Gå til innhold

Nybygg til fastpris som oppgraderes i form av tillegg - gir dette umiddelbar verdistigning?


Anbefalte innlegg

Hei!

Fiktive tall. Kjøper nøkkelferdig nybygg til fastpris 5 mill. Gjør en del tilvalg (oppgraderinger) til verdi 500k (10%). Dersom jeg ber om ny takst på huset umiddelbart etter overtagelse av boligen som har kostet meg 5,5 mill, hva kan jeg regne med at boligen er verdt? Kan man forvente en verdistigning tilsvarende tillegget? Halvparten/50%? Ingen reell verdistigning umiddelbart? 

Takk for tanker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på til valgene. I orginal pris er jo et kjøkken allerede iberegnet så det er ikke sikkert at 200k ekstra her gir 200k ekstra i verdistigning. Er tilvalg en garasje så vil nok det tilføre tilsvarende verdiøkning.

I forhold til finansiering i bank så vil ikke til valgene blir regnet som en del av kjøpeprisen (verdi av bolig) nettopp på grunn av usikkerhet en rundt hvilken verdi dem faktisk tilfører.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 timer siden):

Hei!

Fiktive tall. Kjøper nøkkelferdig nybygg til fastpris 5 mill. Gjør en del tilvalg (oppgraderinger) til verdi 500k (10%). Dersom jeg ber om ny takst på huset umiddelbart etter overtagelse av boligen som har kostet meg 5,5 mill, hva kan jeg regne med at boligen er verdt? Kan man forvente en verdistigning tilsvarende tillegget? Halvparten/50%? Ingen reell verdistigning umiddelbart? 

Takk for tanker!

Kommer an på tilvalgene. Vi kjøpte ett nytt rekkehus i 2020. Det var ett av de som hadde oppgradert for 750 000 om jeg ikke husker feil og så hadde noe skjedd og de måtte selge. Prisen var lavere enn de nye rekkehusene med 'standard' pakke. 

Lenke til kommentar
Loko skrev (11 minutter siden):

Det kommer helt an på til valgene. I orginal pris er jo et kjøkken allerede iberegnet så det er ikke sikkert at 200k ekstra her gir 200k ekstra i verdistigning. Er tilvalg en garasje så vil nok det tilføre tilsvarende verdiøkning.

I forhold til finansiering i bank så vil ikke til valgene blir regnet som en del av kjøpeprisen (verdi av bolig) nettopp på grunn av usikkerhet en rundt hvilken verdi dem faktisk tilfører.

Ser at en garasje er mer verdt for markedet enn oppgradert kjøkken, absolutt. Takk for tankene!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Kommer an på tilvalgene. Vi kjøpte ett nytt rekkehus i 2020. Det var ett av de som hadde oppgradert for 750 000 om jeg ikke husker feil og så hadde noe skjedd og de måtte selge. Prisen var lavere enn de nye rekkehusene med 'standard' pakke. 

Interessant! 
Ja spørs vel veldig på om man treffer kjøperen som setter lik pris på investeringen som huseier gjør..

Lenke til kommentar

Det er umulig å si. Ved salg av bolig er det ikke mulig å forutse hvem som kommer på visning, og hva de er interessert i å betale ekstra for. Som regel vil prisen for en nesten ny bolig være lavere enn en ny. Dette fordi første kjøper er villig til å betale mye ekstra for å få boligen slik h*n ønsker, noe neste kjøper sjelden vil.

Lenke til kommentar

Folk har så forskjellig smak at jeg tror det er lite å hente verdimessig på tilvalg/endringer, så lenge utgangspunktet er helt OK og ikke direkte kjipt. 

Når folk kjøper brukt bolig tror jeg mange jakter en bolig der de ser for seg å kunne bo i noen år før de uansett ønsker i tilpasse det meste etter egen smak. Og tenk på hvor mye de kan endre på for 500 000kr? En bolig som koster 5 mill vil være aktuelt for overraskende mange flere enn bolig til 5,5 mill i samme område. Mange tøyer budsjett maks. 

Når jeg totalrenovert leiligheten min gikk jeg for et hvit Epoqkjøkken uten håndtak. Med gjennomtenkte løsninger. Fikk det for 30K på tilbud uten hvitevarer og montering. Dette er et kjøkken jeg vil tro treffer svært mange, og jeg tviler sterkt på at jeg ville fått noe mer for leiligheten min ved et eventuelt salg dersom jeg gikk for ett kjøkken til 200K. Men her gjelder det også å se an hvilket prissjikte og kundegruppe boligen siktet seg inn på. 

Det som er interessant å merke seg med kjøkken er at skuffeskinner, hengsler og stammer er helt identiske i de aller fleste kjøkken uavhengig av leverandør og pris. Mange betaler helt absurde summer for litt mer eksklusive fronter, benkeplater og hvitevarer. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...