Gå til innhold

Trenger idèer til ekstra inntekt


Gjest 67b18...246

Anbefalte innlegg

Gjest 67b18...246

Nå når alle utgifter går i taket så blir økonomien trangere. Jeg er enslig med 2 barn 50%. Eier enebolig og har en omtrent gjennomsnittlig lønn. Pengene strekker til greit nå og jeg har spart opp en del penger mens renten er lav, men det er i utgangspunktet tenkt som pensjonssparing og nødbuffer. Har boliglån og studielån å betale på.

Nå er strømprisen sannsyligvis permanent på et høyere nivå, renten skal opp, kommunale avgifter skal kraftig opp (VA-oppgraderinger som må gjøres og regning som går rett til innbyggerne), eiendomsskatt skal innføres her, drivstoff er blitt dyrere, matpriser skal opp and the list goes on. Dette gjør at utgiftene fremover plutselig kommer til å være flere tusen kroner høyere hver måned. Jeg har litt å gå på i utgangspunktet men er bekymret for at det skal bli trangere enn jeg liker det økonomisk om jeg ikke finner på noe. Jeg vet at mange ikke har denne marginen og skjønner ikke helt hvordan dette skal gå bra sånn samlet sett for landet. Støre har lovet oss vanlige folk at det skulle være vår tur nå, men dette ser sabla stygt ut. But I digress.

Jeg lurer på om noen har gode idéer til å spe på inntekten. Helt sikkert mange som tenker i samme baner og vil ha nytte av tanker og inspirasjon. Hadde jeg vært en person med kvinnelig anatomi så hadde jeg vært på onlyfans for lenge siden, så akkurat det tipset hjelper ikke :p

Anonymous poster hash: 67b18...246

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert mye å gjøre som er risiko som å leie ut boligen eller å handle aksjer men kanskje ikke lønnsomt i lengden. Ta kveldsvakter?

Men spørs om det er mulig eller se etter bedre betalt jobb men vet selv det er vanskelig.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/skummelt-og-klump-i-magen/74748942

Noen som her heldig å kan forhandle lønn men spørs om alle er like heldig.

Sitat

Reduser alt forbruk og gå for First Price alltid. Å leve kjipere er alt du kan gjøre. Hvis ikke så må du få byttet ut alle politikere med politikere som bryr seg.

Nå kan være risiko for sykemelding og palmeolje:

https://dinside.dagbladet.no/bolig/advarer--kan-vaere-kreftfremkallende/74768667

Mistenker billigste tannkrem inneholder det så om du vil ha kreft så gjerne for oss andre så er ikke alt det billigste er billigst totalsett.'

Sitat

Hvis ikke så må du få byttet ut alle politikere med politikere som bryr seg.

Hvilket parti er det? Senterpartiet og AP er nok bedre en høyre\FRP for de som får hjelp av nav.

Men er jo diskusjon rundt det kan bli høyere CO2 pris og ligdene og høyere strømpris så man ser jo uansett parti så blir det tøffere for folk man får reise utlansk. Da 5g prisene i norge øker mens man får bedre mobilpakker i england. Selv om strøm og matmangler er større problem der.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (34 minutter siden):

Reduser alt forbruk og gå for First Price alltid. Å leve kjipere er alt du kan gjøre. Hvis ikke så må du få byttet ut alle politikere med politikere som bryr seg.

Å leve kjipere er åpenbart ikke alt man kan gjøre. Ekstrajobb enten ved å jobbe for andre eller å jobbe for seg selv med noe man er flink til er en mulighet å se på. Reduserte utgifter ved å være smartere gjør man før man går til skrittet å leve kjipere. Ofte er det penger å spare helt uten at ting blir kjipere.

