Gå til innhold

Trenger hjelp til formulering i jobbsøknader etter å ha vært borte fra arbeidslivet pga PTSD


Gaea

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden på AAP pga PTSD.  Er i behandling og har hatt god effekt av behandling men er ikke 100 % frisk akkurat nå, men forhåpentligvis snart. Jeg avtalte med NAV at jeg skulle kontakte de nå i desember og avtale tid for et møte slik at vi evt. kunne prate litt om tiden fremover med tanke på jobb, men jeg vil gjerne møte litt forberedt og kanskje forsøke meg på litt jobbsøking selv først før møtet med NAV. 

Jeg planlegger både å søke på utlyste stillinger og kontakte aktuelle arbeidsgivere direkte når jeg skal tilbake i jobb. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal formulere meg i jobbsøknader og på intervju? for det har jo blitt et hull i CV. Bekymret for om dette er noe en potensiell arbeidsgiver tror at jeg har vært lat og ikke giddet å jobbe. Faktum er vel heller motsatt; møtt opp på og gjennomført krevende traumebehandling, drevet med eksponering, trent fysisk siden det er positivt for min mental helse osv så jeg har absolutt ikke ligget på latsiden.  Men dette er sensitivt og ikke noe arbeidsgiver har noe med. Og jeg sliter med å forklare det uten uten å forklare det, hvis det gir noe mening. Dessuten føler jeg at jeg ikke kan være åpen om utfordringene mine heller, fordi jeg har en bekymring over at det vil gjøre meg mindre attraktiv som arbeidsøker.

Jeg søker jobb innen helse, er autorisert helsepersonell med videreutdanning. Har fagutviklingskompetanse og kan jobbe som fagutvikler innenfor det jeg er utdannet som.  Vet at jeg har ettertraktet yrke og sitter på verdifull kompetanse, men jeg prøver å tenke strategisk rundt jobbsøking.  Godt mulig jeg stresser altfor mye og det vil gå bra uansett, men ja, gode råd tas hjertelig imot uansett fordi de kommer ikke bare meg til nytte men også andre i samme situasjon. Elsker yrket mitt, og vil så gjerne tilbake i jobb. 

Endret av GiaMahan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel først si du ikke er alene om å være i utfordrende jobbsituasjon. Vært selv aktiv arbeidssøker siden sommer og AAPen min ender ved nyttår. Etter mange søknader og noen få intervjuer har fått litt erfaring da.

Hull i CVen kan forklares at det har vært helsemessige utfordringer måtte gjennom og fått nødvendig hjelp for å komme tilbake til arbeidslivet.

Ellers har jeg lært nå, med hjelp fra andre, at et godt søknadsbrev (er visst det det kalles nå) inneholder innledning, motivasjon, egenskaper og hva som gjør en kvalifisert til stillingen, samt hva en kan bidra med. Korte trekk, hva man søker på, hvorfor man søker og er god kandidat til stillingen og personlige egenskaper som er både generelt og til styrke for den stillingen.

CVen skal innholde både personlig og profesjonell info; utdanning, nøkkelkompetanse, arbeidserfaring, egenskaper. Virker som bilde er valgfritt.

Når man skriver søknaden bør også stille spørsmål som kan være aktuell på evt. intervju; hvorfor man søker på akkurat den bedriften og den stillingen, tidligere erfaringer, sluttegrunn for siste jobben, personlige og profesjonelle styrker, forventninger om lønn og liknende.

