Gå til innhold

Den nye nettleia: – Folk med hjemmelader kan fort gå på en smell [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har en el-bil som lader med maks 32A (7 kW). Sjekket effekttoppen på Lyse (nettleverandør) sin "Min Side". Fra og med okt 20 til og med okt 21 (13 mnd) var jeg over 10 kW grensen i 7 mnd og over 5 kW grensen i 6 mnd. TIl og med i perioden mai-august, når strømforbruket var lavt (maks 2-2,5 kW), så kom jeg over 5 kW fordi bilen blir ladet 1 gang per uke.

Så en kan vel trygt si at dersom jeg hadde hatt et 400V anlegg og en bil med 3-fase og 11 kW lading, så hadde jeg vært over 15 kW i 7 måneder og 10 kW den resterende 6 mnd.

Denne nye tariffen vil øke kostnaden for å lade hjemme. Eneste fordelen er at det vi bli noe rimeligere å lade om natten men denne innsparingen spises opp av et økt fastledd (med mindre en lader mer enn 1250 kWh per måned basert på Lyse sin prismodell).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde vært greit at TU kvalitetssikret åpenbare misvisende påstander fra aktører som har sin egen agenda:

 

«Med den nye nettleia vil insentivene for å lade om natta nesten bli borte, mener Kjetil Næsje i Easee og Erik Lorentzen i Elbilforeningen


En god journalistisk vinkling ville vært å spurt intervjuobjektene om bakgrunnen for deres påstand og så konfrontert de med at det som de hevder, ikke stemmer. 

 

I dag gir nettleien ingen incentiver til å jevne ut forbruket og lade om natten. Prisen for bruk av nettet er den samme om en lader dumt med høy effekt om ettermiddagen eller om en lader smart om natten. Ny nettleie gir derimot incentiver til å jevne ut forbruket (kapasitetsleddet / fastledd som er differensiert etter effekt) og til å lade om natten (billigere energiledd om natten). Det som Easee og Elbilforeningen hevder er altså fullstendig feil.

 

Med den nye nettleien må de som bruker mye nettkapasitet i større grad betale for dette selv. I dag er det desverre slik at pensjonister, sosialhjelpsmottakere og småbarnsfamilier over nettleien subsidierer (rikere) elbileiere som absolutt vil lade dumt med høy effekt. Dette er urimelig. Og blant annet derfor innfører NVE og nettselskapene ny nettleie.


Hvorfor er elbileiere så store motstandere av å lade smart og betale en riktig pris på parkering, veibruk, drivstoff/lading, mm? De virker som om de mener at det er en menneskerett at de skal få fordeler på bekostning av andre og gjerne svakere grupper.

Endret av TorHansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (34 minutter siden):

Det hadde vært greit at TU kvalitetssikret åpenbare misvisende påstander fra aktører som har sin egen agenda:

 

«Med den nye nettleia vil insentivene for å lade om natta nesten bli borte, mener Kjetil Næsje i Easee og Erik Lorentzen i Elbilforeningen

 

I dag gir nettleien ingen incentiver til å jevne ut forbruket og lade om natten. Prisen for bruk av nettet er den samme om en lader dumt med høy effekt om ettermiddagen eller om en lader smart om natten. Ny nettleie gir derimot incentiver til å jevne ut forbruket (kapasitetsleddet) og til å lade om natten (billigere energiledd om natten). Det som Easee og Elbilforeningen hevder er altså fullstendig feil.

 

Med den nye nettleien må de som bruker mye nettkapasitet i større grad betale for dette selv. I dag er det desverre slik at pensjonister, sosialhjelpsmottakere og småbarnsfamilier over nettleien subsidierer (rikere) elbileiere som absolutt vil lade dumt med høy effekt. Dette er urimelig. Og blant annet derfor innfører NVE og nettselskapene ny nettleie.


Hvorfor er elbileiere så store motstandere av å lade smart og betale en riktig pris på parkering, veibruk, drivstoff/lading, mm? De virker som om de mener at det er en menneskerett at de skal få fordeler på bekostning av andre og gjerne svakere grupper.

Den er for så vidt korrekt at eksisterende nettleie ikke gir insentiver for å lade om natta. Det er derimot en veldig dårlig unnskyldning for å erstatte den med en nettleie folk flest ikke vil orke å sette seg inn i og som tilsynelatende er laget for å spesifikt ramme dem som har elbil. HVa var galt med den forsøkstariffen til Glitre Nett Energi hvor man kunne få litt lavere nettleie om natta på vinteren? Hvorfor ble ikke den valgt? 

