Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Pandemi-profitøren Nakstad


Per H

Anbefalte innlegg

Per H skrev (4 minutter siden):

Om man er i en "Pandemi" eller ikke er faktisk også til dels et definisjonsspørsmål som igjen henger sammen med tiltaksbyrde osv. 

Pandemi defineres som en infeksjonssykdom som rammer over et omfattende geografisk område og en epidemi er et utbrudd av en sykdom som sprer seg raskt mellom mennesker. Det har ikke noe med tiltak å gjøre hva vi er i.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snikpellik said:

Ja, jeg leste artikkelen og har også lest om dette tidligere da VG og andre medier skrev om det en tid tilbake.

Det ser ut til at du her blander tiltak for å bremse/stoppe koronapandemien inn med medisinske hjelpemidler for å frakte alvorlig syke, smittsomme pasienter. 

Dersom Nakstad ønsket mer sykdom og en forlengelse av pandemien slik at det ble større behov for smittekuvøser kunne du kanskje hatt et poeng. 

Og hva skjer akkurat nå? Mer sykdom eller mindre sykdom? Forlengelse eller forkortelse av pandemien?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Pandemi defineres som en infeksjonssykdom som rammer over et omfattende geografisk område og en epidemi er et utbrudd av en sykdom som sprer seg raskt mellom mennesker. Det har ikke noe med tiltak å gjøre hva vi er i.

Selvfølgelig er grensesnittet mellom om en sykdom opptrer pandemisk/endemisk et praktisk definisjonsspørsmål. Ref. at COVID19 en stund nå faktisk ikke har vært klassifisert som "utbrudd av allmenfarlig sykdom" men nå nylig igjen ble klassifisert slik. Er det da "pandemi"? hvem bestemmer om det er "pandemi" i Norge? WHO? Norske helsemyndigheter? hva slags regelverk forholder man seg til? nasjonalt? overnasjonalt? etc. etc. Dette er alt annet enn rett frem ville jeg tro. Og at helsemyndighetene "skjønnsmessig" på flere stadier åpenbart må forholde seg til dette, og hvor skjønnsmessige vurderinger kan bli påvirket av enkeltpersoners næringsinteresser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er grensesnittet mellom om en sykdom opptrer pandemisk/endemisk et praktisk definisjonsspørsmål. Ref. at COVID19 en stund nå faktisk ikke har vært klassifisert som "utbrudd av allmenfarlig sykdom" men nå nylig igjen ble klassifisert slik. Er det da "pandemi"? hvem bestemmer om det er "pandemi" i Norge? WHO? Norske helsemyndigheter? hva slags regelverk forholder man seg til? nasjonalt? overnasjonalt? etc. etc. Dette er alt annet enn rett frem ville jeg tro. Og at helsemyndighetene "skjønnsmessig" på flere stadier åpenbart må forholde seg til dette, og hvor skjønnsmessige vurderinger kan bli påvirket av enkeltpersoners næringsinteresser.

https://sml.snl.no/pandemi

Sitat

Pandemi er eit omgrep som blir nytta om ein sjukdom som rammar særs mange menneske og breier seg over eit svært stort geografisk område, til dømes fleire verdsdelar. Ein pandemi er såleis ein vidfemnande epidemi som omfattar store delar av verda. Omgrepet er ikkje eintydig definert, men Verdas helseorganisasjon (WHO) nyttar det om ei verdsomspennande spreiing av ein ny sjukdom.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Per H said:

Selvfølgelig er grensesnittet mellom om en sykdom opptrer pandemisk/endemisk et praktisk definisjonsspørsmål. Ref. at COVID19 en stund nå faktisk ikke har vært klassifisert som "utbrudd av allmenfarlig sykdom" men nå nylig igjen ble klassifisert slik. 

Dette har jeg ikke fått med meg. Vet at de endret og så endret tilbake igjen i Danmark, men endret de klassifisering her i Norge? Tror ikke det, fordi det vil bety at befolkningen selv måtte betale for testing osv.

Endret av ToxicTed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Ja da, alle kan lese skolebokdefinisjon av hva en pandemi er, men jeg synes du overser nyansene i det jeg sier: i praksis vil noen mennesker måtte ta stilling til om det er "pandemi" eller ikke. Man titter ikke bare ut av vinduet og sier "Å jå! litt pandemi i dag også ja" - man vurderer jo hva som skjer og så "erklærer" noen (WHO) en pandemi, man erklærer et "utbrudd av allmenfarlig sykdom" i Norge (som trigger bruk av visse tiltak ref smittevernsloven etc.). Det ligger masse menneskelige (og feilbarlige) vurderinger her i alle ledd.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ToxicTed said:

Dette har jeg ikke fått med meg. Vet at de endret og så endret tilbake igjen i Danmark, men endret de klassifisering her i Norge? Tror ikke det, fordi det vil bety at befolkningen selv måtte betale for testing osv.

Jeg ble litt i stuss selv, men fant denne:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/10/28/helsemyndighetene-koronautbruddet-ikke-lenger-et-alvorlig-utbrudd-av-allmennfarlig-smittsom-sykdom/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Per H said:

Takk for link!