Ellers blir det å samarbeide med NAV så godt du kan.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg hadde skrevet noe om det i hverken søknad eller CV. Antakelig ikke. Hvis du kommer til intervju må du nok forvente spørsmål om hva du har gjort i tidsrommet X - Y, og da blir det jo opp til deg hvor mye du vil fortelle. Jeg har ikke erfaring med å forklare hull i CV, men jeg har faktisk snakket om helseutfordringer i intervju. Folk er som regel veldig ålreite og setter pris på at andre spiller med åpne kort, for å si det sånn. Du trenger jo ikke utbrodere i det vide og brede, men om du sier at du har gått til nødvendig behandling etter en personlig hendelse eller noe slikt. De aller fleste vil nok forstå, og ikke grave mer i det. Det kan hende de blir bekymret for at du fremdeles sliter (= risiko for mye fravær), så hvis du mener du er 100 % fit for fight igjen burde du få tydeliggjort det i samtalen. Lagt dette bak meg og veldig motivert for å komme i gang igjen, eller noe sånt. 

GiaMahan skrev (38 minutter siden):

autorisert helsepersonell med videreutdanning. Har fagutviklingskompetanse og kan jobbe som fagutvikler innenfor det jeg er utdannet som.  Vet at jeg har ettertraktet yrke og sitter på verdifull kompetanse

Få frem dette i søknadsteksten, så skal du se dette ordner seg. Krysser fingrene for deg! :) 

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for deres bidrag :utakt og Myst. Og misforstå meg rett, men det er litt godt å høre at ikke er alene i denne situasjonen, for noen ganger føles det som at alle er 100 % fast jobb og fikser alt. Men det er i langt ifra faktum og det vet jeg jo egentlig. Håper du Myst får tak i jobb, si ifra om du skulle trenge noen til korrekturlese en søknad eller no! ❤️

Jeg tror nok ikke jeg er fit for fight for 100 % stilling i starten. Men derfor tror jeg kanskje at jeg kommer til å søke deltidsstilling, gjerne en hvor det er muligheter på sikt å øke opp stillingsprosent. Er det en ting det er mye av innen helsebransjen så er deltidsstilling enn heltidsstillinger. 

NAV har jeg heldigvis hatt et godt samarbeid med. De har jo sagt ting som "stress ned, ta vare på deg selv, du får jobb" og "traumebehandling er mer nok krevende nok i seg selv så tenk heller på å bli frisk, jobbsøking kommer seinere " så jeg føler meg møtt med forståelse, ikke noe press, og at jeg har fått den tiden jeg trenger til å bli frisk. De har støttet veldig opp om rådene fra fastlegen min.  Så jeg forsøker å holde NAV oppdatert om helsesituasjonen min, og hvordan det går. Og er jo med på de evt vil anbefale meg av tiltak.

Igjen, takk! Følte meg litt mer motivert til å søke igjen nå som jeg har fått noen gode tips 🥰 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det enklaste er sjølvsagt å være ærleg slik at du forklarar utan at arbeidsgivar får anta noko. Eg forstår godt at du ikkje ønsker å seie noko om dette. Arbeidsgivar har heller ikkje lov å spørre, men du kan fortelle om du vil. 

Skal du være litt vag og forklare holet med helsemessige utfordringar så bør du være tydeleg på at du blir betre og at tilbakefall ikkje er sannsynleg. Arbeidsgivar ønsker sjølvsagt ein tilsett som kan stå i jobben ei stund så å tilsette ein som fort kan bli sjukmeldt kan sjølvsagt være risikosport. 

Eg trur sjølv at eg hadde fortalt at sjukdomsfråværet skuldast ytre omstendigheiter som du fekk/får behandling for. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Godt poeng. Rett og slett fokusere på å overbevise arbeidsgiver om at jeg kommer til å ikke ha et høyt sykefravær videre.  Forsåvidt lettere sagt enn gjort når man kommer ut av et langvarig sykefravær/AAP-situasjon.  Men jeg har jo faktisk fått bedre kontroll over andre helseutfordringer, for eksempel migrenen min. Fokuset på rutiner med mat og søvn som er viktig i traumebehandling er jo noe jeg tar med meg videre og som kan gjøre at holder sykefraværet mitt nede. Og jeg vil jo tørre å påstå at med behandling så har jeg blitt/blir jeg en mer robust person enn jeg for eksempel var før jeg opplevde det jeg gjorde som ga meg PTSD. 

