Gå til innhold

Ubisoft begynner med salg av NFT-er i spillene sine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er helt naturlig og fornuftig å integrere NFT inn i spill. Jeg hadde vært villig til å kjøpe en NFT eller to (avhengig av pris, så klart) i de spillene jeg liker aller best, hovedsakelig for å støtte utviklerne. Hvis vi antar at dette først og fremst dreier seg om digital kunst og ikke pay2win-funksjonalitet så ser jeg nøyaktig ingen bakdeler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
joakimb skrev:

Jeg synes det er helt naturlig og fornuftig å integrere NFT inn i spill. Jeg hadde vært villig til å kjøpe en NFT eller to (avhengig av pris, så klart) i de spillene jeg liker aller best, hovedsakelig for å støtte utviklerne. Hvis vi antar at dette først og fremst dreier seg om digital kunst og ikke pay2win-funksjonalitet så ser jeg nøyaktig ingen bakdeler.

Det er neppe utviklerne som håver inn penger for mikrotransaksjoner eller NFTer ;)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
SamHam skrev (24 minutter siden):
joakimb skrev (1 time siden):

Jeg synes det er helt naturlig og fornuftig å integrere NFT inn i spill. Jeg hadde vært villig til å kjøpe en NFT eller to (avhengig av pris, så klart) i de spillene jeg liker aller best, hovedsakelig for å støtte utviklerne. Hvis vi antar at dette først og fremst dreier seg om digital kunst og ikke pay2win-funksjonalitet så ser jeg nøyaktig ingen bakdeler.

Det er neppe utviklerne som håver inn penger for mikrotransaksjoner eller NFTer ;)

Jeg tenkte først og fremst på hele organisasjonen, ikke spesifikt "gutta på gølvet". For at spill skal lages må spillene generere omsetning, og da er NFT en mulig måte å bidra til det på.

Da er heller ikke Ubisoft først på lista mi over utviklere jeg ønsker å støtte, jeg tenkte mer generelt.

Rent prinsipielt ser jeg ikke hvordan dette er "verre eller bedre" enn annen dlc av tilsvarende type. Pay2win ville jo vært kjiput uansett hvordan det var implementert. Kosmetiske tilleggsting kan være problematisk, men da først og fremst om det pakkes inn i en form for gambling.

Jeg tror også det vil være realistisk med NFTer som fungerer på samme måte som steam tradning cards. Eneste reelle forskjellen ville vært at NFTer eksisterte på en blockchain mens trading cards eksisterer i steam.

 

Endret av joakimb
Lenke til kommentar

NFTer vil jo være bedre enn den type DLC vi har i dag, om vi kun kan velge mellom det ene eller det andre.

I det minste bør jo NFTene du kjøper ikke være knyttet direkte til din spillerkonto, så du kan ta med deg din samling på tvers av kontoer, og man kan kunne selge veldig sjeldne ting som igjen skaper noe verdi tilbake for sluttbruker. DLCer er i kontrast bare låst til din konto og man kan når som helst risikere å miste alt.

Lenke til kommentar
joakimb skrev:
SamHam skrev (24 minutter siden):
joakimb skrev (1 time siden):

Jeg synes det er helt naturlig og fornuftig å integrere NFT inn i spill. Jeg hadde vært villig til å kjøpe en NFT eller to (avhengig av pris, så klart) i de spillene jeg liker aller best, hovedsakelig for å støtte utviklerne. Hvis vi antar at dette først og fremst dreier seg om digital kunst og ikke pay2win-funksjonalitet så ser jeg nøyaktig ingen bakdeler.

Det er neppe utviklerne som håver inn penger for mikrotransaksjoner eller NFTer ;)

Jeg tenkte først og fremst på hele organisasjonen, ikke spesifikt "gutta på gølvet". For at spill skal lages må spillene generere omsetning, og da er NFT en mulig måte å bidra til det på.

Da er heller ikke Ubisoft først på lista mi over utviklere jeg ønsker å støtte, jeg tenkte mer generelt.

Rent prinsipielt ser jeg ikke hvordan dette er "verre eller bedre" enn annen dlc av tilsvarende type. Pay2win ville jo vært kjiput uansett hvordan det var implementert. Kosmetiske tilleggsting kan være problematisk, men da først og fremst om det pakkes inn i en form for gambling.

Jeg tror også det vil være realistisk med NFTer som fungerer på samme måte som steam tradning cards. Eneste reelle forskjellen ville vært at NFTer eksisterte på en blockchain mens trading cards eksisterer i steam.

