Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ledstrips


Anbefalte innlegg

Jeg skal frese inn en aluprofil i overskap for å få belysning på kjøkkenet. Er snakk om ett hjørne, totalt 120 cm

Det skal kobles til fast installasjon og Elko plus dimmer.

Prøver å finne ut hva jeg trenger, og om det kan være mulig å komme ned i pris i forhold til hva elektroimportøren tilbyr.

Så om jeg har forstått det rett så trenger jeg følgende:

Alu profil, 600 kroner hos elektroimportøren

Ledstrips, 700 for 5 meter

Driver dimmbar til 24V fast installasjon, 1000 kroner.

Synes dette ble vel dyrt for 120 cm med belysning, så lurer på om noen vet om jeg kan slippe billigere unna og hva jeg eventuelt må gå til innkjøp av for å få riktig deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har en 24V dimmer som er typisk for elektrikere i Norge og installere så blir utvalget LITT dårligere. Jeg er litt på tynn is, men det ebtyr vel at du også må ha en 24V led stripe vil jeg tro? 

Har det samme problemet her hos meg. Har nettopp renovert kjøkkenet og jeg ba elektriker sette opp en 12V dimmer samt et kontaktuttak under benken. Men når jeg kom hjem sto det en 24V dimmer der. Jeg klagde på dette og da sa han at dem ikke hadde 12V dimmere på lager da dette var ganske uvanlig.....

Så ble det hele kokt bort litt i kålen da jeg uansett har bestemt meg for å sette opp en egen 12V RGB led strip som kan dimmes via en app på telefonen. Siden vi har Philips Hue fra før i hele stuen, så tenker jeg å bite i det sure eplet og kjøpe meg en Philips Hue led strip og bruke denne. 

koster vel en 1000- lapp totalt. 

Han elektrikeren som var hos meg forsto ikke opp ned på noe under 220V så det ut til og når jeg snakket om 12V dimmer og led striper så så han på meg som en rusmisbruker etter en overdose med LSD. 

Men du må trolig kjøpe deg en 24V led stripe. Regner med det er 3stk poler på den dimmeren? 

Lenke til kommentar

Usikker angående dimmer, er planlagt å bruke en heatit z-dim som jeg har til overs. Slik det er klargjort hos meg så er det lagt opp til 220V i trekkrør fra veggboks der bryter kommer og til punkt over overskap. Mitt ønske er da å få koblet til en driver her, så videre til ledstrips. Jeg orker ikke app eller fjernkontroll som primær styring av belysning, men kan gjerne ha det som ett ekstra valg. Det får jeg jo forsåvidt med z-dim. 

Men skal jo få dette til å passe sammen også.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (13 timer siden):

Ønsker noe som styres av en vanlig dimmer montert på vegg, og ikke via noe fjernkontroll

Ta en titt på Philips Hue. 

1 meter led stripe og en trådløs veggbryter fra samme merke er alt du trenger. Veggbryteren kan limes opp på vegg og brukes som en fast veggbryter, eller tas ut av holderen og brukes som fjernkontroll. 

Med Philips Hue har du også alle farger tilgjengelig og dette styres i appen. Du kan programmere bryteren via appen, slik at du kan bestemme hvilken farge du vil ha på lyset når noen slår det på via bryteren etc. 

Du kan dimme lyset trinnløst med bryteren samt slå lyset av og på. Du kan også programmere knappene slik at du feks. ved to raske trykk får et varmt lys, ved enkelt klikk hvitt lys og ved trippel trykk blått lys etc. 

Philips Hue er ikke direkte billig det heller, men det fungerer som bare det. Har selv Philips Hue i nesten hele huset og planlegger nå og kjøpe Philips Hue utebelysning. All lys kan styres fra en app når du ikke er hjemme, eller via bryterene når du er hjemme. 

Er du i fest hummør kan du også så Philips Hue til å blinke i takt med musikk, endre farge etc. og du kan laste ned såkalte themes fra appen som gir deg forskjellige lys moods. 

Jeg har som nevnt hatt Philips Hue i tre år nå, og jeg har ikke byttet batterier i fjernkontrollene enda. 

Philips Hue er i mitt hode et mer moderne alternativ enn denne dyre faste installasjonen gjort av en elektrikker som gjør hele systemet mindre fleksibelt. 

Lenke til kommentar

Er ikke interessert i hue som skapbelysning. Synes det er langt mer praktisk med dimmere fastmontert på vegg. Det gir også langt større muligheter i ettertid om en ønsker å bytte til noe annet. 

Når belysningen er tilkoblet z-dim så ser jeg ikke helt hvilke muligheter hue gir som jeg ikke alt får. I tillegg synes jeg Elko plus sine dimmerhjul med lys er skikkelig kul på vegg.

Jeg har Hue andre steder i huset der jeg ikke har behov for bryter på samme måte. Vaskerom, garderobe og andre steder jeg bruker bevegelsessensor.

