Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ønsker råd mht arbeidsavtale til vaskehjelp


Fromthemountain

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Vi er i gang med å skaffe oss en vaskehjelp og har i første omgang landet på en firma som heter Vaskerhvitt. De utgir seg for å være en lovlig aktør som ikke jobber svart. Hadde gratis befaring i dag og de kom med følgende kommentarer: 

- Det skal skrives under vedlagte arbeidsavtale hvor det ser ut som vi skal være arbeidsgivere 

- Betaling skjer via Altinn vha skjema A04 Melding om lønner arbeid i hjemmet. 
- Ved personskade hos arbeidstakeren gjelder forsikringen til Vaskerhvitt 

- Ved skade i huset under arbeid gjelder vår egen innboforsikring

 

Her lurer jeg på et par ting som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

- Er det vanlig at jeg selv skal være den formelle arbeidsgiveren, selv om vi leier inn en firma som ordner alt ?

- Medfører dette noe ekstra administrasjonsarbeid for meg mtp skattemelding etc?

- Stusset litt på forsikringen også. Jeg vil tro at mesteparten av skaden som oppstår under vaskearbeid vil ligge under egenandelsgrensen. Jeg føler på en måte at enten firmaen eller arbeidstaker bør ha en egen forsikring som dekker skader. Tar jeg feil her? 


- Ser dere noen andre ting i avtalen som er påfallende eller ting som evt bør endres ?

A7A53F5A-170A-4B51-92E8-BFCCC2CE25E9.jpeg

F74C08B4-A466-4A19-93CA-D03B8BC4E2E1.jpeg

Endret av Fromthemountain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synsing (andre får ta jussen): Fremstår for meg som at de har faste vaskere/oppdragstakere, men at disse er privatpersoner som ikke er ansatt i VaskerHvitt men av hver oppdragsgiver (privatpersoner som deg selv).

Skjønner ikke at det blir noe annet enn næringsvirksomhet..

Hvorfor ikke bare gå for et faktisk seriøst firma som Freska om du først vil ha det hvitt? Så har de ansatte rettigheter, goder og forsikringer fra en proff arbeidsgiver. (Gitt at de er tilgjengelige i ditt område)

Endret av Kakeshoma
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (21 timer siden):

Synsing (andre får ta jussen): Fremstår for meg som at de har faste vaskere/oppdragstakere, men at disse er privatpersoner som ikke er ansatt i VaskerHvitt men av hver oppdragsgiver (privatpersoner som deg selv).

Skjønner ikke at det blir noe annet enn næringsvirksomhet..

Hvorfor ikke bare gå for et faktisk seriøst firma som Freska om du først vil ha det hvitt? Så har de ansatte rettigheter, goder og forsikringer fra en proff arbeidsgiver. (Gitt at de er tilgjengelige i ditt område)

Skjønner godt hva du mener og er for så vidt helt enig. Det kom bare litt som en overraskelse at VaskerHvitt ikke var en slik aktør. 

Lenke til kommentar

Hold deg unna. Her er det røde flagg over hele fjøla.

Hva er det egentlig VaskerHvitt AS gjør? Siden de krever at du står som arbeidsgiver, så er det du som sitter med ansvaret for alt. Det er du som må ha helse- og skadeforsikring ovenfor renholderen. Du sitter med ansvaret for skatt. Du sitter med ansvaret for sykepenger.
Såvidt jeg kan se, så slutter VaskerHvitt ASs oppgave etter å ha sendt en renholder til deg.

Og utifra det jeg finner, så er ikke renholderne flinke heller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 94704...402

Ikke relatert til spørsmålet ditt, men det finnes en app som heter Vaskehjelp. Der går du inn og ser hvem som er tilgjengelig i ditt område, leser tilbakemeldinger og booker. Lettvint og praktisk. 

Anonymous poster hash: 94704...402

Lenke til kommentar
Dragen skrev (På 12.12.2021 den 10.51):

Arbeidsgiver betaler sykepenger i 16 dager.

I ett vedvarende langtidssykefravær ja. Men ikke i korte sykefravær mellom perioder med friskmelding. Da starter arbeidsgiverperioden på 16 dager igjen for hvert nye sykefravær, som kan gi arbeidsgiver utgifter til langt mer enn 16 dager på ett år. Dette gjelder også egenmeldingsdager. Så er man riktig uheldig så kan dette medføre store utgifter, uten at man får det man betaler for av vaskehjelp, om man godtar å være arbeidsgiver.

Jeg ville tro det var mer naturlig å legge opp til at vaskehjelpen selger tjenestene sine som selvstendig næringsdrivende i form av ett enkeltmannsforetak. Og det burde kanskje heller eksistere en tjeneste som hjelper renholdere med dette. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 timer siden):

Det er samme mølet

Nei, det er ikke det samme. Her er renholderne selvstendig næringsdrivende og driver enkeltmannsforetak. Hvorfor dette problematiseres i så stor grad i overnevnte artikkel forstår jeg lite av. Det er for eksempel slik taxinæringen organiseres.

Ja, det er større jobbsikkerhet med å være ansatt som renholder i en bedrift. Men det vil jo også slå ut i dårligere lønn. Dette er vel også en bransje som er kjent notorisk for sosial dumping og lav avlønning. Som selvstendig næringsdrivende så omgår du en del av denne problemstillingen, ved at du er din egen arbeidsgiver. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Dårligere lønn sier du - som ansatt har du (skal i alle fall ha) minstelønn, noe du ikke har som selvstendig næringsdrivende.

Hvorfor har man ikke det som selvstendig næringsdrivende? Som selvstendig næringsdrivende bestemmer du selv timeprisen for tjenestene du selger.

Lenke til kommentar
Kron skrev (8 minutter siden):

Hvorfor har man ikke det som selvstendig næringsdrivende? Som selvstendig næringsdrivende bestemmer du selv timeprisen for tjenestene du selger.

Fordi man har ikke vanlig lønn som arbeidstaker, så man har ikke minstelønn, samt flere andre ting, som også kan være en ulempe.

Markedet bestemmer prisen og når det er mange selvstendig næringsdrivende som kjemper om det samme, så presses prisene. Så man kan komme under minstelønn for en vanlig arbeidstaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...