Gå til innhold

Den nye nettleia: – Folk med hjemmelader kan fort gå på en smell [Ekstra]


Anbefalte innlegg

TorHansen skrev (22 timer siden):

I dag gir nettleien ingen incentiver til å jevne ut forbruket og lade om natten. Prisen for bruk av nettet er den samme om en lader dumt med høy effekt om ettermiddagen eller om en lader smart om natten. Ny nettleie gir derimot incentiver til å jevne ut forbruket (kapasitetsleddet / fastledd som er differensiert etter effekt) og til å lade om natten (billigere energiledd om natten). Det som Easee og Elbilforeningen hevder er altså fullstendig feil.

Men hvorfor skal man jevne ut forbruket mest mulig over døgnet? Nettet har jo masse reservekapasitet på natten, og lite på morgen/kveld. Altså bør tariffen legge til rette for at man absolutt ikke har jevnt forbrukt over hele døgnet men tvert imot bruker mest mulig strøm på natta. Det betyr 7,4kW-11kW lading mellom f.eks 00 og 06. Med den foreslåtte nettleia blir man straffet hardt for å lade med høy effekt i den perioden. 

Vi har hatt effektavgift i mange år allerede, resultatet for vår del er at vi lader med lav effekt (10A/2,3kW) mer eller mindre hele døgnet. Dette gir den laveste effektavgiften da vi utenom lading allerede har et noenlunde jevnt forbruk. Men det gir jo ingen positiv virkning for strømnettet siden vi lader i de periodene nettet er hardest belastet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal man jevne ut forbruket mest mulig over døgnet? Nettet har jo masse reservekapasitet på natten, og lite på morgen/kveld. Altså bør tariffen legge til rette for at man absolutt ikke har jevnt forbrukt over hele døgnet men tvert imot bruker mest mulig strøm på natta. Det betyr 7,4kW-11kW lading mellom f.eks 00 og 06. Med den foreslåtte nettleia blir man straffet hardt for å lade med høy effekt i den perioden. 

Vi har hatt effektavgift i mange år allerede, resultatet for vår del er at vi lader med lav effekt (10A/2,3kW) mer eller mindre hele døgnet. Dette gir den laveste effektavgiften da vi utenom lading allerede har et noenlunde jevnt forbruk. Men det gir jo ingen positiv virkning for strømnettet siden vi lader i de periodene nettet er hardest belastet. 

Den nye nettleien gir incentiv til å lade smart om natten fordi dette gir et jevnere forbruk over døgnet. Da får samfunnet overført mer energi med den samme nettkapasiteten.

Etterhvert vil nok de fleste ha elbil(er). Hadde nettselskapene innført gratis nettleie etter kl 00 og folk flest begynte å lade elbiler dumt med 7,4kW -22kW kl 00, så hadde det skapt store utfordringer i det lokale nettet om natta. En hadde bare flyttet problemet. Målet med ny nettleie er ikke å skape nye utfordringer nattestid, men dempe belastningen totalt sett ved å jevne ut forbruket over døgnet.
 

Vil du å lade elbilen dumt kl 17 eller 00, så er vel det helt greit. Det koster deg bare litt mer i nettleie fordi du bruker mer av nettets kapasitet. Det er urimelig at andre skal ta kostnadene for du eller andre absolutt vil lade dumt.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

Er jo praktisk å kunne plugge i når man kommer fra jobb og batteriet allerede er varmt.

Lar man bilen stå helt til natta før den lades må man jo bruke ekstra strøm på å varme batteriet om det er kaldt.

Biler uten batterivarmer vil jo ikke ha dette "problemer" men det er vel kanskje enda viktigere der for batteriets helse.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
1 hour ago, TorHansen said:

Den nye nettleien gir incentiv til å lade smart om natten fordi dette gir et jevnere forbruk over døgnet. Da får samfunnet overført mer energi med den samme nettkapasiteten.

