Gå til innhold

Hvorfor finnes det så mange forskjellige tolkninger av profetier?


Wall Dorf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet i overskriften og i posten synes være to ulike, nesten uavhengige.

Til spørsmålet i tittelen, så vil jeg påstå at det handler om å gardere seg og å øke sannsynligheten for at det oppstår en hendelse man kan peke på å si at profetien er oppfylt.

En annen velkjent metodikk for å øke sannsynligheta for at profetiene skal gå i oppfyllelse er at det ikke settes noen tidsbegrensning.

 

Når det kommer til spørsmålet i teksten så må du nesten referere til en kilde eller fortelle hva profetien går ut på for oss som ikke har lest "disse bøkene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De eksakte påstandene til Nostradamus kommer fra gamle tekster, og er skrevet på nå utdødd språk. Litt av det samme oppstår fra tekster fra Shakespeare, og andre skribenter, for språk er uforståelig bare etter ca. 500 år.

 

Man finner også ut at mange av de såkalte profetiene ikke stemmer overens med hva han faktisk skrev. Det ble fort hevdet at noen ‘tårn som ble å falle’ gjaldt World Trade Center, og de som videreformidlet dette gjenga omtrent alt av opprinnelig ‘spådom’ feil. Nostradamus beskrev nemlig Napoli, og det fremstår på flere vis, som bredde og lengdegrader satt til sin tid — men det stanset ikke forfatterne rundt denne ‘spådommen’. De oppga også feil dato og feilaktige detaljer. 
 

Nostradamus var en blind, stakkarslig mann, som skrev mye som aldri har skjedd. Men det stanser ikke folk å omskrive hans påstander, og det stanser ikke folk fra å ha en enorm tiltro til slike ‘evner’ og de som livnærer seg på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (21 timer siden):

Spørsmålet i overskriften og i posten synes være to ulike, nesten uavhengige.

Til spørsmålet i tittelen, så vil jeg påstå at det handler om å gardere seg og å øke sannsynligheten for at det oppstår en hendelse man kan peke på å si at profetien er oppfylt.

En annen velkjent metodikk for å øke sannsynligheta for at profetiene skal gå i oppfyllelse er at det ikke settes noen tidsbegrensning.

 

Når det kommer til spørsmålet i teksten så må du nesten referere til en kilde eller fortelle hva profetien går ut på for oss som ikke har lest "disse bøkene".

Ja, grunnen til at det ligger en forskjell i tekst og overskrift er at jeg tenker også på profetier generelt som bibelske profeter... vet ikke hvor mange av disse profetiene som antas oppfylt? Det kunne jo vært interessant å vite litt om, og på hvilket grunnlag man ser dem oppfylt på, altså selve beviset.

Enig med deg i at man ikke setter tidsbegrensninger til profetier så fremst at ikke utlegger har et slags anslag.

 

Når det gjelder profetiene jeg nevnte forventet jeg spørsmål omkring disse. De er fra 2002 utgaven fra farenheit, centurie 2.6 forholdsvis på side 92 (a) og side 100 (b) hvor tekstene lyder slik:

a) I nærheten av havnen og to byer

to svøper som verden aldri før har sett maken til

Sult og farsott, mennesker truffet av sverdet

vil rope om hjelp fra den store udødelige Gud

Løsning: I august 1945 tok USA i bruk et nytt militært våpen – atombomben. Både Hiroshima og Nagasaki er havnebyer og den påfølgende strålingen var redsler som verden aldri før hadde opplevd...

Forholdsvis dreide Japans tro seg på «shinto» og «buddisme» og i Japans historie etter krigen i 1945 finner man ikke en eneste bokstav at de led sult. Amerikanske styrker ble landsatt 3 dager etter bombingen og de er fortsatt nært knyttet til hverandre. Så hvis man ser litt for overfladisk på profetien ligner den på en oppfyllelse om man bare ser på halve verset.

 

b) Nær portene og innenfor to byer

skal det komme to svøper hvis like jeg aldri har sett

Hungersnød, mennesker stukket av sved (skal kanskje være sverd?)

skal bønnfalle Gud den udødelige om hjelp.

