Gå til innhold

Smarthus-selskapene programmerer for harde livet: – Nettselskapene er altfor trege [Ekstra]


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Salvesen. said:

En har du jo nevnt selv, dra internett ned. En annen ting er å dra HAN ut. Jeg har også en leilighet med felles skap, her har jeg dratt han ut og inn i en bod jeg har. Hjemme har jeg det rett ved huset, men fortsatt i uteskap og har dratt det inn til inneskap osv. 

Tror det er lite vilje til å la meg borre gjennom to betonggulv for å trekke kabel inn til teknisk rom. I praksis vil det kreve en felles løsning som styret går med på og som alle kan benytte seg av, litt innkjøp av utstyr og noen som kan drifte det. Vært lite gehør for det hittil, men mulig flere blir interesserte nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
olemars skrev (3 minutter siden):

Tror det er lite vilje til å la meg borre gjennom to betonggulv for å trekke kabel inn til teknisk rom. I praksis vil det kreve en felles løsning som styret går med på og som alle kan benytte seg av, litt innkjøp av utstyr og noen som kan drifte det. Vært lite gehør for det hittil, men mulig flere blir interesserte nå.

Ja en må liksom ha en gulrot i enden. Men må du så heftig til verks? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Du er storforbruker av nettet men vill bare ikke innse at du skaper høye kostnader I nettet. Ikke legg skylden på andre. Bilen alene bruker over 2x mer effekt enn folk flest. Om dette er hver dag bruker bilen din alene 3/4 av energiforbruket til den jevne forbruker. Dette koster penger. 

Personen snakker om smartere løsninger som kan gagne hele samfunnet, men du velger å angripe strømforbruket hens med svak stråmannsargumentasjon? Smålig, synes jeg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ellen Viseth skrev (1 time siden):

Hva er ditt nettselskap, Simen1?

Troms kraft nett. Det er vist et oppkjøp / sammenslåing på gang så det går også under navnet Arva.

https://www.tromskraftnett.no/hovedsiden

Klipp og lim fra svaret jeg fikk fra de:

 

Sitat

Den nye nettleien vil presenteres i løpet av andre halvdel av desember. Nettselskapene har fått frist ut desember og vi satser på å ha alt klart i midten av desember. 

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Troms kraft nett. Det er vist et oppkjøp / sammenslåing på gang så det går også under navnet Arva.

Samanslåing av Nordlandsnett og Troms Kraft Nett.
Nordlandsnett er Bodø Energi sitt nettselskap.

Arva vil vere 60% eigd av Troms Kraft ca 36% Bodø Energi og resten av Dragefossen.

Vi vere svært mange slike endringar framover sidan nettselskapa må byte navn.
Samtidig så er det ein del kraftselskap som slår saman sine nettselskap.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gazer75 said:

Sert faktisk ut til at Arva er eit av få som har eit kapasitetsledd trinn under 5kW sidan dei listar 0-2kW og 2-5kW.

Mitt lokale selskap reduserte forbruksprisen med 2 øre til 17,5 øre og 0-5kW prisen frå 3125 til 2700 per år. 5-10kW er på 4321 per år.

Så, med et forbruk på 60,000 kWh per anno under 10 kWh/h, så betaler du 1196,- ekstra i fastleddet som fullstendig utlignes av 1200,- spart i forbruksleddet. Vet ikke helt hva man skal tenke, jeg.

Endret av Roy Olsen
Lenke til kommentar

Da bor du mer energieffektivt enn gjennomsnittet (som bruker ca 16 000 kWh i året). Jeg er ikke like heldig da jeg bor i et ganske stort og trekkfullt hus. Varmepumpa er ute av drift for tida også. Årsforbruket ligger på ca 32 000 kWh/år og vi er 6 personer under samme tak og måler. Jeg fant ut at jeg faller i 5-10 kW-kategorien ca 6-7 måneder i året og 10-15 kW de resterende 5-6 månedene. Om ikke så lenge skal jeg få montert en elbillader her også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig ønsker de det, at smart utstyr jobber lokalt og jevner ut forbruket. Det er veldig bra. Det finnes ikke ledig forbruk til slik overforbruk som du driver med, det er 20% mellom topp og bunn. Majoriteten ligger under 5kW, du ligger over dobbelt og sannsynligvis trippelt også. Samme gjør jeg forøvrig, da det ikke er noe incentiv for meg til å justere ned, men fremover kommer jeg til å ligge under 5kW(om mitt nettselskap legger nedre grense der). 

Igjen, jeg har ikke noe overforbruk. Jeg har et helt vanlig hus med en helt vanlig hovedsikring. Det er ikke noe jeg kan finne på alene som kan lage noe som helst ugreie. Det hypotetiske problemet oppstår om alle skrur på sine 22kW ladere samtidig. Det er selvfølgelig helt usannsynlig men NVE har valgt å angripe dette ved å tvinge alle til å bli dumme når de istedet kunne lagt til rette for et smart nett hvor smarte enheter kommuniserer for å bruke nettet på best mulig måte.