Etterhvert vil nok de fleste ha elbil(er). Hadde nettselskapene innført gratis nettleie etter kl 00 og folk flest begynte å lade elbiler dumt med 7,4kW -22kW kl 00, så hadde det skapt store utfordringer i det lokale nettet om natta. En hadde bare flyttet problemet. Målet med ny nettleie er ikke å skape nye utfordringer nattestid, men dempe belastningen totalt sett ved å jevne ut forbruket over døgnet.
 

Vil du absolutt lade elbilen dumt kl 17 eller 00, så er vel det helt greit. Det koster deg bare litt mer i nettleie fordi du bruker mer av nettets kapasitet. Det er urimelig at andre skal ta kostnadene for du eller andre absolutt vil lade dumt.

For å få en tilnærmet lik belastning på strømnettet igjennom hele døgnet så må noen bruke mer strøm når andre bruker mindre strøm og mindre strøm når andre bruker mer strøm. Dette burde heller styres av variabelt energiledd alle 24 timer i døgnet sånn at folk både vet når det er behov for at de skal bruke mindre effekt og vet at det påvirker prisen de må betale. Det er også et energitap i overføringen i nettet og det tapet i strømnettet må netteier kjøpe av strømselskapene. Det ville derfor være mest rettferdig og naturlig at energileddet prises på samme måte som strømprisen varierende fra time til time.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (4 timer siden):

Den nye nettleien gir incentiv til å lade smart om natten fordi dette gir et jevnere forbruk over døgnet. Da får samfunnet overført mer energi med den samme nettkapasiteten.

Etterhvert vil nok de fleste ha elbil(er). Hadde nettselskapene innført gratis nettleie etter kl 00 og folk flest begynte å lade elbiler dumt med 7,4kW -22kW kl 00, så hadde det skapt store utfordringer i det lokale nettet om natta. En hadde bare flyttet problemet. Målet med ny nettleie er ikke å skape nye utfordringer nattestid, men dempe belastningen totalt sett ved å jevne ut forbruket over døgnet.

Vil du å lade elbilen dumt kl 17 eller 00, så er vel det helt greit. Det koster deg bare litt mer i nettleie fordi du bruker mer av nettets kapasitet. Det er urimelig at andre skal ta kostnadene for du eller andre absolutt vil lade dumt.

Forbruket vårt er ikke så mye lavere på natta at det gir rom for å lade elbilen da, uten å pådra oss økt effektavgift. Jeg har sett mye på kurvene og vi ligger kanskje 1kW lavere i snitt på natta enn på dagtid. Om vi lader med 2kW på natta klarer vi oss kanskje uten ekstra effektavgift, men 2kW er ikke nok til å lade opp bilen. Da mindre batterinivået dag for dag. Dermed er det mer lønnsomt for oss å lade med 2kW hele dagen enn å lade med f.eks 4kW på natta. 

Stort sett er det lys, TV og litt forbruk på kjøkkenet som er ekstra forbruk på dagtid. Dette er ikke all verdens nå som alt lys er LED. Oppvarming og varmtvann går jevnt hele døgnet, levert av varmepumpa. 

Gratis nettleie på natta behøves ikke, men man kunne fått en god "rabatt" på effekten. F.eks 50% fradrag på all effekt 00-06, dvs. at 7,4kW teller som 3,7kW. Da ville fortsatt folk begrenset seg til det de trengte, samtidig som det hadde gitt nok rom til å lade elbilen ferdig i perioden 00-06.

22kW er nok lite aktuelt, det er kun eldre Tesla samt Renault Zoe som kan utnytte det og knapt noen har såpass stor strømtilførsel hjemme. De fleste er begrenset til maks 7,4kW eller lavere, noen få kan bruke 11kW. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
20 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:


Gratis nettleie på natta behøves ikke, men man kunne fått en god "rabatt" på effekten. F.eks 50% fradrag på all effekt 00-06, dvs. at 7,4kW teller som 3,7kW. Da ville fortsatt folk begrenset seg til det de trengte, samtidig som det hadde gitt nok rom til å lade elbilen ferdig i perioden 00-06.