Kan dette settet brukes slik jeg ønsker?

https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-32-lyskastere-og-effektbelysning/effektbelysning/led-stripe/3200300/#

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 2.12.2021 den 22.35):

Er ikke interessert i hue som skapbelysning. Synes det er langt mer praktisk med dimmere fastmontert på vegg. Det gir også langt større muligheter i ettertid om en ønsker å bytte til noe annet. 

Når belysningen er tilkoblet z-dim så ser jeg ikke helt hvilke muligheter hue gir som jeg ikke alt får. I tillegg synes jeg Elko plus sine dimmerhjul med lys er skikkelig kul på vegg.

Jeg har Hue andre steder i huset der jeg ikke har behov for bryter på samme måte. Vaskerom, garderobe og andre steder jeg bruker bevegelsessensor.

Kan dette settet brukes slik jeg ønsker?

https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-32-lyskastere-og-effektbelysning/effektbelysning/led-stripe/3200300/#

Fordelen med Philips Hue er at du ikke trenger noen elektriker. Du bare skrur inn philips hue pærene der du måtte ønske og kobler dem til switchen via appen. Hvorfor skulle du bytte til noe annet? Når du evt. er lei eller lnsker å bytte til z-dim så skru ut pærene, fjerne stripsen og ta bort kontakten som er limt på veggen. 

jeg skulle også ha ledlist i fotlisten på kjøkkenet med dimmebryter på vegg når vi renoverte kjøkkenet. Jeg ga opp når elektriker skulle ha 7.000 kroner for jobben(!!) inkludert strips og led driver. Dette var ikke engang RGB strips da det er vanskelig og få tak i dette siden dem brukte 24V versjon strips. 

En 5 meter Philips Hue strip koster ca. 1000 kroner og da har du alt du trenger hvis du kjøper alt som en pakke. Bryteren jeg fikk til overs ble brukt til en taklampe over kaffemaskinen i steden. Som forøvrig også har en Philips Hue pære som kan styres via app. 

Lenke til kommentar

Nå ser jeg virkelig ikke behovet for å lyse opp en liten krok der kaffetrakter og slikt står i alle mulige farger.

Jeg ønsker enkelt og greit tilkobling til vridimmer av typen heatit z-dim eller tilsvarende, plassert i veggboks. Jeg synes det er klart penest, ryddig og praktisk. Kan fortsatt styres med app, rutiner eller sensor om jeg ønsker det.

Til trappen blir det nok Philips hue, men ikke på kjøkkenet.

Forøvrig så kom 5 meter strips, aluprofil for innfelling og dimmer på 900 kroner. Elektriker bruker ca 3 minutter på å koble dette når han likevel skal koble resten av kjøkkenet.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 4.12.2021 den 17.48):

Nå ser jeg virkelig ikke behovet for å lyse opp en liten krok der kaffetrakter og slikt står i alle mulige farger.

Jeg ønsker enkelt og greit tilkobling til vridimmer av typen heatit z-dim eller tilsvarende, plassert i veggboks. Jeg synes det er klart penest, ryddig og praktisk. Kan fortsatt styres med app, rutiner eller sensor om jeg ønsker det.

Til trappen blir det nok Philips hue, men ikke på kjøkkenet.

Forøvrig så kom 5 meter strips, aluprofil for innfelling og dimmer på 900 kroner. Elektriker bruker ca 3 minutter på å koble dette når han likevel skal koble resten av kjøkkenet.

Tror du missforstår litt. Jeg har ikke tenkt til å få kaffekroken på kjøkkenet til å blinke som et juletre. Poenget med RGB strip er at man kan justere fargene i langt bedre grad. Man kan altså ha et varmt lys med litt lilla tone i ved behov. Feks. skal madammen ha en venninne kveld og kaffeslabberas og alle vet jo hvordan belysning kan lage en fin atmosfære. Jeg snakker ikke om blinkende lys, men lys som brukes som effekter for å lyse opp feks. vegg, en plante, tre ØLflasker etc. Man lager på en måte et theme med lys. 

Dette funker ikke med to Philips Hue pærer i stua hvor resten av pærene er vanlige pærer. Det blir bare i beste fall harry.

I stua kan jeg lyse opp hver eneste krok i alskens farger, men jeg gjør jo aldri det til daglig. Da justerer jeg bare inn lysene til varm belysning og dimmer alle over ett. Får vi feks. besøk, så kan jeg dimme lyset over spisebordet men ikke ellers. jeg kan faktisk også dimme hver enkelt pære i stua og ikke bare lampene. 

Man har altså mange muligheter. 

Kobler du til denne stripsen du mener så har du trolig ingen mulighet for å gjøre annet enn å slå den av og på eller dimme den. Ingen mulighet for å endre fargetone etc. uten å bytte hele led stripen. 

