Gå til innhold

Midt i strømkrisen skal Tyskland stenge tre atomkraftverk


Anbefalte innlegg

Samt et par ting rundt solcelle for privat bruk.
 

Quote

Perovskite Solar Panels - Breakthrough We've Waited for?

 

Quote

These perovskite panels are going to contain metallic lead in the form of a halide. They currently have short lives and there are no recycling plans in place. So the likelihood of that lead ending up in landfill and in the water table is high (they are, as mentioned, water soluble). Also the mining of lead is very polluting. Silicon wafers last for many years and there's no reason that the wafers could not be recycled and re-doped back in to functioning solar panels. It does not matter that the manufacture of pure silicon is energy intensive so long as that energy is produced using renewable resources.

 

Quote

I work in this area, also in the Oxfordshire locale, the article has a very good handle on this. The area we are currently researching is the safe locking in of the lead and later recovery after the panels are used. The general area of durability that can be achieved is 20 years before release. The major area one needs to look at is the ability to apply in curtain walling. This form of architectural use would allow a building to be allied in tandem with storage options to gain 100% off-grid independence for users into Canada, northern Europe, Russia, China, Japan, New Zealand and the very southern parts of South America, that is currently not best utilised for P.V

 

Quote

Here's a question: could these panels be tuned to absorb infrared reflected from clouds at night? While clearly not as much power would be generated at night, it would be useful if the infrared energy re-radiated from the earth at night and reflected from the cloud layer could be collected and turned into electricity. For climates like the Pacific Northwest with high cloud cover a good portion of the year, this could prove particularly beneficial and significantly make them more appealing.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Frank Olsen said:

Her er ett kjekt regneprogram der man kan legge inn lokasjon, himmelretning (azimuth) og vinkling (slope) og se hva som er mest ideelt på ditt sted:

JRC Photovoltaic Geographical Information System (PVGIS) - European Commission (europa.eu)

Nice. (testlokasjon i fylket). Tar man høyde for takvinkel ol. blir tallet litt lavere men ikke mye.

Monthly energy output from fix-angle PV system
image.png.c2ee5bf370446ac893fccfc58bf600c9.png

 

image.png.aefd6d84be17a3a3919ec1020d5e0482.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Hinkley Point C? Til 23 mrd. pund? Tar du produksjonen i 60 år og deler på kostnaden er det snakk om nesten 20 øre, før du har regnet et eneste øre til renter. For ikke å snakke om drift. Og dekommisjonering. Og lagring av brukt brensel. Osv. 

Det er en svært forskjellig teknologi fra saltsmeltereaktorer og kan ikke sammenlignes. Litt som når folk sier "vin er vin" og drikker Amigo pappvin og en årgangs-Barolo om hverandre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Merk at det står solinnstråling mot horisontal flate. Når sola står veldig lavt så lyser det nesten parallellt med panelet og da gir det jo fint lite effekt uansett hvor klart været er. Solceller kan gjerne stå loddrett om vinteren. På Svalbard står sola alltid lavt (sommerhalvåret) og der har Avinor hatt gode erfaringer med solceller montert flatt på vegg. Kartet vil altså se annerledes ut når man monterer solcellene i en bedre vinkel mot sola.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 4.12.2021 den 10.12):

Akkurat 😂👍

Og at du ikke svarer på spørsmålet mitt om når du trenger mest strøm taler også for seg selv 🙂

Når du trenger mest strøm kan du bruke av den ekstra magasinkraften vi har spart i løpet av våren og sommerhalvåret. Merkelig at det ikke går an å se ting i sammenheng. I Norge har vi spesielt god mulighet til å integrere sol og vindenergi fordi vi har mange titalls TWh med reguleringskapasitet i vannmagasinene. Derfor er solenergi optimal for norske forhold.

Endret av Eivind Helle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

Når du trenger mest strøm kan du bruke av den ekstra magasinkraften vi har spart i løpet av våren og sommerhalvåret. Merkelig at det ikke går an å se ting i sammenheng. I Norge har vi spesielt god mulighet til å integrere sol og vindenergi fordi vi har mange titalls TWh med reguleringskapasitet i vannmagasinene. Derfor er solenergi optimal for norske forhold.

Her var altså spørsmålet om det er lønnsomt for privatpersoner å investere i solpaneler i Norge eller ikke.
Solpanelene produserer mest om sommeren når man nesten ikke bruker strøm og de produserer nesten ingenting om vinteren når man bruker mye strøm og strømmen man må kjøpe er rådyr.

