Gå til innhold

Test: Fem SUV-er med firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 hours ago, Trestein said:

Reagerer litt på Teslas batteristørrelse. Om det brutto er ca 80KWh hvorfor er det bare 70KWh netto? Vekten på batteriet er jo omtrent det samme som de andre? Ingenting tyder på at de har kjempebuffer. 

Syntes at det bør være strøm tilført bilen delt på km kjørt som må være kriterie for virkningsgrad Det betyr inklusive ladetap. Dette er jo ofte 15% på tesla vs 5-10% på andre biler.  

Batteriet til bilen i testen er av typen LG M48 med 75 kWh nominell kapasitet.

Kilde på virkningsgrad? Har sett noen uformelle tester i kaldt vær, da er det ikke faktisk ladetap men at batterivarmer e.l. går mens man lader. Det er lett å unngå i praksis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (23 timer siden):

Det stemmer 100%, men det er ikke fordi det er så mye bra å velge mellom. Man må velge mellom søppel eller kjempedyre biler.

Bare se på testen: et kinesisk bilmerke, to koreanske, en amerikaner og en tysk bil full av hardplast. 

Det finnes absolutt null holdepunkt for å påstå at dette på magisk vis har blitt symboler på kvalitet.

Den eneste grunnen til at man i det hele tatt gidder å vie dem en tanke er fordi de er elbiler.

Det finnes vel bare 2 familiebiler som objektivt sett er gode både som biler og elbiler: Porsche Taycan Cross Turismo og BMW iX. Alt annet er bare halvhjertede forsøk hvor enten drivlinjen eller den opplevde kvaliteten (eller begge i verste fall) er på halv tolv.

Hva som er en bra bil er 100% subjektivt. Man bedømmer ut i fra hvilket behov man har og hva man setter mest pris på av egenskaper.

Jeg har ved flere anledninger vurdert Tesla, men har valgt å kjøpe noe annet fordi det er enkelte løsninger jeg rett og slett ikke liker. Det betyr ikke at Tesla ikke lager gode biler, men at de rett og slett ikke kunne tilby en bil som jeg likte godt nok.

Min siste bil er en Audi etron og min subjektive mening er at dette er den klart beste bilen jeg har eid av de 9 bilene jeg har hatt i løpet av rundt 35 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (23 timer siden):

Det stemmer 100%, men det er ikke fordi det er så mye bra å velge mellom. Man må velge mellom søppel eller kjempedyre biler.

Bare se på testen: et kinesisk bilmerke, to koreanske, en amerikaner og en tysk bil full av hardplast. 

Det finnes absolutt null holdepunkt for å påstå at dette på magisk vis har blitt symboler på kvalitet.

Den eneste grunnen til at man i det hele tatt gidder å vie dem en tanke er fordi de er elbiler.

Det finnes vel bare 2 familiebiler som objektivt sett er gode både som biler og elbiler: Porsche Taycan Cross Turismo og BMW iX. Alt annet er bare halvhjertede forsøk hvor enten drivlinjen eller den opplevde kvaliteten (eller begge i verste fall) er på halv tolv.

Nå viser det seg at Model Y stadig legger flere andre biler under seg, også fossilbiler. Det er åpenbart en bil mange synes er meget bra.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 timer siden):

I min vennegjeng er det mange som liker Tesla, men blant de som har bilteknisk kompetanse, altså jobber med bil i en eller annen form, så har Tesla null status.

Det er helt vanlig for folk som er dypt personlig (og gjerne økonomisk) investert i døende markeder og teknologi. De er i overkant negative til "disruption"-teknologier som det for andre er åpenbart vil overta. Vi så det samme da iPhone kom. De som var "eksperter" på gammeldagse dum-telefoner var gjerne veldig negative til iPhone. Hvorfor? For hvis iPhone endret markedet så ville "kunnskapen" deres være verdiløs.

Så det er ganske naturlig at folk med "bilteknisk kompetanse" AKA fossilkompetanse, er negative til det nye som er i ferd med å undergrave det de er så dypt investert i personlig. De har kanskje viet hele sitt voksne liv til noe som nå er i ferd med å dø ut.

Trist.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (14 timer siden):
  • Ytelse. Der stiller de omtrent likt som BMW og Porsche. Det er marginale forskjeller hvor Tesla overrapporterer (rullende start og ikke til 100) samtidig som både Porsche og BMW i alle år har underrapportert (ikke uvanlig at du klarer å slå offisielle tall med sekundet).

Tesla bruker vel kun rullende start på Model S.

Sitat

Teknologi. På hvilken måte da? Tesla får ikke engang til simple assistentsystemer som omtrent enhver europeisk bilprodusent har. Vi har jo sett nok eksempler på hvor god den såkalte autopiloten er. Eller er iPaden det eneste kriteriet for at en bil har mye teknologi I dagens samfunn? Mange vil nok påstå at både nye i4 og Porsche generelt klarer å integrere iPader bedre enn den Tesla ettermonterte utenpå interiørplanken i Model 3.

