Gå til innhold

Enorm interesse for å bygge verdens første skipstunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begrens forespørselen til å gjelde selskaper fra Norge eller som minimum EØS-området.
 

Ser ingen grunn til at et kinesisk selskap skal kunne bygge i Norge så lenge norske selskap ikke får bygge i Kina eller eie store kinesiske virksomheter. Og jeg har heller ikke glemt hvordan Kina på en helt uakseptabel måte straffet Norge etter fredsprisutdelingen. Stater som opptrer som bøller - inkludert selskaper fra slike - må utestenges.
 

Tviler på at skipstunnelen vil bli mye brukt. Hvem er egentlig brukerne? Trolig blir dette et prosjekt det store mengder skattepenger sløses bort på et ulønnsomt prestisjeprosjekt som egentlig ingen trenger. 

Endret av TorHansen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (17 timer siden):

Begrens forespørselen til å gjelde selskaper fra Norge eller som minimum EØS-området.
 

Ser ingen grunn til at et kinesisk selskap skal kunne bygge i Norge så lenge norske selskap ikke får bygge i Kina eller eie store kinesiske virksomheter. Og jeg har heller ikke glemt hvordan Kina på en helt uakseptabel måte straffet Norge etter fredsprisutdelingen. Stater som opptrer som bøller - inkludert selskaper fra slike - må utestenges.

Støttes fullt og helt!

TorHansen skrev (17 timer siden):

Tviler på at skipstunnelen vil bli mye brukt. Hvem er egentlig brukerne? Trolig blir dette et prosjekt det store mengder skattepenger sløses bort på et ulønnsomt prestisjeprosjekt som egentlig ingen trenger. 

Bruken blir nok større enn du frykter. Det går en del transport og nyttetrafikk langsmed kysten i båter som ikke nødvendigvis er like godt rustet til å runde Stadt i uvær. Om man kan sikre at varer ikke blir liggende og vente på bedre vær har man jo i praksis spart penger. Og kanskje en og annen fiskebåt på vei til fangstfelt lenger nord kan dra nytte av dette også?

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (22 minutter siden):

Bruken blir nok større enn du frykter. Det går en del transport og nyttetrafikk langsmed kysten i båter som ikke nødvendigvis er like godt rustet til å runde Stadt i uvær. Om man kan sikre at varer ikke blir liggende og vente på bedre vær har man jo i praksis spart penger. Og kanskje en og annen fiskebåt på vei til fangstfelt lenger nord kan dra nytte av dette også?

I tillegg så kommer Stad skipstunnel til å bli en stor turist-attraksjon i seg selv, som kommer til å tiltrekke seg cruiseskip og annen turisttrafikk i stort monn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mixtape skrev (16 timer siden):

Et krav er at alle ansatte i det prosjektet her er fagorganisert og har 100% stilling.

Om ikke så er AP et mindre politisk parti en jeg vokste opp med.

 

Et slikt regelverk er i så fall hylende ulovlig. Dette betyr i praksis berufsverbot for de som ikke er fagorganisert, og det bør fortsatt være opp til den enkelte om en vil være organisert eller ikke. Det samme gjelder spørsmål om heltid eller deltid. Også dette bør tilpasses behovene. Det som må forebygges er "union busting," altså ulike tiltak og virkemidler der arbeidsgiversiden motarbeider fagforeningsarbeid, og på dette feltet er norsk arbeidslovgivning godt dekket. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

...Bruken blir nok større enn du frykter. Det går en del transport og nyttetrafikk langsmed kysten i båter som ikke nødvendigvis er like godt rustet til å runde Stadt i uvær. Om man kan sikre at varer ikke blir liggende og vente på bedre vær har man jo i praksis spart penger. Og kanskje en og annen fiskebåt på vei til fangstfelt lenger nord kan dra nytte av dette også?

Minnes og en kommentar etter at hovedkontoret til hurtigruten uttalte seg og sa at de ikke kom til å bruke tunnelen. Da kom det ganske kjapt i retur fra en av hurtigrutens kapteiner...

"Hvor skipet skal gå bestemmer Jeg!"

Det er ikke noe for landfaste oslo-væringer å legge seg oppi slikt..

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 timer siden):

I tillegg så kommer Stad skipstunnel til å bli en stor turist-attraksjon i seg selv, som kommer til å tiltrekke seg cruiseskip og annen turisttrafikk i stort monn.

Tviler på at et stort cruiseskip i det hele tatt kommer gjennom tunnelen. Så stor blir den nok ikke. Og turister vil vel heller se den flotte kysten og ikke en mørk tunnel.

 

Hurtigruten vil ikke bruke tunnelen, og selv om de ender opp med å gjøre det noen ganger i løpet av året under uvær, så er dette ikke nok til å få økonomi i en vanvittig dyr tunell.

De store skipene har nok ingen problemer med å gå rundt Stad. Mindre båter gir nok ikke stor nok trafikk / innbetaling får å få lønnsomhet.

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prismessig, 3,4mrd er det vel som et av Oslos

prestisjebygg og ikke mere bortkastet for folk rundt i landet en de er.

Den kanaltunellen på bildet ser ut til å være ca. 3,5km lang, bra bedrift i gamledager. Mye godt og varig arbeid ble nedlagt i kanalsystemene, som var sin tids jernbane.

 

Bra om massen kan komme til nytte rundt om, og ikke bare gjemmes/dumpes. Å snakke med de lokale kan jo bringe opp nyttige forslag.

Det at de må arbeides under vann er interessant, er det ikke mulig å spunte utenfor de tenkte tunellendene for å kunne arbeide "tørt"?

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...