Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver pålegger å møte opp på kontoret


Gjest 2cdb9...e66

Anbefalte innlegg

Gjest 2cdb9...e66

Heisann - kanskje mulig å få gode råd fra et jus-hode eller to?

Fikk mail fra vår direktør i morges om at alle kontoransatte hadde å møte opp på kontoret fordi det etter direktørens mening ikke var risikabelt mtp smitte fordi ingen av oss tar kollektivt til jobb, og hen påpeker at verdiskapning jo skjer gjennom å være sosiale på kontoret. Etter dennes mening er regjeringens snakk om hjemmekontor hovedsakelig på grunn av reisen til kontoret enn at man fysisk arbeider der.

Vi jobber med løsnings- og produktsalg, og har alle verktøy på pcen og mobil (normalt er vi en del ute av kontoret, kanskje tre dager/uke i snitt), så det er ingenting som binder oss til å være på kontoret, og nødvendig/kritisk drift av virksomheten lider ihvertfall ikke. Vi kan utføre jobben vår på farten, hjemme eller på kontoret.
Vi har egne kontorer og kan sitte alene bak lukket dør mye av tiden (minus kaffehenting, doturer osv) så sånn sett kunne sikkert forholdende vært verre på kontoret.

Men jeg synes dette fortsatt er på kanten ift hva regjeringen kommuniserte nylig, hva jeg anser som smittevernfornuftig og det som står i paragraf 16g om påbud om hjemmekontor.
https://lovdata.no/forskrift/2020-03-27-470/§16g

Hva tenker dere om dette? Er jeg skikkelig overdramatisk her, eller burde vi reagere? Direktøren har satt HR samt hele ledergruppa på kopi så jeg antar at dette støttes fra flere hold i firmaet. Jeg og et par til har snakket om å ta dette videre, men vi ble enige om å bruke dagen på å hente inn litt meninger og råd.

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2cdb9...e66
Axefjord skrev (8 minutter siden):

Det er overhode ikke innenfor. Er det mulig å tipse myndighetene anonymt kanskje?

Ja, man kan tipse anonymt til Arbeidstilsynet. Og vi kommer også til den innledende konklusjonen at direktøren tar seg friheter i tolkningen av påbudene her.

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

Lenke til kommentar

På min arbeidsplass har ledelsen sendt ut de samme signalene..

Men det er vel ikke innført påbud om hjemmekontor enda? Mulig det finnes noen regionale tiltak som jeg ikke har oversikt over i farten, men de nasjonale retningslinjene som ble presentert i går sier vel bare at "Økt bruk av hjemmekontor der det er mulig uten at det går utover viktige og nødvendige tjenester."

Lenke til kommentar
Gjest 2cdb9...e66 skrev (37 minutter siden):

verdiskapning jo skjer gjennom å være sosiale på kontoret.

Stort rødt flagg for årene fremover, så ta gjerne med deg det også i bakhodet. 

Jeg ville vært forsiktig med å lage for stort plask ut av dette - om ikke dere er i risikogruppen. Er det vanskelig å holde 1-meter regelen i kontorlokalene og/eller er det flere som aktivt ikke bryr seg om smittevern?

De bryter nok ingen lover så lenge smittevernsreglene er ivaretatt, men personlig synes jeg det er ugreit. 

Anonyme tips til arbeidstilsynet vil ikke løse noe på kort sikt,  og i verste fall blir det full heksejakt av det. 

Jeg ville nok tatt det opp med min nærmeste leder på et litt lavere nivå først og sagt at du opplever at mange snakker om dette og opplever det som ikke OK og at du er redd det vil gi personalproblemer på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2cdb9...e66
Kajac skrev (Akkurat nå):

Det er ikke pålegg om hjemmekontor, men anbefaling. I tillegg er det spesielt dersom det ikke kan holdes en meter. Så jeg tror nok sjefen din teknisk sett har sitt på det tørre. Spesielt mtp. at dere har egne kontor-rom.

