Gå til innhold

Norges dårligste fører av bil kl B


Joe Bar

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (10 minutter siden):

Har kjørt opp 3 ganger, til 3 forskjellige klasser.

Strøk på første oppkjøring til lastebil fordi sensor mente jeg passerte en fotgjenger for fort, på en vei hvor det er forbudt å gå.
Jeg hadde begge hjulene over midtstripa, men rakk ikke sakke farta så mye, så fotgjengeren ble truffet av støv...
 

Så selv om det var forbudt å gå der så skulle du kjøre hensynsløst å likevel bestå mener du?

Vil minne deg på den viktigste trafikk regelen 

 

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (34 minutter siden):

Så selv om det var forbudt å gå der så skulle du kjøre hensynsløst å likevel bestå mener du?

Vil minne deg på den viktigste trafikk regelen 

 

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

 

 

ITtraktor skrev (26 minutter siden):

Hva om vedkommende hadde stått midt i veien? 

80 sone rett etter en tunnell.

Hadde uansett ikke rukket å stoppe, så hadde han stått midt i veien så hadde han vært flat. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 2.12.2021 den 16.10):

Innlegget ditt bærer preg av mye arroganse - og en "ovenfra og ned holdning" til kjørelærer og sensor. Samtidig som du forsøker å kamuflere dette med sarkasme. Mye sarkasme. Samtidig som du også skryter av deg selv for å bygge troverdighet. Sensor merker fort om du er selvutnevnt verdensmester (tross alt; du har skadefrie 500k km, 12,5 runder rundt jorda og alt det der...).

Så godt som alle med 30 år på veien vil få seg en kraftig "aha-opplevelse" ved en oppkjøring. Jeg tror faktisk det kan være vanskeligere for en 50-åring enn 18-åring å bestå en førerprøve. En på 50 kjører fort på "autopilot" og vil ikke merke om han/hun ligger 5-10 km/t over fartsgrensen. Noe som alene er nok til å stryke. 

Jeg mistenker sterkt at du strøk på grunn av arroganse og dårlig holdninger. Manglende ydmykhet og lignende...
Alt det andre på topp.

Men for all del. Forstår frustrasjonen din. :)

 

Jeg forstår godt måten jeg ordlegger meg i innlegget oppfattes som arrpganse  jeg er fullt klar over at det er ikke noe sjakktrekk.

Men det var ingen dialog utenom høyre ,venstre osv. og ingenting som omhandlet kjøringen. Og det jeg skriver om år og km +++

var ikke noe jeg serverte sensor men vil med enda flere argumenter komme frem i klagen som er på sensors oppførsel.og uttalelser. Jeg kommenterte ikke helhetsvurderingen men ba om han kunne speifisere nærmere en av grunnene. Noe jeg ikke fikk. Og vurderingsskjemaet jeg viser til her fant jeg i digipostens innboks. Det var kjørelærer som oppfordret meg til å levere klage på sensor da klage på helhetsvurderingen ikke er mulig. Og ja jeg det har blit mange aha opplevelser gjennom årene og  de vil heller aldri ta slutt så..

lenge en ferdes bak rattet. Men å tolke det jeg har listet opp som selvskryt må en gjerne mene. Men en kan vri og vrenge på det

men 30 år skadefritt innebærer selvsagt en god porsjon flaks også men at at jeg ikke skal ha oppatbeidet meg erfaring til å selv å mene jeg er en dyktig sjåfør motsier jo all logikk da øvelse gjør mester.

Men takk for tilbakemelding. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Joe Bar said:

lenge en ferdes bak rattet. Men å tolke det jeg har listet opp som selvskryt må en gjerne mene. Men en kan vri og vrenge på det

men 30 år skadefritt innebærer selvsagt en god porsjon flaks også men at at jeg ikke skal ha oppatbeidet meg erfaring til å selv å mene jeg er en dyktig sjåfør motsier jo all logikk da øvelse gjør mester.