Har hatt Philips Hue en del år nå som nevnt og jeg bare digger det. Ja, de ter ganske dyrt det også hvis man begynner på scratch, men når jeg har besøk så får jeg alltid kommentarer på belysningen. 

Hadde noen unger i slkten på besøk på Halloween for noen år siden. Lastet inn et "halloween" theme belysning som blinket etter musikken jeg spillte. Litt skummle lyddeffekter og halloween lys var virkelig en innertier blandt de små. Personlig kunne jeg selvsagt spart meg, men mulighetene er der :) 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Rene selgeren du for Philips hue 😅

Hadde Philips åpnet for vanlig vridimmer i forkant av sine pærer så hadde jeg ikke vært i tvil. 

Vi har alt hue på alle soverommene, gang, vaskerom og utendørs. Så jeg vet hvordan hue virker og mulighetene de gir. Derfor er det latterlig at en ikke kan bruke de mot en vanlig dimmer.

Det er nok trolig den lille prisen man må betale for alle de andre fordelene man får. Hue har jo selv en bryter med dimmer. Eneste problemet her er at du ikke får brukt den dimmeren du allerede har. For MEG er dette et veldig lite problem, men jeg forstår at dette er veldig viktig for deg. Derfor må man nesten veie det ene opp mot det andre og godta de fordelene/ulempene hver av løsningene har. 

Personlig synes jeg best mulig belysning går forran hvordan lysdimmeren ser ut. 

Ja, jeg liker Philips Hue godt, men jeg er klar over svakhetene også. En av dem er prisen. Men har man først kommet over den kneika og kjøpt noen pærer og konfigurert dem skikkelig, så fungerer det sømløst. 

har som nevnt selv et renovert kjøkken hvor elektriker har satt opp belysning med spotter i skap etc. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde klart å få til en langt mer ideell belysning selv som ser mye bedre ut hvis jeg bare hadde fått lov til å rote meg bort i 220V. Men man gjør bare ikke slikt når man skal reovere et kjøkken og alt blir nytt med kurser og det hele. 

Da lar man elektrikeren sette opp det som skal settes opp, så fikser man resten selv på sikt. 

Belysning koblet direkte til 220V nettet gir ikek akkurat rom for de største endringene man kan gjøre selv slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å bruke den dimmeren jeg har. Jeg kan bruke hvilken som helst dimmer som matcher Elko plus i sort utførelse og som passer inn i en kombinasjonsramme slik at jeg får dimmer montert på vegg og skjult veggboksene.

Etter mye leting har jeg funnet noen alternativer som er på vei i posten. Om noen av de matcher på farge og passer i rammen så er det ikke umulig at det blir hue i takpendel og i ledstrips. 

Har som sagt tidligere hue andre steder i huset, men i enkelte rom har jeg som krav at belysning skal kunne styres fra bryter på vegg og at det skal se skikkelig ut

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjapt spørsmål om hue sine.

Kan de klippes hvor som helst i lengden, eller kun på de markerte områdene?

Om jeg må bruke de markerte områdene får jeg rundt 25 cm som ikke får belysning, noe som ikke blir helt heldig.

Svært begrenset tilpasning dersom det er 33 cm avstand mellom hvert punkt, så håper dette kun gjelder om de skal skjøtes eller noe

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 13.1.2022 den 17.08):

Kjapt spørsmål om hue sine.

Kan de klippes hvor som helst i lengden, eller kun på de markerte områdene?

Om jeg må bruke de markerte områdene får jeg rundt 25 cm som ikke får belysning, noe som ikke blir helt heldig.

Svært begrenset tilpasning dersom det er 33 cm avstand mellom hvert punkt, så håper dette kun gjelder om de skal skjøtes eller noe

Dette står ganske tydelig forklart i bruksannvisningen, men nei, du bør ikke kutte dem utenfor de angitte plassene. Hvis du gjør dette så ødelegger du ikke hele stripsen, men det er noen LED som kommer til å slutte å virke rundt området du kuttet. 

Jeg vet ikke hvor mange LED som er koblet i serie her, men er det koblet feks. 5 LED i serie og du kutter den ene, så vil de resterende fire slutte å virke. 

Alternativet er å bruke WS2812B LED strips. Dette er 5V strips hvor man kan kutte mellom hver led på stripsen. Men det er sikkert ikke det du er ute etter...

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Hadde et håp om at de kuttpunktene var kun om en skulle bruke avkappet senere. 33 cm mellom hvert kutt er jo tullete, altfor stor avstand.

Ser den. Men det er bare sånn det er med 24V led strips. Poenget er at noen led i stripsen er koblet i serie for å spare penger på motstander forran hver led. Noe som hadde gjort led stripen mye større og dyrere. 

Skal du kunne klippe av enkelt LEDs så er 5V strips veien å gå. Men da får man problemer med spenningsfall hvis det er snakk om mange led. Dette kan kompenseres med "volt injection" langs led stripen, men det blir mer kabel og styr. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...