Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Auris TPS - Dekktrykk


trn100

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg har spurt her før, men som relativt nygammel bileier er jeg langt forbi både medisiner mot Alzheimer og Toyota TPS.

Jeg har fått med meg at systemet til Toyota er litt spesielt og funnet massevis av videoer på YT som skal løse problemet mitt, men som ikke gjør det?

De fleste av de jeg snakker med sier at jeg må på et Toyota verksted for å få nullstilt sensoren, mens andre bare sier at gjør som på YT! 😉

Er det noen som faktisk har erfaring med systemet og vet hvorfor YT løsningen med å resette TPS, som i denne videoen ikke fungerer hos meg?

Takk på forhånd! Har bare byttet hjul 2 ganger så langt, men det er et h... hver gang! Har også vært innom nesten alle stasjoner med trykkluft i flere mils omkrets og kjøpt egen dekktrykksmåler, så det er mest sannsynlig ikke trykket som er feil!? 😮

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en RAV4 jeg sliter med...

 

Helt siden jeg tok over dekkbyttet selv på den bilen for ca 4 år sia så har TPS 'en lyst i dashen konstant.. 

Videoen du snakker om har du ikke lenket men disse triksene fungerer heller ikke på min RAV4.

 

Jeg vurderer helt ærlig å "tusje" over den lampa.

 

Sorry at jeg ikke kunne hjelpe mer men jeg sliter med det samme så derfor ville jeg kommentere jeg å

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjorren skrev (12 minutter siden):

Jeg har en RAV4 jeg sliter med...

 

Helt siden jeg tok over dekkbyttet selv på den bilen for ca 4 år sia så har TPS 'en lyst i dashen konstant.. 

Videoen du snakker om har du ikke lenket men disse triksene fungerer heller ikke på min RAV4.

 

Jeg vurderer helt ærlig å "tusje" over den lampa.

 

Sorry at jeg ikke kunne hjelpe mer men jeg sliter med det samme så derfor ville jeg kommentere jeg å

Er uansett en slags trøst å vite at andre sliter med det samme! 😉 

Har en bror som driver med chipping og fikser det hvis jeg spør, men ellers er det gjennomgående at jeg må innom en Toyota forhandler og betale for at de skal "godkjenne" luftrykket! 😉

Lenke til kommentar
Sjorren skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er litt merkelig egentlig Trn100.

På BMW så viste han meg hvordan jeg skulle gjøre det, tok 500kr som en slik en lærdomspris.  nå kan du det, kos deg.

Den ene og siste gangen jeg dro til toyota skulle de ha spenn og ikke søren om jeg skulle få se.🤷‍♂️

Jeg har sett utallige YT videoer og lokalisert den "hemmelige" knappen i hanskerommet, har holdt den inne i 3 sekunder, banket den og slått den i dager og uker, men allikevel ALDRI fått en eneste reaksjon fra varsellampen.

Ei heller vet jeg om problemet er for høyt trykk eller for lavt trykk. Har vært i gjennom hele spekteret fra 2,3 til 2,6 på diverse bensinstasjoner, kontrollmål med egen trykkmåler, så jeg nekter å tro at det er dekktrykket som er feil! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (4 minutter siden):

Hvor gammel Toyota? Jeg regner med du har en bil som kun lagrer et sett med hjul i systemet, så du må inn å kalibrere de hver gang du bytter til sommer/vinter. Helt håpløst opplegg. 

Er en 2014 modell, og det du sier er også noe jeg ble fortalt av forhandleren uten at jeg helt trodde på det, men den lampen har jeg jo fått stoppet ved en tidligere anledning.

Helt håpløst ja! Må nok til broderen eller innom en Toyota en dag! 😮

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Så en youtube video. Det de gjør der er etter å ha fylt på så mye luft som de vil ha:

1. Slå på tenningen.

2. Vente noen sekunder (ca 3)

3. Holde SET knappen inne i ca 15 sekunder, dvs til dekkvarsellampen først blinker og deretter slukker.

4. Slå av tenningen igjen.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Er en 2014 modell, og det du sier er også noe jeg ble fortalt av forhandleren uten at jeg helt trodde på det, men den lampen har jeg jo fått stoppet ved en tidligere anledning.

