Gå til innhold

Norges dårligste fører av bil kl B


Joe Bar

Anbefalte innlegg

Jeg fikk inndratt førerkortet for ett år så ny teorieksamen og oppkjøring måtte bestås for å få førerretten tilbake.

Teorien bestod jeg med 1 feil men da jeg skulle bestille oppkjøring oppdaget jeg at det kunne bli måneder å få time til det.

I kontakt med en kjøreskole anbefalte de om å følge med på Veivesenets kalender og etter 20 min fikk jeg snappet opp 1 time om en uke.

Jeg kontaktet kjøreskolen og fikk en dobbeltime så jeg kunne bli vant med bilen og luke vekk eventuelle uvaner.

Kjørelærer kom med noen tips og råd som ikke ville ført til noe særlig som senspr ville henge seg opp i.

Lørdag 27.11 kl 1400 var tidspunktet. 

Sensor setter seg inn og besvarer ikke min godag og Presentasjon men motar id kortet uten å presentere seg med fornavn en gang.

Fikk ett spørsmål om bremsekrets og flirte av svaret men uten kommentar. Så ga han meg en liten innføring om hva som skulle skje der jeg skulle følge hans annvisniger i form av høyre venstre og skiltnavn. Hvis jeg skulle kjøre feil var det bare å snu og fortsette.

Timen varte i 1,5 time.  Det var aldri noen gang der det skjedde noe som vi var innvolvert i eller var årsak til som krevde inngrep fra sensor . Heller ingen muntlige korrigeringer. Så jeg var 100 % sikker på å ha bestått da jeg parkerte etter endt time.Der kunne jeg ikke tatt mer feil.Da jeg hadde parkert er første spørsmål om jeg følte meg skikket til å sitte bak rattet . Jeg spørte hva han mente.  Jo dette var det dårligste han noen gang hadde eksaminert. Jeg ba da om han kunne spesifisere nermere fikk jeg svar at det gjalt den totale vurderingen. Det eneste positive var sittestillingen.

Og ville vite navnet på kjøreskolelærer som hadde så elendig vurderingsevne å kunne gi meg grønt lys for oppkjøring. Som sagt jeg fikk ikke noe vurderingsskjema eller vite navnet hans.  Kjørelærer spurte meg hva err det som skjer for heller ikke han fikk konkrete feil.

På digipost finner jeg vurderingskjemaet uten sensors navn eller signert.

"Gjennomgående svak kjøretøybehandling (eks: Bruk av ratt gir og pedaler, ustø kurs og ujevne kurver, ikke presis kjøreteknikk, girvalg og tidspunkt for girvalg, pedalrekkefølge, mye rykk og napp). Og kjører flere ganger langt over fartsgrenser."

Jeg har hatt lappen i over 30 år skadefritt med 500 000 km bak rattet tilsvarer godt 12.5 runder rundt jorden . Dette i privatbilen. Nå har jeg ikke tatt med 10 år som rundtreisende serviceteknikker. Jeg er vokst opp på gård så bak rattet i traktor og annlegsmaskiner fra 10 års alder og hvor mange timer dette er må gudene. Jeg har og fagbrev som anleggsmaskinsreperatør og bilmekaniker så med tanke på feil girvalg blir så hinsides bak mål.

Rykk og napp . Ja da tror jeg sensor ikke har kjørt bil av nyere dato da hvis man girer ned med litt høyt turtall så ruser motoren seg opp og synker seg med girkassen. Dette for å få en myk overgang. Samme med bakkestart der bilen holder igjen i 3 sekunder med samme tanke å få en myk start.

Langt over fartsgrensen flere ganger? Hvorfor grep han ikke inn å fikk stoppet denne galmannskjøringen.? 27.11 var black weekend og starten på julehandelen så 90 % av timen forgikk i kø og kolonnekjøring.

Feil girvalg tror jeg han sikter til at jeg av og til skippet 5 giret og gikk fra 4 til sjette. Kan bli slitsomt i klass c hvis man skal begynne på 1 lav og ikke skippe noen trinn. Men hva vet jeg.?

Mandag kontaktet jeg skolen å sputye om ikke kjørecomputeren logger alt fra gas gir og hvor hard du trår på gass og brems samt gpsen husker ruter inkl fart. Jo det stemte men av hensyn til sensors personvern kunne dette ikke legges fram som bevis. Og vis vurderingen ikke kan klages på ja da er det jo ett meget rettferdigt system. Jo en ting til han anklaget meg for var at dette var sløseri av offentlige miiddler og hans dyrbare tid.

Og til slutt ett råd var og ta hele veien til førerkortet på nytt. Men siden jeg er så dårlig trafikant etter 30 år så 30 nye år står jeg over.

Nå har det seg sånn at det er eleven som betaler for tjenesten. 