Hvor finner du 20% hen?

Om majoriteten ligger under 5kW er det bare fordi de ikke har skaffet seg elbil ennå. Det øyeblikket du får elbillader i hus er det vrient å komme seg under 5kW med mindre du bedriver sånne dusteøvelser som å sette bilen til lading hver eneste gang den står stille.

Det er for øvrig herlig ironisk at du i praksis trenger smarthuskomponenter for å følge en dum tariff. :D 

Enda en artighet. Om jeg setter ned ladeeffekten til 3,6kW må jeg starte lading mye tidligere. Omtrent kl 17. Det var vel ikke det NVE håpte på?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Men er det ikke slik at "så enkelt som mulig" er noe NVE har blitt pålagt av regjeringen? Mulig jeg tar feil.

Det kunne vært interessant å vite den egentlige gangen i dette. Formelt ligger vel ansvaret hos regjeringen Solberg, som sikkert kan peke på stortinget. Så er det likevel rart at vi ender en unødvendig komplisert tariff med effektledd etter 2 høringsrunder og tilbakemeldinger på blant annet kompleksitet i nettleiemodell. Nesten så NVE har bare kastet alle tilbakemeldinger fra høringsrundene og gitt regjeringa den modellen de likte best der og da.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Igjen, jeg har ikke noe overforbruk. Jeg har et helt vanlig hus med en helt vanlig hovedsikring. Det er ikke noe jeg kan finne på alene som kan lage noe som helst ugreie. Det hypotetiske problemet oppstår om alle skrur på sine 22kW ladere samtidig. Det er selvfølgelig helt usannsynlig men NVE har valgt å angripe dette ved å tvinge alle til å bli dumme når de istedet kunne lagt til rette for et smart nett hvor smarte enheter kommuniserer for å bruke nettet på best mulig måte.

Hvor finner du 20% hen?

Om majoriteten ligger under 5kW er det bare fordi de ikke har skaffet seg elbil ennå. Det øyeblikket du får elbillader i hus er det vrient å komme seg under 5kW med mindre du bedriver sånne dusteøvelser som å sette bilen til lading hver eneste gang den står stille.

Det er for øvrig herlig ironisk at du i praksis trenger smarthuskomponenter for å følge en dum tariff. :D 

Enda en artighet. Om jeg setter ned ladeeffekten til 3,6kW må jeg starte lading mye tidligere. Omtrent kl 17. Det var vel ikke det NVE håpte på?

 

20% finner en på NVE sine sider.

Jo NVE håper de fleste jevner uteffekten. Det reduserer kostnadene. Og de som ikke gidder betaler prisen. Godt for folk flest. Kjipt for nyrike folk som belaster nettet og finner ut de ikke har råd..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

20% finner en på NVE sine sider.

Jo NVE håper de fleste jevner uteffekten. Det reduserer kostnadene. Og de som ikke gidder betaler prisen. Godt for folk flest. Kjipt for nyrike folk som belaster nettet og finner ut de ikke har råd..

Det er snarere 300% mellom bunn og maks. Jeg ligger på 25 kWh per døgn uten oppvarming og ca 70 kWh en kald januardag. Det med 20% er sikkert noe du har misforstått. Det skal jo ikke mye til! Så et behov på 6 kWh til elbillading per døgn, blir som en pølse i slaktetiden (og enda mer for de fleste som har langt høyere forbruk enn meg).

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Jo NVE håper de fleste jevner uteffekten. Det reduserer kostnadene. 

Og det er der både Salvesen og NVE tar feil. At alle jevner ut forbruket så godt de kan reduserer toppene minimalt. Det er også høyst unødvendig. 

Det som ville hjulpet var incentiver for å redusere forbruket når det faktisk er høy belastning i nettet. 

Den nye nettleien ber alle jevne ut forbruket uavhengig av om belastningen i nettet er høy eller lav. Å jevne ut forbruket når belastningen uansett er lav er unødvendig. 

Når belastningen er høy vil folk uansett å  frokost og middag, det vil gi topper om morgenen og ettermiddagen. Men det er ingen incentiver for å skru av strømmen i denne perioden for de som har et jevnt høyt forbruk (feks store felles garasjer med mange elbiler). 

Selv om privatpersoner har sine privat forbrukstopper inntreffer de til ulik tid innenfor en større forbrukstopp. Det hjelper ingenting at jeg som leger frokost kl. 8 flytter en del av denne forbrukstoppen til kl. 7, mens du som lager frokost kl. 7 flytter noe av forbrukstoppen din til kl. 8. Det er gjort beregninger som viser at virkningen av utjevnet forbruk hos den enkelte er minimal innen et konsesjonsområde, men disse vil ikke NVE se på. Det blir som om jeg spar snøen min over i naboens innkjørsel, og han spar den tilbake i min.

