Gå til innhold

Mandag solgte Bjørn strøm fra solcellene sine for 3 kroner per kWh [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så bra at den konsulenten får tjent seg noen slanter, sikkert moro å tenke på at man lager strøm mens man sitter i godstolen.

Men det ville være en dårlig anvendelse av halvledere hvis nordmenn flest skaffet seg belegning av ultrarent silisium til husene sine. For hva egentlig? For moro skyld eller for å pynte litt på strømregningen? Man måtte nok ha ganske mange tonn silisium for at denne form for energiproduksjon skulle ha noen relevans i Norge.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (1 time siden):

Så bra at den konsulenten får tjent seg noen slanter, sikkert moro å tenke på at man lager strøm mens man sitter i godstolen.

Men det ville være en dårlig anvendelse av halvledere hvis nordmenn flest skaffet seg belegning av ultrarent silisium til husene sine. For hva egentlig? For moro skyld eller for å pynte litt på strømregningen? Man måtte nok ha ganske mange tonn silisium for at denne form for energiproduksjon skulle ha noen relevans i Norge.

 

Hvorfor driver du med harselas av solenergi. Sett det flere ganger. Hva er du redd for??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@elysium74 Hvis tilbudet øker mer enn etterspørselen så synker prisene, som igjen resulterer i økt etterspørsel osv osv.

Sånn fungerer det for solceller også. Vi har mer enn nok silisium på jorda. Det er faktisk det nest mest vanlige grunnstoffet i jordskorpa etter oksygen. Det er ingen nærliggende grenser for hvor høy produksjonen kan bli. Prisene synker år for år og produksjonen øker år for år. Det finnes altså ingen "dårlig anvendelse" av halvledere (som du insinuerer er en begrenset ressurs eller noe sånt).

Vannmagasiner er egentlig perler for svin. Norsk forbruk trenger ikke så mye magasinert vann. En ganske stor del av denne enegimagasineringen burde vært erstattet av lavtempererte varmelager der varmen trengs. Det kan fint kombineres med solceller. Så kan heller vannmagasinene i noe større grad fungere som Europas grønne batteri. Jeg vil anslå at Norge har potensial for å erstatte rundt 20 TWh vannmagasinkapasitet med lokale varmelager, og heller bruke disse 20 TWh til industri og eksport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@PV-fan Enova-avgiften fungerer ikke etter hensikten. Den fungerer sånn at vanlige folk betaler, men nesten utelukkende bedrifter får støtte. En støtte til installasjon av solceller vil også gå til vanlige folk. Jeg vil heller ha et beløp eller prosentsats fra Enova enn ennå mer kompliserte mva-regler. Mva bør kun være en fiskalavgift, slik navnet antyder. Jeg synes det er synd at vi har fått en slippery slope av stadig flere forslag om å bryte med fiskal-prinsippet. Vi burde aldri startet med differensiert mva på de tingene som har det nå.

Ellers så vil jeg også at installasjon av vanlige varmepumper skal få Enova-støtte. Dette er et strømsparetiltak som monner svært godt for prisen.

I tillegg burde elbilladere for hjemmebruk fått støtte, både fordi det bidrar til å redusere klimaavtrykket, reduserer total energibruk (energi i produksjon og bruk av bensin/diesel for samme kjørelengde er mye høyere enn for elbil) og fordi det gir riktig signaleffekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg er redd for er massive feilinvesteringer på feil breddegrad men jeg er ikke redd PV, pr idag teknologisk egner det seg på avsondrede steder uten andre alternativer, som jeg har flåsete nevnt hytter og verdensrommet. Soltermisk er jeg mere positiv til men der også er det fundamentale utfordringer før det kan kalles fullverdige kraft-produsenter, dvs regulerbar og stabil.

Forøvrig litt morsomt å anvende miljøvennenes biodrivstoff-logikk på denne Thorud, - hvor mange barn i afrika kunne hatt leselys noen timer for det anlegget hans? Kan det induseres silisium-skam hos disse entusiastene? (neppe) =)

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (9 minutter siden):

Poly og mono konkurrerer om samme råstoff såvidt meg bekjent. At det er mange vekt% silisium i jordskorpa gjennomsnittlig har ikke så mye med saken å gjøre, det er også mye aluminium og jern det uten at de rene substansene er gratis av den grunn.

Det er nettopp derfor alle disse kan skalere "uendelig" opp fra dagens nivå. Malmer kan ha ulik kvalitet, men det er ikke noen praktiske grenser for hvor mye mer man kan hente ut. Poenget er at det aldri blir noen ressursmangel på grunnstoffet silisium. Verden kan 10-doble, 100-doble eller 1000-doble produksjonen om vi vil og det er marked for det. Pristrenden for solceller ser ikke ut til å stoppe opp ennå da det ikke finnes noen nærliggende fundamentale grenser for hvor lavt den kan nå. Og som jeg skrev lengre opp her, med lavere priser får man solgt større volum. Det er heller ingen nærliggende fundamentale grenser for hvor stort volum som kan selges.

