Gå til innhold

Mva. av tjeneste levert til utenlandsk selskap


Anbefalte innlegg

Hei.

Litt kinkig sak som selv Skatteetaten slet med å svare på.

Jeg kommer uansett til å bli mva. pliktig, så den ligningen kan vi holde ute av bildet. Spørsmålet er om tjenesten jeg utfører i tilfellet under skal faktureres med eller uten mva..

Jeg har en liten jobb som freelancer der jeg er kontaktperson for norske ambassadører for en større merkevare som har base i Finland. Det eneste jeg gjør et å bistå de med "kunnskap" og support dersom de har noen problemer, og deretter formidler eventuelle reklamasjoner videre. 

Dette er en liten ekstra jobb, men ettersom jeg mottar et lite beløp per måned, ble jeg i tvil om dette skulle faktureres med moms eller ikke. Da jeg pratet med Skatteetaten, mente de at det var unntakstilfelle og ikke var momspliktig ettersom det var en eksporttjeneste.

Jeg er livredd for å gjøre noe feil, så ønsker å høre om noen har noen gode råd her 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornhb skrev (53 minutter siden):

Da jeg pratet med Skatteetaten, mente de at det var unntakstilfelle og ikke var momspliktig ettersom det var en eksporttjeneste.

Eksport av tjenester er ikke unntatt mva, men fritatt. Dvs du er mva-pliktig men satsen er 0%. Hvis det er privatpersoner du selger tjenestene dine til må du muligens kreve inn mva for de landene de bor i og betale inn mva der. Jeg kjenner ikke til evt fribeløp der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (7 minutter siden):

Eksport av tjenester er ikke unntatt mva, men fritatt. Dvs du er mva-pliktig men satsen er 0%. Hvis det er privatpersoner du selger tjenestene dine til må du muligens kreve inn mva for de landene de bor i og betale inn mva der. Jeg kjenner ikke til evt fribeløp der.

 

Takk for svar. Så jeg fører opp beløpet, og mva oppgis som 0kr? Bedrift, altså ikke privat.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Så jeg fører opp beløpet, og mva oppgis som 0kr? Bedrift, altså ikke privat.

Ja, men ikke før du har blitt mva-pliktig og mva-registert. Da må du rapportere dette inn til skatteetaten annenhver mnd. Det fine er at du får fradrag for inngående mva.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 minutter siden):

Ja, men ikke før du har blitt mva-pliktig og mva-registert. Da må du rapportere dette inn til skatteetaten annenhver mnd. Det fine er at du får fradrag for inngående mva.

Jepp. Greia er at det fra og med denne fakturaen (passerer 50 000kr) vil påløpe mva.. Da skal jeg vel oppgi mva. = 0%? Men skal jeg da søke og mva.registrering? 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 minutt siden):

Jepp. Greia er at det fra og med denne fakturaen (passerer 50 000kr) vil påløpe mva.. Da skal jeg vel oppgi mva. = 0%? Men skal jeg da søke og mva.registrering? 

Ikke oppgi mva før du er mva-registert. Hadde du skullet fakturere 25% mva ville du ha ettersendt en egen faktura med kun mva etter registrering til denne kunden, men iom at mva er på 0kr slipper du vel det.

Anbefaler forøvrig å bruke et skikkelig regnskapsprogram og få bistand av regnskapsfører ved behov. Begge deler vil hjelpe deg å gjøre ting riktigere.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (10 minutter siden):

Ikke oppgi mva før du er mva-registert. Hadde du skullet fakturere 25% mva ville du ha ettersendt en egen faktura med kun mva etter registrering til denne kunden, men iom at mva er på 0kr slipper du vel det.

Anbefaler forøvrig å bruke et skikkelig regnskapsprogram og få bistand av regnskapsfører ved behov. Begge deler vil hjelpe deg å gjøre ting riktigere.

Takk. Bruker Fiken.no her.

Jeg skal fakturere 57 500 kr til selskapet som er utenlands. Til et annet norsk firma der jeg faktisk er mva. pliktig, skal jeg fakturere 35 000kr eks.mva.. Er det noen spesiell rekkefølge jeg bør gjøre det ene eller andre? Og ikke minst, når bør jeg registrere meg i mva registeret?

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Jeg skal fakturere 57 500 kr til selskapet som er utenlands. Til et annet norsk firma der jeg faktisk er mva. pliktig, skal jeg fakturere 35 000kr eks.mva.. Er det noen spesiell rekkefølge jeg bør gjøre det ene eller andre? Og ikke minst, når bør jeg registrere meg i mva registeret?

