Gå til innhold

defekt arctic freezer ii 360? Eller både defekt aio og problem med hovedkort?


chrisf

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat montert ferdig en helt ny pc med Asus z690 gaming-f som hovedkort og Arctic freezer ii 360 aRGB som CPU kjøler. Når jeg skrudde på pcen for første gang så fikk jeg installert windows, men når den restartet så fikk jeg opp en melding sånn som den i bilde der det står at aio'en kanskje ikke er montert riktig i CPU header. Har forsøkt å plugge denne inn på nytt uten at det hjelper men har også nå sett at den ene viften på radiatoren satt fast og at det ikke var noe RGB fra viftene. Først så trodde jeg at problemet var at CPU headeren på hovedkortet var defekt, men nå lurer jeg på om det kanskje er kjøleren som har vært defekt hele tiden. Det virker som jeg er i litt av en spagat når det kommer til troubleshooting siden jeg ikke vet hva som egentlig var problemet. Jeg har definitivt et eller annet problem med viften og RGB'en på kjøleren men jeg vet ikke om jeg samtidig også har et problem med CPU header'en eller kanskje også adressable RGB headern.

 

Jeg lurer derfor om det er noen som vet hva jeg bør gjøre for å løse problemet? Bør jeg kjøpe en ny arctic freezer å regne med at alt er bra med hovedkortet eller bør jeg anta at det kanskje er noe feil med begge deler? 

Det jeg også synes er uklart er hvorvidt CPU fan error bare skjer når den ikke ser at noe er montert i CPU header og når CPU blir for varm som følge av en dårlig vifte? Eller om feilen også kommer når den merker at en av viftene på AIO ikke funker som den skal? Jeg tror ikke at det er temperaturen som utløser feilen, men hvis feilen skyldes at bios merket at en av viftene på radiatoren ikke fungerte så vil jo det bare bety at feilen skyldes det faktum at en av viftene faktisk ikke fungerer helt riktig. Men jeg er bekymret for at feilen egentlig stor sett skyldes at det også er en feil med CPU headeren på hovedkortet. Jeg prøver å finne ut hva som er den mest sannsynlige årsaken til at jeg får denne CPU error feilen: feil med AIO, feil med hovedkort eller feil med begge deler? 

image_6483441-2.JPG

Endret av chrisf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Heradon said:

Jo, du må ha det. Vet ikke om dette er noe til hjelp.
https://support.arctic.de/lf2-360-argbr2#lf2360installation

Ja det er den manualen jeg har brukt. Jeg har plugget AIO kabelen til AIO pump i hovedkortet og jeg kan fortsatt gå inn på bios, men det er når jeg lagrer settings at pc ikke starter opp og det lyser et oransjt lys på mobo. Hva betyr det lyset?

Lenke til kommentar
chrisf skrev (11 minutter siden):

Ja det er den manualen jeg har brukt. Jeg har plugget AIO kabelen til AIO pump i hovedkortet og jeg kan fortsatt gå inn på bios, men det er når jeg lagrer settings at pc ikke starter opp og det lyser et oransjt lys på mobo. Hva betyr det lyset?

Sansynligvis noe med PSU eller Ram.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
chrisf skrev (2 minutter siden):

Jeg leste akkurat nå at gult lys som jeg antar er oransje er DRAM. Nå begynner virkelig å bli forvirret om hva som egentlig er problemet og ikke lar PC'en starte

Ja, jeg tenkte kanskje det var det du mente,  så jeg forandret svaret mitt, ta ut den ene brikken og prøv å start opp, får du fortsatt lys, sett i den andre brikken og prøv å starte opp.

Edit, det kan også være bøyde CPU pins på HK som gjør det.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dragonlove said:

Ja, jeg tenkte kanskje det var det du mente,  så jeg forandret svaret mitt, ta ut den ene brikken og prøv å start opp, får du fortsatt lys, sett i den andre brikken og prøv å starte opp.

Edit, det kan også være bøyde CPU pins på HK som gjør det.

Jeg tok ut begge minnebrikkene men det ser ikke ut til å ha endret noe. Kan dette være et slags bios problem? Første gang jeg skrudde på pcen så fikk jeg installert windows, men nå er jeg bare i en sånn loop der jeg kan gå til bios men så klarer jeg ikke å starte pcen...

Lenke til kommentar
chrisf skrev (1 minutt siden):

Jeg tok ut begge minnebrikkene men det ser ikke ut til å ha endret noe. Kan dette være et slags bios problem? Første gang jeg skrudde på pcen så fikk jeg installert windows, men nå er jeg bare i en sånn loop der jeg kan gå til bios men så klarer jeg ikke å starte pcen...

Du må jo ha minst en minnebrikke i for å få start.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dragonlove said:

Du må jo ha minst en minnebrikke i for å få start.

Ja jeg tok begge inn og så ut. Men forresten så endret jeg XMP på minnen og nå har pc'en starta! Nå har jeg fortsatt AIO pumpen plugget inn i AIO pump og ingenting i CPU header så vet ikke helt hva situasjonen er med det...

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Dragonlove said:

Du må jo ha minst en minnebrikke i for å få start.

 

20 minutes ago, chrisf said:

Ja jeg tok begge inn og så ut. Men forresten så endret jeg XMP på minnen og nå har pc'en starta! Nå har jeg fortsatt AIO pumpen plugget inn i AIO pump og ingenting i CPU header så vet ikke helt hva situasjonen er med det...

 

1 hour ago, Heradon said:

Og det er slik du har koblet den til?

 

man.thumb.png.707042be0d34d5fc55d8002fb8ef28dc.png

 

Akkurat nå får jeg brukt pc'en, men betyr det at det går an å bruke den uten å ha noe i CPU header? Akkurat nå har jeg AIO kabelen i AIO pump og det virket å gå fint så langt...

Lenke til kommentar
chrisf skrev (13 minutter siden):

 

 

Akkurat nå får jeg brukt pc'en, men betyr det at det går an å bruke den uten å ha noe i CPU header? Akkurat nå har jeg AIO kabelen i AIO pump og det virket å gå fint så langt...

Vel får du sett RPM på viftene da? Og du måtte vel sette den til ignore i bios?

Lenke til kommentar
17 hours ago, Heradon said:

Jeg får vel prøve meg på noe av det samme selv da :palder.thumb.jpg.2a7a1867bb87852b8a1cf27f058e8ed1.jpg

Lykke til! Pc'en min funker akkurat nå. Det er etter å ha demontert en av viftene på AIO'en og skrudd den inn igjen som virker å fått den til å fungere igjen. Jeg har også plugget inn AIO'en inn i CPU header igjen og viftene funker men jeg vet ikke om jeg fortsatt ville ha fått CPU fan error feilen om jeg gikk tilbake til bios å skrudde av ignore fan temp og speed. Så lenge viftene går mens AIO'en er i CPU header så håper jeg at alt er ok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...