 

Det er vanlig med effektledd i nåværende form i tariffblad EMA 1.2 at det gis 25 % rabatt på avregningen av effektledd fra kl 22 til 06 og i hele helgen. Det betyr at 1 kWh telles bare som 0,75 kWh på natten og i helgene. Jeg for min del kunne ha klart meg fint med 1 kWh fra 06-22 om jeg hadde fått bruke 10 kWh mellom 22 og 06. Med nye tariffer for private med kapasitetsledd fra nyttår blir effektleddet avregnet helt uten rabatter på natt og helg.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (44 minutter siden):

Forbruket vårt er ikke så mye lavere på natta at det gir rom for å lade elbilen da, uten å pådra oss økt effektavgift. Jeg har sett mye på kurvene og vi ligger kanskje 1kW lavere i snitt på natta enn på dagtid. Om vi lader med 2kW på natta klarer vi oss kanskje uten ekstra effektavgift, men 2kW er ikke nok til å lade opp bilen. Da mindre batterinivået dag for dag. Dermed er det mer lønnsomt for oss å lade med 2kW hele dagen enn å lade med f.eks 4kW på natta. 

Hvis 10% av husstandene som er koblet til din lokale trafo har elbil og lader etter samme mønster som deg, så har dere 10 kW mer kapasitet leding om natta enn om dagen, som kan brukes til elbillading.

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (1 time siden):

Det er vanlig med effektledd i nåværende form i tariffblad EMA 1.2 at det gis 25 % rabatt på avregningen av effektledd fra kl 22 til 06 og i hele helgen. Det betyr at 1 kWh telles bare som 0,75 kWh på natten og i helgene. Jeg for min del kunne ha klart meg fint med 1 kWh fra 06-22 om jeg hadde fått bruke 10 kWh mellom 22 og 06. Med nye tariffer for private med kapasitetsledd fra nyttår blir effektleddet avregnet helt uten rabatter på natt og helg.

Ingen rabatt her på natta dessverre. Varmepumpa vår trekker snaue 3kW når den lager varme og snaue 4kW når den lager varmtvann og jeg har null kontroll på når den kobler inn og ut. Generelt går den mer på natta siden kaldere temperaturer krever mer varme, spesielt om det er sol på dagtid. Når den starter går den fort en time eller mer i slengen om det er under null grader ute. Dermed har vi en "grunnbelastning" på drøye 3kW som kan oppstå når som helst på hele døgnet. Da kommer vi aldri under 5kW verken på dagtid eller på natten, så målet er å komme under 10kW. For å klare det nytter det ikke å dytte på med 5-6kW per bil på natta så da blir løsningen å kjøre på med 2,3kW per bil hele døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ingen rabatt her på natta dessverre. Varmepumpa vår trekker snaue 3kW når den lager varme og snaue 4kW når den lager varmtvann og jeg har null kontroll på når den kobler inn og ut. 

Jeg forbereder meg på tilsvarende tariff fra nyttår, og har en tilsvarende varmepumpe (litt mindre, under 3 kW maks). Ellers er det ca. 0.3 - 0.5 kW forbruk om natten.  Ved å styre ladingen med lastbegrensning på 20A målt på inntaket, kan jeg lade med 16A  (enfase, 3.7kW) når varmepumpen står . I det den starter går ladingen ned til ca, 1.5kW. Varmepumpen er også svakt styrt (av Ngenic) etter strømprisen, så det kan bli litt lite lading hvis det er kaldt og lav strømpris om natten, men det ser ut til å gå bra så langt. Jeg er likevel usikker på om det lønner seg fremfor å "jakte" på lave strømpriser med høyere effekt. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Er jo praktisk å kunne plugge i når man kommer fra jobb og batteriet allerede er varmt.

