Gå til innhold

Oslo vil øke bompengene betydelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er tydelig at færre og færre av våre politikere har vært på, eller hatt kontakt med grasrota. Stadig flere sitter bak skrivebordene og leker med oss og våre liv. De går ut fra at alle andre (innerst inne) ønsker det samme og har samme ideologi og "drømmer" som dem.

En som bor i Oslo eller nær omegn trenger ofte ikke bil. Det betyr ikke det samme som at INGEN trenger bil. 

Det er ikke sikkert vi vil ha det som virker så fornuftig på skrivebordet deres. Det er ikke sikkert vi vil leve slik de vil vi skal. Det er ikke sikkert vi orker mere miljøpropaganda, skatter og avgifter, styringskåthet og ulemper i hverdagen. Det er ikke sikkert vi vil eller kan slite oss ut med å redde miljøet, betale alle regninger og utgifter og jobbe livet av oss de beste årene. Det er ikke sikkert vi vil betale for den økende horden av offentlig ansatte og offentlig forbruk?

Kanskje jeg dropper å få barn, kutter utdanningen, flytter inn i kollektiv som singel og heller vil leve på en ørliten pensjon? 
Slår meg sammen med andre om å handle ting vi alle trenger i større kvanta så vi selv kan forhandle priser på alt og dele bruken av ?
Det er mye å hente på å dra på torget eller lageret og handle en varebil full fra grossister eller i Sverige?

Lenke til kommentar

Tanken er at hvis velger bil fordi at kollektivt er enten for dårlig eller for dyrt, så er det best å bare gjøre bil så dyrt at man til slutt blir tvunget over? Et alternativ hadde vel vært å gjøre kollektivt/sykkel så billig og bra at man velger det fordi det er det beste alternativet og så kunne de som fortsatt må kjøre bil gjøre det uten å bli flådd.

Jeg har 15km hver vei med buss til jobb, men det koster 62,- hver vei. Jeg kan kjøre mye elbil for 124,- og synes det hadde vært bedre om de kunne ha laget et klippekort/billigere månedskort/årskort, enn at de skal knuse på med bompenger for at det skal bli enda dyrere med bil. Da kunne jeg ha tatt buss til jobb, men fortsatt kjørt bil de gangene jeg hadde trengt bil

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NoPain74 skrev (Akkurat nå):

Tanken er at hvis velger bil fordi at kollektivt er enten for dårlig eller for dyrt, så er det best å bare gjøre bil så dyrt at man til slutt blir tvunget over? Et alternativ hadde vel vært å gjøre kollektivt/sykkel så billig og bra at man velger det fordi det er det beste alternativet og så kunne de som fortsatt må kjøre bil gjøre det uten å bli flådd.

Jeg har 15km hver vei med buss til jobb, men det koster 62,- hver vei. Jeg kan kjøre mye elbil for 124,- og synes det hadde vært bedre om de kunne ha laget et klippekort/billigere månedskort/årskort, enn at de skal knuse på med bompenger for at det skal bli enda dyrere med bil. Da kunne jeg ha tatt buss til jobb, men fortsatt kjørt bil de gangene jeg hadde trengt bil

Hvorfor velger du å bo 15 km fra arbeidsplassen din, egentlig? Man har jo gjerne samme jobb i flere år, og det tar bare en eller to dager å flytte. Er ikke meningen å være frekk, men å bo nærme arbeidsplassen må vel betraktes som ekstremt praktisk? Til sammenligning bor jeg 1,5 km fra mitt arbeidssted, altså en tiendedel av din arbeidsvei.

Lenke til kommentar
Dart skrev (19 minutter siden):

Det er tydelig at færre og færre av våre politikere har vært på, eller hatt kontakt med grasrota. Stadig flere sitter bak skrivebordene og leker med oss og våre liv. De går ut fra at alle andre (innerst inne) ønsker det samme og har samme ideologi og "drømmer" som dem.

En som bor i Oslo eller nær omegn trenger ofte ikke bil. Det betyr ikke det samme som at INGEN trenger bil. 

Det er ikke sikkert vi vil ha det som virker så fornuftig på skrivebordet deres. Det er ikke sikkert vi vil leve slik de vil vi skal. Det er ikke sikkert vi orker mere miljøpropaganda, skatter og avgifter, styringskåthet og ulemper i hverdagen. Det er ikke sikkert vi vil eller kan slite oss ut med å redde miljøet, betale alle regninger og utgifter og jobbe livet av oss de beste årene. Det er ikke sikkert vi vil betale for den økende horden av offentlig ansatte og offentlig forbruk?

Kanskje jeg dropper å få barn, kutter utdanningen, flytter inn i kollektiv som singel og heller vil leve på en ørliten pensjon? 
Slår meg sammen med andre om å handle ting vi alle trenger i større kvanta så vi selv kan forhandle priser på alt og dele bruken av ?
Det er mye å hente på å dra på torget eller lageret og handle en varebil full fra grossister eller i Sverige?