Løsning: Berlin tidlig på 1960 tallet? (Krisen i Berlin) De to svøpene kan være Sovjetunionen og DDRs væpnede styrker - under den sovjetiske landblokaden av Vest- Berlin måtte de vestlige land frakte inn store mengder matvarer med fly.

Altså hadde de tilgang på føde likevel... det ligner en febrilsk leting etter noe som kan få dette verset til å ha gått i oppfyllelse slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du skrev:  Er det flere som har opplevd noe lignende?

Tolkninger er ganske vanlig over hele verden.

Den opprinnelige koranen, muslimenes hellige bok er i dag nesten uforståelig. Så det er ikke bare Nostradamusen som burde vært på museum 🙂 Det finnes mange språk som har forsvunnet og mange som det fins rester av enda. Rosettasteinen. Viking-runer. Kileskrift. Oversetter du thai, arabisk eller kinesisk direkte til norsk (som er et veldig lite språk) så får du mange rare resultater som kan tolkes både hit og dit. Finn noen strenger med thai på nettet og putt det i en translator, så blir det ganske underlig, men ofte forståelig. Det samme gjelder arabisk og "simplified chinese".

Det samme skjer selvsagt andre veien med en norsk streng oversatt til thai. Thaiene forstår ikke ut fra det hva du prøver å si i 50% av tilfellene. Litt bedre går det fra engelsk til thai, men jeg vet ikke riktig hvorfor.

"Babels tårn" er et begrep jeg liker. Misforståelser pga feil i oversettelsen..

Og litt moro skal vi ha: https://www.daria.no/skole/?tekst=8108 

I arabiske land er det ganske vanlig at veldig få kan lese koranen, med den følge at de som påstår de kan lese den og forstå, de utnytter det grovt og samarbeider om overgrep og maktmisbruk. Slik var det i Norge den gang da ingen andre enn prester kunne lese og skrive, og ingen andre kunne latin som bibelen var skrevet på/i. Det førte til mange "tolkninger" og påfølgende overgrep - og hekseprosessene var en av de grusomste. 

I moderne tid er det vel det 150 år gamle kommunistiske manifest av Marx og Engels som har drept flest mennesker av ideologier og ideer. 150 mill mennesker er døde pga dette manifestet. Hitlers "Mein Kampf" er ikke den verste, men den mest "moderne" antikvariske teksten tror jeg. "Mein Kampf" er allerede ganske vrien å lese/forstå, så når den nå om få år kan fritt utgis etter 100 år har tyske myndigheter og mange andre skrevet omfattende kommentarer til tekstene for å hindre at noen skal lese dem uimotsagt eller tolke dem feil. Store ressurser har vært brukt for å hindre boken å bli trykket, men etter 100 år kan ingen gjøre noe. Heldigvis? er den ganske så "tunglest" på 100 år gammel tysk. Men det er sikkert noen som vil "tolke" den rundt om i verdens nynazistiske miljøer.

Nostradamusens spådommer blir heldigvis ikke tatt alvorlig eller tolket til noe håndfast etter så lang tid. Håper jeg.

Den skumleste og merkeligste teksten er vel den berømte forfalskningen utgitt i Norge i 1920 med tittelen Den Nye Verdenskeiser. Zions Lærde Ældstes Protokoller. Les mere.... 

Endret av Slettet+6132
lagt til 2 siste avsnitt
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (21 timer siden):

De eksakte påstandene til Nostradamus kommer fra gamle tekster, og er skrevet på nå utdødd språk. Litt av det samme oppstår fra tekster fra Shakespeare, og andre skribenter, for språk er uforståelig bare etter ca. 500 år.

 

Man finner også ut at mange av de såkalte profetiene ikke stemmer overens med hva han faktisk skrev. Det ble fort hevdet at noen ‘tårn som ble å falle’ gjaldt World Trade Center, og de som videreformidlet dette gjenga omtrent alt av opprinnelig ‘spådom’ feil. Nostradamus beskrev nemlig Napoli, og det fremstår på flere vis, som bredde og lengdegrader satt til sin tid — men det stanset ikke forfatterne rundt denne ‘spådommen’. De oppga også feil dato og feilaktige detaljer. 
 