Når det er sagt så virker det for meg også som om det er nødt til å skje noe politisk for det styrer mot katastrofe for en del folk fremover. Det med strømprisene er helt akutt, og bare det kommer til å velte en betydelig del av befolkningens økonomi allerede i løpet av en måned eller to.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Å leve kjipere er åpenbart ikke alt man kan gjøre. Ekstrajobb enten ved å jobbe for andre eller å jobbe for seg selv med noe man er flink til er en mulighet å se på. Reduserte utgifter ved å være smartere gjør man før man går til skrittet å leve kjipere. Ofte er det penger å spare helt uten at ting blir kjipere.

Når det er sagt så virker det for meg også som om det er nødt til å skje noe politisk for det styrer mot katastrofe for en del folk fremover. Det med strømprisene er helt akutt, og bare det kommer til å velte en betydelig del av befolkningens økonomi allerede i løpet av en måned eller to.

Men er jo problemet særlig det med jobb og inntekt mange som utnytter corona sitvasjonen at de nekter eller kutter bonus og lønn fordi kostnadene med munnbind økes og risikoen er større så staten må ikke kutte trygdene og penger til folk hjelper lite å si det skal lønne seg å jobbe da mere jobb betyr mindre inntekt og større risiko. For å leie ut boligen kan være risiko også folk bruker mere strøm å driter i andres utgifter og man kan risikere å gå på forsikringsmell. Tenk på de som driver drivhus av større klasse betaler 3 milioner kr årlig i strøm ikke rart prisene på blomster økes det bare på grunn av en ting.

Noen er så heldig de får hjemmekontor men flest får aldri det. Ikke slik verden funger hvor mange her får det tilbudet under 12%.

Heldigvis ser man ikke store prisøkningen på mat:https://www.nhosh.no/bransjer/handel2/nyheter/2021/22-prosent-i-prisokning-pa-mat-og-drikke/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jak939/prishopp-paa-varer-frykter-beintoeff-vinter-for-mange

Så heldigvis lar det vente på seg ellers blir det tøft for mange som tjener under 500 000 kr som ikke har oppsparte midler.

Man ser jo trebyggebrangsen og spillutviklere og programvare produsenter tjener like bra som før, så er særlig it og fly og en del annet som får det tøft og hotellvirksomhet. Men økes på grunn av karantene hotel.

https://e24.no/boers-og-finans/i/dnrAxq/tesla-spekulanten?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Man kan jo invistere i aksjer men kan fort gå opp og ned så risiko. Men noen tjener store penger. Mere synd på de som kjøper bilen og har null rettigheter ved reklamasjon og service. Ville ikke lønne seg å gi det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 timer siden):

Reduser alt forbruk og gå for First Price alltid. Å leve kjipere er alt du kan gjøre. Hvis ikke så må du få byttet ut alle politikere med politikere som bryr seg.

Litt artig, vi drar til Norge for å kjøpe First price Spagetti og Jasmin ris. Ikke bare fordi det er billig, men fordi det er god kvalitet.

Bare når grensene er åpne selvsagt..

 

Edit jeg tror ikke elprisen er høy permanent, el er alltid dyrt om vinteren i Norge, pris og etterspørsel, vi bruker mye på oppvarming i forhold til Spania og Frankrike feks. Dessuten er det mange årsaker som gjør el dyrere akkurat nå, el er mye dyrere i resten av EU men de bruker ikke like mye på el oppvarming.

Dette selv om elmarked i Norge er regulert av staten,for å beskytte prisregulering etc.

Katastrofen i Texas når kulda satt inn hadde aldri skjedd i Norge.

Rentene skal nok opp, men sånn er livet, renta har vært på 0 altfor lenge. Jeg har opplevd 80 åra og vært ung på 90 tallet. Da var rentene mye høyere...

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Inflasjonen er på vei opp. På litt sikt går lønnen din opp, forhåpentligvis omtrent tilsvarende. Med inflasjon blir heller ikke realrenten så høy. Og inflasjonen hjelper på lånene dine.

Flere kroner og dollar i omløp for samme varer og tjenester, den som har satset på sparekontoen taper mest.