Hahaha, man skal være rimelig heftig nedgravd i utdatert bilteknologi for å påstå at Tesla ikke ligger i front på teknologi 😂

Assistentsystemer? Autopilot er den beste førerassistenten, ferdig med det.

Sitat

Potensial for autonomi. Der ligger Tesla faktisk ganske dårlig an i bransjen. De begynte vel å klatre opp, helt til nylig hvor FSD har vært en total fiasko. Google it. Det har til og med vært skrevet om i norske medier.

Haha, FSD en "fiasko" faktisk 😂 Det er helt utrolig hva du klarer å dikte opp av tøysete påstander.

FSD er ekstremt imponerende, og i motsetning til konkurrentene så begrenses det ikke til små områder der man har måttet lage ekstremt detaljerte kart først. FSD er fleksibel og på vei til å bli en generell løsning.

Jeg mener, jeg skjønner at enkelte er negative til Tesla fordi de truer noe de er dypt personlig investert i, men å begynne å dikte opp rene skrøner? Hahaha...

 

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Det er helt vanlig for folk som er dypt personlig (og gjerne økonomisk) investert i døende markeder og teknologi. De er i overkant negative til "disruption"-teknologier som det for andre er åpenbart vil overta.

Har du tenkt på at de eneste med elbilkompetanse i Norge faktisk er disse folkene? De jobber faktisk med elbiler hver eneste dag. Og de er ikke negative til elbiler prinsipiellt, ofte tvert i mot. Spesiellt for mekanikere gir elbiler en mye bedre hverdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Har du tenkt på at de eneste med elbilkompetanse i Norge faktisk er disse folkene? De jobber faktisk med elbiler hver eneste dag. Og de er ikke negative til elbiler prinsipiellt, ofte tvert i mot. Spesiellt for mekanikere gir elbiler en mye bedre hverdag.

Nei, det er ikke disse folkene. De er åpenbart negative til utviklingen som truer det de er tungt personlig investert i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

 

 

 

hekomo skrev (2 minutter siden):

 

 

Hahaha, man skal være rimelig heftig nedgravd i utdatert bilteknologi for å påstå at Tesla ikke ligger i front på teknologi 😂

 

Sier du , som ikke aner hva som befinner seg inni en Tesla?

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke disse folkene. De er åpenbart negative til utviklingen som truer det de er tungt personlig investert i.

Hvorfor skulle de være truet? Elbil er jo levebrødet deres? Og hvem i Norge har bedre kompetanse på elbiler enn de som jobber med det hver dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (7 timer siden):

Har de bakkeklaring på under 20cm kan de knapt regnes som SUV i mine øyne

Sånn tenker jeg også. Mangel på bakkeklaring er det største ankepunktet mitt mot Model 3. Svaret er dessverre ikke Y. Forskjellen blir for liten. Og det er ingen andre som er spesielt mye høyere heller. Unntaket er kanskje de som har luftfjæring og kan heves? E-tron, I-Pace?

Jeg trenger en bil som fungerer på halvdårlige hytteveier, skogsbilveier, fjelloverganger etc. Kanskje en F-150 eller Rivian er svaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (18 minutter siden):

Sånn tenker jeg også. Mangel på bakkeklaring er det største ankepunktet mitt mot Model 3. Svaret er dessverre ikke Y. Forskjellen blir for liten. Og det er ingen andre som er spesielt mye høyere heller. Unntaket er kanskje de som har luftfjæring og kan heves? E-tron, I-Pace?

Jeg trenger en bil som fungerer på halvdårlige hytteveier, skogsbilveier, fjelloverganger etc. Kanskje en F-150 eller Rivian er svaret.

Jeg har de samme behovene. Her oppe i nord er det høye firehjulstrekkere som gjelder. Rivian minner meg litt om land rover discovery og volvo xc90 som jo er potente biler. Vet du når Rivian kommer i salg i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (På 28.11.2021 den 10.34):

Sånn tenker jeg også. Mangel på bakkeklaring er det største ankepunktet mitt mot Model 3. Svaret er dessverre ikke Y. Forskjellen blir for liten. Og det er ingen andre som er spesielt mye høyere heller. Unntaket er kanskje de som har luftfjæring og kan heves? E-tron, I-Pace?

Jeg trenger en bil som fungerer på halvdårlige hytteveier, skogsbilveier, fjelloverganger etc. Kanskje en F-150 eller Rivian er svaret.

Mulig det er I-Pace du skal prøve, så vidt jeg har fått med meg er det den elbilen som har fått mest skryt for terrengegenskapene sine. Ikke prøvd den selv da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...