Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Etterbetaling lønn/manglende beskjed


Budeie71

Anbefalte innlegg

Jeg startet nylig i en ny jobb, og fikk øye på at timelønn var laveste sats på min første lønnsslipp.

Jeg spurte på lønningskontoret om hvorvidt det var vanlig å få alderspoeng, i første omgang - i god tid før neste lønning. Jeg er 50 år. Da fikk jeg vite at jeg fikk uttelling for omsorg av barn pluss all arbeidspraksis blir medregnet. Jeg sendte inn attester og fikk beregnet full ansiennitet ! 
Det er imidlertid sjefen på institusjonen som avgjør om jeg får etterbetalt for første mnd. Og hun som ordnet med kontrakt og fortalte meg hvilke papirer de trengte. Via hun som sitter på lønningskontoret fikk jeg som svar på spørsmålet om etterbetaling vite at det var NEI. Jeg venter på svar på Mail fra sjefen, der jeg spør om grunn.

Hva kan jeg kreve og forvente? 
På kontoret hennes da slike ting skulle ordnes i starten, ba hun meg kun om arbeidsattester innen samme bransje(helsevesenet). Jeg husker jeg spurte tilbake, og at jeg var litt overrasket. (Det er bare en brøkdel av min arbeidskarriere. )Jeg tenkte kun det var det som var gyldig. Dette er et sykehjem.

I cv og på søknad er det beskrevet både at jeg har barn og hele min arbeidserfaring. Alt dette har hun på Mail

Endret av Budeie71
Språkfeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nærmer meg 60 og har nylig også fått meg ny jobb, og er egentlig mest glad for det, selv om jeg nå har rundt 200.000,- mindre i året.

Vet ikke hvordan det er i det offentlige, men der er det sikkert andre ting ting som gjelder i forhold til ansiennitet?

I det private er det gjerne sånn at man får hva man gjør seg fortjent til, og det er ingen automatikk i at man får hva man selv mener man fortjener.

Lenke til kommentar
Gjest 42229...25d
trn100 skrev (4 minutter siden):

Jeg nærmer meg 60 og har nylig også fått meg ny jobb, og er egentlig mest glad for det, selv om jeg nå har rundt 200.000,- mindre i året.

Vet ikke hvordan det er i det offentlige, men der er det sikkert andre ting ting som gjelder i forhold til ansiennitet?

I det private er det gjerne sånn at man får hva man gjør seg fortjent til, og det er ingen automatikk i at man får hva man selv mener man fortjener.

Jeg får det jeg har krav på nå. Men jeg er ikke synsk i forhold til det arbeidsgiver skulle hatt av dok fra dag 1.

Anonymous poster hash: 42229...25d

Lenke til kommentar
Gjest 42229...25d skrev (1 minutt siden):

Jeg får det jeg har krav på nå. Men jeg er ikke synsk i forhold til det arbeidsgiver skulle hatt av dok fra dag 1.

Anonymous poster hash: 42229...25d

Hengte meg kanskje opp i hva man kreve og forlange som arbeidstager. I mitt tilfelle telte ikke 34 år i bransjen noe, men jeg har allikevel gått opp 50.000 i lønn på 6 måneder. Har heller ikke hatt noen "krav" da det viktigste for meg var å få en jobb.

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Hengte meg kanskje opp i hva man kreve og forlange som arbeidstager. I mitt tilfelle telte ikke 34 år i bransjen noe, men jeg har allikevel gått opp 50.000 i lønn på 6 måneder. Har heller ikke hatt noen "krav" da det viktigste for meg var å få en jobb.

Viktig med jobb eller ei, det er vel ikke tema heller, selv om jeg verdsetter det!

spørsmålet er etterbetaling

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, trn100 said:

man får hva man gjør seg fortjent til

Man får hva man avtaler. Hvis arbeidsgiver tilbyr X, og du sier ja til det, så får du X. Hvis det overhodet ikke er en del av samtalen eller avtalen (kontrakten) så får du nok som fortjent.

Endret av APZ171RW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (1 minutt siden):

Man får hva man avtaler. Hvis arbeidsgiver tilbyr X, og du sier ja til det, så får du X. Hvis det overhodet ikke er en del av samtalen eller avtalen (kontrakten) så får du nok som fortjent.

Det er klart man skal ha hva avtalen innebærer. Misforstod antagelig TS, sorry.

Lenke til kommentar
Gjest 42229...25d
APZ171RW skrev (1 minutt siden):

Man får hva man avtaler. Hvis arbeidsgiver tilbyr X, og du sier ja til det, så får du X. Hvis det overhodet ikke er en del av samtalen eller den avtalen så får du nok som fortjent.

Jegfår tariff, hallo! Hva slags babbel er det om å fortjene?? Muntlig beskjed og mulig sjefen ikke husker en gang hva hun direkte sa. Så det blir ord mot ord muligens !!