Men takk for tilbakemelding. 

Det er som regel uerfarne som ser erfaring som en trussel og angriper alt rundt erfaring :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Det er som regel uerfarne som ser erfaring som en trussel og angriper alt rundt erfaring :)

Som regel er det de som anser seg som erfarne pga alder som er hovedårsaken til at det smeller. Overvurdering av egen evne basert på noe så enkelt som tid, og gjerne koblet med "slik har jeg alltid gjort det".

Det er folk i aldersgruppen 45-64 som topper statistikken sist måned på skadde i trafikken. Er tydelig at når det blir glatt ute er det høyere sjans for feilvurdering av eldre, erfarne sjåfører. 

På MC er det ennå tydeligere, 40 åringer som endelig kan kjøpe drømmen igjen og topper statistikken, hvorfor det? Ferdigheter som ikke matcher hva sjåføren tror, mon tro om disse også anser seg som gode sjåfører slik som TS.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt sertifikat i 26 år og anser meg ikke som noen verdensmester, har tatt både A, C og D de senere år og har fått meg en del aha opplevelser, de fleste havner inn i sitt eget mønster av vaner og uvaner.

Men en positiv ting med at jeg har tatt flere sertifikater er at jeg er blitt mye mer observant på trafikkreglene, noen ganger til litt irritasjon også, da jeg henger meg opp i andres feil også 😂 

Men man blir uansett aldri fullt utlært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sensor sin oppgave under oppkjøring er ikke å gi noen løpende kommentar på hvordan det står til. Sensor griper heller ikke inn med mindre det er særdeles trafikkfarlig.

Sist jeg kjørte opp for BE fikk jeg spørsmål fra sensor om jeg ville ha småprat eller stillhet. Valgte stillhet så jeg kunne konsentrere meg 100% på trafikken. Hadde da også hatt lappen i 20år så var meget konsentrert på å gjøre alt riktig og ikke ha uvaner man fort legger seg opp etter noe tid. (Begge hendene på rattet, perfekt posisjonering i veibanen, 100% defansiv kjøring osv.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, DrAlban3000 said:

Som regel er det de som anser seg som erfarne pga alder som er hovedårsaken til at det smeller. Overvurdering av egen evne basert på noe så enkelt som tid, og gjerne koblet med "slik har jeg alltid gjort det".

Det er folk i aldersgruppen 45-64 som topper statistikken sist måned på skadde i trafikken. Er tydelig at når det blir glatt ute er det høyere sjans for feilvurdering av eldre, erfarne sjåfører. 

På MC er det ennå tydeligere, 40 åringer som endelig kan kjøpe drømmen igjen og topper statistikken, hvorfor det? Ferdigheter som ikke matcher hva sjåføren tror, mon tro om disse også anser seg som gode sjåfører slik som TS.

 

At det finnes folk i 45-65 års alder som ikke har lært ennå forundrer meg selvsagt ikke :) Jeg ser stadig vekk 4x kjøretøy  med voksne mennesker i grøfta. Anser absolutt ikke meg selv som verdensmester men er en rimelig trygg sjåfør blitt.

Min kommentar var generel da jeg også jobber i et yrke hvor folk mer erfaring ofte sees som en trussel.

For moro skyld tar jeg også "teori eksamen" i appen man får lastet ned gratis. En gang ca. i året.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei TS

Jeg syns du skal hive deg rundt og bestille ny førerprøve med en gang. Sannsynligheten er stor for at du må vente noen uker/måneder, så i løpet av denne tiden ville jeg ha tatt noen kjøretimer med trafikkskolen. Jeg tror egentlig ikke du er en dårlig sjåfør etter 30 år bak rattet, men det kan hende du ikke kjører slik Vegvesenet ønsker at du skal kjøre. Jeg tok nylig lappen selv og mine foreldre som jeg øvelseskjører med er overrasket over kravene som stilles i dag kontra kravene da de kjørte opp. Jeg syns også selv det var langt tyngre å ta lappen enn forventet. Jeg er høyt utdannet og vant til å lære meg nye ting, men lappen måtte jeg virkelig jobbe for å få. Ikke gi deg! 