Problemet er yrkespolitikere, det skal ikke mange årene til før man blir helt fanget i boblen. På tide å innføre maksgrense for politiske verv som er lønnede. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvis målet er en kraftig reduksjon i bilbruk så kan man enten gjøre det dyrere, innføre kunstige begrensninger på nytten (fjerne veikapasitet) eller introdusere forbud. Da tenker jeg at gitt valget så er økning i pris mest skånsomt.

Jeg er uenig i at kraftig reduksjon i bilbruk er nødvendig, men jeg er enig i at vi er kommet til et sted hvor kraftig vridning fra diesel/bensin og til elbiler i bysentra gir mening.

Jeg har alle intensjoner om å bytte ut den siste dieselbilen med en elbil, men jeg sitter på gjerdet så lenge diselen fungerer godt, har bruksverdi som jeg gjerne vil hente ut og utvalget av store elektriske stasjonsvogner med 4wd er begrenset og tildels dyrt.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, NoPain74 said:

Jeg har 15km hver vei med buss til jobb, men det koster 62,- hver vei. Jeg kan kjøre mye elbil for 124,- og synes det hadde vært bedre om de kunne ha laget et klippekort/billigere månedskort/årskort, enn at de skal knuse på med bompenger for at det skal bli enda dyrere med bil. Da kunne jeg ha tatt buss til jobb, men fortsatt kjørt bil de gangene jeg hadde trengt bil

Månedskortet koster 1400 for 2 soner som halverer prisen selv om du kun bruker kortet til jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (5 minutter siden):

Hvorfor velger du å bo 15 km fra arbeidsplassen din, egentlig? Man har jo gjerne samme jobb i flere år, og det tar bare en eller to dager å flytte. Er ikke meningen å være frekk, men å bo nærme arbeidsplassen må vel betraktes som ekstremt praktisk? Til sammenligning bor jeg 1,5 km fra mitt arbeidssted, altså en tiendedel av din arbeidsvei.

Jeg bor 16km unna arbeidssted. Når man er flere som jobber i husholdningen, bytter eller vurderer å bytte jobb, bor i en by med høye boligpriser og har barn på skole så er det praktisk vanskelig å flytte etter og/eller å bo nært jobben.

Jeg skulle gjerne ha sett at flere attraktive arbeidsgivere spredte seg ut over en større del av Oslo-området, men det er ganske segregert. Hvis man er «lærer» eller «elektriker» så er det kanskje enklere enn om man har et veldig spesifikt og smalt yrke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Neste år må en som tjener 20 000 pr mnd betale 3300 kr i skatt av det. Dette sier ideologene er fordi vi alle skal føle at vi bidrar til velferdsstaten. Når vi ser på hva som blir igjen etter at boutgifter, strøm og mat er betalt, så er det ikke sikkert at det føles så bra. De har ikke råd til å betale den skatten. Som oftest er det den summen som skulle til for at de skulle ha det rimelig bra. Uten den summen så er det ikke noe igjen å ha det godt for.

Hvis Rødt, SV og Ap virkelig ville "utjevne forskjeller", så kunne de begynne med å øke minstefradraget til 250 000 og/eller innføre borgerlønn.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, KarvaBlad said:

Hvorfor velger du å bo 15 km fra arbeidsplassen din, egentlig? Man har jo gjerne samme jobb i flere år, og det tar bare en eller to dager å flytte. Er ikke meningen å være frekk, men å bo nærme arbeidsplassen må vel betraktes som ekstremt praktisk? Til sammenligning bor jeg 1,5 km fra mitt arbeidssted, altså en tiendedel av din arbeidsvei.

Det mest praktiske hadde vel vært om alle arbeidsplasser hadde internater? Og skolene og barnehagene selvfølgelig, så kan hele familien leve superpraktisk på hver sin kant og ikke bruke tid eller penger på reise til og fra jobb..

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Man skal lese mye dumt. Det er da ikke alle som har råd til å kjøpe bolig nær jobb. Du høres ut som en MDG politiker.

Jeg syns ikke det er dumt at geografisk avstand til jobben er en avgjørende faktor for hvor du velger å bosette deg. Hvorfor syns du det er dumt? Hvilke andre variabler er viktigere når du velger hvor du skal bo? Hvis man (som jeg) ønsker å bo nærme jobb for å ha kort reisevei, må man ofte finne seg i at boligen blir mindre, fordi kvadratmeterprisen er høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg opplevet at de godt betalte stillingene jeg kunne få var etablert og tilgjengelig kun i områder der boliger er sinnsykt dyre eller der det nesten ikke fins (rimelige) leieboliger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...