 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Å selge kosmetiske ting i et spill som ikke ødelegger spillopplevelsen for andre eller gir deg fordeler (pay2win) er i utgangspunktet uproblmatisk, mange spille gjør dette allerede. Men hvis utviklerne og orginisasjonen bak spillet ender opp med å ha så stor fokus på dette at det stjeler tid fra det å utvikle spillet i seg selv så er det ern mindre bra ting. Altså hvis all utvikling går til å desigen kosmetiske ting man kan kjøpe for penger kontra det å fikse bugs o.l så er det kanksje ikke så bra.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jahkir skrev (2 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Å selge kosmetiske ting i et spill som ikke ødelegger spillopplevelsen for andre eller gir deg fordeler (pay2win) er i utgangspunktet uproblmatisk, mange spille gjør dette allerede. Men hvis utviklerne og orginisasjonen bak spillet ender opp med å ha så stor fokus på dette at det stjeler tid fra det å utvikle spillet i seg selv så er det ern mindre bra ting. Altså hvis all utvikling går til å desigen kosmetiske ting man kan kjøpe for penger kontra det å fikse bugs o.l så er det kanksje ikke så bra.

Enig. De fleste spill er jo allerede fulle av "kunst" så det burde være mulig å implementere NFTer uten at det gikk ut over annen utvikling. At det fort kunne blitt litt mye av det gode hvis det hadde vært hovedfokuset er riktig nok. Akkurat nå spiller jeg Deathloop, og der er det mye man enkelt kunne gjort om til NFTer og solgt. Jeg tror ikke folk hadde gått bananas og betalt enorme summer, men det hadde blitt som en begrenset kolleksjon for spesielt interesserte, litt som når man selger t-skjorter osv men uten den fysiske komponenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jahkir skrev:
joakimb skrev:
SamHam skrev (24 minutter siden):
joakimb skrev (1 time siden):

Jeg synes det er helt naturlig og fornuftig å integrere NFT inn i spill. Jeg hadde vært villig til å kjøpe en NFT eller to (avhengig av pris, så klart) i de spillene jeg liker aller best, hovedsakelig for å støtte utviklerne. Hvis vi antar at dette først og fremst dreier seg om digital kunst og ikke pay2win-funksjonalitet så ser jeg nøyaktig ingen bakdeler.

Det er neppe utviklerne som håver inn penger for mikrotransaksjoner eller NFTer ;)

Jeg tenkte først og fremst på hele organisasjonen, ikke spesifikt "gutta på gølvet". For at spill skal lages må spillene generere omsetning, og da er NFT en mulig måte å bidra til det på.

Da er heller ikke Ubisoft først på lista mi over utviklere jeg ønsker å støtte, jeg tenkte mer generelt.

Rent prinsipielt ser jeg ikke hvordan dette er "verre eller bedre" enn annen dlc av tilsvarende type. Pay2win ville jo vært kjiput uansett hvordan det var implementert. Kosmetiske tilleggsting kan være problematisk, men da først og fremst om det pakkes inn i en form for gambling.

Jeg tror også det vil være realistisk med NFTer som fungerer på samme måte som steam tradning cards. Eneste reelle forskjellen ville vært at NFTer eksisterte på en blockchain mens trading cards eksisterer i steam.

 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Å selge kosmetiske ting i et spill som ikke ødelegger spillopplevelsen for andre eller gir deg fordeler (pay2win) er i utgangspunktet uproblmatisk, mange spille gjør dette allerede. Men hvis utviklerne og orginisasjonen bak spillet ender opp med å ha så stor fokus på dette at det stjeler tid fra det å utvikle spillet i seg selv så er det ern mindre bra ting. Altså hvis all utvikling går til å desigen kosmetiske ting man kan kjøpe for penger kontra det å fikse bugs o.l så er det kanksje ikke så bra.
Så klart kosmetiske gjenstander kan ødelegge spillopplevelsen for andre. Det er jo oftes andre spillere som må se på dem og oppleve dem i spillet. Stort sett i mye større grad enn brukeren av gjenstanden gjør, når det er snakk om spill med førstepersonssperspektiv. Så særlig da når man har store estetiske brudd (som nisseskin i Battlefield) så bidrar det til å ødelegge en totalopplevelse.
Lenke til kommentar
Frimann_K skrev (52 minutter siden):

Så klart kosmetiske gjenstander kan ødelegge spillopplevelsen for andre. Det er jo oftes andre spillere som må se på dem og oppleve dem i spillet. Stort sett i mye større grad enn brukeren av gjenstanden gjør, når det er snakk om spill med førstepersonssperspektiv. Så særlig da når man har store estetiske brudd (som nisseskin i Battlefield) så bidrar det til å ødelegge en totalopplevelse.

...men da er ikke problemet at det er en NFT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte er dette annerledes enn Steam marketplace? Serienummer og salgshistorikk må jo nødvendigvis eksistere for å holde oversikt over "eierskap" og å hindre duplikater, selv om det ikke er synlig for brukeren?

Om det skal være en "miljøvennlig" variant av NFT har de vel kuttet blokkjeden og den kryptografiske sikringen og erstattet det med en sentral transaksjonsliste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...