Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkering ved avkjørsel


Datata

Anbefalte innlegg

Er en avkjørsel langs en hovedvei å betrakte som en privat grunn?

Har jeg grunn til å reagere på at folk parkerer i munningen av min avkjørsel? Kan jeg f eks tillate meg å sette opp et skilt med teksten «Ingen parkering ved postkassen»?

Og når er en stans å anse som parkering? Er "ingen bevegelse i eller ved bilen" nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datata skrev (1 time siden):

Og når er en stans å anse som parkering? Er "ingen bevegelse i eller ved bilen" nok?

Parkering er definert i trafikkreglene som «Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.» Det betyr at selv om du sitter i kjøretøyet med motoren i gang, så er kjøretøyet parkert. [vegvesen.no]

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (15 minutter siden):

Parkering er definert i trafikkreglene som «Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.» Det betyr at selv om du sitter i kjøretøyet med motoren i gang, så er kjøretøyet parkert. [vegvesen.no]

Ja, det koomer vel inn under "ingen bevegelse". Og så er det vel et spørsmål om tid? "Kortest mulig", er det fem minutter eller mindre?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (50 minutter siden):

Er vel alltid forbudt å parkere i mindre enn 5 meters avstand fra et kryss. 

Om du kan sette opp skilt med Privat vei, kommer an på om det er en privat vei eller ikke. Er det du selv som vedlikeholder veien med grus eller asfalt?

 

Selve avkjørselen og veien opp til husa er min egen. I tillegg er det en veiskulder mellom hovedveien og postkassen min der det er asfaltert og offentlig grunn, og det er der de parkerer, denne veiskulderen er ca en meter brei. Det er derfor jeg er usikker på hvilke regler som gjelder.

Lenke til kommentar

De som parkerer skjønner antagelig at det er en offentlig veiskulder, som tilhører hovedveien. Om de ofte hindrer adgang til postkassen, vil vel Posten si fra om det? Postbud liker ofte å kjøre inn ved postkassene, så de bare kan stikke en arm ut av bilen og åpne kassene.

En postkasse kan også flyttes til andre sida av veien. Eller du kan prøve og klage på dårlig adgang til postkassen, både for deg og postbudet.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (23 minutter siden):

De som parkerer skjønner antagelig at det er en offentlig veiskulder, som tilhører hovedveien. Om de ofte hindrer adgang til postkassen, vil vel Posten si fra om det? Postbud liker ofte å kjøre inn ved postkassene, så de bare kan stikke en arm ut av bilen og åpne kassene.

En postkasse kan også flyttes til andre sida av veien. Eller du kan prøve og klage på dårlig adgang til postkassen, både for deg og postbudet.

Det er en offentlig veiskulder, men den er anlagt til meg og til mitt bruk. Det er det som er litt forvirrende. Det betyr kanskje ikke noe at den er anlagt på min grunn så lenge Vegvesenet har kostet den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Datata skrev (1 minutt siden):

Det betyr kanskje ikke noe at den er anlagt på min grunn så lenge Vegvesenet har kostet den?

Du mener at det ikke har skjedd noen ekspropriering fra det offentlige sin side?

Ifølge dette blir det ervervet et visst antall meter fra vegkant. 

https://harris.no/aktuelt/hvilke-rettigheter-har-vegeier/

Sitat
Sitat

Samtidig fremgår det i tidligere veglover hvor bredt areal som minimum erverves, dersom avtalen ikke sier annet. Etter veglovene fra 1824 og 1851 skulle hovedveier være 5 meter brede og bygdeveier 3,75 meter brede. Etter veiloven fra 1912 ble det ervervet 1,5 meter fra vegkant, etter lovendring i 1938 var det 2,5 meter fra vegkant. Etter vegloven 1963 (nåværende) er det 3 meter fra vegkant som er standard, uten at det fremkommer klart av loven.

 

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (16 minutter siden):

Du mener at det ikke har skjedd noen ekspropriering fra det offentlige sin side?

Ifølge dette blir det ervervet et visst antall meter fra vegkant. 

https://harris.no/aktuelt/hvilke-rettigheter-har-vegeier/

 

Da er det vel bare å innse at de har sin fulle rett til å parkere der om de ikke hindrer tilgang til postkassen.

Takk for svar og takk også til de som fulgte diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/11/2021 at 5:47 PM, Datata said:

Da er det vel bare å innse at de har sin fulle rett til å parkere der om de ikke hindrer tilgang til postkassen.

Takk for svar og takk også til de som fulgte diskusjonen.

Tja, ikke nødvendigvis. Du kan nok ikke nekte dem i å parkere på grunn av at det er privat grunn, men følger de reglene for parkering ved kryss?

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/parkering-i-veikryss/#:~:text=Det er ikke lov å,kjørende eller gående i krysset.

Lenke til kommentar

Trafikkreglane slår fast i §17 2. ledd punkt a at det er forbode å parkere foran inn- eller utkjørsel. 

I tillegg til nokre andre unntak så er det stort sett lov å parkere langs offentleg veg. 

Eg kan ikkje sjå at bestemmelsane i postlova kjem inn her utanom at posten kan kreve at postkassa blir flytta til ein annan stad om det blir vanskeleg for posten å levere post. 

Lenke til kommentar
Datata skrev (På 11.12.2021 den 16.33):

Selve avkjørselen og veien opp til husa er min egen. I tillegg er det en veiskulder mellom hovedveien og postkassen min der det er asfaltert og offentlig grunn, og det er der de parkerer, denne veiskulderen er ca en meter brei. Det er derfor jeg er usikker på hvilke regler som gjelder.

Dersom veiskulderen kun er en meter bred vil jo bilen stå med en halvmeter ute i vegbanen og det er i alle fall ikke lov 🙂

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (18 minutter siden):

Dersom veiskulderen kun er en meter bred vil jo bilen stå med en halvmeter ute i vegbanen og det er i alle fall ikke lov 🙂

Også frå § 17;

Sitat

3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen.

Så lenge det ikkje er snakk om forkjørsveg og så lenge fartsgrensa ikkje er over 50 km/t så er det faktisk lov å parkere også i køyrebana om det er mogleg å passere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (På 13.12.2021 den 10.18):

Tja, ikke nødvendigvis. Du kan nok ikke nekte dem i å parkere på grunn av at det er privat grunn, men følger de reglene for parkering ved kryss?

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/parkering-i-veikryss/#:~:text=Det er ikke lov å,kjørende eller gående i krysset.

Jeg, som privatperson, kan vel ikke gjøre noe til eller fra om de parkerer ulovlig etter vegtrafikkloven? Det må være en sak for Vegvesenet eller politiet vel?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Datata said:

Jeg, som privatperson, kan vel ikke gjøre noe til eller fra om de parkerer ulovlig etter vegtrafikkloven? Det må være en sak for Vegvesenet eller politiet vel?

Du kan anmelde dem, eventuelt tipse om at det er mye ulovlig og farlig parkering der.

Du skriver ikke noe om hvorfor det parkeres mye ulovlig der. Hvis det er stort sett de samme personene så går det vel an å snakke med dem. Du kan jo også henge opp en plakat eller noe ved postkassen der du minner om regelen, slik du hadde tenkt i forbindelse med privat grunn. Du har ikke lov til å henge opp noe som minner om et reelt skilt, men infoplakat er vel lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...