Ja det er det. Jeg tror alle hadde forstått hvorfor jeg har vært ut av drift om de vet årsaken til PTSD. Kanskje bare diagnosen i seg selv er nok til å forstå hullet. Men selv om jeg vet at mennesker med både fysiske og psykiske lidelser kan gjøre en sabla god jobb, så vet jeg jo også at det finnes fordommer der ute. Dumt at man ikke vet om man forholder seg til en arbeidsgiver som både foretrekker åpenhet og som tørr å satse på en som har vært langvarig sykemeldt og som har slitt psykisk..eller om man forholder seg til en arbeidsgiver som du helst bør si minst mulig til, i hvertfall før man har en trygg jobb.

Forøvrig begynner referansene mine å bli veldig gamle nå. Og det er jo også et lite issue. Det er veldig synd, fordi jeg vet jeg har gode referanser, men jeg har liksom ikke noe ferskt og nytt å vise til. Og jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at mens du søker jobb, kan det være lurt å engasjere seg i frivillig arbeid, gå på et kompetansegivende kurs, trene i gruppe eller være aktiv i det lokale idrettslaget avhengig av interessene dine. Aktiviteten tas med i CV-en og viser hvor du står i dag. Og kanskje du etter hvert kan be treneren eller kursholderen om å være referanse for deg, så du har en som er fersk.

Du reflekterer godt rundt dine erfaringer med uhelse. Det viser både modenhet og selvinnsikt som er gode egenskaper. Kanskje arbeidsgiveren har hatt lignende erfaring i familien og viser forståelse for livserfaring på godt og ondt. Og hvis ikke, ja da ville jeg ikke jobbet der. Få en venn til å hjelpe deg med å øve på forklaringsmodell for hull i CV-en til et ev. intervju. Man kan være ærlig uten å utbrodere/gå i detaljer. Det er ikke hva som skjer en, men hvordan man tar det.

At du elsket din forrige jobb forteller mye om deg og din motivasjon for å jobbe. Mange er veldig lei av jobben sin. Å ha et sterkt ønske om å jobbe er av stor verdi for en fremtidig arbeidsgiver.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har du drive med organisasjonsarbeid, aktivitetar e.l. i perioden, så før det gjerne på CVen. Det meste er betre enn ingenting.

Du kan òg vurdera å skriva sykemelding e.l. Det er betre enn å ikkje ha gjort greie for den siste perioden, og det kjem gjerne spørsmål om ein har openbare hôl uansett. Det finst verre årsaker til hôl i CVen enn sykemelding om ein overlater ting til fantasien. Sykemelding på CVen kan gjerne kombinerast med ein søknadstekst om kor motivert du er for å komma i gang med jobb igjen, no som du i stor grad er friskmeldt.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (4 timer siden):

Forøvrig begynner referansene mine å bli veldig gamle nå. Og det er jo også et lite issue. Det er veldig synd, fordi jeg vet jeg har gode referanser, men jeg har liksom ikke noe ferskt og nytt å vise til. Og jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. 

Gode referanser er jo gode referanser. Skjønner hva du mener med at det er en stund siden og at du gjerne skulle hatt noe "ferskere", men de du har viser hvertfall at du gjorde en god jobb sist. 

Kan du bruke moderatorrollen her til noe? Kanskje administrator kan stå som nyere referanse? 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Moderatorrollen blir nok litt for urelatert tror jeg. Hadde nok passet som en bedre referanse om det var noe innenfor samme felt. Vet at jeg hadde fått en referanse herfra, men det er nok greit å ha en mest mulig relevant referanse

Referanse fra en nyere frivillig arbeid innen helse kunne kanskje vært en idé. Får høre hva NAV tenker om dette, om det kan gå greit i overgangsperiode. At det kan være et arbeidstiltak.  Eller om de krever at det må være lønnet arbeid. Jeg tror absolutt at frivillig arbeid kan være inngangsport til lønnet jobb, spesielt fordi jeg da har noe å vise til, at de ikke trenger å bekymre seg for høyt sykefravær, jeg dukker opp jeg, selv om jeg ikke engang får betalt for det. 

