Gå til innhold

Avis: Tesla starter tysk produksjon i desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Endelig! Har ventet lenge nå...

Tusen biler i uka i januar. Det er nesten så man kan håpe på å få tyskprodusert Model Y om man bestiller nå(levering i februar i følge Teslas nettsider). Men bare nesten, litt skeptisk til at vi får tyskproduserte biler i volum hit før Q2-22.

 

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe Model Y allerede, har bare ikke bestemt når.. På den ene siden frister det å få bil litt for fra en moden produksjonslinje, på den andre siden er jeg veldig nysgjerrig på om Tysk Model Y har noen spennende forbedringer, som høyere nyttelast, oppgradert batteripakke..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (49 minutter siden):

Tusen biler i uka i januar. Det er nesten så man kan håpe på å få tyskprodusert Model Y om man bestiller nå(levering i februar i følge Teslas nettsider). Men bare nesten, litt skeptisk til at vi får tyskproduserte biler i volum hit før Q2-22.

Det spørs. Man fikk muligheten til å utsette levering av Model Y hvis man ville ha tyskprodusert, så jeg antar det kommer an på hvor mange som har valgt å utsette utlevering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Hva er status på fabrikkbyggingen til Volvo, Toyota og alle de andre bilprodusentene?

Medlemsbladet til fagforeningen Tekna, Telsa Ukeblad, benytter enhver anledning til å heie på fagforeningsknuseren Tesla. Hvorfor den kritiske sansen har totalt forlatt redaksjonen her er det store spørsmålet.

Legger vi til at Tesla ligger langt bak andre når det kommer til ingeniørkunst så blir spørsmålstegnet enda større.

Batteripakke Ioniq 5

 


Batteripakke  Model Y

 

 

Endret av Roger Moore
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Tusen biler i uka i januar. Det er nesten så man kan håpe på å få tyskprodusert Model Y om man bestiller nå(levering i februar i følge Teslas nettsider). Men bare nesten, litt skeptisk til at vi får tyskproduserte biler i volum hit før Q2-22.

 

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe Model Y allerede, har bare ikke bestemt når.. På den ene siden frister det å få bil litt for fra en moden produksjonslinje, på den andre siden er jeg veldig nysgjerrig på om Tysk Model Y har noen spennende forbedringer, som høyere nyttelast, oppgradert batteripakke..

Har ventet nesten 2 år på min TMY, så greier noen måneder til også. Håper på ny typegodkjenning på TMY fra Berlin, med høyere nyttelast. Uten at det er noen dealbreaker for oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Joda, rent bortsett fra at Toyota selger ti ganger så mange biler som Tesla da........

Sammenlignet med Tesla, så står jo Toyota og de fleste andre fast på status quo når det gjelder antall fabrikker. Disse har stortsett oppe så mange de trenger, og har vel totalt ledig kapasitet. Samtidig så går salget nedover for tiden.

Tesla er på vei opp, og det i rakettfart, og det er stort sett bare produksjonskapasiteten som begrenser salget.. Med åpning av to nye fabrikker, kan de snart pøse på med enda flere biler. De vil kunne ha kapasitet til å bygge flere modeller, og introdusere seg på flere markeder der de per dags dato ikke selger.

En annen viktig forskjell er at Tesla bygger ladenettverk samtidig som de bygger flere biler, og det skiller seg endel fra de andre. Ionity i Europa er et samarbeidsprosjekt mellom flere produsenter, men ser foreløpig ut til å begrenses til Europa. Electrify America måtte VW AG bygge som "straff" for #Dieselgate-skandalen, men der virker det som de nå kan selge seg ut/ned, sakte men sikkert. Og det at på til med fortjeneste. Litt av en straff, må man si.

Så, sammenlignet med ha som skjer hos de andre, er interessen langt høyere for hva som skjer hos Tesla. Og Det som skjer hos de andre angående fabrikker, er mest interessant lokalt, der det blir snakk om redusert produksjon, produksjonsstans eller salg av fabrikker.

Og Nokia til sammenligning, er stort sett mest som eksempel på å klare å miste markedsgrepet pga feil beslutninger, helt til produksjonen stoppet helt opp. At de nå kjøper HW fra andre, og slikt sett kan fore noen innbitte fans med remakes av deres mer populære mobiler, blir som løvet som falt i skogen. Er du ikke der og ser det selv, så er det som om det ikke har skjedd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 timer siden):

Det spørs. Man fikk muligheten til å utsette levering av Model Y hvis man ville ha tyskprodusert, så jeg antar det kommer an på hvor mange som har valgt å utsette utlevering.

Er det mulig å spesifisere at man vil ha tyskbygget Model Y? Man må kanskje bestille først?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Er det mulig å spesifisere at man vil ha tyskbygget Model Y? Man må kanskje bestille først?

Visstnok mulig på ny bestilling, men da ved å kontakte Service Center eller sende melding fra Tesla-kontoen din i ettertid. Så ja, du må ha en bestilling inne, og så melde at denne "forutsetningen" skal gjelde.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Så, sammenlignet med ha som skjer hos de andre, er interessen langt høyere for hva som skjer hos Tesla. 

 

Interessen hos hvem? Hos den toneangivende pressen får Tesla ganske middels oppmerksomhet. Teslahypen foregår stort sett i et utvalg YouTubekanaler der tilhørerene stort sett er amerikanere eller nordmenn. Mao personer uten relevanse. Uansett var ikke mitt innlegg ment som et svar til Hekomos tåpelige kommentar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Interessen hos hvem? Hos den toneangivende pressen får Tesla ganske middels oppmerksomhet. Teslahypen foregår stort sett i et utvalg YouTubekanaler der tilhørerene stort sett er amerikanere eller nordmenn. Mao personer uten relevanse. Uansett var ikke mitt innlegg ment som et svar til Hekomos tåpelige kommentar.

Poenget var ikke om hypen, som forøvrig er relativt stor i media når Tesla (kan) nevnes (selv om de ikke har noe med saken å gjøre), men det at det er er lite interesse for om Toyota bygger en fabrikk, for det blir bare en av mange.

Og om det bygges en ny fabrikk i dag, så vil den mest sannsynlig erstatte en eller 2 andre fabrikker. Toyotas produksjon vil neppe endre bildet særlig, bortsett fra på interne kostnader.

En ny Tesla-fabrikk vil derimot føre til minimum en dobling av produksjonskapasiteten, og siden de selger unna alt de klarer å produsere, også salgstallene. Er ikke mange som kan fortelle om doblet salg. Og det er salg som stjeler litt her og litt der hos de andre store selskapene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...