Jeg mener å ha ganske god greie på elektriske installasjoner og strømforbruk i boliger. Etter å ha lest det meste NVE har skrevet om ny nettelei de siste 10 årene er jeg sjokkert over hvor lite innhold det er bak de vakre slagordene. Det gjør meg ganske bekymret når jeg tenker på at det kan være like ille i resten av statsforvaltningen, uten at jeg har detaljkunnskap til å forstå det. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig ønsker de det, at smart utstyr jobber lokalt og jevner ut forbruket. Det er veldig bra. Det finnes ikke ledig forbruk til slik overforbruk som du driver med, det er 20% mellom topp og bunn. Majoriteten ligger under 5kW, du ligger over dobbelt og sannsynligvis trippelt også. Samme gjør jeg forøvrig, da det ikke er noe incentiv for meg til å justere ned, men fremover kommer jeg til å ligge under 5kW(om mitt nettselskap legger nedre grense der). 

De fleste dager er jo ikke dette et veldig stort problem, nettet er kapabel for langt høyere laster, og det er nødvendig for at nettet skal takle lengre perioder med sprengkulde om vinteren. Og da spesielt om det skjer i romjulen når familiene er samlet og lager mat som tilberedes over lang tid, gjerne til flere måltider samme dag, samtidig som alle skal være nydusjet og striglet.

I realiteten er det altså kun i begrensede perioder vi har et mulig problem. Og dette må nettet faktisk takle. Og selv om vi allerede har redusert forbruket en god del ved mer strømgjerrige apparater, led-lys fremfor gammeldagse glødepærer og varmepumper. I tillegg er mange gamle hus etterisolerte, og nye bygninger er langt bedre isolert enn noen gang.

Største problemet er langt flere husholdninger, med langt færre per boenhet. Og slik utbygging må utbyggerne selv dekke inn om det fører til at anlegget må bygges ut eller nye trafoer må settes opp.

Effekt og energi skal altså fordeles til fordel for kraftkrevende industri, inkludert landkraft til plattformene, CO2-fangst og ikke minst eksport til kontinentet. Dette skal vi privathusholdingene altså måtte dekke inn, og ikke industrien selv. Men vi har lite protestvilje og finner oss i alt for mye, inkludert dette.

Og det etter at den ene etter den andre alternative energiformen i realiteten har blitt tatt fra oss, både ved at man ikke har hatt krav til pipe og ildsted, og oljefyrkjeler er blitt forbudt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roy Olsen skrev (17 timer siden):

Personen snakker om smartere løsninger som kan gagne hele samfunnet, men du velger å angripe strømforbruket hens med svak stråmannsargumentasjon? Smålig, synes jeg.

Jeg angriper ikke, jeg viser til fakta. diktatur er ikke smart for meg, det bør en respektere i ett ikke diktatur. 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (10 timer siden):

Det er snarere 300% mellom bunn og maks. Jeg ligger på 25 kWh per døgn uten oppvarming og ca 70 kWh en kald januardag. Det med 20% er sikkert noe du har misforstått. Det skal jo ikke mye til! Så et behov på 6 kWh til elbillading per døgn, blir som en pølse i slaktetiden (og enda mer for de fleste som har langt høyere forbruk enn meg).

Forklar meg gjerne hva jeg har "misforstått" og vis til 300%. https://www.nve.no/energi/energisystem/energibruk-effektivisering-og-teknologier/effektuttak/

 

Lenke til kommentar
Elektroavdelingen skrev (9 timer siden):

Og det er der både Salvesen og NVE tar feil. At alle jevner ut forbruket så godt de kan reduserer toppene minimalt. Det er også høyst unødvendig. 

Det som ville hjulpet var incentiver for å redusere forbruket når det faktisk er høy belastning i nettet. 

Den nye nettleien ber alle jevne ut forbruket uavhengig av om belastningen i nettet er høy eller lav. Å jevne ut forbruket når belastningen uansett er lav er unødvendig. 

Når belastningen er høy vil folk uansett å  frokost og middag, det vil gi topper om morgenen og ettermiddagen. Men det er ingen incentiver for å skru av strømmen i denne perioden for de som har et jevnt høyt forbruk (feks store felles garasjer med mange elbiler). 

Selv om privatpersoner har sine privat forbrukstopper inntreffer de til ulik tid innenfor en større forbrukstopp. Det hjelper ingenting at jeg som leger frokost kl. 8 flytter en del av denne forbrukstoppen til kl. 7, mens du som lager frokost kl. 7 flytter noe av forbrukstoppen din til kl. 8. Det er gjort beregninger som viser at virkningen av utjevnet forbruk hos den enkelte er minimal innen et konsesjonsområde, men disse vil ikke NVE se på. Det blir som om jeg spar snøen min over i naboens innkjørsel, og han spar den tilbake i min.

Jeg mener å ha ganske god greie på elektriske installasjoner og strømforbruk i boliger. Etter å ha lest det meste NVE har skrevet om ny nettelei de siste 10 årene er jeg sjokkert over hvor lite innhold det er bak de vakre slagordene. Det gjør meg ganske bekymret når jeg tenker på at det kan være like ille i resten av statsforvaltningen, uten at jeg har detaljkunnskap til å forstå det. 

dokumentasjon? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...