Anonymous poster hash: 42229...25d

Lenke til kommentar
Gjest 42229...25d
Gjest 42229...25d skrev (Akkurat nå):

Jegfår tariff, hallo! Hva slags babbel er det om å fortjene?? Muntlig beskjed og mulig sjefen ikke husker en gang hva hun direkte sa. Så det blir ord mot ord muligens !!

Anonymous poster hash: 42229...25d

Det var svar til trn100

Anonymous poster hash: 42229...25d

Lenke til kommentar
3 minutes ago, trn100 said:

Det er klart man skal ha hva avtalen innebærer. Misforstod antagelig TS, sorry.

Ja nei her var det ikke så greit å skjønne hva OP mener. Gå til lønningskontoret og spørre om hva lønna skal være etter man har begynt i jobben virker helt fjernt for meg.

Endret av APZ171RW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 42229...25d
APZ171RW skrev (Akkurat nå):

Ja nei her var det ikke så greit å skjønne hva OP mener. Gå til lønningskontoret og spørre om hva lønna skal være virker helt fjernt for meg.

Ok. Fjernt for deg.. Det var det jeg fikk beskjed om av avdelingsleder, nærmeste overordnede, at om det var feil ved lønnsslippen/lønna så var lønningskontoret riktige instans… innlysende forøvrig. Men normalt å kontakte nærmeste overordnede når man lurer på noe på en ny og ukjent arbeidsplass forøvrig ….

Anonymous poster hash: 42229...25d

Lenke til kommentar
Just now, trn100 said:

Hvis man har en avtale og kontrakt så er det vel ikke så mye å lure på?

Nettopp. Om du har inngått en avtale om tarifflønn og regulerte greier, som i det offentlige, kan det jo være mer komplisert å forstå på forhånd. Jeg har inntrykk av at dette er tilfellet for OP og at det nå er avklart de faktiske lønnsbetingelser men at disse ikke kom til gode på første lønning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 42229...25d
trn100 skrev (3 minutter siden):

Hvis man har en avtale og kontrakt så er det vel ikke så mye å lure på?

Det ble gjort en feil ved beregning av ansiennitet, det står ikke tydelig nok forklart ?

Anonymous poster hash: 42229...25d

Lenke til kommentar
Gjest 42229...25d
APZ171RW skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Om du har inngått en avtale om tarifflønn og regulerte greier, som i det offentlige, kan det jo være mer komplisert å forstå på forhånd. Jeg har inntrykk av at dette er tilfellet for OP og at det nå er avklart de faktiske lønnsbetingelser men at disse ikke kom til gode på første lønning?

Yes…. Takk

Anonymous poster hash: 42229...25d

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Guest 42229...25d said:

Yes…. Takk

Anonymous poster hash: 42229...25d

Ja da skal du jo ha etterbetalt det som mangla fra første lønning. Ikke noe å lure på. Snakk med fagforeningen hvis det ikke er like enkelt for "sjefen på institusjonen🙂

Endret av APZ171RW
Lenke til kommentar
Budeie71 skrev (41 minutter siden):

Da fikk jeg vite at jeg fikk uttelling for omsorg av barn pluss all arbeidspraksis blir medregnet. Jeg sendte inn attester og fikk beregnet full ansiennitet ! 

Det er imidlertid sjefen på institusjonen som avgjør om jeg får etterbetalt for første mnd. Og hun som ordnet med kontrakt og fortalte meg hvilke papirer de trengte. Via hun som sitter på lønningskontoret fikk jeg som svar på spørsmålet om etterbetaling vite at det var NEI.

Det kjem litt ann på kva du kan bevise/sannsynleggjere blei sagt og avtalt. På lønningskontoret har dei den innstillinga at dei utbetalar lønn basert på den kompetansa du har sendt inn dokumentasjon på. Manglande dokumentasjon er i utgangspunktet ditt ansvar, og ein etterbetalar vanlegvis ikkje lønn for forhold som arbeidsgivaren ikkje kunne vite om før du sendte inn dokumentasjonen. 

I din situasjon så må du få fram til at grunnen til manglande dokumentasjon er at sjefen som er ansvarleg for at du ikkje har overlevert all relevant dokumentasjob, eller at sjefen ikkje har ville ta imot denne dokumentasjonen. Særleg om du kan vise til at sjefen måtte ha forstått at du hadde rett på meir lønn så vil du ha ein god sak, men bevissituasjonen er litt vanskeleg ettersom det fort blir ord mot ord. 

Dersom du er fagorganisert så bør du søke bistand der, i fyrste omgang for å få hjelp til å legge fram saka og i ytterste konsekvens for å gå til sak mot arbeidsgivar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...