Jeg strøk et par ganger selv før lappen satt og kan være enig i at det er mye rart av sensorer der ute. Jeg vurderte faktisk selv å klage på en men fant fort ut at det ikke er klagemuligheter på førerprøve med mindre det er snakk om saksbehandlingsfeil. Vegvesenet har slik sett sikret seg selv godt. 

Hva tenker du selv? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jo men bare det å spør om det er første gang jeg kjører bil mens han sitter med Paden og har alle opplysninger om meg.

Eneste gang pedalrekkefølge er omtalt i forskrifter er at eleven skal ha kjennskao vite hva funksjonr og plaseringav hverenkelt  pedal er til. Bare det taler jo sitt hvor useriøst helhetsvurderingen blir. Kjøreskolen har og levert klage men da blir det jo dokumentert swlv når det blir avslag.  Samme sensor strøk 8 av 10 MC oppkjøringer.dette på en lørdag.  Men har forstått det er stor forskjell på oppførsel og vurderer riktig. Var en kjøreskolelærer som begynte på trafikkstasjonen og da han så disse overnervøse 18 åringene så ba han dem kjøre til siden så gikk de ut av bilen så fikk han elevene til å slappe av å så kjører vi videre. Grunnet lav strykprosent måtte han få seg ny jobb. Og på hjeemmesiden har de en link for div klager på både ansatte og skilting osv men det beste var at en kunne være anonym men trengte ikke det i frykt for represalier. Hææ og dette er en statlig instans. Sier jo litt om øvrigheta der.

Men takk for tilbakemeldingen. 

Og lappen får jo men det går videre ut over verdagen og .

Mvh

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
WiiBoy skrev (På 3.12.2021 den 15.35):

Nei, det ville vært fullstendig idioti. 

Private små selskaper må ikke få myndighet til å avgjøre om noen er skikket til å kjøre bil. Sertifikatet er ikke noe du bare skal kunne kjøpe deg, som ville blitt tilfelle ettersom INGEN ville tatt kjøreopplæring på et sted som hadde baller nok til å stryke de som er for dårlige.

Du er jo et prakteksemplar, når du gjør et poeng ut av "Nå har det seg sånn at det er eleven som betaler for tjenesten" som om  det skulle påvirke hvor skikket du er som sjåfør.

Litt enig i dette, samtidig mener jeg oppkjøring med sensor kanskje er utdatert. Det er en stressende situasjon å være i, og det er vel ingen hemmelighet at de aller fleste er en mye dårligere sjåfør, nettopp når de er stresset. I tillegg er sensorer strenge, noe "alle" også vet på forhånd. Man skal altså, som nervøs, og usikker 18-20 åring takle unødvendig stress i trafikken, for å bestå en førerprøve. Det er ikke opplagt for meg at førerprøven i seg selv, egentlig er en god indikasjon på om man er skikket til å motta førerkort... 

En løsning kunne vært at man mot slutten av kjøreopplæringen, på en tilfeldig kjøretime får aktivert kameraer i bilen og at kjøringen blir vurdert av en sensor i form av video og data fra kjøring under normale omstendigheter, uten at eleven vet når opptaket blir gjort. Da kan man få en vurdering  gjort uten trynefaktor og en unødvendig stressfaktor. Ligger kanskje litt frem i tid, men teknikken er allerede tilgjengelig vil jeg tro. 

Når det gjelder TS, så kan det tenkes at dagens opplæring i hvordan man kjører, girer osv er ganske annerledes enn den var for 30 år siden? Det er vel mer fokus på feks miljøvennlig kjøring osv nå, og at dette da blir utslagsgivende for vurderingen, man har kjørestil fra en svunnen tid.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...