Lar man bilen stå helt til natta før den lades må man jo bruke ekstra strøm på å varme batteriet om det er kaldt.

Biler uten batterivarmer vil jo ikke ha dette "problemer" men det er vel kanskje enda viktigere der for batteriets helse.

Med en smart lader med effektstyring kan du fortsatt gjør det ved å sette en lav effekt på dagen slik at du lader men på lav effekt de timene det er dyret kWh pris og dra på på natta det du kan uten å bryte gjennom neste effekttrinn i abbonemanget.
Jeg driver å tester ut det nå med firmabilen og zaptec home ladestasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Forbruket vårt er ikke så mye lavere på natta at det gir rom for å lade elbilen da, uten å pådra oss økt effektavgift. Jeg har sett mye på kurvene og vi ligger kanskje 1kW lavere i snitt på natta enn på dagtid. Om vi lader med 2kW på natta klarer vi oss kanskje uten ekstra effektavgift, men 2kW er ikke nok til å lade opp bilen. Da mindre batterinivået dag for dag. Dermed er det mer lønnsomt for oss å lade med 2kW hele dagen enn å lade med f.eks 4kW på natta. 

Stort sett er det lys, TV og litt forbruk på kjøkkenet som er ekstra forbruk på dagtid. Dette er ikke all verdens nå som alt lys er LED. Oppvarming og varmtvann går jevnt hele døgnet, levert av varmepumpa. 

Gratis nettleie på natta behøves ikke, men man kunne fått en god "rabatt" på effekten. F.eks 50% fradrag på all effekt 00-06, dvs. at 7,4kW teller som 3,7kW. Da ville fortsatt folk begrenset seg til det de trengte, samtidig som det hadde gitt nok rom til å lade elbilen ferdig i perioden 00-06.

22kW er nok lite aktuelt, det er kun eldre Tesla samt Renault Zoe som kan utnytte det og knapt noen har såpass stor strømtilførsel hjemme. De fleste er begrenset til maks 7,4kW eller lavere, noen få kan bruke 11kW. 

Nettleie er ingen avgift. Du betaler for en tjeneste som du kjøper. Desto mer kostbar nettkapasitet du bruker, desto mer må du betale. Og det er helt frivillig å bruke strøm fra nettet. Samt å kjøpe elbil. Har du lyst til å lade med 7,4kW-22kW, så er det vel helt greit å betale for det? 
 

Jeg ser ingen grunn til at du skal får en rabatt på lading av din elbil. Du får betale for nettkapasiteten som du bruker. Hvis du ikke betaler for nettkapasiteten som du bruker, så må noen andre ta regningen for dette. Og hvorfor skal pensjonister, sosialhjelpsmottakere og småbarnsfamilier uten elbil betale betale ekstra mye i nettleie for å subsidiere regningen til velstående elbileiere som absolutt vil lade elbilen dumt med høy effekt? Betal for det du bruker selv.

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, TorHansen said:

Jeg ser ingen grunn til at du skal får en rabatt på lading av din elbil. Du får betale for nettkapasiteten som du bruker. Hvis du ikke betaler for nettkapasiteten som du bruker, så må noen andre ta regningen for dette. Og hvorfor skal pensjonister, sosialhjelpsmottakere og småbarnsfamilier uten elbil betale betale ekstra mye i nettleie for å subsidiere regningen til velstående elbileiere som absolutt vil lade elbilen dumt med høy effekt? Betal for det du bruker selv.

Jeg er litt usikker på om du ser forskjellen på effekt og energi her. Å betale for hver kWh som transporteres gjennom nettet er greit nok, men her er det snakk om å betale mer ut fra den timen i måneden en bruker mest effekt. Det er også greit nok, hvis det fungerer som en rushtidavgift, altså at en betaler for å belaste nettet på kritiske tider, slik at det må oppgraderes. Men hvis en legger toppforbruket sitt til tider hvor det er liten belastning, så kan jo flere brukere kobles til et gitt nett uten at det må oppgraderes. Dermed er det en besparelse for alle brukere.