En underliggende trend er selvsagt at de aller rikeste kommer best ut, og omvendt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 timer siden):

Edit jeg tror ikke elprisen er høy permanent, el er alltid dyrt om vinteren i Norge, pris og etterspørsel, vi bruker mye på oppvarming i forhold til Spania og Frankrike feks. Dessuten er det mange årsaker som gjør el dyrere akkurat nå, el er mye dyrere i resten av EU men de bruker ikke like mye på el oppvarming.

Dette selv om elmarked i Norge er regulert av staten,for å beskytte prisregulering etc.

Katastrofen i Texas når kulda satt inn hadde aldri skjedd i Norge.

Rentene skal nok opp, men sånn er livet, renta har vært på 0 altfor lenge. Jeg har opplevd 80 åra og vært ung på 90 tallet. Da var rentene mye høyere...

Nei men hva hjelper det er nok høy til 1 mai så en del måneder til selv om det vil variere billigere om helgene og natta. Faktisk er ikke 1.5 kr så veldig dyrt per kilowatt. man betaler 20 kr for bensin og 19 kr for disel ofte. Selv om det er dyrere en vanlig.

Men på lengere sikt må staten finne løsning på vinteren eller må folket finne løsning f.eks kutte skatter og avgifter særlig til de som tjener minst. Problemet solsellpanel og vannkraft gir mindre effektivitet på grunn av kaldt vann og lite sol. Så vindkraft er vel løsningen men gir nok lite i snitt kanskje mest i fjell og sjø.  Vi kan jo gjøre som utlandet nekte å selge strøm men spørs om det vil hjelpe fordi konkuransen blir mindre.

For er lite miljøvennlig med parafin og kull og peis men er synd det blir løsningen de dyreste dagene.

Tenk på de som bor i nord som opplever 20 minus så vi i sør er heldige som ofte er kun 5 minus.

Det finnes billigere strømavtale hvis du bruker mye:

Norges energi

Avtale: Spotpris

Type: Spotavtale

Fastbeløp: 49 kr/mnd

Påslag: 0.00 øre/kWh

Samlet: 3.27 øre/kWh

Men er ikke opplyst hvor lenge den varer før man blir flyttet på dyrere avtale.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (14 timer siden):

Spar i aksjer/aksjefond så vil du sannsynligvis få ekstrainntekter nesten uten å anstrenge deg mer enn du gjør i dag🙂

Tja det varierer vel man bør vel satse på sikre bedrifter for kan være risiko selv om aksjer er mere risiko så kan totalsett ta tid før det økes.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Gouldfan said:

Litt artig, vi drar til Norge for å kjøpe First price Spagetti og Jasmin ris. Ikke bare fordi det er billig, men fordi det er god kvalitet.

Bare når grensene er åpne selvsagt..

 

Edit jeg tror ikke elprisen er høy permanent, el er alltid dyrt om vinteren i Norge, pris og etterspørsel, vi bruker mye på oppvarming i forhold til Spania og Frankrike feks. Dessuten er det mange årsaker som gjør el dyrere akkurat nå, el er mye dyrere i resten av EU men de bruker ikke like mye på el oppvarming.

Dette selv om elmarked i Norge er regulert av staten,for å beskytte prisregulering etc.

Katastrofen i Texas når kulda satt inn hadde aldri skjedd i Norge.

Rentene skal nok opp, men sånn er livet, renta har vært på 0 altfor lenge. Jeg har opplevd 80 åra og vært ung på 90 tallet. Da var rentene mye høyere...

Om sommeren har man en del hetebølger nedover europa. Det kan gjøre at strømprisene også blir skyhøye om sommeren. Ellers husker jeg rundt 1998-2002 så var renta en plass mellom 10 og 13%. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bruk Nordpool for å sjekke morgendagens priser. Priser for neste dag kommer rundt 13.00

Bytt til f.eks. Motkraft som har 19kr/mnd. og maks 1øre påslag.