Denne nettleiemodellen er et uttrykk for at NVE ønsker oss tilbake til 70-tallet og overforbruk-tariffen. På 70-tallet hadde vi i det minste den unnskyldningen at utstyr for å automatisere dette i hjemmene ikke eksisterte. Den unnskyldningen finnes ikke lenger og ved å insistere på å bruke smart teknologi til å konstruere en dum tariff viser bare at NVE ikke er interessert i å være med på å modernisere samfunnet. 

Å lade med høy effekt, om det er effekt tilgjengelig, er ikke dumt, det er smart. Den nye tariffen handler ikke om å fordele belastning rettferdig, det handler om å finne en syndebukk å sende regninga til. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (1 time siden):

Vi har en el-bil som lader med maks 32A (7 kW). Sjekket effekttoppen på Lyse (nettleverandør) sin "Min Side". Fra og med okt 20 til og med okt 21 (13 mnd) var jeg over 10 kW grensen i 7 mnd .....      

Denne nye tariffen vil øke kostnaden for å lade hjemme.  ..... 

 

Du skal kjøre mye for å trenge å lade med 7kw. Kl 23-06 med 7 kW gir 49 kwh, altså ca 25 mil per dag. 12 timer gir ca 40 mil.

Hilsen en som kjører mindre enn det og har 32a lader som er justert ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Du skal kjøre mye for å trenge å lade med 7kw. Kl 23-06 med 7 kW gir 49 kwh, altså ca 25 mil per dag. 12 timer gir ca 40 mil.

Hilsen en som kjører mindre enn det og har 32a lader som er justert ned.

Eller kanskje man bare trives med å sette bilen til lading hver 4de dag i stedet for hver annen dag? Tenk hvor mye bråk det skulle blitt om du bare fikk lov til å fylle 15 liter drivstoff før prisen doblet seg om du måtte kjøre til neste stasjon for å fortsette å fylle tanken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Eller kanskje man bare trives med å sette bilen til lading hver 4de dag i stedet for hver annen dag? Tenk hvor mye bråk det skulle blitt om du bare fikk lov til å fylle 15 liter drivstoff før prisen doblet seg om du måtte kjøre til neste stasjon for å fortsette å fylle tanken?

Den som ikke gidder å lade oftere/saktere for å spare noen hundrelapper i måneden kan  fortsette som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (Akkurat nå):

Vel, opp eller ned ett trinn på effekt-leddet utgjør kanskje 10% på strømregningen totalt.

Måten denne er utformet på gjør at om du ikke har elbil fra før vil den ekstra strømmen du trenger til å lade bilen på grunn av effektavgiftene bli dobbelt så dyr som vanlig. Med andre ord, en ladeavgift. Det er ikke særlig vanskelig å finne tilfeller hvor litt uflaks kan gi strøm til dieselpris på batteriet..

Jeg oppfordrer deg til å laste ned ditt eget forbruk og se selv. Selv lastet jeg det ned fra nettleverandør men det kan også ligge på elhub(har jeg hørt). Det du skal se etter er hvor ofte dit forbruk uten elbil ville utløst ekstra effektavgift og i vilken grad(og hvor ofte) vanlig lading vil trigge effektavgift. 

For min egen del har jeg funnet *1* enkelttime på 14 måneder hvor jeg ville bikket 5kW om jeg ser bort fra bruk av lader. Med lader vil jeg bikke 5kW grensen på ukentlig basis nesten uansett. Selv om jeg struper effekten i laderen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, TorHansen said:

... Med den nye nettleien må de som bruker mye nettkapasitet i større grad betale for dette selv. I dag er det desverre slik at pensjonister, sosialhjelpsmottakere og småbarnsfamilier over nettleien subsidierer (rikere) elbileiere som absolutt vil lade dumt med høy effekt. Dette er urimelig. Og blant annet derfor innfører NVE og nettselskapene ny nettleie.

Hvorfor er elbileiere så store motstandere av å lade smart og betale en riktig pris på parkering, veibruk, drivstoff/lading, mm? De virker som om de mener at det er en menneskerett at de skal få fordeler på bekostning av andre og gjerne svakere grupper.

Her synes jeg du bommer med din kritikk. Selv om dagens nettleie ikke gir insentiver til å lade om natten, så gjør ofte strømprisen det. Men det kan være bare i noen få timer om gangen det er lav pris. Og da er det ofte fordi det er mye vindkraft tilgjengelig. Da er det vel i samfunnets interesse at det blir ladet med relativt høy effekt, slik at den blir utnyttet. Når det også er ledig kapasitet i nettet om natten,  ser jeg absolutt det som å lade smart.

