Gå til innhold

Firma kjøper far utav foreldrepermisjon


76S286U6

Anbefalte innlegg

Vi har funnet ut att firmaet skal kjøpe meg utav foreldrepermisjon ,slik att eg jobber i dei 15 ukene istedet for permisjon

Da tenkte vi å ansette Mor i firmaet i disse 15 ukene , slik att ho får vanlig månedslønn.

Det eg lurte på er om dette er lovligt å ansette Mor i disse ukene på den måten vi har tenkt å gjøre ?   

Ho har fast jobb ellers som ho tar ulønnet permisjon ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gunnar Mo skrev (33 minutter siden):

Så det blir meldt inn til NAV at Far er i permisjon, mens det i realiteten er Mor som er i permisjon? Dette er grovt ulovlig og kan gi fengselsstraff. Opplegget virker også svært enkelt å gjennomskue, og dere vil høyst sannsynlig bli tatt.

Slik jeg forstår det så skal far ikke ta permisjon. Som kompensasjon ansetter firmaet mor for å kunne gi henne lønn for å ta ulønnet permisjon i sin vanlige jobb. Jeg tror det skal gå fint? 

Hvis verken mor eller far får penger fra staten i den perioden altså.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Emilsen said:

Slik jeg forstår det så skal far ikke ta permisjon. Som kompensasjon ansetter firmaet mor for å kunne gi henne lønn for å ta ulønnet permisjon i sin vanlige jobb. Jeg tror det skal gå fint? 

Hvis verken mor eller far får penger fra staten i den perioden altså.

Godt mulig det er det som er planen. Det virker i så fall merkelig. Hvorfor ikke bare betale ut "bonusen" direkte? Det vil være en del kostnader med å ansette noen midlertidig. Er det for å flytte skatt over på Mor? 

Lenke til kommentar

 Det er et vilkår at mor jobber, studerer eller er syk for at far skal få foreldrepenger. Videre blir ulønnet permisjon registrert hos skatteetaten, i alle fall gjør min arbeidsgiver det. Så det vil være svært enkelt å se at far ikke oppfyller vilkårene.

Det høres ut som en ulovlig ordning.

Hvis far er så uerstattelig, kan de greit betale for begge to. Også får jo også mor og far et straffeansvar her ved å oppgi uriktige opplysninger.

Lenke til kommentar

Hensikten her er nok at far frasier seg sine 15 uker mot betaling, sikkert i form av vanlig lønn pluss en bonus. Ikke at han melder inn til NAV at han tar foreldrepermisjon og får penger derfra. Så vidt jeg vet er det fult lovlig å ikke ta sine 15 uker.

Mor må da ta 15 uker ulønnet permisjon for å være hjemme barna. Hensikten med å gjøre henne til ansatt i firmaet er at hun da får lønn, pensjonssparing og feriepengeopptjening i de 15 ukene. Altså firmaet ønsker å kompensere slik at de ikke taper noe. 

Spørsmålet er slik jeg tolker det hvorvidt det er lovlig å ansette mor midlertidig til dette formålet. Hun skal jo ikke gjøre en jobb for firmaet.

Jeg vet ikke svaret her, men virker som tråden har mistolket spørsmålet noe.

Endret av dskg
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det vil være bedre å gi far mer lønn for perioden enn å forsøke å sno seg rundt systemene med midlertidig ansettelse av en som er i ulønnet foreldrepermisjon. Mors arbeidsgiver vil jo kanskje også ha et ord med i saken dersom hun ansettes en annen plass mens hun skal være i foreldrepermisjon.

Jeg tror det er stor forskjell på foreldrepermisjon som er en lovpålagt permisjon arbeidsgiver er nødt til å tilby (til og med ulønnet) og en vanlig permisjon man kan avtale med arbeidsgiver (men som de også kan nekte å gi) dersom man ønsker å for eksempel studere eller jobbe en annen plass i en kort periode.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, dskg said:

 

Mor må da ta 15 uker ulønnet permisjon for å være hjemme barna. Hensikten med å gjøre henne til ansatt i firmaet er at hun da får lønn, pensjonssparing og feriepengeopptjening i de 15 ukene. Altså firmaet ønsker å kompensere slik at de ikke taper noe. 

Om ekstra lønn og feriepenger utbetales Mor eller Far har vel liten praktisk betydning (ut over nevnte mulige skattebesparelse), og ikke en grunn til å bruke penger på denne triksingen. Pensjon er litt mer komplisert, men kan lett fikses med en ekstrainnbetaling fra Far. 

12 hours ago, mobile999 said:

Det kan godt hende mor betaler mindre skatt, men jeg antar at det viktigste er å opprettholde mors trygderettigheter som sannsynligvis blir dårligere dersom hun bare tar ulønnet permisjon og far får ekstra bonus fra arbeidsgiveren sin som kompensasjon.

 

Trygdeytelser er vel det beste argumentet jeg har sett så langt. 15 uker vil ikke endre så veldig mye på grunnlaget, men hvis Mor er utsatt for sykdom så kan det være verdt det. Problemet er at man da oppretter en fiktiv stilling kun med mål om å manipulere NAV-ytelser. Dette er langt utenfor min kompetanse, men ville i alle fall sjekket med noen med veldig god peiling. NAV er jo ikke akkurat kjent for å ta lett på sånt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
76S286U6 skrev (På 8.12.2021 den 8.07):

Vi har funnet ut att firmaet skal kjøpe meg utav foreldrepermisjon ,slik att eg jobber i dei 15 ukene istedet for permisjon

Da tenkte vi å ansette Mor i firmaet i disse 15 ukene , slik att ho får vanlig månedslønn.

Det eg lurte på er om dette er lovligt å ansette Mor i disse ukene på den måten vi har tenkt å gjøre ?   

Ho har fast jobb ellers som ho tar ulønnet permisjon ifra.

Det er ikke lovlig dersom dette er tanken:

  • Du opplyser til nav at du tar foreldrepermisjon ( altså dine 15 uker med fedrekvote) men jobber fortsatt
  • Mor blir ansatt for å få lønnen far "egentlig" tjener.
  • Mor er hjemme på ulønnet perm

 

Lite tips: søk om å utsett foreldrekvoten din, du kan bruke den frem til barnet er 3 år. Og det kan være redusert også ( feks jobbe 3-4 dager i uka)  Du kan vri og vende på det som du vil egentlig.

 

Om dere blir tatt er en annen sak, det er liksom ikke det Nav prioriterer for tiden

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...