Du kan søke om forhåndsregistrering når det er åpenbart at du kommer til å gå over 50K. Nå tipper jeg på at du skal sende fakturaer ved månedsskifte og da rekker du ikke forhåndsregistrering - det tar noen uker.

Hvis du vil gjøre det enklest for deg selv så sender du fakturaen til den norske kunden først, så sender du til den utenlandske, begge uten mva. Da har du gått over mva-grensen og søker om mva-registrering. Hvis du ender opp med å skulle fakturere norske kunder før registreringen er ferdig, så informerer du om at mva vil komme på en egen faktura senere. Etter registrering sender du alle fakturaer med mva, 0% ved eksport og 25% ellers.

 

torbjornhb skrev (1 time siden):

...Til et annet norsk firma der jeg faktisk er mva. pliktig....

Jeg stusser litt på dette her - hva mener du? Ingen er mva-pliktig før de har hatt en omsetning på 50K i løpet av en 12-mnd periode. Antar du bare sikter til at du skal legge på 25% mva når du faktisk er mva-registrert? Men det gjelder bare fra og med den fakturaen som overstrider 50K, så det slipper du om din første faktura er til den norske kunden.

 

torbjornhb skrev (1 time siden):

Takk. Bruker Fiken.no her.

Ah, det er lurt. Fiken vil nok hindre deg i å sende fakturaer med mva før du legger inn at du faktisk er mva-registert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (39 minutter siden):

Du kan søke om forhåndsregistrering når det er åpenbart at du kommer til å gå over 50K. Nå tipper jeg på at du skal sende fakturaer ved månedsskifte og da rekker du ikke forhåndsregistrering - det tar noen uker.

Hvis du vil gjøre det enklest for deg selv så sender du fakturaen til den norske kunden først, så sender du til den utenlandske, begge uten mva. Da har du gått over mva-grensen og søker om mva-registrering. Hvis du ender opp med å skulle fakturere norske kunder før registreringen er ferdig, så informerer du om at mva vil komme på en egen faktura senere. Etter registrering sender du alle fakturaer med mva, 0% ved eksport og 25% ellers.

 

Jeg stusser litt på dette her - hva mener du? Ingen er mva-pliktig før de har hatt en omsetning på 50K i løpet av en 12-mnd periode. Antar du bare sikter til at du skal legge på 25% mva når du faktisk er mva-registrert? Men det gjelder bare fra og med den fakturaen som overstrider 50K, så det slipper du om din første faktura er til den norske kunden.

 

Ah, det er lurt. Fiken vil nok hindre deg i å sende fakturaer med mva før du legger inn at du faktisk er mva-registert.

Takk og takk for gode svar 🙂

Det er ikke lenger mulig å søke om forhåndsgodkjenning i MVA registeret. Man blir automatisk godkjent/Ikke-godkjent i det man søker. Så lenge faktura til utlandet ikke er mva pliktig, så vil det først faktura nummer 2 til det norske selskapet føre til at jeg passerer 50k. Da regner jeg med at første faktura sendes som 35k uten å oppgi mva.. Faktura nummer to må sendes som 35k uten mva., men med en kommentar om at faktura for mva. blir ettersendt. Deretter søker jeg om godkjenning i mva registrert, og opprettet en ny faktura med mva for beløpet på 35k. Blir det riktig? Og i så fall, hvordan skal dette defineres i fakturaen for mva.? Kan jo ikke legge mva på mva....

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Så lenge faktura til utlandet ikke er mva pliktig

Her har du misforstått litt. Eksport av tjenester er mva-pliktig, men satsen er 0%. Selv om alle dine salg hadde vært til utlandet så måtte du fortsatt mva-registert deg. At satsen er 0% har ingen betydning. Se linken jeg postet i mitt første svar.

 

torbjornhb skrev (1 time siden):

Og i så fall, hvordan skal dette defineres i fakturaen for mva.?

Hvis du havner i denne situasjonen så har fiken en fin guide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Her har du misforstått litt. Eksport av tjenester er mva-pliktig, men satsen er 0%. Selv om alle dine salg hadde vært til utlandet så måtte du fortsatt mva-registert deg. At satsen er 0% har ingen betydning. Se linken jeg postet i mitt første svar.

 

Hvis du havner i denne situasjonen så har fiken en fin guide.

Hjertelig takk 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...