Jeg holder på med et fagkurs atm (nettverksmøte) hvor jeg er gruppeleder. Det er digitalt, og kun et par timer per annenhver måned til forbedring og 2 timer refleksjonsoppgaver i gruppe (digitalt, fordi gruppemedlemmene er spredt over hele landet + pandemien) Ikke så mye, men det er i hvertfall noe, så jeg kan jo kanskje ta med det, ja. 

Grunnen til ferske referanser er greit å ha er jo at man forandrer seg jo gjerne på noen år, og utvikler seg. Å være sykemeldt i lang tid er det minste en god grunn til å ikke ha ferske referanser. 

Å melde seg i et idrettslag har vært en tanke. Har jo faktisk vurdert å begynne å trene kampsport eller styrkeløft for å føle meg litt mer mentalt sterk og trygg, og selvfølgelig fysisk bedre form som kommer godt med for å forebygge belastningsskader i jobb, og utholdenhet.  Husker en tidligere arbeidsgiver i 2014 likte godt på intervjuet at jeg hadde vært med på noen veldedighetsløp  (Aktiv mot kreft, Wings of Life)  så det var ikke et dumt forslag nei. 

Godt forslag å øve på en forklaring med enn venn. Noen ganger må man si ting høyt et par ganger slik at det faller mer naturlig på jobbintervju.

Det er jo også en ting med at med at en sjef som er rett for meg vil sannsynligvis tåle at jeg er åpen. Om jeg får det hadde jo vært gull. Selv har jeg jobbet som avdelingsleder tidligere og har forholdt meg til ansatte med psykiske lidelser og jeg har jo da satt veldig pris på åpenhet, mye lettere for meg å følge de opp da.  Dog kan jeg leve med en ikke så forståelsesfull sjef om arbeidet i seg selv er interessant nok, men da gjelder det jo å ikke avskrekke de på intervju.

Tusen takk for forslag og innspill, det settes enormt stor pris på 🥰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle komme med oppdatering her hvordan det går. 

Jeg har søkt tre stillinger siden sist. En i romjul, en i forgårs og en igår. Ikke rukket møtet med NAV enda, hadde jo først tid til det i romjulen men antok at de hadde stengt da så skal kontakte de nå i januar og avtale tid. Men, fikk idag innkalling til jobbintervju på en stilling som ansvarsvakt i helsevesenet. Jobbintervjuet blir digitalt og er allerede i neste uke. Kryss fingrene for meg.🤞 Denne stillingen er i relativ nærhet av der jeg bor, og det er deltidsstilling jeg i hovedsak har søkt på, søkte bevisst på dette og ikke 100 % fordi jeg har avtalt med NAV, DPS og fastlege at en evt jobb ikke skal gå på bekostning av behandling. (Positivt) overrasket at jeg ble innkalt intervju. Jeg var faktisk relativt åpen i søknaden jeg fikk intervju på om at jeg har vært sykemeldt og at jeg fortsatt kommer til å gå i behandling. Jeg har ikke vært like åpen på de to søknadene jeg har sendt denne uka, så om det har noe å si finner jeg ut seinere. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Magefølelsen min med at intervjuet gikk bra stemte jo med realiteten.  Jeg fikk jobbtilbud som ansvarsvakt.  Men nå har jeg noia. Har ikke enda takket ja eller nei, er så usikker på om jeg kommer til å greie dette. Mens jeg gikk og ventet på svar på intervjuet så ble jeg egentlig enig med meg selv at dette er too much responsibility too soon, men samtidig at det er utrolig dumt å takke nei. Så jeg har gitt meg selv noen dagers betenkningstid og skal nå gråte fordi jeg er stresset og ikke vet hva jeg vil  😩

