Gå til innhold

Gartner: – Mange av bil­produsentene vil snart designe sine egne mikro­brikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange interessante vinklinger her. Det vi har hørt fra mange tyske leverandører er at trivielle funksjoner som motorisert innstilling av passasjersetet fex droppes for å spare komponenter. Vil tro at brikkene som brukes til dette er særdeles enkle og produseres i enorme volumer.

Lenke til kommentar

Det mest interessante her er vel muligheten for at bilen på sikt ikke blir et personlig eiet kjøretøy, men heller blir en tjeneste der man tar ut kjøretøy fra en pool etter en abonnementsordning. Bilprodusentene vil da kunne lage biler som tilpasses et slikt marked. Det betyr jo at tiden der man kunne skreddersy bilen med større og mindre ekstrautstyrstillegg er forbi, og produsentene kan i stedet levere standardiserte modeller. Selve bilplattformen blir da enklere i den forstand at det er færre ting å skru på, noe som vil kunne gi lengre levetid.

Rent miljømessig er nok dette en fordel, da vi kan spare mye plass og ressurser på større grad av deling. De fleste privateide biler står vel parkert store deler av eierskapet, og en lav effektiv brukstid er med på øke samfunnskostnadene.

Men; jeg tror dette vil ta noe tid. En ting er teknologiutviklingen, den går relativt raskt. Det går nok adskillig tregere å endre folks innstilling og ikke minst tilrettelegge nasjonale avgiftsregimer til en slik ny verden.

Lenke til kommentar

Ja, det er viktig å fjerne muligheten for eierskap om man skal nå målet om "you will own nothing and be happy" dette gjelder også for biler.

Skal vi forøvrig få til dette med biler, så må hele samfunnet omstilles og vi må bort fra tanken om at alle jobber samtidig. Sånn som det er idag bruker stortsett alle bilen sin samtidig (til jobb, fra jobb osv) og det vil ikke være mulig med en sånn modell uten at det reduserer livskvaliteten vesentlig.

Lenke til kommentar

Litt av problemet her er vel at alt er HW implementert selvstendige komponenter levert av 3. part. Om de konsoliderer funksjonaliteten inn i software komponenter som de lager selv så kan en brikke dekke mange tusen funksjoner. Hvor mange MIPS trenger en setevarmer eller vindusvisker? Klart det oppstår da noen andre utfordringer som isolering og integrasjon, men det har vi strengt tatt holdt på å løse i datasenteret siden tidenes morgen. En kan hevde at vi enda ikke har løst det, spesielt isolasjon, men det er nok løsbart. Se WASM/WASI.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
20 hours ago, KjeRogJør said:

Kommer vi uunngåelig tilbake til reparasjonsalderen igjen?

Nei det skjer nok aldri. Folk eller den store mengden av folk vil ikke ha kun manuell kontroll over AC, vindusviskere, fjernlys osv. De fleste betalende kunder ønsker jo at alt som kan automatiseres blir automatisert. Justere sete og ratt manuelt? Da bruker du hatt eller monokkel. Langt mer komfortabelt at setet automatisk trekker seg i bakre stilling når du skal stige ut av bilen, og at rattet draes inn og opp. Og når du setter deg inn i bilen neste gang så husker systemet hvordan dine innstillinger er, og før du har fått på deg bilbeltet så er sete og ratt korrekt justert, og speilene har foldet seg ut. 

Joda noen få ønsker alt slik det engang var, men den gruppen er neppe stor nok til at det blir fulgt opp av bilprodusentene. 

I marin sektor hvor det ikke er de samme krav til utslipp og effektivitet så kan en fortsatt kjøpe enkelte båter med spill nye dieselmotorer uten elektronikk slik at det er minst mulig potensielle feilkilder. Det kommer jo med ulemper også. Lavere effektivitet, større utslipp, osv.

Fremover er nok retningen som gjelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Lynxman said:

Jeg kjøper gjerne en bil uten jålete ekstrautstyr. Setevarmer trenger ingen datamaskin.

Du er en av veldig få. Folk flest ønsker mer automatikk og mer komfort. Det er flere tiår siden slikt kom, dengang kun på de aller dyreste bilene. Nå er dette også billige koreabiler og kinabiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...