Hvis du ser en hokeykølle-graf over solcelleproduksjon - tenk på at 2021 fortsatt er i startfasen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 minutter siden):

Dumt spørsmål - hvordan selger han strømmen, fanger han den og leverer den i en plastpose :) Høres lurt ut å selge strøm.

Solcelleanlegget er koblet til det elektriske anlegget i huset, sånn at når de produserer mer strøm enn det huset forbruker, så går overskuddet "baklengs" gjennom måleren og ut på strømnettet. Strømmåleren "går baklengs" så han får betalt for å levere den ut på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (4 minutter siden):

Det jeg er redd for er massive feilinvesteringer på feil breddegrad men jeg er ikke redd PV, pr idag teknologisk egner det seg på avsondrede steder uten andre alternativer, som jeg har flåsete nevnt hytter og verdensrommet. Soltermisk er jeg mere positiv til men der også er det fundamentale utfordringer før det kan kalles fullverdige kraft-produsenter, dvs regulerbar og stabil.

Tja. Husk at solceller kan drive varmepumper og gi netto ca like mye varmeenergi som solfangere. Så på totalvirkningsgrad er de omtrent like gode til å produsere varme. Men en stor forskjell er at man kan hente ut strøm av solceller hvis man trenger det mer enn varmen, eller i tillegg til varmen. Den fleksibiliteten har man ikke med solfangere. (Eller jo, man kan jo i teorien sette en dampturbin, peltierelementer eller stirlingmotor på den). Men disse er ikke spesielt driftssikre, effektive eller billige. Med solceller kan man hente strømmen rett ut fra panelet og f.eks lade telefonen sin. Norge er et land med høyt varmebehov, inkludert på solrike vinterdager, så jeg frykter ikke at det skal være særlig feilprioritert. Husk også at solceller har bedre virkningsgrad når det er kaldt enn når det er varmt i været. (Da tar jeg for gitt at solcellene er gunstig plassert)

elysium74 skrev (4 minutter siden):

Forøvrig litt morsomt å anvende miljøvennenes biodrivstoff-logikk på denne Thorud, - hvor mange barn i afrika kunne hatt leselys noen timer for det anlegget hans? Kan det induseres silisium-skam hos disse entusiastene? (neppe) 😃

Som forklart over her, det bare å si ja takk begge deler. Men nå lurer jeg på om du mente Thorud skulle kjøpe inn panelene og personlig sende de til Afrika og bestille montering hos barnefamilier som bor i stråhytter, eller om du mente han personlig skulle sende pengene dit så de kunne bestille, eller om "noen" skal påta seg den jobben. Det er som nevnt ikke produksjonskapasitet eller råvaretilgangen det står på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (1 time siden):

Det jeg er redd for er massive feilinvesteringer på feil breddegrad men jeg er ikke redd PV, pr idag teknologisk egner det seg på avsondrede steder uten andre alternativer, som jeg har flåsete nevnt hytter og verdensrommet. Soltermisk er jeg mere positiv til men der også er det fundamentale utfordringer før det kan kalles fullverdige kraft-produsenter, dvs regulerbar og stabil.

Forøvrig litt morsomt å anvende miljøvennenes biodrivstoff-logikk på denne Thorud, - hvor mange barn i afrika kunne hatt leselys noen timer for det anlegget hans? Kan det induseres silisium-skam hos disse entusiastene? (neppe) 😃

Du kan prøve å lese artikkelen og henvisningene i artikkelen. Da ser du at solceller har stor nytteverdi også i Norge. 
Du prøver å antyde at det er mangel på silisium, teknologiske mangler osv. Bare antydninger og flåsete kommentarer. Ikke noe innhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intet tre vokser inn i himmelen - men Si-PV har ingen veksthindringer i nær framtid. Si-PV er fortsatt et tre i sin barndom.

Det ligger noen gjennombrudd på trappene, men vi snakker om ca 50% økt energiutnyttelse pr areal. Altså opp fra rundt 20 til rundt 30% virkningsgrad. Disse kommer til å koste vesentlig mer enn 50% mer enn standardpaneler. Det vil si at kun arealbegrensede prosjekter vil ta i bruk den typen, før teknologien lisensieres ut og blir mer tilgjengelig.

Er det virkningsgraden på rundt 20% du er mest kritisk til?

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (26 minutter siden):

Du benekter at det er noen skvis på halvledere?

Det trengs litt nyansering her:

- Ja, jeg benekter at det finnes noen skvis på halvledere nå.

- Det er derimot en skvis på produksjonskapasitet på mikrobrikker. Ikke på grunn av mangel på silisium/halvledere, men på grunn av høy etterspørsel etter mikrobrikker kombinert med at de sliter med å skalere opp produksjonen av fabrikkasjonsutstyr (litografi-maskiner).

Det er viktig å holde tunga rett i munnen her og ikke gi solceller skylda for brikkemangel. Dette har ikke noe med hverandre å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...