Nostradamus var en blind, stakkarslig mann, som skrev mye som aldri har skjedd. Men det stanser ikke folk å omskrive hans påstander, og det stanser ikke folk fra å ha en enorm tiltro til slike ‘evner’ og de som livnærer seg på det. 

Det du skriver stemmer faktisk veldig bra! Etter mange år med studier fikk jeg tak i et gjenopptrykk av originalutgaven... den er ikke forsøkt tolket, men ordrett oversatt. Den er helt annerledes å lese siden oversetteren var en som underviste i gammelfransk ved universitetet i Paris og forstod språket veldig godt. Boken inneholder kart over steder hvor handlingene synes skal oppstå, og det følger også med et register over byer og steder.

I C10.72 er ofte nok Angoumois, som er et landskap (gammelt dep. i Frankrike blitt tydet til Angolmois (i Mongolia) - det er nok feil, for også hovedstaden som er Angouléme nevnes i C10.17, Napoli er nevnt 7 ganger, Napoleon er aldri blitt nevnt av Nostradamus. Angående hans profetier bør man nok ha tålmodighet med når man får oppleve profetiene hans går i oppfyllelse (1.48 7 årtusen) Profeti handler jo om fremtid.
 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hadde N overnaturlige evner? 

Han prøvde å forutsi en framtid som ennå ikke var dannet. 

Tenk litt på kaosteorier. En sommerfuglvinges slag kan lage turbulens som ingen kan forutsi. Et menneske kan bli født, eller ikke. En meteor kan treffe jorda - eller ikke. Et menneske kan dø ved fødselen eller leve til de er opptil 100 år. Sykdommer kan utslette oss mange ganger. Det er millioner av faktorer som bestemmer framtida. 

Hadde N oversikt over alle disse? Neppe.

I denne tråden tror jeg det er to  fysiske personer i tillegg til meg, men desto flere "nick" som skal illudere en debatt. De to andre argumenterer mot hverandre, men egentlig er de bare to - registrert med flere ulike nick. 

De vil avsløres av at de ikke svarer meg.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dart said:

I denne tråden tror jeg det er to  fysiske personer i tillegg til meg, men desto flere "nick" som skal illudere en debatt. De to andre argumenterer mot hverandre, men egentlig er de bare to - registrert med flere ulike nick. 

De vil avsløres av at de ikke svarer meg.


Det er jo en ganske pussig idé, alle deltagerne i tråden er etablerte brukere..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Atib Azzad skrev (17 minutter siden):


Det er jo en ganske pussig idé, alle deltagerne i tråden er etablerte brukere..

Er det ikke pussig at disse er så enige? De bekrefter hverandre hele tida som om det var avtalt.

Etablert? Jada. Jeg har vært på fora siden det hele foregikk med 1200 bits oppringt samband. Så å lure meg er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Dart skrev (5 minutter siden):

Hadde N overnaturlige evner? 

Han prøvde å forutsi en framtid som ennå ikke var dannet. 

Tenk litt på kaosteorier. En sommerfuglvinges slag kan lage turbulens som ingen kan forutsi. Et menneske kan bli født, eller ikke. En meteor kan treffe jorda - eller ikke. Et menneske kan dø ved fødselen eller leve til de er opptil 100 år. Sykdommer kan utslette oss mange ganger. Det er millioner av faktorer som bestemmer framtida. 

Hadde N oversikt over alle disse? Neppe.

I denne tråden tror jeg det er to  fysiske personer i tillegg til meg, men desto flere "nick" som skal illudere en debatt. De to andre argumenterer mot hverandre, men egentlig er de bare to - registrert med flere ulike nick. 

De vil avsløres av at de ikke svarer meg.

Jeg holdt på med et svar til deg på ditt forrige innlegg som bare ble dønn borte, ja ja sånn går det av og til, har hørt at det finnes en kinesisk Nostradamus. Boken fikk jeg aldri da den var utsolgt. Nostradamus ble jo også utspilt mellom England og Tyskland under 2. verdenskrig om hvem av dem som ville vinne krigen. Sannsynligvis var de ikke prioritert? Hister er et gammelt navn på elven Donaus nedre løp. 

