Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Løst. Lenovo U31-70 i Win10 boot loop automatisk reparasjon


Anbefalte innlegg

Jeg fikk overlevert laptopen til svigermor, som er stuck i en boot-loop.
Pc-en det gjelder er en Lenovo U31-70 Type 80M5:

https://pcsupport.lenovo.com/cl/en/products/laptops-and-netbooks/u-series/u31-70/80m5

Denne ble levert med win 8.1, men er tvangsoppgradert til win 10.

Jeg er usikker på nøyaktig hva som er relevant info for dere for å få hjulpet til med å løse dette, så det er bare å fyre løs. Jeg har til nå gjort som jeg ellers pleier å gjøre, google feilsymptomer og følge steg-for-steg instrukser, som vanlgivis løser problemet. Det har jeg ikke klart her. PC-en går inn i automatisk reprasjon, og ender med valgene ”start på nytt” eller ”Avanserte alternativer”. Jeg har forsøkt litt forskjellig, men ikke alt naturlig nok ikke alt, siden da hadde det nok vært løst allerede.

Men kanskje noen her kan peke meg i riktig retning for hva jeg kan prøve ut i neste omgang, ut i fra det jeg har gjort og funnet ut til nå?

Har ikke klart å komme inn i windows. Det jeg har klart, er å ved hjelp av cmd, ta backup av personlige filer. Den enkle løsningen slik jeg ser det nå, er altså å legge inn win10 på nytt, utfordringen da er at jeg nok trenger en ny nøkkel siden jeg ikke har den eksisterende.

·       Med mindre den ligger et sted i filstrukturen og er mulig å hente ut?

Jeg har ikke husket å dokumentere absolutt alt jeg har forsøkt, men dette er et utdrag av hva som er forsøkt så langt (fra blåskjerm-bildet ”Automatisk reparasjon” à ”Avanserte alternativer”):

rødt: feiler             blått: ikke prøvd/ikke aktuelt?             grønt: OK

·       ”Fortsett” (Avslutt og fortsett til Windows 10)

o   Restarter PC, og tilbake til ”Automatisk reparasjon”

·       ”Bruk en enhet” (Bruk en USB-stasjon, nettverkstilkobling eller DVD for Windows-gjenoppretting)

o   EFI USB Device

§  Starter på nytt, finner USB-boot stick og booter Windows installasjon. Får to valg:

·       ”Reparer datamaskinen”.

o   Bringer meg tilbake til toppen av loopen.

·       ”Installer nå”.

o   Oppgradering

§  Ikke mulig, må gjøres etter at windows har bootet.

o   Egendefinert*

§  Går til vindu der du velger hvor du ønsker windows installert. Går ikke videre, hadde vært ok å kunne løse dette uten å installere på nytt.

o   EFI Network

o   Lenovo Recovery System

o   EFI DCD/CDROM

·       ”Feilsøking”

o   ”Tilbakestill Pcen” (Lar deg velge å beholde eller fjerne de personlige filene dine og dereter installere Windows på nytt)

o   ”Avanserte alternativer”

§  ”Systemgjenoppretting” (Bruk et registrert gjenoppretingstidspunkt på Pcen til å gjenopprette Windows)

·       Er ikke laget noe gjenommprettingstidspunkt.

§  ”Gå tilbake til den forrige versjonen”

·       Antar dette vil si tilbake til win 8, ikke aktuelt.

§  ”Gjenoppretting fra en systemavbildning” (Gjenopprett Windows ved hjelp av en bestemt systemavbildningsfil)

§  ”Oppstartsreparasjon” (Løs problemer som forhindrer innlasting av Windows)

·       Bringer meg tilbake til toppen av loopen.

§  ”Ledetekst” (Bruk kommandolinjen til avansert feilsøking)

·       Brukt til å ta backup av personlige filer

·       https://www.makeuseof.com/fix-stuck-in-automatic-repair-loop-windows-10/

o   chkdsk 😄 /r
Windows has scanned the file system and found no roblems.
Failed to transfer logged messages to the event log with status 50.

o   sfc /scannow

·       https://www.technology.org/2017/11/14/7-ways-fix-stuck-in-windows-automatic-repair-loop/

o   Bootrec.exe /rebuildbcd
Total identified windows installations: 0

The operation completed successfully.

o   Bootrec.exe /fixmbr
The operation completed successfully.

o   Bootrec.exe /fixboot
Ingen tilgang.

