Gå til innhold

I det stille nedgraderte Tesla oppgitt ladetid på Model 3 og Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (23 minutter siden):

Det er imponerende forsvarstale som serveres fra Tesla Ukeblad. Det er knapt noe galt fagforeningsknuseren Tesla kan finne på som fagforeningstidsskriftet Tesla Ukeblad ikke klarer å forsvare.

Kan vi få like bra forsvarstaler fra Tesla Ukeblad for alle andre bilprodusenter? I det minste kan vi vel forvente å,slike forsvarstaler fra Tesla Ukeblad for alle elbilprodusenter? For det er vel en teknisk kompetent og redelig redaksjon med ryggrad som regjerer i Tesla Ukeblad?

Eg er stadig meir overtydd om at det i kommunikasjonsavdelinga til Tesla blir brukt ein svadagenerator.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Mag ne said:

Det er ladehastigheten som er nedgradert.

Det er rekkevidden som er nedgradert, rekkevidden for 15 minutter lading - greit å kallle det nedgradering av ladehastighet, ja.

Hvis det er en ting som IKKE er nedgradert så er det ladetiden - den er i denne sammenhengen fortsatt presis 15 minutter.

Det er ikke lett for en TU-overskriftsmaker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

– Ulike battericeller har ulike hurtigladeprofiler. Når vi gjør produktendringer knyttet til for eksempel celletype eller oppgitt rekkevidde, vil estimatet for ladehastighet også endres, sier han.

Legg merke til at han snek inn ordet estimatet der. Det står ikke på screenshotet. Der står det at man kan lade 270 km på 15 minutter. Ikke noe estimat eller circa i den setninga.

Sitat

– Vil det si at Model Y-ene som leveres ut i disse dager har blitt tregere til å lade enn Model Y-ene som ble levert ut i august/september? 

– Nettsidene våre inneholder de til enhver tid oppdaterte spesifikasjonene for produktet, og det er de som gjelder.

– Det tolker jeg som at de nye bilene lader tregere?

– Det har jeg ikke sagt. Det som står på nettsiden er det som gjelder, svarer Roland.

Merker jeg hater slike godag mann økseskaft-svar. Hvis det er slik "service" man kan vente fra det selskapet så blir det ikke flere kjøp derfra i hvert fall. For å spare meg selv for framtidige frustrasjoner foreslår jeg at TU sletter Roland sitt telefonnr / epost og spør en vegg neste gang. Der kan man i hvert fall få et ekko og det er flere hakk mer konstruktivt.

TU kan sende telefonnummeret til Roland til Rune Nilsons "Den påståtte samen Jan Olsen" før de sletter det. Så kan Roland ta seg en prat med han i stedet for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Han sier at Tesla står ved tallene som var oppgitt på nettsiden på tidspunktet man bestilte bilen.

– Vil det si at Model Y-ene som leveres ut i disse dager har blitt tregere til å lade enn Model Y-ene som ble levert ut i august/september? 

– Nettsidene våre inneholder de til enhver tid oppdaterte spesifikasjonene for produktet, og det er de som gjelder.

Poenget her er at spesifiksjonene gjelder ikke bare bilen, men også en gitt softwareversjon. Derfor kan Tesla hevde at de oppgitte spesifikasjonene på det tidspunktet man bestilte bilen er riktige. Da Model Y kom til Norge, så kom den med en litt gammel softwareversjon, og det gikk flere uker før den kunne løpende oppgraderes til siste versjon. Når kunden "frivillig" laster ned ny software, så kan sikkert Tesla hevde at da gjelder den nye spesifikasjonen for den nye softwareversjonen.

Tesla har faktisk også i noen tilfeller forbedret ytelsene med nye softwareversjoner. Men da har de  ikke problemer med å kommunisere dette. De tar seg til og med betalt for det i noen tilfeller. Så da burde de også gi en bonus til kunder som installerer software med svakere ytelser, da dette trolig reduserer risikoen for at Tesla må levere nye batterier på garanti,

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå spekuleres det på forum om Tesla går motsatt vei, gir litt bedre lading på bilene sine. Men viktigst, TM3+/RWD ser ut til å komme med et noe forbedret LFA-batteri, samtidig som de skifter fra 77 kWh NCA til 83 kWh NMCA, og derved vil øke rekkevidden fra 580 km WLTP til NMCA på LR og P. Men de får batterier både fra LG og Panasonic ved Gigafactory Shanghai.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56851.700

Ellers går jo og spekulasjoner om TMY endelig vil få 4680-celler på MIB-TMY fra tidlig i 2022. I denne artikkelen påstås det at infoen er konfirmert fra Tesla selv. I tilfelle kan det jo høres ut som fornuftig å vente med bestilling til man vet man får en MIB-modell, selv om vi kan slå fast at MIC-biler har bortimot eliminert Fit'nFinish-problemene som MIA-biler sliter med. Håper GF-Texas vil rette opp i dette, og gi rom for å oppgradere fabrikken i Freemont. så de kan levere like bra kvalitet på arbeidet...