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (1 time siden):

Jeg ser ingen grunn til at du skal får en rabatt på lading av din elbil. Du får betale for nettkapasiteten som du bruker. Hvis du ikke betaler for nettkapasiteten som du bruker, så må noen andre ta regningen for dette. Og hvorfor skal pensjonister, sosialhjelpsmottakere og småbarnsfamilier uten elbil betale betale ekstra mye i nettleie for å subsidiere regningen til velstående elbileiere som absolutt vil lade elbilen dumt med høy effekt? Betal for det du bruker selv.

"Vellstående elbileiere som absolutt vil lade elbilen dumt"
For en retorikk.
Hva med småbarnsforeldre med en Zoe som vil lade den litt kjapt mellom barnehagen, jobben og fortballtreninga til mellomste?
Det er ikke slik at alle som har elbil er vellstående, noen av dem er middelklassemennesker eller sågar folk fra den nedre middelklasse som har tatt seg råd til en billig elbil for å spare en slant på drifta av den.
Slik arguimentasjon bil i allefall bare meningsløs som når politikere står og skal ta de rike og så viser det seg at de rike egentlig ikke er så rike fordi de setter inntektslista ganske lavt.
Mern ok om det, følte bare jeg måtte få det sagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Jeg er litt usikker på om du ser forskjellen på effekt og energi her. Å betale for hver kWh som transporteres gjennom nettet er greit nok, men her er det snakk om å betale mer ut fra den timen i måneden en bruker mest effekt. Det er også greit nok, hvis det fungerer som en rushtidavgift, altså at en betaler for å belaste nettet på kritiske tider, slik at det må oppgraderes. Men hvis en legger toppforbruket sitt til tider hvor det er liten belastning, så kan jo flere brukere kobles til et gitt nett uten at det må oppgraderes. Dermed er det en besparelse for alle brukere.

Det gjør jeg. Kostnadsdriveren for nett er i all hovedsak kapasitetsbruk (kW) og ikke energibruk (kWh). Og derfor er det riktig å betale ut fra kapasitetsbruk. En som forbruker 10 000 kWh i året med maks kapasitetsbruk på 10 kW har det samme behovet for nett som en som forbruker 20 000 kWh med samme maks kapasitetsbruk på 10 kW. De bør derfor betale nesten det samme i total nettleie selv om den ene bruker dobbelt så mye energi. Og en som bruker 15 000 kWh i året med maks kapasitetsbruk på 15 kW bør betale mer i total nettleie enn en som bruker 20 000 kWh med maks kapasitetsbruk på 10 kW. 

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, TorHansen said:

Det gjør jeg. Kostnadsdriveren for nett er i all hovedsak kapasitetsbruk (kW) og ikke energibruk (kWh). Og derfor er det riktig å betale ut fra kapasitetsbruk. 

Jeg kunne forstått den argumentasjonen hvis det var snakk om å bygge en egen linje til en kunde. Men her er det hovedsakelig  snakk om å dele på et felles nett. Da synes jeg forslaget ditt blir som å betale rushtidsavgift når det ikke er rush. 

Det kan til og med arranges slik at lading og vannvarming avbrytes hvis noen andre vil bruke mye strøm.

https://www.elvia.no/drift-og-vedlikehold/utbygginger-og-prosjekter/smarte-varmtvannsberedere-vil-redusere-ressursbruken/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (15 timer siden):

En som forbruker 10 000 kWh i året med maks kapasitetsbruk på 10 kW har det samme behovet for nett som en som forbruker 20 000 kWh med samme maks kapasitetsbruk på 10 kW.