Noe helt annet er det her nede i Sør-Europa der forbruket er størst om sommeren, og da til kjøling, ikke varme 🙂

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 minutt siden):

Her var altså spørsmålet om det er lønnsomt for privatpersoner å investere i solpaneler i Norge eller ikke.
Solpanelene produserer mest om sommeren når man nesten ikke bruker strøm og de produserer nesten ingenting om vinteren når man bruker mye strøm og strømmen man må kjøpe er rådyr.

Noe helt annet er det her nede i Sør-Europa der forbruket er størst om sommeren, og da til kjøling, ikke varme 🙂

Du påsto at solenergi ikke var egnet for Norske forhold, ikke at det ikke var lønnsomt for privatpersoner. Det siste er for så vidt heller ikke riktig. Jeg har fått redusert strømregningen betydelig mer i løpet av tre år, enn renteutgiftene på investeringen. Så det er absolutt lønnsomt, selv om du ikke blir rik av det. Og hvis strømprisene fortsetter å være høye vil fortjenesten bli deretter. Mitt estimat er at reduksjon i strømregning årlig utgjør et sted mellom 7 -10 % av investeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (15 minutter siden):

Her var altså spørsmålet om det er lønnsomt for privatpersoner å investere i solpaneler i Norge eller ikke.
Solpanelene produserer mest om sommeren når man nesten ikke bruker strøm og de produserer nesten ingenting om vinteren når man bruker mye strøm og strømmen man må kjøpe er rådyr.

Noe helt annet er det her nede i Sør-Europa der forbruket er størst om sommeren, og da til kjøling, ikke varme 🙂

Man trenger ikke spesielt mye strøm om vinteren. Men vi er vant til å fyre husene våre varme med strøm om vinteren. Denne strømmen kan enten lagres fra sommer til vinter for en astronomisk sum, eller omgjøres til varme på sommeren og så lagres for en langt snillere pris, til bruk om vinteren. Om vinteren har du altså valget mellom:

- Astronomisk batterikostnad

- Snill varmelager-kostnad

- Muligens ennå snillere strømpris fra kraftnettet

Husk at det går an å helgardere med det blandingsforholdet du selv ønsker. For min egen del ville jeg valgt batteri i størrelseorden noen få kWh + 1-2 borehull i fast fjell til lagring av varme i geobrønn + strøm fra nettet som backup og supplement til resterende. Batteriet skal bare forsyne noen få lavt belastede kurser i huset, typisk lys og elektronikk. Borehullet skal dimmensjoneres for å varme huset hele vinteren og lades opp med varmepumpe gjennom sommerhalvåret når strømmen er billig og solceller kan bidra. Men jeg er ikke klar for off grid. Ønsker derfor å beholde strøm fra nettet for å gjøre hele oppsettet enklere og mer forberedt for uforutsette ting.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Da bruker du for mye strøm og/eller har for lite solceller.
Etter at det har snødd så bør du ut å måke av panelene,

Det legger seg ikke snø på panelene på stativet, de er nesten vertikale på vinteren. Og nei, det hjelper ikke å øke mengden paneler. Mange dager på rad er det null lading overhodet, pga. lav sol og tett skydekke. Jeg måtte i så fall også økt batterikapasiteten kraftig, fra 35kWh til kanskje 100kWh. Og mengden paneler fra 5,8kWp til, vil jeg tippe, minst 20kWp. Man må nesten ha et låvetak for å få plass til så mye. Lønnsomt er det i hvert fall ikke for å gå off-grid, da er det billigere å kjøre aggregat. 

Lengre nord i landet går det ikke uansett mengde paneler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke spesielt mye strøm om vinteren. Men vi er vant til å fyre husene våre varme med strøm om vinteren. Denne strømmen kan enten lagres fra sommer til vinter for en astronomisk sum, eller omgjøres til varme på sommeren og så lagres for en langt snillere pris, til bruk om vinteren. Om vinteren har du altså valget mellom:

- Astronomisk batterikostnad

- Snill varmelager-kostnad

- Muligens ennå snillere strømpris fra kraftnettet

Husk at det går an å helgardere med det blandingsforholdet du selv ønsker. For min egen del ville jeg valgt batteri i størrelseorden noen få kWh + 1-2 borehull i fast fjell til lagring av varme i geobrønn + strøm fra nettet som backup og supplement til resterende. Batteriet skal bare forsyne noen få lavt belastede kurser i huset, typisk lys og elektronikk. Borehullet skal dimmensjoneres for å varme huset hele vinteren og lades opp med varmepumpe gjennom sommerhalvåret når strømmen er billig og solceller kan bidra. Men jeg er ikke klar for off grid. Ønsker derfor å beholde strøm fra nettet for å gjøre hele oppsettet enklere og mer forberedt for uforutsette ting.

