Gå til innhold

Fadesen gjentar seg: Nesten ingen vil oppgradere til Windows 11


Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (1 time siden):

Hallo, det må jo enhver vanlig person kunne. Olga på 62 med ny laptop i 2020 burde få til det.

Vet ikke hvor relevant det er for Olga, hvis ikke TPM er på/støttes så kan hun fortsatt bruke Windows 10 som maskinen ble levert med.
Når win10 er EOL i 2025 så er det på tide med en utskifting av Olgas PC uansett, og da vil den neste maskinen ha alt av sikkerhet påskrudd som standard. Hun trenger tross alt ikke win11 i dag ;) Strengt tatt er det ingen som gjør det, enda ihvertfall, lite nytt i win11.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som nå skjer er at Microsoft går i bresjen for å tvinge frem vraking av millioner av fullt brukbare PC'er. Dette er ikke mindre enn en katastrofe, sett fra et miljøperspektiv - og at en aktør som Microsoft uhindret for lov til å gjøre dette, kun ut fra sitt eget profittmål og mål om markedsdominans, er totalt uakseptabelt! Selvsagt står alle de store PC-produsentene og gnir seg i hendene over dette elegante sjakk-trekket, som vil gi de en skikkelig boost i nysalget! Og mens de venter på "tsunami'en", holder de seg klokelig stille i bakgrunnen. Mon tro om dette er avtalt spill?

Her må i det minste EU's reguleringsmyndigheter på banen og raskt forhindre at Microsoft lykkes i å tvinge kundene sine til å kaste sine nåværende PC'er og isteden kjøpe seg nye.

Det må være grenser for maktgrådighet og total likegyldighet med gjenbruk og bærekraft.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (2 timer siden):

Jeg kjønner ikke hvorfor folk griner om TPM krav. det er bra at sikkerheten økes samme som VBS, ja noen må ha ny maskin men de fleste maskiner som har kommet ut de siste 2-3 årene støtter dette helt fint.  

Min primære datamaskin er fra 2013 (HP EliteBook 8470p). Den er definitivt mer enn 2-3 år gammel, men den kjører Windows 10 like raskt som en splitter ny maskin. Faktisk selges det flett nye PCer med tregere CPUer og mindre minne den dag i dag. I tillegg er den dønn solid og absolutt alt i den kan byttes eller oppgraderes. Hvorfor skal jeg bytte ut maskinen jeg er superfornøyd med, som har fungert helt smertefritt siden jeg fikk den i 2015, og som åpenbart har mange år igjen, fordi MS innfører et kunstig krav? Det lages ingen PCer i dag som er en god erstatning for denne, og ikke har jeg behov heller, eller lyst å bruke penger på det.

For ordens skyld, jeg har installert Windows 11 på en ekstra SSD for å teste. Kjører supersmooth på denne maskinen. Ingen ting å utsette på ytelsen. Men Microsoft kan når som helst patche "TPM-hullet" og gjøre denne installasjonen ubrukelig. Så våger ikke å bruke Win11 som hovedsystem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Win 11 så fin ut i beta, men jeg hadde ingen maskiner som var nye nok til å installere det på vanlig måte da Win 11 ble lansert.

Nå har jeg kjøpt meg to nyere maskiner som tilfredsstiller kravene, så dette er ikke lengre et akutt problem.

Hovedproblemet med Win 11 er hvor mye de har kuttet vekk fra eldre versjoner når det gjelder individuell tilpassing. På oppgavelinjen ønsker jeg å se alle (u)like oppgaver som er åpne, disse blir gruppert og skjult i 11. Det endte med at jeg måtte kjøpe Startisback og installere dette for å få et OS som var brukbart å jobbe med i tillegg til å se fint ut...

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):
Llandari skrev (1 time siden):

Du må skru på TPM i BIOS.

Ah sheit, hadde ikke tenkt så langt 😅 Rom for forbedring for MS der: de kunne nevnt for mannen I gata om at dette er en mulighet. Skal ta å ordne det, takker så mye!

Når du skrur på TPM kan det hende at Windows Update fortsatt sier at maskinen din ikke er egnet for Win11. Selv når Microsoft's PC Health Check-appen sier at maskinen din oppfyller alle kravene. Begge gangene jeg oppgraderte til Win11 måtte jeg ty til Windows 11 Installation Assistant for å få det installert. Helt klart rom for forbedringer fra MS sin side ja :p Som sagt er det ingen grunn til å oppgradere til Win11 enda.
Microsoft is force installing PC Health Check in Windows 10

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdateringer installeres selv om TPM og sikker oppstart er fjernet.

