Gå til innhold

Alle former for religion må forbys


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, perpyro said:

Fordi at Matteus skriver i kapittel 3 vers 13 til 15

Videre i kapittel 4 vers 1 og 2

Altså her er hendelsesforløpet slik: Jesu blir døpt for deretter å bli ført ut i ødemarken av ånden.
Kanskje han var fyllesyk etter all vinen han drakk i brylluppet og som fikk han til å dra i ødemarken i skam over å ha drukket for mye pent omskrevet til at han blei først av ånden ut i ødemarka, hva vet vel jeg men her er i hvertfall ingen bryllup nevnt i mellom dåp og ødemark.

Kanskje Markus kan belyse dette litt bedre, vi får se.
Markus 1 vers  9-13

Nei har du sett, ingen bryllup her heller men Markus beskriver litt mere bestemt om hendelsenes rekkefølge for han sier at straks etter at Jesus var døpt og ordene fra himmelen var talt drev ånden han ut i ødemarken.

Lukas er litt mere vag i beskrivelsen av hendelsene men i følge det vi vet i følge historien skulle Jesus ha blitt døpt i elven Jordan og beskriver i kapittel 4 vers 1.

Ingen bryllup her heller.

 

Så i lys av hva jeg nettop har lagt fram fra bibelen så ser det joggu meg ut som jeg har ordene mine i behold.
Om du skal påstå at jeg tar feil må du også forklare hvorfor og ikke bare påstå det.

Hvorfor blander du det Matteus, Markus og Lukas her skriver, sammen med bryllupet på dag 3 ?

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IHS skrev (4 minutter siden):

Hvorfor blander du dette sammen med bryllupet på dag 3 ?

 

Slutt å ro!
Du får komme med noen gode forklaringer på hvorfor ingen andre nevner bryllup og hvorfor Markus beskriver at etter dåpen dro Jesus straks ut i ødemarka.
Dag 3 er det Johannes som beskriver.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
9 minutes ago, perpyro said:

Du får komme med noen gode forklaringer på hvorfor ingen andre nevner bryllup og hvorfor Markus beskriver at etter dåpen dro Jesus straks ut i ødemarka.

Hvorfor skal Markus skrive at han gikk i bryllup rett etter dåpen, når han dro ut i ødemarka ?

Lenke til kommentar
IHS skrev (7 minutter siden):

Hva med å lese hva Johannes skrev før du sier noe mer.

Hint: 3 dag etter hva da ?

 

Som sagt, slutt å ro for her er det ikke 60 dager mellom dåp og bryllup.
Hadde jeg vært kristen ville jeg kalt deg en djevel som forsøker å lure de rettroende bort fra sannheten men som ateist er jeg mere interresert i den faktiske bibelhistorien og hva den beskriver.

Lenke til kommentar
IHS skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal Markus skrive at han gikk i bryllup rett etter dåpen, når han dro ut i ødemarka ?

Hvorfor skrev ikke Johannes om ødemarka?
Han døpte jo fyren og burde i aller høyeste grad ha vist om turen i ødemarka og spesielt med tanke på at jesus blei drevet ut dit av ånden.
Det var jo ikke akkurat slik at han tuslet dit helt uforstyrret.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
2 minutes ago, perpyro said:

Hvorfor skrev ikke Johannes om ødemarka?

Ufattelig at du ikke ser feilen du gjør

Joh 1:29 "Dagen etter ser han Jesus komme gående mot seg, og han sier: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd! Om ham var det jeg sa: Etter meg kommer det en mann som er kommet før meg, for han var til før meg. Jeg kjente ham ikke, men for at han skal bli åpenbart for Israel, er jeg kommet og døper med vann.» Og Johannes vitnet og sa: «Jeg så Ånden dale ned fra himmelen som en due, og den ble værende over ham. Jeg kjente ham ikke. Men han som sendte meg for å døpe med vann, sa til meg: Ham du ser Ånden dale ned over og bli hos, han er det som døper med Den hellige ånd. Jeg har sett det, og jeg har vitnet: Han er Guds Sønn.»"

Tre dager før bryllupet snakker døperen Johannes om noe han tidligere hadde sett, dengang han døpte Jesus.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, perpyro said:

Som sagt, slutt å ro for her er det ikke 60 dager mellom dåp og bryllup.
Hadde jeg vært kristen ville jeg kalt deg en djevel som forsøker å lure de rettroende bort fra sannheten men som ateist er jeg mere interresert i den faktiske bibelhistorien og hva den beskriver.

Hvem har sagt 60 ? 

rettroende ? sannheten ? du tar fullstendig feil !

og det skjønner du vel nå ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
29 minutes ago, perpyro said:

40, ikke 60 men det spiller mindre rolle for jeg kan bare gjøre som deg å si jeg har rett uansett så får jeg det.