Men det er jo ikke bra at dere ikke får muligheten til hjemmekontor, da.

Takker for innspill, men kan jegvutfirdre deg litt her?

§ 16g.Påbud om hjemmekontor

Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra hele eller deler av uken, for eksempel 50 %, når det er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

Lenke til kommentar
Gjest 2cdb9...e66
Sampson skrev (2 minutter siden):

Stort rødt flagg for årene fremover, så ta gjerne med deg det også i bakhodet. 

Jeg ville vært forsiktig med å lage for stort plask ut av dette - om ikke dere er i risikogruppen. Er det vanskelig å holde 1-meter regelen i kontorlokalene og/eller er det flere som aktivt ikke bryr seg om smittevern?

De bryter nok ingen lover så lenge smittevernsreglene er ivaretatt, men personlig synes jeg det er ugreit. 

Anonyme tips til arbeidstilsynet vil ikke løse noe på kort sikt,  og i verste fall blir det full heksejakt av det. 

Jeg ville nok tatt det opp med min nærmeste leder på et litt lavere nivå først og sagt at du opplever at mange snakker om dette og opplever det som ikke OK og at du er redd det vil gi personalproblemer på sikt.

Enig! Rødt flagg - og vi løfter det nok ikke lengre enn vi må i starten, men da ville vi være sikre på at vi har gode holdepunkter før vi eskalerer. Bra og rasjonelt innlegg!

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

Lenke til kommentar
Gjest 2cdb9...e66 skrev (3 minutter siden):

Takker for innspill, men kan jegvutfirdre deg litt her?

§ 16g.Påbud om hjemmekontor

Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra hele eller deler av uken, for eksempel 50 %, når det er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-nasjonale-smitteverntiltak-for-a-beholde-kontrollen/id2891395/
 

Sitat
  • Anbefaling om 1 meters avstand og økt bruk av hjemmekontor.
  • Påbud om at arbeidsgiver skal legge til rette for hjemmekontor der det er mulig uten at det går ut over tjenester som krever tilstedeværelse som er viktig og nødvendig for virksomheten, for eksempel for å ivareta barn og sårbare grupper.

 

Eneste som er påbudt er at det skal legges til rette for hjemmekontor. Det betyr ikke at det er påbudt med hjemmekontor. Så blir det jo et tolkningsspørsmål da, i hvor stor grad tilstedeværelse er nødvendig og hvilken muligheter dere evt. har om å søke om hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Gjest 2cdb9...e66
Kajac skrev (1 minutt siden):

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-nasjonale-smitteverntiltak-for-a-beholde-kontrollen/id2891395/
 

 

Eneste som er påbudt er at det skal legges til rette for hjemmekontor. Det betyr ikke at det er påbudt med hjemmekontor. Så blir det jo et tolkningsspørsmål da, i hvor stor grad tilstedeværelse er nødvendig og hvilken muligheter dere evt. har om å søke om hjemmekontor.

Ok takker!! Da tolket vi dette uriktig og dreier saken vår litt i en annen retning.

Vi har alt lagt til rette for hjemmekontor, så slik sett er alt som det skal være. Vi får bare i utgangspunktet ikke lov til å bruke denne fordelen.

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

Lenke til kommentar
Gjest 2cdb9...e66 skrev (7 minutter siden):

Ok takker!! Da tolket vi dette uriktig og dreier saken vår litt i en annen retning.

Vi har alt lagt til rette for hjemmekontor, så slik sett er alt som det skal være. Vi får bare i utgangspunktet ikke lov til å bruke denne fordelen.

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

Dersom du blir regelrett nektet å bruke hjemmekontor i det hele tatt så er det kanskje ikke innenfor. Men om muligheten eksisterer, selv om du evt. må søke om det, så tror jeg det er innenfor. Hvorvidt dette er god praksis kan vel heller diskuteres.

