Gå til innhold

Kan plugin-hybrid lades av ICE-motor eller fra bremsing?


clink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle plugin hybrid har nok regenerativ bremsing ja. Men denne kan være begrenset eller helt fraværende dersom batteriet er fullt, eller det er svært kaldt. De fleste kan nok også lades fra motor, men dette er sjelden lønnsomt i forhold til å bare drive hjulene direkte med motoren. Vanlig hybrid modus er nok beste, der motoren stopper i nedoverbakker og ved svært lav belastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
kremt skrev (På 9.12.2021 den 18.47):

.. De fleste kan nok også lades fra motor, men dette er sjelden lønnsomt i forhold til å bare drive hjulene direkte med motoren. ..

Hvorfor det? Bensinmotoren på min Kia pleier å drive hjul og lade batteri samtidig. Ingeniørene hos Hyundai/Kia har vel funnet ut at det er lurt å lade batteri mens bensinmotoren er gang. Man tjener på det når man kommer til en motbakke og har noe hente fra batteriet.

Har man ladehybrid med hengerfeste hender det at bilen kommer under høy belastning, da er det nyttig med selvlademodus (sportsmodus på min bil) slik at man får drahjelp fra elektrisk motor. Batteriet tømmes svært fort med litt ekstra belastning så man behøver en større buffer.

Lenke til kommentar

Selv på min eldgamle Outlander PHEV så kan jeg til og med velge selv hvor mye den skal lade batteriet hvis jeg slipper gasspedalen (B5 = Bremser ganske fort når jeg slipper gasspedalen, B0 = Bilen fortsetter å trille når jeg slipper gasspedalen).. Og hvis jeg trykker på "Charge" knappen så lader den batteriet imens jeg kjører på bensinmotoren..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, rockPaperScissors() said:

Hvorfor det? Bensinmotoren på min Kia pleier å drive hjul og lade batteri samtidig. Ingeniørene hos Hyundai/Kia har vel funnet ut at det er lurt å lade batteri mens bensinmotoren er gang. Man tjener på det når man kommer til en motbakke og har noe hente fra batteriet.

Energien du lader med er ikke gratis. Med bensinpriser på 25+kr/liter så lønner det seg overhodet ikke å lade batteriet med denne i stedet for fra veggen.

Eneste måtte evt. være hvis du har kjørt batteriet tomt og vet at du senere må krypekjøre veldig mye. Men da har du allerede gjort en tabbe ved å kjøre batteriet tomt.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Energien du lader med er ikke gratis. Med bensinpriser på 25+kr/liter så lønner det seg overhodet ikke å lade batteriet med denne i stedet for fra veggen.

Eneste måtte evt. være hvis du har kjørt batteriet tomt og vet at du senere må krypekjøre veldig mye. Men da har du allerede gjort en tabbe ved å kjøre batteriet tomt.

Er 100% enig i at man ikke bør lade ifra noe annet enn veggen til daglig. Det sagt, merker ikke så stort innhogg i snittforbruket når jeg bufrer opp batteriet på langtur og bruker opp den genererte strømmen før jeg når destinasjonen. Det er ett tap å omforme energi, men jeg kan gjette at bensinmotorens lave virkningsgrad pluss kinetisk energilagring gjør at det egentlig ikke merkes så mye at motoren lader batteri i tillegg til å drive hjulene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

På min hybrid går bensinforbruket i taket hvis jeg lader mens jeg kjører.

Det tror jeg på. Det virker som at bilkonsernene har hatt veldig forskjellig tilnærming til hybridløsningene. Kia/Hyundai som jeg har erfaring med (Kia Niro) virker mer opptatt av å redusere bensinforbruket enn å erstatte det, så motoren går ofte i vårt kjølige klima men snittforbruket blir ikke høyt likevel.

Lenke til kommentar

Uansett hvor flinke de er i Kia så kommer de ikke utenom fysikkens lover. Energi må komme fra et sted. Den kan ikke komme fra ingenting. Lader du batteriet mens du kjører så MÅ den komme fra bensinen. Og energien i bensinen (den delen man drar nytte av) ER dyrere enn strømmen i veggen hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, det er billigere å lade bilen hjemme, men både bensin og dieselmotorer er ganske effektive når turtallet er noelunde konstant. Det som gjør biler lite effektive er nettopp den konstante endringen i turtall og hastighet. Selv med nåtidens bensinpriser så har iallefall ikke jeg merket noe på økonomien av å lade opp batteriet på langtur så jeg slipper å be/leite etter en stikkontakt for å lade den når jeg kommer frem til feriedestinasjonen (og da kan jeg farte rundt på destinasjonen med en gøyere bil enn dersom den har tomt batteri).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...