Har inst win 11 på mange stasjonære pc,er som ikke oppfyller kravene.

Men har problemer med noen bærbare fra hp som ikke vil lade.

Hvilke programmer er det som ikke virker i win 11 ?

 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (43 minutter siden):

Problemet er åpenbart ikke viljen. Det er ikke mulig å oppgradere, selv om pcene fint kan kjøre operativsystemet, og det kan godt kalles en fadese.

Ja, TPM kravet er for prematurt. Maskiner som er fullt anvendelige, og da snakker vi ikke om gamle maskiner heller, har ikke nødvendigvis støtten som trengs.
Microsoft skulle ha ventet noen år til langt flere maskiner har støtte for TPM, spørs om EU og andre setter foten ned.
Men som tidligere nevnt, mange blir rike av dette 😛

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg la dessverre inn på ene laptopen min. Angrer som en hund, går ikke en gang an å flytte startlinjen til siden som jeg alltid gjør.

Da er Win11 helt uaktuelt å installere, en 16:9-skjerm er brevsprekk nok uten at oppgavelinjen skal ligge i bunn.
Kan noen forresten si (helt spesifikt) hvilken sikkerhetsrisiko jeg er utsatt for på min laptop uten TPM aktivert?

Lenke til kommentar

Eneste som strengt tatt trenger å kjøre Win11 nå er vel de som kjøper ny PC med Alder Lake? Der virker jo ikke allokeringen av kjerner på Win10. Ellers er vel regelen å holde deg unna til et år eller to etter lansering hvis man ikke har betatesting av OS som hobby. 

Har ikke sett noe særlig bra forklaring på hva TPM virkelig bidrar med av sikkerhet for "vanlige folk"?

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (45 minutter siden):

Eneste som strengt tatt trenger å kjøre Win11 nå er vel de som kjøper ny PC med Alder Lake? Der virker jo ikke allokeringen av kjerner på Win10. Ellers er vel regelen å holde deg unna til et år eller to etter lansering hvis man ikke har betatesting av OS som hobby. 

Har ikke sett noe særlig bra forklaring på hva TPM virkelig bidrar med av sikkerhet for "vanlige folk"?

https://global.techradar.com/no-no/news/hva-er-tpm-hvorfor-er-trusted-platform-module-enheter-viktige

Lenke til kommentar
jr_605 skrev (1 time siden):

Da er Win11 helt uaktuelt å installere, en 16:9-skjerm er brevsprekk nok uten at oppgavelinjen skal ligge i bunn.
Kan noen forresten si (helt spesifikt) hvilken sikkerhetsrisiko jeg er utsatt for på min laptop uten TPM aktivert?

Du kan flytte og tilpasse oppgavelinje ved å installere Startisback eller Startallback.

https://www.tomshardware.com/how-to/windows-11-look-like-windows-10

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

Eneste som strengt tatt trenger å kjøre Win11 nå er vel de som kjøper ny PC med Alder Lake? Der virker jo ikke allokeringen av kjerner på Win10. Ellers er vel regelen å holde deg unna til et år eller to etter lansering hvis man ikke har betatesting av OS som hobby. 

Har ikke sett noe særlig bra forklaring på hva TPM virkelig bidrar med av sikkerhet for "vanlige folk"?

Det en TPM gjør er å separere kryptografisk nøkkelmatriale fra programkode som kjører på hovedprosessoren. Det betyr at selv om noen får lurt inn en priveligert trojansk prosess på maskinen din kan de ikke ekstrahere dette nøkkelmatrialet. Måten dette fungerer er at TPM ikke noen gang lar dette matrialet eksistere utenfor TPM, istedet tilbyr den kryptografiske tjenester som en/dekryptering og ECDSA, ECDH o.l. for å etablere nøkler og autentisere signaturer. TPM har privat ikkevolatil lagring slik at kritisk nøkkelmatriale kan lagres permanent i TPM. Dermed blir den en unik identitet for maskinen som da har en betydelig motstandsdyktighet mot å dupliseres av andre. (I.e. TPM modulen har sin egen prosessor, sitt eget datalager og sin egen programkode som er isolert fra resten av systemet.)

Hvor stor nytte du har i praksis er avhengig av at du bruker software som faktisk benytter TPM tjenestene, og hvor stor nytte du har av at ingen kan opptre som din maskin på nettet. Standard kryptografiske tjenester i OSet vil normalt bruke en TPM om den eksisterer

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...