Gå til innhold

Min økonomiske situasjon - vanlig nå i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enmannpaa27 skrev (7 timer siden):

27 år

800.000kr fordelt på fond/sparekonto (oppsparte midler)

inntekt per dags dato: 650.000kr

Gjeld: 280kr studielån 

utgifter: ca 15k

bachelorgrad

eier ikke bolig enda

Er selv 27 år.

-6,5 millioner i boligverdi og 500 000 kr på BSU/BSU2

-200K i studielån, 3,2 millioner i boliglån, og 200K i restskatt. 

-lønn på ca. 800K og 240K i leieinntekter

-utgifter ca. 15K/mnd, inkludert bolig og utleie. 

Men jeg tror både du og jeg er unntaket. Godt jobba!

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Milhouse85 said:

Du ligger langt over det som er "vanlig". Nå er begrepet "vanlig" nokså subjektivt. Men jeg tror 9 av 10 på 27 år (om ikke enda flere) har det langt dårligere enn deg. 

Eier du ikke bolig, men har 15 000 i utgifter - så antar jeg at du leier bolig. Du bør kjøpe egen bolig. Med din økonomi er det null stress. 

Jeg vil si at han ligger der han skal for alderen, verken foran eller bak, En på 25-26 år som ikke tjener 550-650k har feilet. Det er bare å gi gass videre og flytte seg mer og mer over til passive inntekter som ikke gir lønn etter timer arbeidet. Med mindre man er CEO for internasjonale konsern er det ingen som har greid å bli rik ved å arbeide for lønn. Grensen for å kunne kalle seg rik har nylig steget fra 850 millioner til 1 milliard i formue. Det er helt patetisk når formuesskatten slår inn i Norge, for man er ikke rik på det nivået. Ordentlige land har verken formuesskatt eller skatt på kapitalinntekt. Norge er og blir et møkkaland. Behagelig for folk uten ambisjoner og svært begrenset for folk som vil opp og frem.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Haha, for en tråd. 

Økonomi er vel rimelig subjektivt. Kjenner flere som har "feilet" som lever fantastiske, rike liv uten økonomiske problemer.

Er ikke millionbil og fet leilighet som definerer livskvalitet nødvendigvis. 

Har selv mer enn god nok lønn etter mitt syn og veldig fleksibel arbeidstid, som veier tungt når man har små barn :)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når du er 18 år jobber du i en butikk på kjøpesenteret etter skoletid og når du er 25 er du butikksjef der med 5-700k i lønn. Det er ikke alle mennesker som utvikler seg. Man kan begynne å jobbe fra fylte 15 år og før det kan man ta på seg småjobber. Det er absolutt ikke for mye å forvente at folk har kommet et stykke på vei etter 10-12 år. Folk som ikke har kommet et stykke på vei ved 25-30 år vil mest sannsynlig ikke være på vei senere heller. Det finnes helt sikkert folk som bor hjemme ved 30 år og aldri har arbeidet i hele sitt liv. Det betyr ikke at det er en god målepinne for hva man bør forvente av seg selv. Jeg har en slektning som bodde hjemme helt til foreldrene døde. Livet kommer til å være over før det starter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Niram skrev (17 minutter siden):

Haha, for en tråd. 

Økonomi er vel rimelig subjektivt. Kjenner flere som har "feilet" som lever fantastiske, rike liv uten økonomiske problemer.

Er ikke millionbil og fet leilighet som definerer livskvalitet nødvendigvis. 

Har selv mer enn god nok lønn etter mitt syn og veldig fleksibel arbeidstid, som veier tungt når man har små barn :)

Dette kan jeg være enig i. Jeg tjener selv relativt godt i forhold til andre på min egen alder, men jeg er ikke spesielt lykkelig av deg grunn desverre. Heller tvert i mot. Penger er ikke alt. 

Lenke til kommentar

Penger tidlig i livet er alt hvis du ikke vil spinke, spare og streve til du går av med pensjon eventuelt presser på flere år enn helsa tilsier for å få det lille ekstra i pensjon. Vil du jobbe som 60 åring eller vil du eie titalls bygårder og bedrifter? "Tenker jeg skal stå et par år til i jobb på dette lageret, så jeg får mer i pensjon. Helsa er egentlig borte for 15 år siden, men jeg skal greie ett år til."