Sikkert greit med varmebrønn om man planlegger nybygg, men det bli nok en litt for kostbar løsning om man skal bygge om en eksisterende bolig. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Får strøm fra solceller uten sol.

Høres ut som at det er noe som er koblet feil, eller at du bruker feil utstyr.

Panelene produserer strøm også når det er skyet, men min erfaring er at du må over et minimum for å klare å fyre i gang inverteren. Kombinasjonen av skyer og lav solhøyde reduserer tilgjengelig effekt mye på denne tiden av året. Og siden inverteren må dimensjoneres for maks av hva panelene kan gi trenger du minst å få ut 3-4% av maks effekt fra panelene, for å kunne kjøre  inverteren.

Endret av Eivind Helle
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (37 minutter siden):

Her var altså spørsmålet om det er lønnsomt for privatpersoner å investere i solpaneler i Norge eller ikke.
Solpanelene produserer mest om sommeren når man nesten ikke bruker strøm og de produserer nesten ingenting om vinteren når man bruker mye strøm og strømmen man må kjøpe er rådyr.

Noe helt annet er det her nede i Sør-Europa der forbruket er størst om sommeren, og da til kjøling, ikke varme 🙂

Mitt anlegg er nedbetalt på 10-11 år. Det er 2-3 år til ;) Så ja, det kan helt klart være lønnsomt for privatpersoner. Jeg får 110 øre/KWh for strømmen jeg eksporterer, hele året (fastprisavtale). Har byttet litt på avtaler gjennom årene men aldri vært under 80 øre. 

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (11 minutter siden):

Sikkert greit med varmebrønn om man planlegger nybygg, men det bli nok en litt for kostbar løsning om man skal bygge om en eksisterende bolig. 

Ikke om huset har vannbåren varme fra før. Vi kastet ut oljefyren i 2006 og monterte vann/vann varmepumpe koblet til et 200m borehull. Den kostnaden var nedbetalt på kun 7 år. 

Det er nok ikke mange hus igjen med oljefyr nå, men en del har vannbåren varme med ren elkjele. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (7 minutter siden):

Panelene produserer strøm også når det er skyet, men min erfaring er at du må over et minimum for å klare å fyre i gang inverteren. Kombinasjonen av skyer og lav solhøyde reduserer tilgjengelig effekt mye på denne tiden av året. Og siden inverteren må dimensjoneres for maks av hva panelene kan gi trenger du minst å få ut 3-4% av maks effekt for å kunne kjøre  inverteren.

Så galt er det ikke. Jeg ser min ene 4,4kW inverter leverer 58W akkurat nå (0,4kW for hele anlegget). Det er 1,3% av maks effekt. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Får strøm fra solceller uten sol.

Høres ut som at det er noe som er koblet feil, eller at du bruker feil utstyr.

Skydekke kan være så mangt. Er skydekket lett kan man få svært god lading. Er det tungt og tett skydekke så får man svært mye mindre. Er det i tillegg desember eller januar får man enda mye mindre pga. solvinkel og er det tåke i tillegg kan du stort sett glemme å få ut en eneste watt. Det blir for lite til at inverter eller solcelleregulator starter. 

På hytta er det utstyr av beste kvalitet. Sunpower-paneler med svært høy virkningsgrad og solcelleregulatorer fra Outback. Jeg kan love at alt er koblet korrekt ;) 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (47 minutter siden):

Så galt er det ikke. Jeg ser min ene 4,4kW inverter leverer 58W akkurat nå (0,4kW for hele anlegget). Det er 1,3% av maks effekt. 

Det er sikkert litt avhengig av hvilket fabrikat du har. Jeg har en 10kW inverter fra INVT og den krever at man kan laste over 250W for at den skal starte opp. Men det er kun et problem når produksjonen er ubetydelig. Man mister kanskje rundt 1kWh på dager med skyet vær på den mørkeste delen av vinteren.

I dag er det lettskyet og anlegget produserer mellom 0.3 og 1.3  kW med strøm + rundt 200W med varme fra inverteren.

Endret av Eivind Helle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...