Gå til innhold

Midt i strømkrisen skal Tyskland stenge tre atomkraftverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leifeinar skrev (15 minutter siden):

Godt å se det satses på miljø,  EL-biler er i vinden der og bare ett og et halvt år siden deres nyeste kullkraftverket "Datteln 4" åpnet :)

Du kjenner kanskje ikke forhistorien til Datteln 4% (1,1 GW) ? Bygging ble påbegynt i 2007 og har vært omdiskutert hele tiden siden da. I 2030 er planen å legge det ned. Verket erstattet et gammelt og dårlig verk. Tyskland planla sommeren 2020 å fase ut 14 GW kullkraft innen 2022 (fra 44 GW i 2019) og ville stå igjen med 17 GW i 2030. Dagens regjering har vedtatt at kull skal være faset ut innen 2030 (ikke 2038 som var tidligere plan).

Jeg vil forslå at du neste gang heller prøver å forstå det store bildet, fremfor å legge fram noe som gir et veldig misvisende inntrykk. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg vil forslå at du neste gang heller prøver å forstå det store bildet, fremfor å legge fram noe som gir et veldig misvisende inntrykk.

Det er lite misvisende med at jeg synest det er galt å legge ned ren strøm for så og satse på kull. Selv om det er til 2030 eller 2050. Blir spennede å se hvordan Tyskland skal erstatte ell kull og atomkraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så i praksis har vi gjort strømmen til en børsvare hvor man trader strømmen i hele det europeiske markedet (med forpliktelser på toppen) og forbrukeren alltid må betale gjeldende pris på "EU børsen". Så har vi utvidet "oljeledningen" for å kunne selge/kjøpe i vesentlig høyere volum.

Dette er jo flott for selskapene og de som får inntektene. De kan tømme vannmagasinene når prisene er høye og etterspørselen er stor med klingende mynt i kassa. Men hvordan i all verden tenkte man at dette skulle gå greit for husstandene i landet som er avhengig av den samme varen?

Når skal vi gjøre det samme med det rene norske springvannet? Slik at norske borgere må begynne å rasjonere med drikkevann eller kjøpe det tilbake på flaske fra Tyskland eller Frankrike? Hvorfor ikke legge noen rør til Europa her også og opprette "Waterpool". Vi har jo masse flott rent drikkevann her i landet som vi kan forsyne Europa med.

Ingen som ser galskapen i dette? Hvorfor så ingen galskapen i det? 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Theo343 said:

Ingen som ser galskapen i dette? Hvorfor så ingen galskapen i det? 

Det var  jo flere som så dette komme. Det var nok advarsler til at politikerne ikke burde kunne gjemme seg bak ignoranse, så de kan enten tilstå at effekten er ønsket eller at de er dumme.

Enhver med bedriftsøkonomi 1 fra videregående burde skjønne hva som ville skje. Selv stemte jeg Sp fordi jeg mener dette er en av få enkeltsaker som vil ha merkbare konsekvenser for norsk næringsliv og forbrukere i lang tid fremover. Dessverre har det blitt feiet under teppet slik at folk flest ikke har fått med seg hva våre politikere faktisk har bestemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

7 minutes ago, TAC-2 said:

Det var  jo flere som så dette komme. Det var nok advarsler til at politikerne ikke burde kunne gjemme seg bak ignoranse, så de kan enten tilstå at effekten er ønsket eller at de er dumme.

Enhver med bedriftsøkonomi 1 fra videregående burde skjønne hva som ville skje. Selv stemte jeg Sp fordi jeg mener dette er en av få enkeltsaker som vil ha merkbare konsekvenser for norsk næringsliv og forbrukere i lang tid fremover. Dessverre har det blitt feiet under teppet slik at folk flest ikke har fått med seg hva våre politikere faktisk har bestemt.

Må innrømme at jeg siste 4-6 år har vært så neddynket i arbeid at politikk har fått alt for lite tankerom. Men jeg stemte for endring ved siste stortingsvalg, dessverre holdt ikke det. Samme parti får min stemme i uoverskuelig fremtid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kanskje vi en gang for alle kan gjøre et virkelig tak mot skitten strøm, bygge flere atomkraftverk. Da får vi en jevn og forutsigbar kraftproduksjon, vi kan øke eksporten når kraftprisene er høye i Europa for vi har jo fortsatt vannkraft til "eget bruk". Om eierskapet bllir stående på statlige og kommunale hender med tinglysninger som eliminerer kommunenes mulighet til å spekulere bort eierskapet eller inntektene fra eierskapet så vil atomkraft gagne både stat og kommuner og bidra med tiltrengt påfyll til kommunekassen, staten vil f penger på eksport og medborgere kan forvente kraftpriser til 20 øre kwh. Alle vinner, også klimaet. 

Også kan helt slutte å ødelegge uberørt natur med landbasert vindkraft, vi kan la alle vassdrag som idag er vernet mot fremtidig kraftutbygging fortsette som vernet og vi kan ha jevn kraftproduksjon overalt i Norge, og kanskje også bremse omfanget av disse monstermastene. En håndfull atomkraftverk spredt rundt i landet ville for alvor gjort strømprisene forutsigbare og lave for både borgerne og industrien, vi kunne likevel kjørt opp eksporten når det er lønnsomt og avhjulpet europa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 31.12.2021 den 5.49):

Når skal vi gjøre det samme med det rene norske springvannet? Slik at norske borgere må begynne å rasjonere med drikkevann eller kjøpe det tilbake på flaske fra Tyskland eller Frankrike? Hvorfor ikke legge noen rør til Europa her også og opprette "Waterpool". Vi har jo masse flott rent drikkevann her i landet som vi kan forsyne Europa med.

Jeg tar åtet. Det er ikke en helt fjern problemstilling. Det var et norsk selskap på 80 90-tallet som patenterte og testet poser med vann som kunne trekkes etter skip til f.eks Sahara. Stor skala var en forutsetning for at det skulle gå rundt, men etter problemer med lekkasje i prototypene strandet prosjektet på økonomi. Norge har utvilsomt mer ferskvann enn vi trenger. Det kan potensielt bli en milliardeksport og rent ferskvann har allerede blitt en internasjonal handelsvare så det er egentlig bare å melde seg på.

Men vi har samme problem der som med strøm. Vi må unngå å importere utenlandske priser for å bruke vårt eget vann.

Endret av Simen1
90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...