Enten har jeg hatt flaks  i 30 år bak rattet og maks uflaks akkurat den dagen jeg skulle kjøre opp.

Men er vurderingen gyldig uten signatur og har en ikke krav på å få en konkret hendelse.

For kan en klage og få medhold på en hendelse så vil helhetsvurderingen rakne selv.

Ser nå fram til våre veier en gang skal krysses i sivilt så skal jeg vise han rykk og napp. 

Men kan noen forklare feil pedalrekkefølge. ? Tenk om jeg var organist med alle de basspedalene.

God Jul til alle som har lov å rulle rundt på fire hjul.

 

 

 

 

T   

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innlegget ditt bærer preg av mye arroganse - og en "ovenfra og ned holdning" til kjørelærer og sensor. Samtidig som du forsøker å kamuflere dette med sarkasme. Mye sarkasme. Samtidig som du også skryter av deg selv for å bygge troverdighet. Sensor merker fort om du er selvutnevnt verdensmester (tross alt; du har skadefrie 500k km, 12,5 runder rundt jorda og alt det der...).

Så godt som alle med 30 år på veien vil få seg en kraftig "aha-opplevelse" ved en oppkjøring. Jeg tror faktisk det kan være vanskeligere for en 50-åring enn 18-åring å bestå en førerprøve. En på 50 kjører fort på "autopilot" og vil ikke merke om han/hun ligger 5-10 km/t over fartsgrensen. Noe som alene er nok til å stryke. 

Jeg mistenker sterkt at du strøk på grunn av arroganse og dårlig holdninger. Manglende ydmykhet og lignende...
Alt det andre på topp.

Men for all del. Forstår frustrasjonen din. :)

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Henvend deg til trafikkstasjonen og be om en utredning. Klag på resultatet og om det ikke fører frem ber du om at kjørelærer blir med på neste oppkjøring, be gjerne også om en annen sensor. Om du da står med glans hadde jeg tatt saken videre for refundering av den første oppkjøringen og en unnskyldning.

Endret av Sampson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sampson skrev (2 timer siden):

Henvend deg til trafikkstasjonen og be om en utredning. Klag på resultatet og om det ikke fører frem ber du om at kjørelærer blir med på neste oppkjøring, be gjerne også om en annen sensor. Om du da står med glans hadde jeg tatt saken videre for refundering av den første oppkjøringen og en unnskyldning.

Å bestå andre oppkjøring betyr jo ikke at det var feil å stryke på første.

Å ta en slik sak videre betyr gjerne bare mer styr enn det er verdt så lenge det i stor grad er subjektivt.

Å klage kan man jo prøve, men virker som om det vsr ganske mye her

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes dessverre sensorer som ikke gjør jobben sin ordentlig. Jeg har snakket med kjørelærere, og de påpeker at det er enkelte sensorer som aldri burde ha vært sensor. De hadde da vært til stede under en del oppkjøringstimer med vedkommende, og de har klaget inn sensorer som faktisk ikke gjør jobben sin på noe rettferdig vis. 

Det skjer fint lite når en slik sensor klages inn. Men tidvis så blir de fjernet. Altså, de sendes til en annen trafikkstasjon der de vedvarer å være en problematisk sensor. 
 

10% av befolkningen er ‘heslige’ mennesker, og man finner slike i alle jobber. Dessverre også der de har litt makt, og de elsker å misbruke den. 
 

Om du kan så klager du det inn. Du kan også be om annen sensor, og å ha med kjørelæreren til neste oppkjøring. Hvis de inkluderer trynefaktor i regnestykket, så har de ingenting å gjøre med makt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/1/2021 at 10:02 PM, Joe Bar said:

Jeg fikk inndratt førerkortet for ett år så ny teorieksamen og oppkjøring måtte bestås for å få førerretten tilbake.

.....
Jeg har hatt lappen i over 30 år skadefritt med 500 000 km bak rattet tilsvarer godt 12.5 runder rundt jorden . Dette i privatbilen. Nå har jeg ikke tatt med 10 år som rundtreisende serviceteknikker.
...

Og til slutt ett råd var og ta hele veien til førerkortet på nytt. Men siden jeg er så dårlig trafikant etter 30 år så 30 nye år står jeg over.

...

Enten har jeg hatt flaks  i 30 år bak rattet og maks uflaks akkurat den dagen jeg skulle kjøre opp.

...   

Du er jo tydeligvis elendig nok til å miste lappen et helt år, med krav om å lære alt på nytt. Det er jo et klart og tydelig tegn på at de 30 årene du skryter av, ikke har gått helt knirkefritt.

Det skal MYE til for å blir straffet så hard. Du er nok A en dårlig sjåfør eller B har elendige uvaner/holdninger i trafikken(eller en kombinasjon av disse).