Helt håpløst ja! Må nok til broderen eller innom en Toyota en dag! 😮

Han løy ikke.. Har vært borti det samme. 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Så en youtube video. Det de gjør der er etter å ha fylt på så mye luft som de vil ha:

1. Slå på tenningen.

2. Vente noen sekunder (ca 3)

3. Holde SET knappen inne i ca 15 sekunder, dvs til dekkvarsellampen slukker.

4. Slå av tenningen igjen.

Lover deg, jeg har sett ALLE de videoene og holdt knappen inne til jeg fikk gipssmak i kjeften! 😉 Det skjer absolutt ingen ting uansett hvor lenge jeg holder den knappen inne....

Men takk for forsøket Svein! ❤️

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har forresten merket meg at de målerne som finnes rundt omkring på bensinstasjoner er av svært varierende kvalitet og ikke er så mye til å stole på. Et unntak var på en stasjon utenfor Jevnaker hvor man kunne stille inn ønsket trykk på en tavle før man koblet til slangen og som stoppet automatisk når trykket var riktig. Rart ikke flere har en sånn løsning! Genialt! 🙂

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

På min Auris hybrid (2018) så må jeg aktivere strøm men ikke starte motoren. D.v.s. trykke to ganger på startknappen uten å trykke på bremsepedalen. Så må jeg vente 10 til 20 sekunder før jeg trykker på resetknappen 3 ganger i rask rekkefølge. Så blinker lampa litt før den slukker. Dersom jeg er for rask med å trykke på resetknappen begynner lampa å blinke raskere en stund før den lyser konstant. Det er da den knappen som befinner seg i "ramma" til hanskerommet når man har åpnet det. Må gjøre det hver gang jeg skifter hjul (sommer/vinter).

Jeg sjekket også diverse videoer før jeg i det hele tatt fant knappen, og ingen av de sa noe om at den måtte trykkes 3 ganger.

Edit:

OBS! Pass på å ha riktig trykk før du resetter!!

Endret av Johnny_W
Lagt til info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Johnny_W skrev (På 28.10.2023 den 18.54):

På min Auris hybrid (2018) så må jeg aktivere strøm men ikke starte motoren. D.v.s. trykke to ganger på startknappen uten å trykke på bremsepedalen. Så må jeg vente 10 til 20 sekunder før jeg trykker på resetknappen 3 ganger i rask rekkefølge. Så blinker lampa litt før den slukker. Dersom jeg er for rask med å trykke på resetknappen begynner lampa å blinke raskere en stund før den lyser konstant. Det er da den knappen som befinner seg i "ramma" til hanskerommet når man har åpnet det. Må gjøre det hver gang jeg skifter hjul (sommer/vinter).

Jeg sjekket også diverse videoer før jeg i det hele tatt fant knappen, og ingen av de sa noe om at den måtte trykkes 3 ganger.

Edit:

OBS! Pass på å ha riktig trykk før du resetter!!

Hei Johnny, og tusen takk for tips! 🙂

Dette var faktisk en variant jeg ikke hadde testet, men dessverre fungerte ikke den heller 😞 Begynner å lure på om den knappen i hanskerommet er koblet til noe som helst?

De som jeg har dekkhotell hos klarte å fjerne feilen i våres da jeg byttet til sommerhjul, men nå med piggdekk på er problemet tilbake. Det kan dog tenkes at det er dårlige batterier på sensorene også, og de koster jo bare ca. 1000,- pr. stk 😉

Lenke til kommentar
trn100 skrev (16 timer siden):

Hei Johnny, og tusen takk for tips! 🙂

Dette var faktisk en variant jeg ikke hadde testet, men dessverre fungerte ikke den heller 😞 Begynner å lure på om den knappen i hanskerommet er koblet til noe som helst?

De som jeg har dekkhotell hos klarte å fjerne feilen i våres da jeg byttet til sommerhjul, men nå med piggdekk på er problemet tilbake. Det kan dog tenkes at det er dårlige batterier på sensorene også, og de koster jo bare ca. 1000,- pr. stk 😉

Nei det er vel ikke noe feil. Bare systemet på Toyota som var helt mongo tidligere og krever at man kobler de til bilen manuelt hver gang man går fra et hjulsett til et annet. Altså må inn til verksted eller dekkforhandler og kobler til sensorer på nytt til bilen.. Jeg bare droppet den biten når jeg hadde Toyota. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...