Gå til innhold

Hvor mye HDMI trenger man på TV?


Anbefalte innlegg

Hva trenger man HDMI til og hvor mange porter kan man få bruk for? Gi noen brukseksempler?

Jeg kan tenke meg kabel-TV og spillkonsoll, da har man brukt to av fire porter.

 

Ser på noen TV-er som har 4 stk HDMI. Denne TV-en (test Sony A90J) har 4 stk HDMI men får litt kritikk for at bare to av dem er HDMI 2.1.

På hvilke bruksområder er det viktigst å ha HDMI 2.1, og når merker man ingen forskjell på 2.0 og 2.1? (8K TV er uaktuelt.)

 

Endret av Helm
Presiserer at det gjelder TV.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å svare på. Mine foreldre klarer seg med den innebygde TV-tuneren og bruker ingen, andre vil oppleve at 4 blir for lite. 

Men de fleste TV'er har vel nå minst tre eller fire, så om du ikke tenker bruke mer enn det så går det uansett greit. 

Bare sjekk at HDMI 2.1 finnes på portene du vil bruke til konsoller. Disse skal også støtte VRR, som vil være en fordel når man spiller på nye konsoller, det betyr i praksis at konsollen og TV synces. 

PS: VRR støttes så vidt jeg vet ikke på PS5 enda, med mindre det akkurat har kommet. Gjorde i alle fall ikke det for ca en mnd siden.

Edit: Med unntak av noen få av Sonys egne that is. Av en eller annen grunn... 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (5 timer siden):

Ser på noen TV-er som har 4 stk HDMI. Denne TV-en (test Sony A90J) har 4 stk HDMI men får litt kritikk for at bare to av dem er HDMI 2.1.

På hvilke bruksområder er det viktigst å ha HDMI 2.1, og når merker man ingen forskjell på 2.0 og 2.1? (8K TV er uaktuelt.)

HDMI 2.1 er hovedsakelig for å få 120fps som allerede skrevet, men også om du skal koble til en lydplanke så er eARC (at du får lyd i planken bare over HDMI-kabelen) en del av HDMI 2.1 spec. Du klarer deg helt sikkert fint med 2 stk av de med mindre du har flere konsoller og syns det er viktig med 120fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"As great as ARC can be, there is one big issue: 5.1. Technically, TVs aren't allowed to send 5.1 audio over HDMI. In other words, if you're watching a movie on Blu-ray with 5.1 Dolby Digital or DTS and it's connected directly to your TV (Setup 1, above) your receiver might only be able to get 2.0 audio. TVs that can do this are said to have "5.1 passthrough." This restriction helped lead to the creation of eARC which we'll discuss shortly, but it enables external speakers to playback both 5.1 channel and Dolby Atmos.

Some existing TVs can still do 5.1 while other TVs will output 5.1 via the optical output, but not ARC. Our friends over at Rtings.com have an extensive list of what TVs do what, though it only goes back to 2017."

Kilde: https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/hdmi-audio-return-channel-and-earc-for-beginners/

Nå er det ikke første gangen produsenter bøyer reglene litt for å bedre egenskaper enn standarden tillater, så dette er ikke alltid "fasit".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt utenfor, men så for meg at det minste antall hdmi nå var 4 og normalen var fler. Vår 10 år gamle TV har 4 hdmi. Den gang var ikke alt hdmi som nå. 

4 porter tas jo raskt. En dekoder, lydplanke, spillkonsoll og en multimedia enhet (Chromecast, Apple TV osv). Deretter kan det være Blu Ray spiller... 

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (På 3.12.2021 den 6.00):

Hva trenger man HDMI til og hvor mange porter kan man få bruk for? Gi noen brukseksempler?

Jeg kan tenke meg kabel-TV og spillkonsoll, da har man brukt to av fire porter.

 

Ser på noen TV-er som har 4 stk HDMI. Denne TV-en (test Sony A90J) har 4 stk HDMI men får litt kritikk for at bare to av dem er HDMI 2.1.

På hvilke bruksområder er det viktigst å ha HDMI 2.1, og når merker man ingen forskjell på 2.0 og 2.1? (8K TV er uaktuelt.)

 

Bruker fire: tv-boks (som jeg strengt tatt kunne klart meg uten), bluray-spiller, apple-tv, og spillkonsoll.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 minutter siden):

Litt utenfor, men så for meg at det minste antall hdmi nå var 4 og normalen var fler. Vår 10 år gamle TV har 4 hdmi. Den gang var ikke alt hdmi som nå. 

De fleste har vel 4, verken mer eller mindre. Svært få som trenger noe mer egentlig, så det er vel bare aldri gått forbi 4. Trenden etter smart-TV kom er jo at det blir mindre behov for HDMI-innganger.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

De fleste har vel 4, verken mer eller mindre. Svært få som trenger noe mer egentlig, så det er vel bare aldri gått forbi 4. Trenden etter smart-TV kom er jo at det blir mindre behov for HDMI-innganger.

Tja. Behovet er jo ikke mindre?

Veldig mange har lydplanke, så da går en hdmi til den.

Greit nok de 4-5 årene TVen er "smart".

Nå har såpass mange nok penger å kaste etter lyd og bilde produkter i dag, så en del bytter uansett ut TV og annet etter få år etter lystbehovet. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/3/2021 at 11:23 AM, Nimrad said:

HDMI 2.1 er hovedsakelig for å få 120fps som allerede skrevet, men også om du skal koble til en lydplanke så er eARC (at du får lyd i planken bare over HDMI-kabelen) en del av HDMI 2.1 spec. Du klarer deg helt sikkert fint med 2 stk av de med mindre du har flere konsoller og syns det er viktig med 120fps.

Lydplanke trenger HDMI 2.1? :dontgetit:

Er det andre gode måter å koble til lyd på? Jeg er vant til SCART og det som var før SCART....

 

Jeg trenger å få mer klarhet i hva som bør ha HDMI 2.1.

Jeg trenger også å få klarhet i hva som bare trenger HDMI og ikke tjener noe på 2.1.

 

For 2.1, så er det nevnt spillkonsoll. Jeg antar det menes kun siste generasjon konsoll, altså PS5 og tilsvarende Xbox.

Og så ble det nevnt lydplanke men jeg har vanskelig for å forstå hvodan lyden blir bedre med 2.1.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...