Det kan godt hende at sensor har hatt en dårlig dag, men du bør stikke ti fingre i jorda og innse at du er langt fra så god som du tror du er.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Norges dårligste fører av bil kl B

Jau, virker nesten sånn på tilbakemeldingen du fikk.

Nei, det behøver ikke være en konkret hendelse, det kan fint være en helhetsvurdering av hvordan du kjører, valgene du tar, hvor du ligger på veien, hastighet, hensyn, holdning, manglende overblikk, tekniske kjøreferdigheter, osv osv osv og en kombinasjon av alle disse tingene som gir et helhetsbilde som tilsier at du ikke kvalifiserer til å kjøre bil.


Og som noen skriver, mye kan være knyttet til mønster og til og med uvaner som har krøpet inn og blitt sittende fast etter 30 år bak rattet. At onkel politi ikke sitter i bilen og tar deg for det, betyr ikke at du er en god sjåfør og at disse tingene ikke er der. Risikoer du kanskje tar av erfaring uten å tenke deg om kan kanskje presse marginene utenfor grensene for hva som egentlig karakteriseres som akseptable på en oppkjøring etc.

Naturligvis kan det være sensor er en drittsekk som hadde en dårlig dag, men personlig er jeg tilbøyelig til å tro at det ikke er tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørelæreren min fortale om folk som hadde strøket på ting som for høyt turtall, ikke bruk av vindusvisker bak, trykker inn kløtsjen for tidlig under nedbremsing, og andre slike bagateller som over hode ikke har noe med trafikksikkerhet eller kjørekunnskaper å gjøre. Så at TS' sensor kan ha vært en drittsekk har jeg  i utgangspunktet ingen problemer med å tro. Men som andre nevner, etter 30 år har man garantert tilegnet seg noen uvaner. Treffer du da riktig sensor så er løpet kjørt dessverre. Kanskje også sensor forhåndsdømte deg siden du har mistet lappen i 12 måneder. Det tilsier et ganske alvorlig brudd på veitrafikkloven, og gjør gjerne at sensor følger ekstra godt med på hvordan du kjører.

Ikke vet jeg. Men det hadde vært interessant å vite hvorfor du mistet førerkortet opprinnelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sensorer er utdaterte.

Mye bedre om det blir opp til kjørelærere å skrive under på at de er gode nok til å få førerkort.
Så kan dagens system være en tilleggstjeneste om en ikke er fornøyd med skolelærer, på samme måte som at en tar EU kontroll på sitt lokale verksted, men om en ikke er enig, så kan en ta kontroll hos vegvesenet. 

 

Kunne vært artig å kjørt sammen en sensor, for å få vite hvor dårlig sjåfør jeg er, ifølge dem.
Å følge loven holder ikke for sensorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Milhouse85 said:

Jeg tror faktisk det kan være vanskeligere for en 50-åring enn 18-åring å bestå en førerprøve. En på 50 kjører fort på "autopilot" og vil ikke merke om han/hun ligger 5-10 km/t over fartsgrensen. Noe som alene er nok til å stryke. 

Jeg kjørte mer på autopilot og var mer over fartsgrensa i 30 årene enn jeg har vært i 40 og nå 50 årene. Siste 10 år har jeg vært pinling nøyaktig på fartsgrenser og sikkerhet i trafikken så jeg tenker "jeg tror" var riktig ordvalg av deg her :)

Hilsen mann 50+

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, anon_83104 said:

Det finnes dessverre sensorer som ikke gjør jobben sin ordentlig. Jeg har snakket med kjørelærere, og de påpeker at det er enkelte sensorer som aldri burde ha vært sensor. De hadde da vært til stede under en del oppkjøringstimer med vedkommende, og de har klaget inn sensorer som faktisk ikke gjør jobben sin på noe rettferdig vis. 

Det skjer fint lite når en slik sensor klages inn. Men tidvis så blir de fjernet. Altså, de sendes til en annen trafikkstasjon der de vedvarer å være en problematisk sensor. 
 

10% av befolkningen er ‘heslige’ mennesker, og man finner slike i alle jobber. Dessverre også der de har litt makt, og de elsker å misbruke den. 
 

Om du kan så klager du det inn. Du kan også be om annen sensor, og å ha med kjørelæreren til neste oppkjøring. Hvis de inkluderer trynefaktor i regnestykket, så har de ingenting å gjøre med makt. 

Dette er faktisk  helt korrekt. 

Hadde en sak med oppkjøring på MC hvor folk som kjørte dårligere den dagen bestod men mot slutten av dagen hadde de ikke fylt opp "stryk kvota" som de sa så de strøk sistemann som kjørte opp som tilfeldigvis også var en av de bedre som møtte den dagen. Kjørelæreren var helt i harnisk og gikk inn på biltilsynet for å klage men det var nytteløst. Det var folk som ikke en gang klarte bremsetesten i kjøregården som bestod.

