Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp jobb før man begynner?


Gjest d263f...b13

Anbefalte innlegg

Gjest d263f...b13

Hei. 

Jeg står foran en potensielt kinkig situasjon. Jeg har et stående jobbtilbud jeg må svare på i løpet av kort tid. Samtidig er det flere ledige stillinger jeg har søkt på jeg heller har lyst på. Et par av disse skal jeg også på intervju til etter at jeg må svare. 

Spørsmålet mitt er da rett og slett om jeg har lov til å slutte i ny jobb før jeg faktisk har begynt og/eller om ny jobb jeg heller har lyst på er lov å slutte med to ukers varsel i prøveperiode på grunn av? 

 

(Jeg kan ikke be om utsettelse og det er neppe rom for å forhandle betingelser om jeg får et annet jobbtilbud - lønn er uansett ikke et tema for at jeg heller vil ha de andre jobbene). 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d263f...b13 skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet mitt er da rett og slett om jeg har lov til å slutte i ny jobb før jeg faktisk har begynt og/eller om ny jobb jeg heller har lyst på er lov å slutte med to ukers varsel i prøveperiode på grunn av? 

Du er ikke tvunget til å begynne i noe jobb og kan si opp når du vil med den oppsigelsestiden som er avtalt. Det er fullt lovlig, men som du også virker å skjønne kanskje litt dumt å si ja og takke nei igjen så fort. 

Lenke til kommentar

Normalt vil du ha 14 dagers oppsigelsestid i prøvetiden, men dette kommer helt an på hva som er avtalt i kontrakten du signerer på. Så i teorien må du jobbe minst 14 dager.

Når det er sagt så er det svært sjeldent at en arbeidsgiver vil tvinge deg til å jobbe disse dagene da det koster dem tid og penger i form av opplæring etc.

Det du også må tenke over er om dette er en arbeidsgiver du vil brenne alle broer til? Er dette en arbeidsgiver som du på sikt kan gå tilbake til? Er dette en arbeidsgiver som du vil kunne møte på i framtiden?

Kanskje er det best å si nei til jobben?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du fyrst takka ja til ein jobb så må du seie den opp innafor den avtalte oppseiingstida, det kan være 14 dagar om du har prøvetid, ein måned om oppseiingstid ikkje er avtalt, eller tre månadar om du har vanlig arbeidsavtale. 

Har du 14 dagars oppseiingstid så treng du ikkje å jobbe 14 dagar, du må berre varsle at du sluttar 14 dagar i forvegen. Så har du 14 dagars oppseiingstid og fyrste arbeidsdag 1 januar så kan du seie opp no og være ferdig med oppseiingstida i midten av desember. Du må ikkje vente til 1 januar og då levere oppseiinga. 

Det skal mykje til for at du blir tvinga på jobb før du i det heile tatt har starta, men du risikerer å bli erstatningspliktig for det tap som du påfører arbeidsgiver ved å bryte avtalen.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (4 timer siden):

På hvilken måte mener du at en oppsigelse er brudd på en arbeidsavtale?

Det er ikkje brudd på arbeidsavtalen, men å takke ja til ein jobb med lengre oppseiingstid enn trådstarter har tid til å vente vil være eit avtalebrudd. 

Har trådstarter 14 dagars oppseiingstid og dermed tid til å vente oppseiingstida så er det uproblematisk, men ikkje om det er snakk om lengre oppseiingstid. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (38 minutter siden):

Det er ikkje brudd på arbeidsavtalen, men å takke ja til ein jobb med lengre oppseiingstid enn trådstarter har tid til å vente vil være eit avtalebrudd. 

Har trådstarter 14 dagars oppseiingstid og dermed tid til å vente oppseiingstida så er det uproblematisk, men ikkje om det er snakk om lengre oppseiingstid. 

Ja, det kan tenkes tilfeller hvor det er lenger oppsigelsestid, men her sier TS at det er 14 dager. Uansett kan TS evt si til andre arbeidsgivere at han har X oppsigelsestid i nåværende jobb og først kan starte om X dager. Det er normalt at de som intervjues har oppsigelsestid i en eksisterende jobb. Slik sett vil han aldri havne i en erstattningssituasjon selv om han skulle takke ja til en jobb han egentlig ikke ønsker seg. Det vil heller ikke være til særlig hinder for å få de andre jobbene.

Men selv om en skulle havne i situasjonen hvor det å jobbe hele oppsigelsestiden skulle være problematisk, så vil det antagelig løse seg i praksis: Dersom det f.eks er 1 eller 3 mnd oppsigelsestid, så vil en oppsigelse medføre at arbeidstaker knapt starter før han slutter. Arbeidsgiver ser seg antagelig tjent med at arbeidstaker ikke starter i et slikt tilfelle og de kan avtale seg bort fra hele problemet - til begges gunst.

