Gå til innhold

MySQL hvordan få ut Primary key etter insert når primary key er auto_increment


Anbefalte innlegg

Jeg lager et påmeldingssystem for grupper der det skal registreres kontaktpersoner. De skal inn i en tabell og for at de skal være unike så har jeg et felt som heter PK_Kontakt og det er Auto_increment slik at når jeg kjører denne sql-setningen:

INSERT INTO Kontakter (PK_Kontakt, Navn, Epost, ++) VALUES (NULL, '$navn', '$epost', ++)

Hvordan skal jeg vite hvilken verdi PK_Kontakt fikk ved innsettelsen?

Må jeg kjøre en SELECT-setning etterpå der jeg spør med WHERE på alle feltene fra og med navn slik at jeg finner den rette kontakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BjørnarH skrev (10 minutter siden):

Jeg lager et påmeldingssystem for grupper der det skal registreres kontaktpersoner. De skal inn i en tabell og for at de skal være unike så har jeg et felt som heter PK_Kontakt og det er Auto_increment slik at når jeg kjører denne sql-setningen:

INSERT INTO Kontakter (PK_Kontakt, Navn, Epost, ++) VALUES (NULL, '$navn', '$epost', ++)

Hvordan skal jeg vite hvilken verdi PK_Kontakt fikk ved innsettelsen?

Må jeg kjøre en SELECT-setning etterpå der jeg spør med WHERE på alle feltene fra og med navn slik at jeg finner den rette kontakten?

Se her https://stackoverflow.com/questions/17112852/get-the-new-record-primary-key-id-from-mysql-insert-query

 

 

 

INSERT INTO table_name (col1, col2,...) VALUES ('val1', 'val2'...);
SELECT LAST_INSERT_ID();
Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...