Problemet du har, er faktisk ganske vanlig. Du leser teksten, men ser ikke, at det ikke finner sted noen dåp i teksten. At det i Johannes teksten er snakk om en helt annen dag, lenge etter den dagen døperen Johannes døpte Jesus. Med andre ord, ingen konflikt med Markus, Lukas og Matteus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
44 minutes ago, perpyro said:

Johannes evangeliet beskriver ikke noe vandring i ødemarken, hvorfor ikke?

Slik jeg ser det så er ingen nødt til å skrive alle hendelser og sitater. Isåfall hvorfor? Det er andre hendelser som ikke er nevnt i Joh evg også.

Alle fire evangelier skriver at Døperen Johannes sa Jesus skal døpe med den Hellige Ånd, bare Johannes Evg sier at Døperen Johannes sa at Jesus er Guds lam som bærer verdens synd. 

Lenke til kommentar
cuberen skrev (15 minutter siden):

Slik jeg ser det så er ingen nødt til å skrive alle hendelser og sitater. Isåfall hvorfor? Det er andre hendelser som ikke er nevnt i Joh evg også.

Da blir jo neste spørsmålet, hvorfor lot han det være?
Ville det ikke vært naturlig å ha med i sitt vintesbyrd om Jesus i likhet med når Jesus døde og kun en skribent beskriver at de døde våknet opp fra gravene og vandret rundt i byen, eller hvordan Judas døde.
Det er litt å ta av selv om IHS mener det er ubetydelig.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, perpyro said:

Da blir jo neste spørsmålet, hvorfor lot han det være?
Ville det ikke vært naturlig å ha med i sitt vintesbyrd om Jesus i likhet med når Jesus døde og kun en skribent beskriver at de døde våknet opp fra gravene og vandret rundt i byen, eller hvordan Judas døde.
Det er litt å ta av selv om IHS mener det er ubetydelig.

Nå har ikke jeg hevdet å være skolert på disse tinga.

Men siden du spørr, så tenker jeg at Joh evg er litt annerledes enn de andre 3 i den form av at Jesus er mer i samtaler og samtaler lengre om ting. Det virker som et supplement til de andre og bli bedre kjent med personen Jesus og den kommende Hellige Ånds komme på Pinsedag.

Joh 20:30  Også mange andre tegn gjorde Jesus for sine disiplers øine, tegn som ikke er skrevet i denne bok; 
Joh 20:31  men disse er skrevet forat I skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og forat I ved troen skal ha liv i hans navn. 

Hvis i tillegg Johannes Evg er skrevet senest, så er det mulig at han visste om 1 eller flere av de andre. Ergo et supplement som viser mer av hvem og hva Jesus sa. (uavhengi om vi godtar at det er Jesu ord eller ikke)

 

Endret av cuberen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (14 minutter siden):

Jesus og den kommende Hellige Ånds komme på Pinsedag.

Pinse er i dag for de fleste kun noen fridager på forsommeren. Få kjenner det nyere kristne budskapet. Enda færre kjenner det opprinnelige hedenske budskapet i denne høytiden. Den er urgammel, og langt eldre enn det man i kristendommen kaller pinse. Ordet pinse, stammer fra det hedenske greske ordet pentecoste, som betyr 50 dager etter Austr (påske). Derfor er denne høytiden i dag bevegelig, og følger tidspunktet Austr faller på, i henhold til månesyklusen.

Opprinnelig falt vår hedenske Austr på 21. mars. Valborgsnatten og Gaukdagen falt 40 dager etter. Endt såtid etter Skoklafall (pinsen) falt opprinnelig 40 dager etter Valborgsfeiringen. Tidspunktene med 40 dager, representerer 40 uker en kvinnes graviditet varer, og henger sammen med høytidenes sammenhengende syklus og naturen ellers.

https://www.odelsarven.com/single-post/2018/05/18/skóklafallsdagr-og-endt-såtid-hva-pinsen-egentlig-er-1

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, perpyro said:

Da blir jo neste spørsmålet, hvorfor lot han det være?
Ville det ikke vært naturlig å ha med i sitt vintesbyrd om Jesus i likhet med når Jesus døde og kun en skribent beskriver at de døde våknet opp fra gravene og vandret rundt i byen, eller hvordan Judas døde.
Det er litt å ta av selv om IHS mener det er ubetydelig.

Blir det samme som å spørre hvorfor VG ikke skrev akkurat det samme som Dagbladet.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, skaftetryne32 said:

Er nok fin, men det er bare nok en hedensk høytid som er sneket inn i kristendommen, en av mange. 

Shavuot i GT er også viktig, er vel flere ting der, men også lovgivningen på Sinai og kontrasten mellom død (Loven) og liv (Ånden).

Endret av cuberen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...