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (21 minutter siden):

Magefølelsen min med at intervjuet gikk bra stemte jo med realiteten.  Jeg fikk jobbtilbud som ansvarsvakt.  Men nå har jeg noia. Har ikke enda takket ja eller nei, er så usikker på om jeg kommer til å greie dette. Mens jeg gikk og ventet på svar på intervjuet så ble jeg egentlig enig med meg selv at dette er too much responsibility too soon, men samtidig at det er utrolig dumt å takke nei. Så jeg har gitt meg selv noen dagers betenkningstid og skal nå gråte fordi jeg er stresset og ikke vet hva jeg vil  😩

Det hjelper sikkert ikke så mye at en anonym bruker på et forum sier at dette fikser du, men ... 

Dette fikser du! :) Heia deg! 

Endret av :utakt
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Oppdatering igjen her:

Psykologen min ble enige om at jeg om ringes idag så vi drøftet litt sammen hvorvidt jeg skulle ta stillingen eller ikke.  Vi hadde en konstruktiv samtale, og psykologen støttet mitt valg uansett om jeg sa ja eller nei. Om jeg dog takket ja burde jeg dog "bestemme meg for det" og ikke bare "prøve". Lettere å tenke på mestringsstrategier når man "bestemmer seg", i stedet for å "forsøke". Psykologen sa uansett at sannsynligheten for at jeg uansett ordner meg jobb på ny er høy så det er ikke krise å si nei nå, og for eksempel jobbe mer med ting som er mer prekært for meg nå - dvs jobbe mot å finne meg bolig ( sa nylig opp leiekontrakten min) , gå på butikken og klare å komme meg til behandling. Og at selv om stillingen ikke trenger å være feil seinere, og psykologen har stor tro på at arbeid er bra for den psykiske helsen, så kan det kanskje være gunstig med en mer skånsom inngang til arbeidslivet når funksjonsnivået ikke er 100% akkurat nå. Og vi kom vel frem til at grunnen til at jeg har PTSD tilbakefall nå er fordi jeg sliter med å sove fordi jeg er stresset vedrørende boligssituasjonen, og lite søvn og ikke helt ferdigbehandlet traume og angst er ikke en så god kombinasjon. Så jeg fikk sortert ting veldig godt i den telefonkonsultasjonen jeg hadde idag. 

Avtalte med han som ga meg jobbtilbudet på onsdag at jeg ville tenke på det til fredag, altså idag så vi snakket sammen idag hvor jeg da takket nei til jobbtilbudet og forklarte litt rundt hvorfor jeg takket nei, MEN, han sa at ville sjekke med øverste sjefen om det var muligheter for å gi meg en annen type stilling på samme arbeidsplass (altså ikke med avdelingslederansvar men mer på medarbeidernivå) da han sa at de hadde behov for slike som meg, og han kalte meg et talent de vil få bruk for. Og etterhvert se om det kanskje kunne være aktuelt å sette meg i en ansvarsvaktstilling om det går bra og jeg har fått en fot innenfor.  Kanskje starte i en ekstravaktstilling nå og jobbe opp til jeg har kapasitet av, og sånn at de ikke går utover traumebehandlingen. Han kunne ikke love noe, men han skulle kontakte sin sjef og kontakte meg til uka uansett. Det gikk jo bedre enn jeg trodde, nok en gang fikk jeg motbevist en de mange automatiske tankene jeg har. Det er jo åpenbart _noen_ der ute som tørr å satse på folk selv om man er åpen om psykiske utfordringer, og som ser mennesker bak lidelse og ressursene mine.  Jeg regner med å oppdatere tråden videre etterhvert som det skjer mer. I slutten av måneden går fristen ut for noen andre stillinger som jeg søkte på tidligere. Jeg er en erfaring rikere på at 100% blir i hvertfall for mye nå, så den ene stillingen kommer jeg nok til å avlyse et evt intervju på, og den andre, 40 % stilling, kan fortsatt være aktuell hvis de fra den 40%- såklart kontakter meg da og jeg ikke har ordnet meg noe annet innen den tid. 