Hvor gammel er du når du eier din første bygård? Hvor gammel er du når du eier din femte bedrift? Startet du bedrift da du fylte 20 år eller tok du lån for å kjøpe BMW og bruke store deler av lønnen på avdrag, renter og forsikring, drivstoff og reparasjoner?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Penger tidlig i livet er alt hvis du ikke vil spinke, spare og streve til du går av med pensjon eventuelt presser på flere år enn helsa tilsier for å få det lille ekstra i pensjon. Vil du jobbe som 60 åring eller vil du eie titalls bygårder og bedrifter? "Tenker jeg skal stå et par år til i jobb på dette lageret, så jeg får mer i pensjon. Helsa er egentlig borte for 15 år siden, men jeg skal greie et år til."

Hvor gammel er du når du eier din første bygård? Hvor gammel er du når du eier din femte bedrift? Startet du bedrift da du fylte 20 år eller tok du lån for å kjøpe BMW og bruke store deler av lønnen på avdrag, renter og forsikring, drivstoff og reparasjoner?

Får så vidt enig i dette også. Sikter selv på finansiell uavhengighet. Men jeg trenger ikke å eie et titalls bygårder av den grunn. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Milhouse85 said:

Sludder & vås. 

Medianinntekten for en enslig person på 30 år er 210 000 (netto) i Norge. På landsbasis uavhengig av alder - 431 000,-
Kilde: https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner

Dersom du mener at en på 25-26 som ikke tjener 550-650k "har feilet" - så javel.... deg om det. 

Snittet medregnet alt som kan krype og gå. :( Det blir noe helt annet hvis du tar snittet av de 30% beste. Det ville aldri ha falt meg inn å sammenligne egen prestasjon mot de 70% dårligste. Samme hvilket felt det gjelder så vil man ligge til høyre for den røde streken. Hvis man vil ha suksess er det absolutt minimum. I konkurranseidrett, espo'rt og lignende, må man ligge helt til høyre ellers er det nytteløst. Ikke fra dag en, men hvis man ikke er helt til høyre etter flere år med innsats, er det meningsløst å fortsette. Hvis man har hatt målbare fremskritt innen rimelig tid kan man vurdere 'å skaffe en coach som kan hjelpe seg videre ut mot ytre høyre.

image.thumb.png.64abb4f9f9c403283266a8115de28cad.png

God lønn er innenfor de 30% beste av sitt årstrinn. Hvis ikke får man innse sitt handicap eller udugelighet. Noen mennesker duger ikke, slik er det bare. De kan være en verdifull venn, fetter, far, mor, slektning, et verdifullt medlem av menigheten osv, men innenfor gitt felt eller markedsplass der duger de ikke, les:lav verdi.

Hvis man er middelmådig kan det være greit å sammenligne seg med de som er 15% bedre og 15% dårligere enn seg selv og hvis man er elendig kan det ha noe for seg å sammenligne med de 30% dårligste.

De fleste vet hvilken kategori de er i.
Elendig, dårlig, nokså dårlig, middels, god, veldig god, Utmerket

Nå skal det firerkravet i matematikk muligens fjernes. Man har ikke bruk for lærere med middels faglige prestasjoner. Man trenger lærere med gode faglige prestasjoner. "Tre i matematikk er bra det (IRONI), det er midt på og en over stryk." Måtte aldri noen som er midt på få lov til å bli lærere og måtte de øke lønningene så de kan få dyktige folk til å drive undervisning. I yrkesfag vil man aldri få dyktige lærere. De dyktige folka er ute i feltet og tjener millioner på millioner ved å praktisere faget. Kun en som er middelmådig i faget vil akseptere en lærerlønn.

Hvis jeg hadde fått 3 eller 4 i et fag hadde jeg fått så mye juling at jeg ikke hadde greid å gå på flere måneder. For å sitere min far "Får du under 5 i et fag trenger du ikke komme hjem hit noe mer."

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...