Lenke til kommentar
Gjest 2cdb9...e66
Snylter skrev (45 minutter siden):

Her er det også avgjørende hvorvidt denne arbeidsplassen ligger innenfor områdene som har fått egne regionale tiltak.

Kontorplass i Oslo, flere av oss bor i Viken/Lillestrøm

Anonymous poster hash: 2cdb9...e66

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver prøver kanskje å gå tilbake til vanlige arbeidsforhold. Er du vaksinert og arbeidsplassen legger rette til korona så er det vel bare å møte opp og se om de følger rettningslinjene. 

Hjemmekontor bør ikke bli den nye normalen når arbeidsgiver vil ha deg tilbake på arbeidsplassen for å jobbe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Figaro said:

Arbeidsgiver prøver kanskje å gå tilbake til vanlige arbeidsforhold. Er du vaksinert og arbeidsplassen legger rette til korona så er det vel bare å møte opp og se om de følger rettningslinjene. 

Hjemmekontor bør ikke bli den nye normalen når arbeidsgiver vil ha deg tilbake på arbeidsplassen for å jobbe?

Hvorfor ikke? Det handler om fleksibilitet og mulighet for medarbeidere å jobbe bra under skiftende livssituasjoner m.m At enkelte har steinalderforhold til dette er vel mer et tegn på å finne seg en annen jobb. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Figaro skrev (På 8.12.2021 den 14.22):

Arbeidsgiver prøver kanskje å gå tilbake til vanlige arbeidsforhold. Er du vaksinert og arbeidsplassen legger rette til korona så er det vel bare å møte opp og se om de følger rettningslinjene. 

Hjemmekontor bør ikke bli den nye normalen når arbeidsgiver vil ha deg tilbake på arbeidsplassen for å jobbe?

Vanlige arbeidsforhold var vel ikke det mest effektive selv før pandemien, spesielt for de bransjene som jobber i data. Pandemien ga et incentiv for å prøve det fullt ut, og mange bedrifter går jo ikke tilbake til "vanlige" forhold selv når det ikke er smittefare.

Det er jo opp til hver arbeidsplass hva som kan gjøres, men å tviholde på oppmøte når det strengt tatt ikke trengs er unødvendig.

Endret av atleape
Lenke til kommentar

Yep, det er nettopp opp til hver arbeidsplass å bestemme dette og barnslig av trådstarter å prøve omgå noe som allerede er bestemt.

Arbeidsgiveren har vist seg å tilpasse seg tidligere og har nok kontroll. Kanskje de ombestemmer seg?

Men ett tankekors er at de som bor i storbyene ofte har større lønninger for den samme jobben som finnes i distriktene, også større utgifter. Men med hjemmekontor-jobber så kanskje dette utlignes over tid? Eller hva tror dere? 🤔 

Lenke til kommentar

Skjønner at noen sjefer er skeptiske, for det er ikke alle som produserer på hjemmekontor, og for enkelte sjefer er det vanskelig å måle produktivitet håndfast. 

Sjefen min har eksempelvis hverken nødvendige tilganger eller kunskap nok til å vite hva jeg gjør. Jeg kan om jeg vil fint sitte hjemme å spille Ultimate Chicken Horse i en måned før sjefen min kanskje, om han går inn for det og snakker med mange andre, kan begynne å få en anelse av at noe ikke stemmer. 

Jeg vet om mange som bruker mye av arbeidstiden til fritidssysler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er stemningen rund omkring nå som påbudet om hjemmekontor er et faktum? Min arbeidsgiver nekter å stenge ned kontoret, og mener at så lenge folk klarer å redusere antall kontakter (på hjemmebane), så går det fint at folk kommer på kontoret. Ser ikke ut som det med påbud synker inn hos ledelsen, noe jeg finner svært kritikkverdig. Er det andre som opplever tilsvarende? Alle ansatte har arbeidsoppgaver som helt fint kan løses hjemmefra. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...