Tusen takk igjen for innspill, og støtte ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fokuserer på dine sterke sider. Hva motiverer deg med rollen? Fortell om det. Få frem ditt eget engasjement. Du viser jo mye av det i innlegget. DET er hva du skal få arbeidsgiver til å forstå. Ikke alle har et slikt engasjement for en jobb, det er en veldig sterk side. 

Som du sier, helse har ikke arbeidsgiver noe med. Får du spørsmål om hullene (som kan skje), så vær ærlig. Si du hadde noen utfordringer med helsen eller var syk (uten å utrede årsak), og at du er veldig glad for endelig å komme deg tilbake til jobb. Problemer med helsen er helt legitime årsaker. Det er jo ikke som at du har vært på latsiden. 

Da er du 100% ærlig, og ærlighet er noe du lett kan formidle uten at det blir ugreit for deg selv også (som lett kan oppfattes av motparten). 

Jeg har ansatt flere. Og jeg ville nok vært nysgjerrig på hull i CV`en, men det er på ingen måte avgjørende. Motivasjon, kunnskap og opplevelse at personen man snakker med fremstår som ærlig, er mye viktigere. Helseutfordringer er tross alt noe som kan skje med alle av oss. 

Lykke til med prosessen. 

Endret av HåkonN
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hmm, det kan jo kanskje være en idé å belage seg i mindre grad på søknad og CV. Kanskje ta en telefonsamtale først, evt. møte dem i egen person. Da har de mer å basere seg på når de skal ta en vurdering.

Når du lager CV-en så vil jeg anbefale å bruke LaTeX. Her finner du mange templates du kan bruke, og tilpasse etter egne behov.

Til syvende og sist, så er det selvtillit det går på. Verden kan bare se oss slik vi ser oss selv. Hvis man anser seg selv som mangelfull så er det det inntrykket man gir.

Lykke til i jobbjakten!

Edit: Så nå at du allerede har fått jobbtilbud (eller et mulig alternativ). Jeg tenker at hvis man får et jobbtilbud så skader det jo sjeldent å prøve. En arbeidskontrakt er jo tross alt ikke noen livstidskontrakt. Mistrives du i jobben kan du heller finne deg noe annet å gjøre, evt. prøve å finne en bedre løsning med arbeidsgiver.

Endret av Sentinelle
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Interessante innspill. Det er noe jeg kan vurdere seinere, hvis behov.  Så langt har jeg nok forholdt meg til å søke på "vanlig" måte, altså å søke hovedsakelig på utlyste stillinger. Fikk jo intervju og jobbtilbud på første stillingen jeg søkte på, så jeg føler kanskje at jeg klarte å knekke koden litt, til tross for langtidsykemeldigstatusen min (brukte tipsene jeg fikk i tråden❤️)

Tenker at jeg må jobbe med selvtilliten fordi det ER vanskelig å "selge seg selv" på jobbintervju når selvtilliten er på bunn.

Jeg er jo positivt overrasket over at enkelte personer (som han som intervjuet meg) allikevel ser potensialet i meg og ønsker å være fleksibel, og strekke seg for å få meg inn på arbeidsplassen allikevel. Dette er som @Theo343 sa i en annen tråd, et eksempel til etterfølgelse. Sånne holdninger trenger vi mer av i arbeidslivet. Så klarer flere å komme inn på arbeidsmarkedet. For det er mange av oss som vil så gjerne, men trenger å en mer rolig og gradvis tilnærming fordi det er terskel å bryte når man tar vært langtidssykemeldt, og vi trenger at noen tar sjansen på oss og ser ressursene våre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...