Dog, skuffet over at "journalistene" i TU ikke klarer å grave dypere enn dette. De kan vel og lese pressemeldingene, elbilforum OG kontakte kilder som burde være mer troverdige enn rene ryktemakere/ryktespredere...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Nå spekuleres det på forum om Tesla går motsatt vei, gir litt bedre lading på bilene sine. Men viktigst, TM3+/RWD ser ut til å komme med et noe forbedret LFA-batteri, samtidig som de skifter fra 77 kWh NCA til 83 kWh NMCA, og derved vil øke rekkevidden fra 580 km WLTP til NMCA på LR og P. Men de får batterier både fra LG og Panasonic ved Gigafactory Shanghai.

En liten nyansering. I USA  byttet Tesla allerede i vår fra Panasonic NCA 77 kWh til Panasonic NCA 82 kWh.  I Kina er de ferd med å bytte fra LG 75 kWh NMC til LG 82 kWh NMCA.  Mens LFP 55 kWh og de nye LFP 60 kWh batteriene leveres av CATL.  (alle kWh verdiene er ca., netto brukbar energi er noe mindre).

https://electrek.co/2021/10/29/tesla-rumored-secured-giant-lfp-battery-cell-order-catl/

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (11 minutter siden):

En liten nyansering. I USA  byttet Tesla allerede i vår fra Panasonic NCA 77 kWh til Panasonic NCA 82 kWh.  I Kina er de ferd med å bytte fra LG 75 kWh NMC til LG 82 kWh NMCA.  Mens LFP 55 kWh og de nye LFP 60 kWh batteriene leveres av CATL.  (alle kWh verdiene er ca., netto brukbar energi er noe mindre).

https://electrek.co/2021/10/29/tesla-rumored-secured-giant-lfp-battery-cell-order-catl/

Klar over at jeg ikke var 100 % presis. Poenget var at TU kunne gjort en LANGT bedre jobb med å finne ut dette, og spørre og grave basert på dette, enn bare å skrive at "vi vet ikke...". Det bør vel være klinkende klart at endringene på batterikjemi nok spiller en større rolle enn hva Tesla vil kommentere ut til presse, og da spesielt rett før Q4-leveransene tar av...

Tipper TM3 vil gå inn som årets mest solgte bil, hele året sett under ett. TMY vil antagelig gå foran ID.4 og alle andre elbiler, og havne på 2. plass, selv om de knapt har vært utlevert mer enn 4,5 måneder i det vi passerer nyttår. De vil antageligvis ikke klare å vippe RAV4 av pinnen som årets nest mest solgte bilmodell uansett drivlinje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Snowleopard said:

 Poenget var at TU kunne gjort en LANGT bedre jobb med å finne ut dette, og spørre og grave basert på dette, enn bare å skrive at "vi vet ikke...".

Absolutt. Mens den eldre garde i TU gjerne har siv.ing. utdannelse eller lignende, har mange av de nye bare vanlig journalistbakgrunn. Og Teslas informasjonssjef har heller ikke teknisk bakgrunn. Da blir det deretter. Men det skal jo være "vanlige folk sin tur nå" sies det. 

https://www.evensr.no/cv.html

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (22 timer siden):

Det er imponerende forsvarstale som serveres fra Tesla Ukeblad. Det er knapt noe galt fagforeningsknuseren Tesla kan finne på som fagforeningstidsskriftet Tesla Ukeblad ikke klarer å forsvare.

Kan vi få like bra forsvarstaler fra Tesla Ukeblad for alle andre bilprodusenter? I det minste kan vi vel forvente å,slike forsvarstaler fra Tesla Ukeblad for alle elbilprodusenter? For det er vel en teknisk kompetent og redelig redaksjon med ryggrad som regjerer i Tesla Ukeblad?

Triggered, much?

Det var vel Teslas egne ansatte som stemte mot å danne fagforening, kanskje fordi de liker å få opsjoner og bli rike.

Og så er jo UAW dypt korrupt og driver og motarbeider elektrifisering av bilindustrien.

Ellers er vel kanskje årsaken til endringen som diskuteres at de har tatt i bruk andre batterier med andre egenskaper og dermed oppdaterer sidene for å gjenspeile de batteriene som brukes i bilene so produseres nå?

Men anyway, TRIGGERED 🤣

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...