I en av bøkene jeg har, forklares det innledningsvis at Nostradamus foreldre var jøder og Nostradamus studerte ivrig Toraen og kanskje også Kabbala. Jeg har en mistanke om at han ble veldig engasjert i disse mysteriene. Har mestepartene av brevene som nærmest er skrevet som en bruksanvisning til boken hans som handler om centaurier (århundrer). I anledning dette nevner han at de (profetiene) er i samsvar med de hellige skriftene. 

I ditt første svar nevnte du koranen, kanskje ikke så dumt å bringe denne inn i en kaosteori? Tenk på tiden han signerte når profetiene skulle starte fra? Salon 14. Mars 1557, vår kalender begynte 1582, tror du han var synsk? 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (På 2.12.2021 den 21.16):

Det ble fort hevdet at noen ‘tårn som ble å falle’ gjaldt World Trade Center, og de som videreformidlet dette gjenga omtrent alt av opprinnelig ‘spådom’ feil.

Alt blir sett på om det kan brukes til noe, lik Askeladden! Nostradamus har også nevnt forbilder i likhet med Bibelen, de kan skje før profetiene tar til å gjelde. Når det gjelder tårnet tror jeg dette kan dreie seg om en type romheis?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du skrev: Hister er et gammelt navn på elven Donaus nedre løp. 

Mulig - og en lang rekke andre ord når det består av så få bokstaver. Den som leter - den finner.

- koranen kanskje ikke så dumt å bringe denne inn i en kaosteori?
I koranens tid i Midtøsten var "historieforteller" et lønnsomt yrke som omfattet titusener av omreisende menn.
Mange av de var store begavelser, og samlet mange mennesker når de opptrådde. Tjente bra penger.

Noen ble "gudemenn" blant datidens overtroiske og uopplyste individer.

Men i dag er det ikke så lett....

Har du tenkt å bli gudemann?

Lenke til kommentar
Dart skrev (34 minutter siden):

I koranens tid i Midtøsten var "historieforteller" et lønnsomt yrke som omfattet titusener av omreisende menn.
Mange av de var store begavelser, og samlet mange mennesker når de opptrådde. Tjente bra penger.

Noen ble "gudemenn" blant datidens overtroiske og uopplyste individer.

Men i dag er det ikke så lett....

Har du tenkt å bli gudemann?

Du grep nok ikke hintet om kalendere, men ikke så farlig det. Gudemenn er et begrep som spinner seg ut fra Matt.13 i stykket om fiskenoten, hvor dette handler om å bli kastet inn i ildovnen. N nevner at ovnene igjen vil bli oppført. Dette bringer oss videre til Daniel 3 om Daniels venner i ildovnen, de var 3 stykker, de som førte dem dit ble drept av varmen, men de tre vennene til Daniel ble til en fjerde - en gudemann, så derfor går det også slik det står i Matt.13.49-52.

 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

I denne tråden tror jeg det er to  fysiske personer i tillegg til meg, men desto flere "nick" som skal illudere en debatt. De to andre argumenterer mot hverandre, men egentlig er de bare to - registrert med flere ulike nick. 

Vi får ta "nickene" som de kommer, Paulus var jo en ikke fysisk person, men til stede likevel😎

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Wall Dorf skrev (19 minutter siden):

Du grep nok ikke hintet om kalendere, men ikke så farlig det. Gudemenn er et begrep som spinner seg ut fra Matt.13 i stykket om fiskenoten, hvor dette handler om å bli kastet inn i ildovnen. N nevner at ovnene igjen vil bli oppført. Dette bringer oss videre til Daniel 3 om Daniels venner i ildovnen, de var 3 stykker, de som førte dem dit ble drept av varmen, men de tre vennene til Daniel ble til en fjerde - en gudemann, så derfor går det også slik det står i Matt.13.49-52.

 

Kan jeg be om referanser til nyere vitenskap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...