Jeg kunne skrive om setningen din og den vil være like sann i forhold til de nye nettariffene: "En som forbruker 1000 kWh i året med maks kapasitetsbruk på 10 kW har det samme behovet for nett som en som forbruker 20 000 kWh med samme maks kapasitetsbruk på 10 kW". Din logikk tilsier altså at førstnevnte skal betale det samme for nettbruken som den andre (om en ser bort fra betalingen per kWh)!

Med dagens system så vil en husholdning med en 11 kW lader med fem  biler komme like godt ut av det som en annen med bare en elbil, så lenge den lader en bil av gangen! Den første husholdningen overskrider for eksempel 15 kW en time i begynnelsen av måneden. Da kan den fortsette å lade de fem bilene av hjertens lyst resten av måneden uten å måtte betale mer.

Men også vanlige husholdninger kan innrette seg! Om man er fem naboer kan en samarbeide slik at en lader bare med den ene naboens lader på 11 kW. Da må denne husholdningen betale ca 6.000 i året ekstra kapasitetsavgift (ca 750 kr for 15 til 20 kWh, mot 250 for opp til 5 kW). De fire kan altså til sammen spare  ca 24.000 kr i året til sammen ved å lade hos naboen fire til fem ganger (4 timer x 11 kW = 44 kWh. 44 kWh er ca en fjerdedel av månedsbehovet for en elbil (6kWh per døgn x 30)!

De gamle romere sa meget vist: "Actio est reactio". Dert betyr at fra enhver aksjon (netttariffer) kommer en reaksjon (folk innretter seg smart eller stormer Stortinget)!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (21 timer siden):

Nettleie er ingen avgift. Du betaler for en tjeneste som du kjøper. Desto mer kostbar nettkapasitet du bruker, desto mer må du betale. Og det er helt frivillig å bruke strøm fra nettet. Samt å kjøpe elbil. Har du lyst til å lade med 7,4kW-22kW, så er det vel helt greit å betale for det? 

Jeg ser ingen grunn til at du skal får en rabatt på lading av din elbil. Du får betale for nettkapasiteten som du bruker. Hvis du ikke betaler for nettkapasiteten som du bruker, så må noen andre ta regningen for dette. Og hvorfor skal pensjonister, sosialhjelpsmottakere og småbarnsfamilier uten elbil betale betale ekstra mye i nettleie for å subsidiere regningen til velstående elbileiere som absolutt vil lade elbilen dumt med høy effekt? Betal for det du bruker selv.

Jeg har ingen problemer med å holde meg til 2,3kW hele døgnet jeg. Koster meg ingenting annet enn å plugge inn noen flere ganger i uka, men det tar maks 3-4 sekunder hver gang. Jeg tror dog strømnettet hadde hatt bedre av at jeg ikke ladet i de periodene nettet er høyest belastet, men det er ikke aktuelt slik tariffen legges opp. 

Så for å sammenfatte: Jeg tror nødvendige investeringer i strømnettet blir høyere slik det blir nå, enn om det var rimeligere å bruke mer effekt på natta når nettet er lavt belastet. Men for meg personlig betyr det fint lite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 26.11.2021 den 16.15):

Her synes jeg du bommer med din kritikk. Selv om dagens nettleie ikke gir insentiver til å lade om natten, så gjør ofte strømprisen det. Men det kan være bare i noen få timer om gangen det er lav pris. Og da er det ofte fordi det er mye vindkraft tilgjengelig. Da er det vel i samfunnets interesse at det blir ladet med relativt høy effekt, slik at den blir utnyttet. Når det også er ledig kapasitet i nettet om natten,  ser jeg absolutt det som å lade smart.

Slik strømprisen ser ut til å utvikle seg tipper jeg de fleste ender opp på fastprisavtaler, og da bortfaller også det incentivet til å lade på natta. Pr. nå kan man binde prisen i 6 mnd til 5 år for en kostnad på 72-76 øre/kWh. Det er ganske mye rimeligere enn det strømmen koster akkurat nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...