Jump to content
Redaksjonen.

I dag kan du bestille ID.5 – koster fra 436.400 kroner

Recommended Posts

Jeg tørr å påstå at ingen ID.5 vil bli solgt til villedende pris 436400 kr. Man må jo ha ekstrautstyr som ratt, seter, hjul etc. og før du vet ordet av det så koster bilene 550k ++... 😉

  • Like 5
  • Heart 2

Share this post


Link to post
kremt skrev (1 time siden):

Har du bevis på at ratt, sete og hjul ikke er inkludert i prisen?

Nei, har ikke sjekket spesifikt hvilket utstyr som er ekstra og hva som er inkludert. Men prisbildet er nok i rett område uanskvett.

  • Like 1

Share this post


Link to post

"ID.5 is to the ID.4 like the E-Tron Sportsback is to E-Tron"

Hvorfor ikke bare kalle bilen "ID.4 Sportsback"?

- Sikkert fordi ID.4 ikke får de 2 ekstra tommene på skjermen

 

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Hvor ble interiørdesign og kvalitetsfølelsen av i utviklingsprosessen av disse ID bilene? Det kipeste dashbordet, hovedskjerm og midtkonsoll som tenkes kan. Lite imponert VW. Hilsen 30 årig trofast kunde som nå bytter merke

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

2 hours ago, Hanhijnn said:

Jeg tørr å påstå at ingen ID.5 vil bli solgt til villedende pris 436400 kr. Man må jo ha ekstrautstyr som ratt, seter, hjul etc. og før du vet ordet av det så koster bilene 550k ++... 😉

 

Vel id4 hadde en 1st utgave for 420k med ok utstyr, mange som gikk for det

Edited by onkel_jon
  • Like 1

Share this post


Link to post
mathiash98 skrev (18 timer siden):

"ID.5 is to the ID.4 like the E-Tron Sportsback is to E-Tron"

 

Hvorfor ikke bare kalle bilen "ID.4 Sportsback"?

- Sikkert fordi ID.4 ikke får de 2 ekstra tommene på skjermen

 

Fordi det ikke er uvanlig at såkalte sportback-modeller er en egen modell.

F.eks. Audi RS4 vs Audi RS5, BMW X5 vs BMW X6 (helt uten videre sammenligning med VW for øvrig).

Share this post


Link to post
19 hours ago, XH77R7RR said:

Hvor ble interiørdesign og kvalitetsfølelsen av i utviklingsprosessen av disse ID bilene? Det kipeste dashbordet, hovedskjerm og midtkonsoll som tenkes kan. Lite imponert VW. Hilsen 30 årig trofast kunde som nå bytter merke

Det er helt greit interiør, men ikke mer enn det. Til 417.000 (før vinterhjul) for 1st edition var det ingen biler som kunne slå en ID4 på pris. Til den summen fikk du 500km rekkevidde, over 500l bagasjerom og hengerfeste + ACC med stop & go. Men jeg hadde aldri kjøpt Max utgaven til 500k. Til den prisen er jo Ioniq5 et altfor bra kjøp og den ser uendelig mye bedre ut innvendig. Samme med Enyaqen, bare synd de ikke kunne lage en litt mer ribbet utgave av den og solgt den for 420k med 500km rekkevidde.

Edited by unik42

Share this post


Link to post
unik42 skrev (11 minutter siden):

Det er helt greit interiør, men ikke mer enn det. Til 417.000 (før vinterhjul) for 1st edition var det ingen biler som kunne slå en ID4 på pris. Til den summen fikk du 500km rekkevidde, over 500l bagasjerom og hengerfeste + ACC med stop & go. Men jeg hadde aldri kjøpt Max utgaven til 500k. Til den prisen er jo Ioniq5 et altfor bra kjøp og den ser uendelig mye bedre ut innvendig. Samme med Enyaqen, bare synd de ikke kunne lage en litt mer ribbet utgave av den og solgt den for 420k med 500km rekkevidde.

Sistnevnte der er egentlig ganske ironisk. Hvorfor fremstår det Øst-Europeiske budsjettalternativet som et mer premiumprodukt enn VW? Enyaq har betydelig høyere opplevd kvalitet enn hardplastbilen ID.4.

