮 Jeg bruker under 9000 kWh pr. år i min leilighet med 2 soverom...

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (5 timer siden):

Jeg sitter å lurer på, siden jeg har strømpris på 56 øre og den har vært mer det enn over 70 øre den siste måneden, da vil jeg ikke få noen støtte og heldige meg som har så lav strømpris. Men jeg mistenker da at strømselskapet kan finne på å legge prisen på 69 øre fremover. Da blir det jo vinn for dem og tap for meg. 

Vel, det tåpelige er at du faktisk får kompensasjon lik alle andre, slik forslaget er lagt ut nå. Ved snittpris i ditt område på 1,90 kr, så vil du i realiteten få tilbake bittelitt mere enn du betaler nå. For hvert øre ekstra på prisen, får du 0,5 øre i profitt...

Det er så man lurer på om noen har spekulert i dette. Bundet seg til minst like god eller bedre pris, og samtidig har både sauna, hottub på veranda, svømmebasseng og svær oppkjørsel/parkeringsplass som holdes rein med varmekabler og derved har forbruk opp mot 5000 kWh i de kalde årstider. Og så foreslår en slik raus ordning. 

At den da ikke treffer de som har aller minst, og sliter aller mest med økning i strømprisen, er tydeligvis mindre viktig. Har derfor mer sans for at man setter en minstepris, og dekker alt over, inntil en langt mer fornuftig kWh-grense.

Så får de som har monsterforbruk i forhold til andre, selv dekke det som skyter over denne grensen. Tipper det er mest kakser med mer enn feit nok lommebok, som forbruker mer enn 2 500 kWh på en måned...

En sikkerhetsventil vil dog være at folk kan søke om dispensasjon for forbruk over en grense på 2 500 kWh, der de må vise til at de ikke har særlig med forbruk de kan redusere, altså kun nødvendighetsforbruk. Ja, det vil si å slå av oppvarming av saunaen (med mindre helsemessige forhold tilsier noe annet), hottub på veranda, svømmebassenget, varmekabler i oppkjørselen etc. Om man har  slikt.

Ordningen med dispensasjon vil selvsagt måtte måles opp mot inntekt og formue, for å sikre at øvre middelklasse og kaksene selv dekker sløsingen sin, og det er faktisk trengende som får dekket reelt forbruk man ikke kan gjøre mye med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Vel, det tåpelige er at du faktisk får kompensasjon lik alle andre, slik forslaget er lagt ut nå. Ved snittpris i ditt område på 1,90 kr, så vil du i realiteten få tilbake bittelitt mere enn du betaler nå. For hvert øre ekstra på prisen, får du 0,5 øre i profitt...

Det er så man lurer på om noen har spekulert i dette. Bundet seg til minst like god eller bedre pris, og samtidig har både sauna, hottub på veranda, svømmebasseng og svær oppkjørsel/parkeringsplass som holdes rein med varmekabler og derved har forbruk opp mot 5000 kWh i de kalde årstider. Og så foreslår en slik raus ordning. 

At den da ikke treffer de som har aller minst, og sliter aller mest med økning i strømprisen, er tydeligvis mindre viktig. Har derfor mer sans for at man setter en minstepris, og dekker alt over, inntil en langt mer fornuftig kWh-grense.

Så får de som har monsterforbruk i forhold til andre, selv dekke det som skyter over denne grensen. Tipper det er mest kakser med mer enn feit nok lommebok, som forbruker mer enn 2 500 kWh på en måned...

En sikkerhetsventil vil dog være at folk kan søke om dispensasjon for forbruk over en grense på 2 500 kWh, der de må vise til at de ikke har særlig med forbruk de kan redusere, altså kun nødvendighetsforbruk. Ja, det vil si å slå av oppvarming av saunaen (med mindre helsemessige forhold tilsier noe annet), hottub på veranda, svømmebassenget, varmekabler i oppkjørselen etc. Om man har  slikt.

Ordningen med dispensasjon vil selvsagt måtte måles opp mot inntekt og formue, for å sikre at øvre middelklasse og kaksene selv dekker sløsingen sin, og det er faktisk trengende som får dekket reelt forbruk man ikke kan gjøre mye med.

