Jump to content
Redaksjonen.

Bilen kan lade med mer effekt enn laderen kan levere. Hvorfor går det likevel sent?

Recommended Posts

Quote

Bilen kan lade med mer effekt enn laderen kan levere. 

Hvorfor går det likevel sent, spør TU?!? 

Ja, TU kan spørre mer enn ti vise kan svare 🤔

Kanskje det hadde gått fortere om laderen ikke leverte i det hele tatt. ;)

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
EremittPåTur skrev (2 timer siden):

Hvorfor går det likevel sent, spør TU?!? 

Ja, TU kan spørre mer enn ti vise kan svare 🤔

Kanskje det hadde gått fortere om laderen ikke leverte i det hele tatt. ;)

 

 

Syntes artikkelen ga gode svar på spørsmålet👍👍

Share this post


Link to post
1 hour ago, Trestein said:

Syntes artikkelen ga gode svar på spørsmålet👍👍

Joda ikke no problem med det, men må si jeg stusset litt når jeg så overskriften. Og det meste er jo godt kjente faktorer.

Quote

Det er altså hvor mye strøm laderen kan levere som er den viktigste begrensende faktoren i dette tilfellet. 

Må allikevel medgi at det er ganske selvsagt at hvor mye strøm en lader kan gi, er en viktig begrensende faktor for hvor mye strøm du kan få, samma hvor stor ladeeffekt din bil nå måtte tåle,,, 

Zoe'n takkler jo kun 50kW men dét har jeg aldri sett snurten av hverken fra ladere som kun gir lavere effekt, eller fra ladere som skal kunne gi adskillig mer.

Edited by EremittPåTur

Share this post


Link to post

Stemmer dette?

"Forholdet mellom null og hundre prosent oppladet batteri og batterispenningen er ikke lineær. Om vi for enkelhets skyld antar at 10 prosent er 320 volt, vil en lader som leverer inntil 400 ampere gi en ladeeffekt på 128 kilowatt (320V x 400A=128 kW).

Effekten vil da øke i takt med batterispenningen, frem til bilen begynner å begrense hvor mye strøm den vil ta imot."

Share this post


Link to post

Rundt 400V er det batteriet har ved rundt 100%, så ja. Dette varierer litt alt etter korleis batteriet er sett opp. Ein del bilar er vel eit stykke over 400V når batteriet er 100%. F.eks. så har vel VW sine ID modellar rundt 400-460V.

Og som artikkelen seier så er det maks 125A på 50kW ladepunkt. Men så når ikkje mange av bilane 400V før dei er på kanskje 80% og då er det redusert effekt for å ikkje skade batteri.

Kan teste sin eigen bil på ladepunkt som visar full info. Ionity har dette blant anna.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
2LK70DN1 skrev (1 time siden):

Stemmer dette?

"Forholdet mellom null og hundre prosent oppladet batteri og batterispenningen er ikke lineær. Om vi for enkelhets skyld antar at 10 prosent er 320 volt, vil en lader som leverer inntil 400 ampere gi en ladeeffekt på 128 kilowatt (320V x 400A=128 kW).

Effekten vil da øke i takt med batterispenningen, frem til bilen begynner å begrense hvor mye strøm den vil ta imot."

Ja, ser det tydelig når jeg lader min Model X 75D på en 50kW lader. Starter på 36-37kW med nesten tomt batteri og når vel kanskje 41-42kW når det blir godt over halvfullt.

Share this post


Link to post

Ladestasjonene blir reklamert og ofte priset etter effekt, men det hadde vel egentlig vært riktigere å angi de ut i fra strømstyrke?

Skjønner at folk flest vil forstå enda mindre, av denne måten å oppgi ladekapasitent på....

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...