Quote

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler samtidig at covid-19 fremdeles defineres som en allmennfarlig smittsom sykdom.

Det har vel ikke endret klassifisering på selve sykdommen, men de sier at utbruddet ikke er alvorlig lenger, som du påpeker. Og det sa de for bare 6 uker siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snikpellik said:

Tror du Nakstad jobber for mer sykdom og forlengelse av pandemien for å tjene penger på smittekuvøser så ønsker jeg god bedring.

Jeg kommenterer på direkte på sitatet ditt. "Dersom Nakstad ønsket mer sykdom og en forlengelse av pandemien slik at det ble større behov for smittekuvøser kunne du kanskje hatt et poeng."

Så hvis Nakstad ønsker det er det et problem for andre enn Nakstad, men dersom han ikke ønsker det, men det skjer likevel? For vi har mer sykdom og forlengelse av pandemien i dag. Men det er bare et problem avhengig av hva Nakstad ønsker eller ikke.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (33 minutter siden):

Jeg kommenterer på direkte på sitatet ditt. "Dersom Nakstad ønsket mer sykdom og en forlengelse av pandemien slik at det ble større behov for smittekuvøser kunne du kanskje hatt et poeng."

Så hvis Nakstad ønsker det er det et problem for andre enn Nakstad, men dersom han ikke ønsker det, men det skjer likevel? For vi har mer sykdom og forlengelse av pandemien i dag. Men det er bare et problem avhengig av hva Nakstad ønsker eller ikke.

Har lest over noen ganger og forstår ikke helt hva du mener her, beklager.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå TS sin påstand om interessekonflikt. 

For det første så må det være lov til å kjøpe aksjer i selskaper, hvilket selskap dette skulle være, må være helt likegyldig. For det andre så har ikke disse kuvøsene noe som helst med jobben hans å gjøre. Kuvøsene er utviklet for å transportere mennesker med smitte - dette gjelder all type farlig smitte, eks ebola. Dette er en fantastisk patent som er helt relevant for oss. Jobben til Nakstad kan ikke påvirke dette produktet eller selskapet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, AnnonymG said:

Jeg kan ikke forstå TS sin påstand om interessekonflikt. 

For det første så må det være lov til å kjøpe aksjer i selskaper, hvilket selskap dette skulle være, må være helt likegyldig. For det andre så har ikke disse kuvøsene noe som helst med jobben hans å gjøre. Kuvøsene er utviklet for å transportere mennesker med smitte - dette gjelder all type farlig smitte, eks ebola. Dette er en fantastisk patent som er helt relevant for oss. Jobben til Nakstad kan ikke påvirke dette produktet eller selskapet. 

Men det vel ikke på noen måte naturlig at den fremste smittefrykt-pusheren på TV siste to år er den som selger og profiterer på disse smittekuvøsene. Om det er "vanskelig å forstå" kan det være fordi du kjenner noen som er involvert også....?

Endret av clink
Lenke til kommentar
2 hours ago, clink said:

Men det vel ikke på noen måte naturlig at den fremste smittefrykt-pusheren på TV siste to år er den som selger og profiterer på disse smittekuvøsene. Om det er "vanskelig å forstå" kan det være fordi du kjenner noen som er involvert også....?

Hva er problemet? Han både jobber for å unngå smittsom sykdom blant folket, og har aksjer i et selskap som ivaretar smittede pasienter? Åpenbart en genuin interesse for å ta vare på folkehelsa, please fortsett med det spør du meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, AnnonymG said:

Hva er problemet? Han både jobber for å unngå smittsom sykdom blant folket, og har aksjer i et selskap som ivaretar smittede pasienter? Åpenbart en genuin interesse for å ta vare på folkehelsa, please fortsett med det spør du meg. 

Da er det fritt frem da, for alle i storting og regjering, stat og kommune/kommunestyrer etc og drive business innen samme "gate" der de selv er autoriteter og jobber frem forslag?
Korrupsjon og inhabilitet skal ikke lenger nevnes?
 

Lenke til kommentar
5 hours ago, clink said:

Da er det fritt frem da, for alle i storting og regjering, stat og kommune/kommunestyrer etc og drive business innen samme "gate" der de selv er autoriteter og jobber frem forslag?
Korrupsjon og inhabilitet skal ikke lenger nevnes?
 

Han jobber for folkehelsa og gjør en solid innsats, samtidig som han har aksjer i et selskap som utvikler kuvøser for smittede pasienter - dette er til alles interesse. Ja takk! Og skulle han tjene noen kroner på det - ja så blir i hvertfall ikke jeg misunnelig, snarere tvert imot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 930e3...6f0

Kongehuset promoterer alle norske bedrifter i utlandet når de kan, det er en av deres oppgaver. Siden Nettavisen selv har skrevet i en tidligere artikkel at det aller meste har blitt solgt til utlandet så er overskuddet helt uavhengig av hva Nakstad ønsker av tiltak i Norge. Synd at de og Steigan prøver å bygge opp slike konspirasjonsteorier som de må forstå at er grunnløse, men de har vel låst seg fast til en nisje av konspiratoriske lesere og gjort seg avhengige av inntekten de gir.

Anonymous poster hash: 930e3...6f0

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...