Gå til innhold

Hjelp! Valg av laptop


Nysyklist

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg en helt ok laptop, til bruk til surfing, skriving, og litt streaming. Ikke spill.

Men det er så mye tekniske ulikheter, som gjør det vanskelig å skille produktene.

Jeg har klart å kutte ned valget til to alternativer. Kan dere hjelpe meg å velge?

 

1. https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/windows-barbar-pc/319638/acer-swift-3-14-barbar-pc-i716512

2. https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/asus-zenbook-13-oled-ux325ea-pure16-133-baerbar-pc/p-1139991/

 

Det er jo litt forskjell i skjerm og spesifikasjoner og slikt, men her blir det egentlig mest å veie totalpakka til mitt forholdsvis enkle bruk (men jeg surfer gjerne med mye faner samtidig!)

Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge maskinene går fint til slik bruk. Mest avgjørende er nok om du foretrekker den litt større skjermen på Acer, eller den litt bedre skjermen på Asus (farger og kontrast). Mer minne på Acer synes jeg er en stor fordel.

Acer maskinen fordeler:

14 tommers skjerm, IPS

16 GB ram

Litt kraftigere CPU

Asus Zenbook fordeler

13.3 tommers skjerm, OLED

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vel, jeg betalte akkurat en god del slump ekstra penger for å gå opp til 32 GB RAM på den nye datamaskinen min. Fant ut at 16 GB ikke er tilstrekkelig. Nå utsetter jeg riktignok den datamaskinen min for ganske mye mer enn det du gjør, men, alvorlig talt; styr unna 8 GB RAM. Det er lite. Operativsystemet spiser mye av den bunken selv, pluss at du har delt minne mellom CPU og GPU i begge disse maskinene. Datamaskinen din kommer til å få en betydelig ytelsesredusering grunnet mangel på minne. Nå har jeg sikkert enda flere faner enn deg også (200-300), men, 8 GB holder ikke til 10-15, engang. Uansett; styr unna Chromium-nettlesere hvis du likevel går for 8 GB; de bruker mye minne. Nettleseren bruker fort 3-5 GB, og kontorprogram 1-2 GB. Operativsystemet får forhåndsprioritering, så du sitter igjen med ganske lite til det du egentlig vil bruke. Så igjen; anbefaler 16 GB. 

Jeg antar at du skal ha datamaskinen i minst 5 år? Vel; 8 GB var for lite for over 5 år siden, så da kan du jo tenke deg hvordan det blir fremover. De som programmerer tar for gitt at de har tilgjengelig den mengden RAM de vil ha. Så om det mangler, så går ting tregt.

Skjermen til Asusen er nok bedre til å se på videoer på, men du må kanskje avslutte det andre du holder på med for optimal ytelse. 
 

Hvilken har best lyd? Er det relevant?

 

 

Jeg har en eldre MacBook Air med 8 GB RAM. Den er konstant treg. Hele maskinen går i sørpe. Har lyst til å kaste den ut vinduet. Selv om jeg avslutter alle programmene, er den fortsatt treg. Burde ikke være lov til å selge datamaskiner med så lite RAM nå for tiden. 
 

Har også en Windows-10-maskin med 32 GB RAM. Akkurat nå bruker den 16,6 GB RAM. Har fire programmer åpne i forgrunnen:

Firefox: 4 GB

Signal: 350 MB

Wickr: 65 MB

Oppgavebehandling: 31 MB

Innstillinger: 0 MB? Javel?

Nå har jeg riktignok er par ting kjørende i bakgrunnen du ikke vil ha, men likevel. 
 

Så mindre RAM, så mer arbeid på prossessoren og disken. Disken er helt enkelt bare treg. Prossessoren har sine grenser, og den går varm. Så i tillegg til at ytelsen blir elendig, blir viftene irriterende, og om kjølingen er dårlig, settes ytelsen på prossessoren ned, for å unngå overoppheting, så det går enda tregere. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...