Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge opp taklampe. Kan dette gjøres selv?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om å henge opp en taklampe. Skrudde av dekselet i taket og forventet å finne en brun og blå kabel, men ble i stedet møtt med et virvar av 6 svarte kabler i forskjellige koblingsklemmer. Er det bare å ringe elektriker med en gang, eller er dette noe (med deres hjelp) jeg kan fikse trygt selv innenfor lovverket?

20211130_110030.thumb.jpg.6a2f8e6edc49036b971c4fac15b2d800.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Jeg var nylig gjennom gleden med å henge opp taklampe for første gang (vi hadde dessverre ikke slik løsning og måtte trekke ledninger langs tak, ned veggen med en bryter og derretter inn i en etablert stikkontakt (måtte sette på hode på koblingenshode selv), et salig helvete for en som aldri har gjort noen av delene før. Er lov å bli forvirra om dette er en av dine første ganger.

Uansett; Generelt har du lov til gjøre ting som sitter på utsiden av stikkontakt, da dette ikke klassifiseres som fastmontert. 

Når det er sagt, er du usikker kan det kanskje være greit å bare betale en elektriker for en 10-min jobb, så kan du fokusere på andre ting :) Er du fortsatt bestemt på å gjøre dette selv; kobl taklampe ledningen til brikken som har 3 utganger. Split av den siste delen av isolasjonen og dytt inn i åpningene og stram til. Enten er det klemmer eller en form for bryter på toppen som låser ledningene (metallet på tuppen) fast i bryteren. Det vriene her er at det kan se ut som brun og blå ledning ikke er farge, noe som gjør det vanskelig å koble fargene sammen (samme farger skal kobles sammen). Stemmer for at du lar en elektriker gjøre dette, strøm er ikke noe kan kødder med.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Woody313 skrev (1 time siden):

Hei!

Har planer om å henge opp en taklampe. Skrudde av dekselet i taket og forventet å finne en brun og blå kabel, men ble i stedet møtt med et virvar av 6 svarte kabler i forskjellige koblingsklemmer. Er det bare å ringe elektriker med en gang, eller er dette noe (med deres hjelp) jeg kan fikse trygt selv innenfor lovverket?

20211130_110030.thumb.jpg.6a2f8e6edc49036b971c4fac15b2d800.jpg

Lovverket gir ikke rom får å fikse dette selv. Du må ha et voltmeter for å finne ut hva som er fastspenningsleder fra nettet og hva som er bryterledning fra utgang på bryter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

 Det vriene her er at det kan se ut som brun og blå ledning ikke er farge, noe som gjør det vanskelig å koble fargene sammen (samme farger skal kobles sammen).

De to ledningene fra lampa kobles i kontakten til høyre i bildet. Det er ikke noe som kan bli "omvendt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Mag ne said:

De to ledningene fra lampa kobles i kontakten til høyre i bildet. Det er ikke noe som kan bli "omvendt".

Har ikke fargene noe å si? Trodde blå måtte til blå og motsatt i den boksen. Er inneforstått med at den boksen er koblingen, men trodde man måtte ha tunga rett i munnen ang. farger. Men sikkert derfor jeg syntes selv de enkleste oppgaver relatert til strøm er både skummelt og vanskelig hehe! (Synes ofte dokumentasjonen er elendig når det kommer til alle typene koblinger som finnes).

 

Edit: da lærte vi noe nytt i dag også. Takker :)

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
7 hours ago, xClaymanx said:

Wago boksen er beregnet på nyere installasjoner med 3 ledere

Du har 2 ledere inn i Wago boksen din, og lampen din har nok også bare 2. Så hvilken av de to ledningene fra lampen du kobler hvor spiller ingen rolle, så lenge du ikke benytter den midterste :)

Skal ikke begi meg ut på dette selv, men ble litt nysgjerrig på hva du mente.

Jeg har en av denne typen. Når de 2 lederne er satt inn er det bare plass til en til i midten?

WAGO 221 – koblingen for alle typer ledere | WAGO NO

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Vanlige Wago-klemmer fungerer ved å koble sammen alle ledningene som stappes inn. På bildet ser det mer ut som det er en wago-kopi med gjennomføring. Noe lignende bildet nedenfor.

s-l1600.thumb.jpg.5e2ae811d8b397e4b4406376befe9f5e.jpg

Tror også det. Alternativet er vel å bruke to slike:

image.jpeg.23b6300d22cb478d1a179ae6910cad18.jpeg

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se på bilde, men det går vel ikke en kabel fra den røde skruklemma på venstre siden til wago klemma? 

Ene ledningen fra lampe skal i wago klemmen til høyre, andre ledningen ser det ut til skal kobles i den røde skruklemma til venstre. Jeg ville byttet de røde skruklemmene til wago.

Wago klemma til høyre har samme funksjon som de røde skruklemmene. Alle kabler som settes inn der blir skjøtet sammen.

Det er en grunn til at det strengt å koble el, det var mye merkelige svar i tråden. Begrenset hvor mye som kan skje ved å koble feil her da. Bare pass på at det er strømløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...