Gå til innhold

Betaling fra arbeidsgiver ved utdanning


Anbefalte innlegg

Holder på å ta fagbrev på jobb. Ble oppfordret av jobben til å gjøre dette. Det jeg lurer på er om jeg kan kreve betaling for de timene jeg må bruke av arbeidstiden pga. utdanningen? Teorieksamen varer i 5 timer å er på en arbeidsdag og den praktiske biten går over en hel uke. Dette tilsammen blir jo en god del tapt inntekt. Noen som vet hvordan reglene på dette er? Finner ingenting konkret. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen uforbeholden rett til å kreve permisjon med lønn i samband med utdanning.
I enkelte tariffavtalar er det alt framforhandla ein rett til permisjon med lønn i samband med eksamen og lesedagar om ein tek utdanning som er relevant for arbeidsgiver.

Som Gunnar Mo skriv så er "oppfordret" for vagt til å seie noko om det er inngått avtale om at du kan bruke vanleg lønna arbeidstid på dette. Her må du rett og slett spørre sjefen om du ikkje har avtale på dette frå før.

Det er også vanleg å avtale at når arbeidsgiver heilt eller delvis betalar for at du tek utdanning at du også binder deg til pliktarbeid i ei periode. På den måten sikrer arbeidsgiver at du ikkje berre tek imot gratis utdanning og seier opp rett etterpå.

I etterklokskapens lys så burde du også ha gjort avtale om kva eit eventuelt bestått fagbrev skal bety i lønn og arbeidsoppgåver. Har du ein arbeidsplass som følger lønnstabell så vil nok lønna som fagarbeidar seie seg sjølv, men utan dette så er det ikkje gitt at du får høgare lønn. Arbeidsgiver er no i den heldige situasjonen at du uansett tek fagbrevet (kanskje også med ulønna permisjon) utan at arbeidsgiver har forplikta seg til å heve lønna. Du hadde stått i ein betre forhandlingssituasjon om du hadde snakka med sjefen før du starta på fagbrevet og spurt heilt direkte kva du vil få i lønn dersom du tek fagbrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...