Måtte glise litt nå 😄

Lenke til kommentar
trn100 skrev (4 minutter siden):

Måtte glise litt nå 😄

Må jo håpe at den "spekulasjonen" min bare er fri fantasi, og ikke reellt tilfelle. Den var nok skrevet med et glimt i øyet... 😎

Men er seriøs på det med å treffe bedre på de som faktisk behøver hjelp.

Selv fikk jeg nå en regning som ca 60 % dyrere enn hva jeg betalte i januar i år. Men fremdeles bare 690 mot i underkant 400 for januar i år. Jeg skal nok tåle den differansen. Værre om man allerede betalte opp mot 2000,- som var en av årets dyreste regninger, frem til senhøsten. Å få regning på 3200,- før man er kommet til den/de kaldeste månedene i året/sesongen, når man allerede synes den på 2000,- var dyr.

Jeg fikk ikke noe hjelp (ei heller spurte jeg) det året jeg fikk nesten 15 K i strømregning for 3 måneder, og 8-10 K neste 3-måneders-periode pga langvarig sprengkulde i hele november og halve desember vinteren 2006-2007. Normal regning for 3 måneder, brukte å ligge på 2 500 +/-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Må jo håpe at den "spekulasjonen" min bare er fri fantasi, og ikke reellt tilfelle. Den var nok skrevet med et glimt i øyet... 😎

Men er seriøs på det med å treffe bedre på de som faktisk behøver hjelp.

Selv fikk jeg nå en regning som ca 60 % dyrere enn hva jeg betalte i januar i år. Men fremdeles bare 690 mot i underkant 400 for januar i år. Jeg skal nok tåle den differansen. Værre om man allerede betalte opp mot 2000,- som var en av årets dyreste regninger, frem til senhøsten. Å få regning på 3200,- før man er kommet til den/de kaldeste månedene i året/sesongen, når man allerede synes den på 2000,- var dyr.

Jeg fikk ikke noe hjelp (ei heller spurte jeg) det året jeg fikk nesten 15 K i strømregning for 3 måneder, og 8-10 K neste 3-måneders-periode pga langvarig sprengkulde i hele november og halve desember vinteren 2006-2007. Normal regning for 3 måneder, brukte å ligge på 2 500 +/-.

De aller fleste overlever det vel, og når jeg som tidligere nevnt ser rundt meg på alle de lysende nissene så kan det umulig være "folk flest" som har problemer.

Jeg er som i så mange andre saker redd for at det ikke er de som virkelig trenger det som får denne støtten, og selv om regjeringen nå har blitt både rød og grønn får jeg en følelse av de kanskje har blitt det på feil grunnlag. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

De som drar mest nytte er nok de som varmer opp jacuzzien sin i Holmenkollåsen.......

Sant, jeg bor i et gammelt hus fra 60 tallet på 140kvm og brukte 500kwt i november.

Hadde dog brukt mye mer om det ikke var for prisen, dessuten er jo 50% etter 70kwt kriminelt dårlig tiltak.

vi har overflod av strøm som det koster under 10 øre å produsere som kunne skape arbeidsplasser og velferd her i landet istedenfor å eksportere det billig til Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, sedsberg said:

Var det ikke gjennomsnitt pér døgn?

Ser ut som det er gjennomsnitt per måned, helt uavhengig av hvordan forbruket fordeler seg på døgnet. Det tror jeg siden også de med fastpris får kompansasjon som følger snitt prisen i området.

Så det vil si at selv om jeg eksempelvis bruker mye strøm når det er billig, slik at min snittpris (på faktura) blir lavere enn månedssnitt så vil jeg få større % av regningen dekket.

De som derimot bruker mest strøm når prisen er høy (dagtid) vil få mindre dekket siden prisen om natten når man bruker lite strøm trekker ned snittet i måneden.


Hva om prisen er veldig høy i noen timer?
Det er den gjennomsnittlige prisen i ditt område som brukes for beregningen. At prisen er veldig høy i en kort periode har begrenset betydning for den samlede regningen, og kompensasjonsordningen blir derfor beregnet ut fra gjennomsnittlig månedspris.

Hva med kunder som har fastpris?
Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...