Fyll drivstoff når det er billig.

Avslutt unødvendige abonnementer. Aviser, Netflix osv

Nedgrader diverse abonnementer. Mobil, Internett osv. 

Selg unna ting du ikke bruker på finn.no

Stor mulighet å "flippe" diverse du finner på finn.no svært billig eller gratis. Er du "handy" kan du fikse brukte ting den uken du ikke har ungene og selge.

Å spare i aksjefond er langsiktig. Du bør spare minimum 300kr/mnd uansett økonomi. Velg et billig index fond som KLP Aksjeglobal index V i Sbanken.

Skal du investere i aksjer må du ha penger du kan tape. 

Alltid handle rundt. Impulskjøp er fy-fy.

Bruk mattilbud appen, sjekk hva butikkene i nærområdet har av tilbud hver uke.

Bruker du snus? Ikke kjøp i butikken. Jeg bruker Prillan gjør det selv snus fra snus365.

Finn en ekstrajobb den uken du ikke har ungene. Evt. jobb litt overtid hvis det er mulig.

 

Lenke til kommentar

Hei. Har ikke lest alle svarene her, så beklager om det har blitt sagt før. En fin mulighet til å spe på inntekten er rett og slett helsesektoren. Det finnes utallige institusjoner og avdelinger som er avhengig av å ha en stor pool med ekstravakter (også ufaglærte). Spesielt i den tiden vi er i nå. Om du er enslig med barn 50% av tiden er det bare å fortelle at du vil være tilgjengelig annenhver uke. Det mest gunstige er å få seg en stilling (kanskje helg) som passiv natt. Da får du jo penger for å sove (hvis det er rolig da, vel og merke). 

Lykke til. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser det er mange som anbefaler spotprisavtaler på strøm. Er ikke det det absolutt dyreste man kan ha for øyeblikket? Jeg har selv fastprisavtale på under 60 øre/kwt (varighet på 3 mnd). Den går ut ved årsskiftet og jeg håper virkelig ikke det beste tilbudet når jeg skal ha ny avtale er spotpris.

Lenke til kommentar

Over tid er spot billigst akkurat som flytende rente. Du får fastpris avtaler på 80øre/kW, men med 36-60mnd binding. Har hatt makspris, men pga strømprisene har Fjordkraft økt denne hver måned. Betalte 65øre i oktober, 115øre i november, 148øre i desember og 170øre fra 17. Des. Har byttet til motkraft nå og regulerer bruk etter timepris. 

Akkurat nå er ikke strømprisen så ille. 150øre/kW + påslag og moms. Vaskemaskin og tørketrommel går hele dagen nå. 

Lenke til kommentar

Trådstarter sier ikke noe om familieforpliktekser. Er man uten barn eller har store barn, er man veldig fri til å gjøre all slags småjobber. Da er det å oppsøke, alt av butikker med mer og tilby seg som ekstrahjelo/tilkalling.

Bir man et sted med snø, gå rund med kapper om snømpking osv. 

Er ikke uvanlig at folk med 100% jobb har jobb ved siden av. Særlig når lønna er under 500.000.

Dessuten sier trådstarter ikke noe om vedfyring, man kan samle inn plank osv.

Jeg er selv i slik tøff situasjon etter å ha gått ned veldig kraftig i lønn. Da gjør man det man kan for å gi varme og mat til sine barn. Det er ikke så hyggelig, men man må ta handling framfor å passivt bli frustrert og fortvilet. Småbarn krever jo litt mer tilstedeværelse, så da må jo omsorgsperson være mer fysisk tilstede. 

Jeg sporet litt av her. Spørsmålet er om man vil opprettholde alle vaner man har med varme som før, eller redusere strømforbruket... 

Edit: Beklager leste ikke første post bra nok. Da blir det å jobbe når man ikke har barna... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...