§  ”Instillinger for UEFI-fastvare” (Endre innstillingene i PCens UEFI fastvare)

       ”Slå av Pcen”

 


*Stasjon 0 er slik:

·       Navn:                                              Total størrelse  Ledig plass          Type

·       Partisjon 1: WINRE_DRV              1000MB              705MB                Gjenoppretting

·       Partisjon 2: SYSTEM_DRV             260MB              227MB                System

·       Partisjon 3: LRS_ESP                   1000MB              497MB                OEM (reservert)

·       Partisjon 4                                       128MB              497MB                MSR (reservert)

·       Partisjon 5: System                     103,8GB              151MB                Primær

·       Partisjon 1: WINRE_DRV               13,1GB                1,9GB                Gjenoppretting

Tenkte om kanskje liten ledig plass på primærpartisjon være årsaken til at det feiler, så brukte cmd til å slette noen GB. Valgte igjen gjenoppretting og boote på USB, kjøre installasjon fram til valg av installsjonssted. Partisjon 5 er endret til 18,6GB ledig. Hadde ingen innvirkning.

 

 

 

 

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha gått noe særlig inn i det du har skrevet opp, kan jeg informere om at for en stund tilbake, måtte jeg ordne en stasjonær datamaskin som hadde fått litt problemer. Der viste det seg at både hoveddisken var ødelagt, og at det var skade på ene RAM-brikken. Så da ble hoveddisken tatt ut, sekundærdisken gjort til hoveddisk, og prøvde å innstallere Windows 10 på datamaskinen. Visste ikke hvilken RAM-brikke som var gåen, så første gangen fungerte innstalleringen, for så at datamaskinen gikk nedenom igjen. Da ble RAM-brikken byttet, og problemet løst. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Mange takk for svar.

Mechablast skrev (15 timer siden):

@Finholt

Har du løst problemet? 

Nei, har ikke hatt tid til flere forsøk, blir å fortsette i kveld.
 

Svein M skrev (13 timer siden):

"Tilbakestill Pcen" vil installere Windows på nytt, en kan også beholde filene. Om innlogging har vært med Microsoft konto så er lisens nøkkelen lagret i Microsoft kontoen så den huskes når du logger inn på ny installasjon.

Skal forsøke den der, men jeg er redd det har vært brukt innlogging uten MS konto, så spørs hvor langt det bringer meg.

 

trn100 skrev (På 10.12.2021 den 21.26):

Hvis du har fått sikkerhetskopiert dokumentene du trenger og maskinen har hatt Windows 10 ville jag ha lastet ned Windows 10 på nytt og gjort en clean install!

Download Windows 10 (microsoft.com)

Jeg tror nok vi ender opp der.

Vil det være noen praktisk forskjell på tilbakestilling av PC med ny lisens og clean install med ny lisens?

Lenke til kommentar

Når det gjelder lisens så har jeg bare svart "har ikke lisens" også har Windows funnet at maskinen hadde lisens fra før, men det kan være fordi jeg har brukt hotmail som innlogging. Uansett en trenger ikke lisens før etter installasjon.

Her er hva easeus.com skriver om tilbakestilling vs clean install:

Windows 10 Reset - Reinstall Windows 10 by restoring to the factory default configuration from the recovery image created when you first installed Windows on your computer. It helps to fix most of the common OS issues and doesn't require an internet connection to work. And it has no effect on your personal files and data. But sometimes, it would fail and report a "there was a problem resetting your PC" error.

Clean Install - Reinstall Windows 10 by downloading and burning the latest Windows installation files from Microsoft on a USB. It offers users a fresh system without any hidden problems or corruption. And as the name implies, a clean install will remove all apps that do not come standard with Windows, including other Microsoft apps such as Office. It will also remove most apps installed by your PC's manufacturer, such as your manufacturer's apps, support apps, and drivers.

In summary, Windows 10 Reset is more likely to be a basic troubleshooting method, while a Clean Install is an advanced solution for more complex problems. If you don't know which method to apply, first have a try on Windows Reset, if it doesn't help, fully backup your computer data, and then perform a Clean Install.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Forsøkte alternativet "Tilbakestill PC" og beholde personlige filer etc. Men det lot seg ikke gjøre, feilmelding. Jeg mistenker at uppgraderingen win8-win10 er litt skyld i det.

Det jeg derimot fikk kjørt var "Lenovo Recovery System". Og det gikk. Ulempen er så klart at den da går tilbake til win8 🤪 med påfølgende oppdateringer. Ikke vet jeg om den tvinges i win10 oppdatering til slutt heller.

Kjære mann, det er heeeelt uaktuelt! Jeg skaffer ny lisens og kjører clean win10.

Tusen takk for hjelp og innspill 🤙

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...