Lenke til kommentar
Gjest d263f...b13
Nimrad skrev (På 26.11.2021 den 9.20):

men som du også virker å skjønne kanskje litt dumt å si ja og takke nei igjen så fort. 

For arbeidsgiver, ja. For meg om jeg får tilbud om en bedre jobb/bedre betingelser? Tja? 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Lenke til kommentar
Gjest d263f...b13
Loko skrev (På 26.11.2021 den 16.51):

Det du også må tenke over er om dette er en arbeidsgiver du vil brenne alle broer til? Er dette en arbeidsgiver som du på sikt kan gå tilbake til? Er dette en arbeidsgiver som du vil kunne møte på i framtiden?

Kanskje er det best å si nei til jobben?

Den andre jobben, om jeg får et tilbud der, er ikke i samme bransje og jeg vil ikke se for meg at jeg kommer til å gå tilbake om jeg først får erfaring i den nye bransjen. De er heller ikke på samme fysiske sted og eneste grunn til å flytte dit jobben jeg har fått er er egentlig den jobben. 

 

Men dette er selvsagt det store aberet her. Jeg ønsker jo ikke å takke ja og så si nei etterpå. (På den annen side kunne de jo tilbudt bedre lønn og vilkår...) 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Lenke til kommentar
Gjest d263f...b13 skrev (4 timer siden):

For arbeidsgiver, ja. For meg om jeg får tilbud om en bedre jobb/bedre betingelser? Tja? 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg der, men poenget er vel at det er litt "frowned upon". Men jeg syns det er helt innafor og selvfølgelig takker du ja til en bedre jobb.

Lenke til kommentar
Gjest d263f...b13
Nimrad skrev (21 timer siden):

Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg der, men poenget er vel at det er litt "frowned upon". Men jeg syns det er helt innafor og selvfølgelig takker du ja til en bedre jobb.

Det er jo en interessant debatt da. Hvor lenge burde man vente hos en ny arbeidsgiver før det er innafor å se seg om etter ny jobb? Det burde vel gå an å lage en graf over hvor "greit" det er som starter i det du godtar et jobbtilbud inntil man når samme nivå gitt at det er kjipeste å gjøre det jo nærmere oppstart man kommer og antakeligvis et godt stykke etter opplæringa er ferdig? 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Lenke til kommentar

Hei. Har ikke orket å lese gjennom alt det som står over, men du må ikke finne på å takke nei takk til tilbud om en fast stilling. Du behøver overhode ikke å bry deg om hvordan arbeidsgiver opplever at du sier opp en jobb du nettopp har takket ja takk til - men du må forholde deg til reglene som er satt i kontrakten du signerer. Til tross for at du har søkt flere jobber så er du pr. i dag ikke garantert å få noen av de. Du er kun garantert den du faktisk har tilbud om. 

Dersom du skulle få tilbud om en annen jobb og du synes det er kleint å si opp før du har startet, så sender du de kun en e-post. Der skriver du at du naturligvis har søkt flere jobber parallelt, og at du har overraskende har fått tilbud om en stilling med bedre lønnsvilkår. Deretter spør du hvordan situasjonen rundt en veldig tidlig oppsigelse skal avklares videre. Er du litt real så ringer du og beklager, men det behøver du strengt tatt ikke å gjøre. 

Altså, hold følelser langt unna når du forhandler og forvalter arbeidsvilkår.  

 

Lenke til kommentar
Gjest d263f...b13
Snylter skrev (39 minutter siden):

Og helt uten at det har noe med jussen å gjøre, i enkelte bransjer kan det være en effektiv måte å aldri komme tilbake i bransjen igjen.

Så hvor lenge skal man arbeide før man bytter? 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Lenke til kommentar
Gjest d263f...b13
Snylter skrev (3 minutter siden):

Hvis man ikke er interessert i en jobb begynner man ikke, begynner man er det normalt sett lurt å være tilstrekkelig lenge til at man kan slutte med en god relasjon til kolleger og ledelse. Hvor lenge det er vil selvsagt variere mellom ulike arbeidsplasser.

Så man skal altså sitte i en jobb med mye dårligere inntekt, pensjon, jobbsikkerhet og frynsegoder fordi det er viktig med god relasjon til en leder som underbetaler deg? 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest d263f...b13 said:

Så man skal altså sitte i en jobb med mye dårligere inntekt, pensjon, jobbsikkerhet og frynsegoder fordi det er viktig med god relasjon til en leder som underbetaler deg? 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Hvis tilbudet du har fått medfører at du blir underbetalt bør du selvsagt takke nei til jobben i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest d263f...b13
Snylter skrev (7 timer siden):

Hvis tilbudet du har fått medfører at du blir underbetalt bør du selvsagt takke nei til jobben i utgangspunktet.

Det forutsetter jo at du har råd til å takke nei til et tilbud... 

Anonymous poster hash: d263f...b13

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...