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, OlaML said:

Dette er uakseptabelt og må reverseres så snart som mulig. De har gode nok målinger til å beregne timesgjennomsnitt og kunne dermed fint beregnet effektledd på timesbasis, 

Ja, det er jo nettopp de timesgjennomsnittene de har tenkt å bruke. Men altså bare for å finne maksimalverdien pr. mnd. Så ja, de kunne fint ha utformet det slik at en betalte litt ekstra for høyt forbruk de få timene i året nettet virkelig er kritisk belastet. Eller kanskje heller insentiver for frivillig utkobling disse timene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Mag ne said:

Vel, opp eller ned ett trinn på effekt-leddet utgjør kanskje 10% på strømregningen totalt.

Du må jo sammenligne med det det koster i dag. - I dag har alle én forholdsvis lav nettleie (fastleddet), men jeg f.eks har ingen mulighet til å komme meg under 5kwh-trinnet, og statistikken sier at jeg tippet 10kwh i desember, januar, februar, mars og april siste år. - Og da lader jeg bare på en standard 16A stikk. - Venter på montering av Easee nå, og tror vel neppe det slår positivt ut å begynne å bruke den ...

Forskjellen på dagens fastledd og 10kwh + trinnet kan være så mye som +700,- pr mnd fra dagens pris så vidt jeg har sett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Totalforbruket av strøm kommer vel til å gå opp. Eksempelvis der hytteeiere i dag varmer opp hytta rett før de ankommer, med tilhørende høy effekttopp, vil etter nyttår starte oppvarming tidligere, med lavere effekt (færre ovner), med høyere totalt strømforbruk som resultat.

Eller så driter man i det hele, og betaler den nye skatten det i praksis er.

Skal bli spennende å se om Regjeringen kan leve med klagene som kommer, siden påslaget i nettleie sammenfaller med tidenes dyreste strømpriser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var det som de fleste har ventet på! Nei, Nei, selvfølgelig ikke El-Bil eierne kom det vel som lyn fra klar himmel. Versegod slik blir det takket være det noen kaller GRØNT SKIFTE, ordet er like dumt som de som bruker det! Grønt skifte gjorde vi i året 1897, og flere titals av disse eldre kraftverkene rundt om i lendet leverer fortsatt strøm, gjeldfritt og nedbetalt siden ca 1907.

Men bare vent!! Siste ordet er ikke sagt med de allerede sinsyke prisene på strømmen som produseres til ca. 11,øre inkl. alt ++++ for staten, bygging og produksjon inntekter finnes ikke gjeldene vindturbinkraft. Bare vent til prisene blir helt sikkert kroner 5 eller 6 for Kwt om ikke alt for lenge. Prisbilde for strøm ca. de siste 20år er over 650% påslag, vel, kanskje vi da får en samstemt folkelig oppslutning mot denne galskapen våre POLITIKERE (eller kanskje deres rådgivere) som har igangsatt med grønne sertifikater, vindturbinkraft og pushet El-Biler sikkert i beste velmenende, men selvfølgelig de er totalt uvitende, fordi de har de ikke rådført seg med bransjen innen Elektroingeniører, Sivilingeniører eller andre Fag professorer innen elektrisitet, infrastøy, vibrasjoner, rystelser, da sikter jeg kun på Vindkraftturbinene på land denne gang! Fordi det vi ikke for til med fortjeneste på land, er ute i vannet ikke noe å snakke om.

 

Nå har vi sett det, total ødeleggelser av naturen i forhold til mennesker og dyr, miljøgifter, og mikroplast flyter ut i naturen så lenge, eller når vindkraftturbin innimellom går. Et slikt vindkraftpark forurenser mer en et Atomkraftverk kan produsere. Fuglene og dyrene dør i tusen tall + menneskene som blir blir flyttet, eller blir rammet av sykdommer pga dette.

Og nå ser vi også at AS Norge ikke for noen inntekter ved avgifter for på Vindparkene sine flere steder,

SÅ DETTE PÅSTÅR JEG ER BLACK FRIDAY FOR VINDKRAFTTURBIN DEN 26.NOVEMBER 2021. EVENTUELT OM NOEN SKULLE VÆRE LIKE INNKOMPETENTE, UNSKYLD! DERE SOM SKULLE VÆRE UVITENDE, SKAL DET VEL HETE, SÅ BARE SPØRRE, OG DOKUMENTASJON SKAL DERE FÅ!

Fred Edstrøm

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har stor sans for målet om å dytte litt på forbrukstoppene slik at en kan redusere behovet for å bygge nye kraftlinjer. Men denne strømmodellen er både brutal og ekstremt lite målrettet. Først burde en prøvd å forme forbruket med priser som avhenger av tid på døgnet. Enkel modell som alle forstår. Hvis det ikke er tilstrekkelig kunne en heller gitt en smekk på noen tiere hver gang er går over 5kWh per time. Da blir ikke straffen for en enkelt glipp så brutal, men en har fortsatt fordel av å passe på resten av måneden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...