Når kjørelæreren kom ut fra biltilsynet var beskjeden "Du ble offer for strykkvota, veldig beklagelig og det er helt forjævlig men jeg får ikke gjort noe med det". "kjør opp på vårparten igjen". Siden det var siste mulighet det året.

Årsak til stryk "renset ikke visiret for dugg ofte nok og så ikke en avkjøring på en lang slette". Noe som var ren løgn. Og ja "holdt ikke fartsgrensen oppover i noen krappe svinger, kjørte sakte i enkelte partier". Noe som ble gjort pga. ekstremt tett tåke og dårlig sikt så han tilpasset farten til forholdene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jeg kjørte mer på autopilot og var mer over fartsgrensa i 30 årene enn jeg har vært i 40 og nå 50 årene. Siste 10 år har jeg vært pinling nøyaktig på fartsgrenser og sikkerhet i trafikken så jeg tenker "jeg tror" var riktig ordvalg av deg her :)

Hilsen mann 50+

Jeg mistet lappen i seks måneder da jeg var 19 på grunn av for høy fart. Hadde jeg ikke blitt stoppet den gangen, ville det nok tatt MYE lenger tid før jeg fikk lagt fra meg både høy fart og andre uvaner ved kjøring (hvis det i det hele tatt hadde skjedd). Nå er jeg 34, bruker cruisekontrollen aktivt og kjører ganske defensivt. Jeg var jo verdensmester for 15 år siden :p 

Endret av seda
Lenke til kommentar
2 minutes ago, seda said:

Jeg mistet lappen i seks måneder da jeg var 19 på grunn av for høy fart. Hadde jeg ikke blitt stoppet den gangen, ville det nok tatt MYE lenger tid før jeg fikk lagt fra meg både høy fart og andre uvaner ved kjøring (hvis det i det hele tatt hadde skjedd). Nå er jeg 34, bruker cruisekontrollen aktivt og kjører ganske defensivt. Jeg var jo verdensmester for 15 år siden :p 

Haha har litt samme "historie"... jeg ble mye mer forsiktig etter et par fartsbøter i 20 årene. :) Kjører defensivt men med fokous på god flyt i trafikken. Hater rumpekjørere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

seda skrev (6 minutter siden):

Jeg mistet lappen i seks måneder da jeg var 19 på grunn av for høy fart. Hadde jeg ikke blitt stoppet den gangen, ville det nok tatt MYE lenger tid før jeg fikk lagt fra meg både høy fart og andre uvaner ved kjøring. Nå er jeg 34, bruker cruisekontrollen aktivt og kjører ganske defensivt. Jeg var jo verdensmester for 15 år siden :p 

Jo eldre man blir desto bedre forstår man trafikken og hvor farlig det egentlig er. Kjørte på mørke vinterveier i 70-80 soner og tenkte at det er merkelig det er lov å kjøre i klin mørke, møte en bil som blender deg og passere denne med 1 meters avstand i en relativ hastighet på 160km/t. Pga erfaring anser jeg det som trygt, men det er egentlig to idioter som sitter å ratter dette opplegget og mennesker gjør feil. 

Strøk på tungsykkellappen da jeg var 21 år, det er jeg glad for nå - for jeg var en som ikke burde hatt tungsykkel i en alder av 21.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har kjørt opp 3 ganger, til 3 forskjellige klasser.

Strøk på første oppkjøring til lastebil fordi sensor mente jeg passerte en fotgjenger for fort, på en vei hvor det er forbudt å gå.
Jeg hadde begge hjulene over midtstripa, men rakk ikke sakke farta så mye, så fotgjengeren ble truffet av støv...
 

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Dubious said:

Sensorer er utdaterte.

Mye bedre om det blir opp til kjørelærere å skrive under på at de er gode nok til å få førerkort.
Så kan dagens system være en tilleggstjeneste om en ikke er fornøyd med skolelærer, på samme måte som at en tar EU kontroll på sitt lokale verksted, men om en ikke er enig, så kan en ta kontroll hos vegvesenet. 

 

Kunne vært artig å kjørt sammen en sensor, for å få vite hvor dårlig sjåfør jeg er, ifølge dem.
Å følge loven holder ikke for sensorer.

Nei, det ville vært fullstendig idioti. 

Private små selskaper må ikke få myndighet til å avgjøre om noen er skikket til å kjøre bil. Sertifikatet er ikke noe du bare skal kunne kjøpe deg, som ville blitt tilfelle ettersom INGEN ville tatt kjøreopplæring på et sted som hadde baller nok til å stryke de som er for dårlige.

Du er jo et prakteksemplar, når du gjør et poeng ut av "Nå har det seg sånn at det er eleven som betaler for tjenesten" som om  det skulle påvirke hvor skikket du er som sjåfør.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...