Greit nok, VW har aldri vært premium og skal heller ikke være det, men tanken har da alltid vært at Audi skal være premium, VW skal arve deler fra Audi etter noen år og Skoda skal arve etter VW noen år etter det igjen. Og siden Skoda da får den eldste teknologien, så vil den automatisk fremstå billigst (en ny premiumbil for 10 år siden fremstår på ingen måte som en premiumbil i år).

  • Like 1

Share this post


Link to post

Synd maks hengervekt er så pass lite på disse modellene. Før lansering av id.3 og id.4 sa VW at modellene med 4-hjulstrekk ville kunne trekke tilhengere på 1600kg, men dette ble det jo ingenting av. 1200kg er akkurat for lite. Min vogn veier 950Kg, mens maks totalvekt er 1350Kg. Med BE sertifikat kan jeg allikevel dra den med id4 gtx eller id.5 gtx, må bare begrense hvor mye som lastes. Men kanskje dette er en hypotetisk problemstilling. Hvor langt klarer en bil med 77kWt batteri å dra en campingvogn som veier 1200Kg?

Share this post


Link to post
StigVidar skrev (7 minutter siden):

Men kanskje dette er en hypotetisk problemstilling. Hvor langt klarer en bil med 77kWt batteri å dra en campingvogn som veier 1200Kg?

Hvor langt er et tau på 1 kg? Svaret, og spørsmålet er rent hypotetisk.

Det viser seg at luftmotstand har mye mere å si enn vekt på rekkevidden, og dermed og hvor mye av vognas frontareal som blir dekt av bilen. Også fart spiller inn, men siden fartsgrensen er "sperret" på 80 km med tilhenger, så kan man gå ut fra det.

Det blir derfor et svar med mange varianter, og det må en ganske heftig test for å gi et nogenlunde greit svar. Men man snakker gjerne om at man forbruker gjerne et sted mellom 40 og 50 % mer energi med en normal campingvogn eller skaphenger bak.

Det er derfor med når man snakker om ønsket rekkevidde på elbiler. Derfor må vi nok forvente at rekkeviddene bør ligge i området 600-800 km uten vogn bak, for å få ha nok rekkevidde til en grei etappe før man må lade, på langtur.

Share this post


Link to post
37 minutes ago, StigVidar said:

Hvor langt klarer en bil med 77kWt batteri å dra en campingvogn som veier 1200Kg?

Du kan planlegge med 200 km i 80 km/t (90%-10%)

Edited by J-Å
  • Like 3

Share this post


Link to post
56 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Sistnevnte der er egentlig ganske ironisk. Hvorfor fremstår det Øst-Europeiske budsjettalternativet som et mer premiumprodukt enn VW? Enyaq har betydelig høyere opplevd kvalitet enn hardplastbilen ID.4.

Greit nok, VW har aldri vært premium og skal heller ikke være det, men tanken har da alltid vært at Audi skal være premium, VW skal arve deler fra Audi etter noen år og Skoda skal arve etter VW noen år etter det igjen. Og siden Skoda da får den eldste teknologien, så vil den automatisk fremstå billigst (en ny premiumbil for 10 år siden fremstår på ingen måte som en premiumbil i år).

Du er ikke den første som reagerer på det, for å si det sånn. Enyaq fremstår som luksus i forhold. Utover interiøret er jo begge de bilene omtrent identiske. Q4 Etron derimot, som også er en MEB bil, har jo helt eget infotainment system som overgår ID.4/Enyaq sitt.

Share this post


Link to post
hekomo skrev (1 minutt siden):

Kan noen kjapt oppsummere hva som er forskjellen på ID.4 og ID.5?

Skrånende bakluke og ingen støtte for taklast, og derfor heller ikke takrails på ID.5. Ellers er det vel same shit hardly any different wrapping.

Ville tro at for de som skal fremstå sporty med en sånn bil, også ser på taklast som svært viktig, for å få med seg skiutstyret om vinteren og SUP/kayak på sommeren, i tillegg til sykler på stativ til tilhengerkroken.

Altså tror jeg VW gjør en gedigen tabbe i å ikke ha støtte for taklast.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...